Review: Miitopia

De Mii’s zijn terug van weggeweest! Klinken ze je nog bekend? De mannetjes maakten hun debuut op de Nintendo Wii om dienst te doen als jezelf, vrienden of familieleden in games als Wii Sports. In deze remaster van de gelijknamige 3DS-game uit 2017 ga je op pad met verschillende Mii’s die je een voor een naar wens kan aanpassen. Als je nog nooit van de originele game gehoord had, no worries. Hij kwam pas erg laat uit voor de 3DS en de release werd grotendeels overschaduwd door die van de Switch. Is de remaster een hit or miss? Dat lees je in deze review!

Het plot van Miitopia is flinterdun en duidelijk bijzaak: de kwaardaardige Dark Lord wil de gezichten van alle Mii’s stelen om zijn leger van monsters te ontwikkelen. Het hoofdpersonage krijgt de taak om hem te stoppen en iedereen hun gezicht terug te geven. Niet meer, niet minder. Dat hoofdpersonage kan jij zijn, papa, oma, Cloud, Pikachu, Mr. T… De mogelijkheden zijn eindeloos dankzij de Mii Creator, het leukste aan heel de game. Je kan ook codes ingeven waarmee je reeds gemaakte personages importeert. De mogelijkheden zijn eindeloos. Waarom is de Mii Creator zo belangrijk? Ieder personage dat je ontmoet in de turn based RPG-wereld van Miitopia is, hoe kan je het raden, een Mii wiens uiterlijk je kan aanpassen. De Mii customization opties lijken helemaal niet meer zo beperkt als je je misschien herinnert uit het Wii-tijdperk, maar verwacht geen gedetailleerde sliders à la Sims. Het is en blijft beperkt, maar tegelijkertijd ook erg overweldigend.

Miitopia.jpg


Maar ik ken helemaal geen 100 mensen?
Omdat dus letterlijk ieder personage aanpasbaar is, van de Duistere Heer tot een nevenpersonage dat je tegenkomt op een marktje, raakten mijn inspiratiebronnen snel op. Voor de écht creatieven van geest: je kan 100(!) personages maken, 10 aan je party toevoegen en met 4 effectief op pad gaan. Vrij vroeg in de game vind je ook een paard dat 2 Mii's kan vervoeren en je soms helpt tijdens een gevecht. De Mii’s (gemodelleerd in mijn game naar mijn familie, vrienden en personages uit Final Fantasy) zorgen voor een persoonlijke touch en houden de game interessant. Naarmate de relatie tussen je teamleden groeit, speel je leuke interacties of gesprekken vrij. Het was helaas niet altijd even duidelijk welke rol weggelegd was voor een personage. Die rol was vaak samengevat in één vage zin waardoor ik bepaalde personages minder zag dan ik verwachtte.

Miitopia is een vreemde eend in de bijt.


Het 18+ label dat de game in Rusland kreeg heeft enkel en alleen te maken met het feit dat personages van hetzelfde geslacht op elkaar verliefd kunnen worden. Zo hoopt Rusland dat 'kinderen hier niet aan blootgesteld worden'. Bizar allemaal. De game is perfect geschikt voor kinderen en het is duidelijk dat ze de voornaamste doelgroep zijn, gevolgd door mensen die nog nooit een RPG gespeeld hebben. De gameplay is erg simplistisch en eentonig.

636371894818024548-Miitopia-Desert.jpg


Het gebrek aan laadschermen is zeker een positief punt: na een paar seconden bevind je je in een herberg met al je personages, klaar om een snack te eten, te daten of op avontuur te gaan. Die avonturen beleef je in levels die je party automatisch doorloopt. Ze stoppen enkel bij schatkisten, splitsingen, vijanden of voor een willekeurige conversatie die nooit steek houdt. De gevechten zijn relatief gemakkelijk, of tenminste gemakkelijk genoeg dat je het gevecht zonder moeite wint in automatic battle mode. Je vijanden dragen de gestolen gezichten van een personage en na het het gevecht wordt het gezicht teruggeplaatst. Mooi, toch? Nintendo vindt in ieder geval van wel. Zo’n automatisch level eindigt altijd in de eerder benoemde herberg waar je je relaties verder kan uitbouwen.

Conclusie

Na deze review te lezen is het waarschijnlijk wel duidelijk dat Miitopia voor mij de bal misgeslagen heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep. Ik heb de originele game nooit gespeeld, maar ik denk dat deze niet zo erg veel verschilt. De gameplay is zo goed als onbestaand, de dialogen inconsistent en het verhaal kabbelt maar wat voort. Als je het woord ‘Mii’ nog niet beu bent ondertussen, raad ik je aan om ze naar hartenlust te gaan creëren. Of het spel cadeau te doen aan jouw kind, want die kan het ongetwijfeld wel allemaal appreciëren.

Pro

  • Kinderen kunnen hier ongetwijfeld uren aan spenderen
  • Gemakkelijk
  • Creativiteit wordt op de proef gesteld
  • Perfecte dosis humor

Con

  • Eentonige gameplay
  • Verliest veel charme als je niet elk personage zelf creëert
  • RPG-elementen zijn oppervlakkig
6

Over

Beschikbaar vanaf

21 mei 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan