Review: Labyrinth Legend

Labyrinth Legend is een dungeon crawler ontwikkeld door Shinobi Games, een Japans éénmansbedrijf opgericht door de Japanner Sasuke Shimoyama die heeft meegewerkt aan onder andere Devil May Cry 5 en Resident Evil 6. Het spel verscheen oorspronkelijk voor mobiele toestellen en vorig jaar vond het zijn weg naar pc via Steam. Intussen werd het spel ook opgepikt door uitgever NIS America die het naar de Nintendo Switch brengt, een platform dat uitermate geschikt leek te zijn voor dit spel.

In Labyrinth Legend speel je als een wannabe held die op zoek gaat naar roem en terechtkomt in het koninkrijk Kanata. In dit koninkrijk bevindt zich een vervloekt labyrint met daarin een lang verloren koninklijke schat. Als een ware avonturier kan je niet weerstaan aan de lokroep van deze uitdaging en waag je je kans om je naam te vereeuwigen. Eens aangekomen in het dorp waar de ingang van het labyrint zich bevindt, ontdek je echter al snel dat je niet weg kan totdat je dit vervloekte labyrint hebt overwonnen.

2022010900030900-2F23B5BFA207FCD6857C3315FF4AED15.jpg


Hakken en slashen

Verwacht echter niet teveel van het verhaal, want meer dan enkele stukjes tekst van de NPC's zal je niet krijgen. In Labyrinth Legend staat namelijk de gameplay voorop. Na het kiezen van een klasse voor je personage en een kleine tutorial, zal je namelijk al snel in de gameplay-loop terechtkomen die je gewoon bent van andere typische dungeon crawlers. Namelijk een dungeon induiken, monsters doden, ervaringspunten en loot verzamelen, een baas verslaan en terugkeren naar het dorpje waar je items koopt, verkoopt of stockeert in je persoonlijke kist, en je wapens en uitrusting upgradet. Voor mensen die Diablo, Path of Exile of Torchlight hebben gespeeld, zal dit alles zeer bekend in de oren klinken. Er is dan ook een reden waarom deze formule doorheen de jaren ongewijzigd is gebleven en de verslavings- en beloningsfactor speelt hier zeker een rol in.

Het geeft voldoening om vijanden in een snel tempo af te slachten en al die schadepunten op het scherm te zien flitsen.


Gezien we hier te maken hebben met een klein indiespelletje, is de schaal van dit alles natuurlijk veel beperkter in Labyrinth Legend. Verwacht je hier niet aan een diep skill-systeem of een grote variëteit aan aanvallen. Je personage beschikt over twee aanvallen die worden bepaald door de twee wapens die je hieraan linkt. Vaak zal je hier kiezen voor een mêlee- en een ranged aanval of een zware en lichte aanval, waarbij een hamer bijvoorbeeld meer schade zal doen dan een zwaard en een soort knockback-effect heeft, maar trager is dan een zwaar of een boog. Stijgen in levels geeft je enkel meer levenspunten en de stats van je personage zijn dus volledig afhankelijk van je uitrusting en de upgrades die je hiervoor koopt bij de smid. Daarnaast kan je met een druk op de knop ook aanvallen ontwijken of blokkeren, meer diepgang is er niet verborgen in het gevechtssysteem. Maar zoals je al kan raden, geeft het voldoening om vijanden in een snel tempo af te slachten en al die schadepunten op het scherm te zien flitsen.

