Review: It's a Wrap!

Een spel waarin je een film regisseert? Als filmliefhebber sprak dit me meteen aan. Op gamescom mocht ik al eens een drietal levels uitproberen en niet veel later kreeg ik van onze hoofdredacteur het volledige spel in de mailbox. Benieuwd naar dit unieke spel? Lees dan zeker verder.

It’s a Wrap! is het eerste commerciële spel van ontwikkelaar Chanko Studios. Deze Franse indiestudio maakte eerder tal van spellen tijdens Game Jams tot ze op het punt kwamen om van hun vrijetijdsactiviteiten om te vormen naar hun vaste werk. Ze leggen de focus op verhaal gedreven puzzelgames die je niet alleen doen denken maar ook doen lachen. En dat is exact wat het eindproduct van It’s a Wrap! is geworden.
It’s a Wrap! is een uniek spel waarin je niet alleen als regisseur fungeert, maar ook door de levels moet platformen als acteur Johnny Rush. Samen met Johnny en zijn vaste tegenspelers Violet K. en Mike Mimura puzzel je je een weg doorheen 27 scènes, die simpel starten, maar daarna echte breinbrekers worden.

Screenshot 2023-09-11 093356.png

Director, actor, props supervisor, editor, ... It's all up to you.

Aan de start van elke scène krijg je het script te zien. Daarin staat wat en hoe zich afspeelt en kun je op basis daarvan al wat inbeelden hoe het einddoel in beeld moet worden gebracht. Doorheen de scènes zijn er tal van obstakels die juist geprogrammeerd moeten worden zodat je, wanneer de camera’s rollen, met Johnny veilig de eindmeet bereikt. Dit klinkt gemakkelijker dan het is. Bij bepaalde scènes nam het mij meer dan 75 pogingen om de juiste combinatie te vinden en om dan nog eens de precieze platforming uit te voeren. Door het vele proberen en mezelf kapot te denken, duurde het me tien uur om dit spel uit te spelen.

Ik moet eerlijk zijn, ik ben nochtans iemand die niet snel opgeeft en een hoog doorzettingsvermogen heeft, maar het is toch dankzij het hint-systeem dat ik dit spel kon uitspelen. Op den duur worden de scènes zo ingewikkeld en moet je met een tiental verschillende dingen rekening houden, dat je niet meer weet waar te beginnen. Hints kun je op twee verschillende manieren gebruiken. Je kan kiezen voor een hint in het scenario, of een hint voor de programmeerbare objecten. Bij het scenario geven ze tips over hoe je moet platformen. Om bijvoorbeeld achter een koelkast te schuilen of voor een laser te lopen in plaats van erachter. Het zijn die kleine dingen die leiden tot succes. De hints bij de programmatie zijn dan weer permanent en zetten die bepaalde objecten al in de juiste timing.


Stick to the script!

Toen het te moeilijk werd, zonk de moed wel eens in mijn schoenen. It’s a Wrap! lijkt op het eerste vlak een amusant ontspannend spelletje, maar wanneer je tijdens het gamen harder moet nadenken dan op je werk, dan kan het soms wel wat frustrerend zijn. De frustratie bij mij kwam vooral omdat ik het gevoel had dat er maar een enkele mogelijke oplossing van de scènes zou zijn. Zo is er amper ruimte voor eigen inbreng en word je op geen enkele manier beloond als je denkt eens met een origineel idee te komen. Nee, er is meestal maar een enkele manier om een scène uit te spelen en het is aan jou om die ene manier te vinden. Er zijn bepaalde actievolle momenten waarin het platformen zich ontplooit tot het besturen van een moto of ruimteschip, maar zelfs daar moet je je aan het script houden!

Meestal is er maar een enkele manier om de scène uit te spelen, en het is aan jou om die ene manier te vinden.


Het 80’s thema van It’s a Wrap! is alvast fantastisch. Samen met je crew speel je doorheen drie films met elk hun unieke genre. De eerste film is gebaseerd op Indiana Jones en hierin speel je als een archeoloog, waarbij lawines, vallen in schatkamers en zelfs vloeken deel uitmaken van het script. De tweede film is een sciencefiction space adventure à la een combinatie van Star Wars en Dune. Het laatste stuk begint als een Die Hard-film, maar ontpopt zich tot iets veel groters wat ik hier niet ga spoilen. De stijl, humor, muziek en kortweg de volledige presentatie zijn fantastisch weergegeven, enkel was het voor mij persoonlijk met momenten wat te veel om tegelijk mee rekening te houden. Daarentegen was ik dan wel weer ongelooflijk euforisch toen ik na een uur zoeken eindelijk de oplossing vond. Soms zie je het ook gewoon niet, en omdat er meestal maar een enkele oplossing is, kan het snel een tijdje duren. Gelukkig was er het hinten-systeem dat je bij de hand houdt wanneer je het even niet meer ziet zitten.

Conclusie

It's a Wrap! is een unieke puzzle/platformer die halverwege een echte breinbreker wordt. Voor mij persoonlijk werd het spijtig genoeg soms iets te moeilijk, dat is vooral te danken aan het feit dat er meestal maar een enkele oplossing is om de scènes te voltooien. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een hint te activeren waardoor je toch al een stap verder geraakt. Maar zelfs met alle objecten perfect geprogrammeerd, is het platformen nog steeds uitdagend. Qua visualisatie en presentatie scoort It's a Wrap! op alle vlakken. Het spel ziet er goed uit, is grappig en uitdagend, net wat de doelen waren van de ontwikkelaar.

Pro

  • Top presentatie
  • Grappig
  • Mogelijkheid om hints te krijgen
  • Uitdagend ...

Con

  • ... persoonlijk te uitdagend
  • Meestal maar een enkele oplossing
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

23 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action
  2. Platformer
  3. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Chanko Studios

Uitgever

  1. AMC Games
 
Terug
Bovenaan