Review: Logic Pic

Een terugkerende verslaving van mij, de Japanse puzzel of nonogram. Ook gekend onder namen zoals pic-a-pix en picross. Er zijn periodes waarbij ik dagelijks van die puzzels maak, op papier maar vooral op smartphone waar tal van apps voor deze soort puzzels terug te vinden zijn. Na enige twijfel om niet terug in die spiraal te belanden, heb ik toch de sprong gewaagd om de versie op Nintendo Switch aan de tand te voelen.

Een nonogram is een speciale beeldpuzzel die door logisch na te denken en vakjes te kleuren een tekening tevoorschijn tovert. De oorspronkelijke tekeningen waren vooral zwart-wit maar er zijn ook kleurvarianten waarbij de uiteindelijke tekening duidelijker zichtbaar is. De bedoeling is dus om een rooster op te vullen door de juiste vakjes in te kleuren. Die vakjes worden aangegeven door een reeks van cijfers bovenaan, voor de verticale kolommen, en aan de linkerzijde, voor de horizontale kolommen. Elk cijfer geeft een aaneengesloten blok van gekleurde vakjes aan en lege vakjes worden niet aangegeven. Een ingenieus systeem uitgevonden in Japan, aangezien hun taal of alfabet zich niet leent tot kruiswoordraadsels zoals wij ze kennen. In onderstaand voorbeeld kleur je dus de vijf vakjes van de eerste twee kolommen.

LogicPic1.jpg


Groter voor meer uitdaging

Bij Logic Pic zijn de kleinste puzzels 5x5 groot en de grootste gaan tot 15x20 (of 20x15). Dat is dan ook al snel de eerste opmerking die ik had. Tekeningen van 15x15 zijn snel onder de knie te krijgen en als je een grotere uitdaging wilt ben je bij een nonogram vooral beperkt tot het vergroten van het rooster. Ingewikkelde tekeningen zijn wel moeilijker om in te vullen maar dat is telkens een verrassing tot je aan de tekening begint. Wat je wel zelf duidelijk in de hand hebt is kiezen hoe groot de nonogram moet zijn. Ik had niet alle DLC's, dus mogelijk zijn er daar grotere puzzels terug te vinden, maar daar vond ik geen informatie van terug.

Een goede instapper voor beginners


Na het volgen van een korte uitleg hoe dit systeem in elkaar zit - wat ze overigens uitstekend doen en een aantal geavanceerdere concepten goed aantonen met verschillende voorbeelden - kan je aan de slag met de eerste puzzels. De optie om een verhaal te volgen is wel afgesloten tot je een aantal puzzels maakt die bij een bepaald thema van dit verhaal horen. Zo forceren ze je om ook kleine en eenvoudige puzzels te maken die, zeker voor ervaren spelers - maar na een paar thema's ook minder ervaren spelers - snel als een opdracht voelen. Eens je zo een verhaal kunt spelen, was ik wel wat teleurgesteld. Wat als verhaal moet doorgaan is eigenlijk enkel de opeenvolging van de tekeningen die je maakt. Samen beelden ze een soort verhaal uit. Een hondje dat opgroeit als puppy en een gelukkig leven leidt met zijn gezin tot zijn oude dag klinkt misschien wel leuk, maar zonder een begeleidende tekst is dit toch aan de magere kant. Hier speelt mijn eigen ervaring terug een grote rol, want als er gratis apps te vinden zijn die, mits wat reclame, een zeer mooi verhaal kunnen schetsen dan stelt dit toch wat teleur.

LogicPic-3.jpg


Competitief puzzelen

Een nieuwe toevoeging die ik nog niet eerder zag is tegen of met elkaar puzzelen. Om ter snelst de tekening voltooien en dit tot en met vier spelers. Of samen elk om beurt aan dezelfde tekening werken en wie het meeste vakjes heeft ingevuld, is de winnaar. Ook hier mijn bedenking of dit echt wel een toevoeging is waar menig liefhebber van deze puzzels op zat te wachten. Leuk om eens te doen en uit te testen, maar meestal wil je echt op eigen tempo een puzzel maken. Ook al ben ik zelf eerder competitief ingesteld, heb ik bij deze puzzels daar niet de nood aan. Interessanter zou volgens mij zijn om de gemiddelde tijd te weten die andere spelers nodig hebben om een tekening te voltooien.

Conclusie

De beperkte verhalen en de grootte van de puzzels zijn een afknapper voor de ervaren spelers. Voor beginners is dit zeker een goede instapper en zelfs aan te raden. Al betwijfel ik dat spelers die geen ervaring hebben met dit soort puzzels, dit als eerst op Nintendo Switch zullen aankopen en uitproberen. Speel je graag op Nintendo Switch voor het grotere scherm dan een smartphone, en is 15x20 voldoende groot voor jou, dan zou ik deze zeker uitproberen.

Pro

  • Goede uitleg
  • Ideaal voor beginners
  • Veel puzzels beschikbaar

Con

  • Beperkt in grootte van puzzels en dus in uitdaging
  • Verhalen zijn slideshows
7

Over

Beschikbaar vanaf

5 augustus 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Puzzle

Uitgever

  1. naptime.games
 
Terug
Bovenaan