2022010823504200-2F23B5BFA207FCD6857C3315FF4AED15.jpg


Spelplezier in snackvorm

Het grote nadeel aan dit beperkte gevechtssysteem is natuurlijk dat de ervaring na een tijdje ééntonig kan worden. Hierdoor is Labyrinth Legend het best genietbaar in korte speelsessies. Het spel is hier dan ook volledig rond opgebouwd, wat ook wel logisch is gezien het spel oorspronkelijk gemaakt werd om te spelen op een smartphone. De dungeons, die automatisch worden gegenereerd, nemen namelijk een vijf à vijftien minuten in beslag om te voltooien. Elke dungeon is op dezelfde manier opgebouwd en bestaat uit vijf verdiepingen gevolgd door een gevecht tegen een enorme baas. De verdiepingen voltooi je door de vijand met een sleutel te doden en vervolgens door een magische poort te gaan. Het gebrek aan variatie in de levels is wel voelbaar, maar vormt geen al te grote stoorzender. Wat wel een pluspunt is, is de grote diversiteit in de omgevingen. Zo bestaan de dungeons niet enkel uit klassieke grotten of ruïnes, maar zal je zelfs onderwater gaan en de geestenwereld bezoeken. Dit alles wordt vormgegeven door een prachtige en kleurrijke pixel art die het spel een passend en charmant retrogevoel geeft.

Een prachtige en kleurrijke pixel art die het spel een passend en charmant retrogevoel geeft.


Daarnaast heeft elke dungeon en baas ook een aangeraden levelvereiste, maar later in het spel stijgt het level van je personage te traag om de dungeons in één keer uit te spelen. De kans is groot dat je het loodje zal leggen tegen de sterkere vijanden. Gelukkig behoud je alle ervaringspunten en gevonden items na je dood en kan je de dungeon gewoon opnieuw proberen. Maar je kan ook eerder voltooide dungeons herspelen op een hogere moeilijkheidsgraad om zo ervaringspunten bij elkaar te sprokkelen. Grinden zal je sowieso dus wel een beetje moeten doen, niet enkel om te levelen maar ook voor materialen om je uitrusting te upgraden.

2022011200001400-2F23B5BFA207FCD6857C3315FF4AED15.jpg


Definitieve versie

In vergelijking met de originele mobiele versie, heeft de versie die beschikbaar is op de Nintendo Switch enkele belangrijke toevoegingen gekregen. De pc-versie introduceerde al twee klassen voor je personage en lokale co-op, maar de Switch-versie kreeg er nog een derde klasse bij, de Nightcrawler die zich specialiseert in fysieke aanvallen, en online co-op bovenop. Verder zijn er ook een extra dungeon en tal van nieuwe, krachtige items aanwezig. Dit alles maakt dat deze Switch-port aanvoelt als de definitieve versie van het spel en het kapitaal dat NIS America met zich zal meegebracht hebben, heeft het spel zeker geen windeieren gelegd. In de commentaren voor de pc-versie, lees je bijvoorbeeld dat er problemen zijn met de vertaling, maar in deze versie heb ik hier weinig van gemerkt eigenlijk.

De keerzijde van de medaille is echter de prijs van het spel in de Nintendo Store. Wie zich in de Store begeeft, zal merken dat het spel geprijsd staat aan € 14,99. Dit terwijl pc-versie ongeveer € 5 kost en € 2,99 of gratis met advertenties voor de mobiele versies. Dit prijsverschil is voor mij persoonlijk wat aan de grote kant, ook al is het moeilijk om te stellen dat het spel deze prijs niet waard is. Labyrinth Legend staat immers garant voor toch wel enkele uurtjes spelplezier en is de Nintendo Switch, dankzij de handheld-modus samen met de mogelijkheid om op het grote scherm te spelen, alsook de toevoegingen aan het spel uiteraard, het ideale platform om Labyrinth Legend op te spelen.

Conclusie

Labyrinth Legend is een rasechte dungeon crawler vermomd als een pixel art indiespel. Door de kleinschaligheid van het spel en de beperkte, maar leuke gameplay, moeten diepgang en een goed verhaal wel plaats maken voor puur hack'n'slash-plezier. Hierdoor kan de ervaring wel snel eentonig en repetitief aanvoelen. Labyrinth Legend is dus meest best genietbaar in korte speelsessies, waardoor het spel perfect thuishoort op de Nintendo Switch-console.

Pro

  • Hoge verslavingsfactor
  • Charmante graphics
  • Diversiteit in de omgevingen
  • Ideaal voor korte speelsessies

Con

  • Eentonige gameplay
  • Repetitief design
  • Grinden
  • Prijsverschil met andere versies
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

18 januari 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. Hack and slash
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Shinobi Games

Uitgever

  1. Nippon Ichi Software
  2. NIS America
 
Terug
Bovenaan