Review: Hoa

De ontwikkeling van een game gaat vaak niet van een leien dakje. Deze uitspraak geldt ook voor Hoa, dat ontwikkeld werd door het Singaporese Skrollcat Studio. Bij de start werkten slechts vier personen in hun vrije tijd aan deze platformer. Al gauw vonden ze een partner in de Vietnamese ontwikkelaar Kyx Studio waardoor alles in een stroomversnelling terechtkwam. Het resultaat van deze samenwerking is sinds kort te spelen op pc en consoles. In deze review kom je te weten of er van een geslaagd huwelijk kan worden gesproken.

Wie zich afvraagt wat Hoa in hemelsnaam betekent: het is simpelweg de naam van een klein schattig feetje. Als baby werd ze gescheiden van haar ouders en weggestuurd uit haar geboortedorp. Ze houdt echter geen herinneringen over aan deze traumatische gebeurtenis, dus probeert ze met een terugkeer naar haar heimat te achterhalen wat er zich al die jaren eerder heeft afgespeeld. Doorheen het verhaal vallen er invloeden van de Vietnamese cultuur te bespeuren. Mensen proberen in harmonie te leven met de natuur en hun omgeving. Elk klein dingetje op deze aardbol is van betekenis en daar moet ook zo naar gehandeld worden. Hoa bezit de kracht om de fauna en flora te voeden waarmee ze in aanraking komt. Zo kan de natuur weer lustig woekeren op plaatsen waar het verdrongen werd door ingrijpen van de mens. Ondanks het kinderlijke uiterlijk probeert Hoa een mooie boodschap mee te geven.

Hoa_1.jpg


Het moet gezegd worden dat de game er prachtig uitziet. Voor de art style baseerde men zich op het oeuvre van Studio Ghibli, de alom bekende Japanse filmstudio. De omgevingen waar je doorheen kuiert en de markante wezens die je ontmoet tijdens je zoektocht, werden met de hand geschilderd. Deze taferelen worden ondersteund door een ingetogen soundtrack waardoor me tijdens het spelen een gevoel van rust overviel. Jammer genoeg kent dit avontuur reeds na enkele uren zijn einde, waardoor ik veel te snel werd teruggeroepen naar de hectiek van het dagelijkse leven. Het enige moment dat de beleving abrupt wordt onderbroken, vindt plaats tijdens het starten van animaties. Hier treedt steeds vertraging op met een stilstaand beeld van enkele milliseconden tot gevolg.

Je lijkt met momenten in het Studio Ghibli-universum rond te lopen.


Door al dat visuele genot zou je nog bijna vergeten dat er ook gameplay werd voorzien. Hoa presenteert zich als een puzzle-platformer. De game werd opgedeeld in verschillende levels met een eigen thema. Zo hang je onder meer rond in boomtoppen, ondergronds en onder water. Je dient telkens een wezen te bevrijden dat gevangen zit door muurtekens te activeren. Vervolgens word je een extra vaardigheid aangeleerd in ruil voor het verzamelen van vlinders. Denk dan aan double jumpen, vliegen en het verplaatsen van voorwerpen. Het geleidelijk aan introduceren van extra gameplay-elementen is een welbekend trucje van platformers om de gameplay niet te snel in herhaling te doen vallen. Verwacht geen moeilijke puzzels: men wil de speler vooral tot rust laten komen en niet nodeloos frustreren. Het platformen zelf blinkt eveneens niet uit in moeilijkheid. Daar is het vooral de setting die de show steelt. De boomtop bereiken met behulp van lieveheersbeestjes of op zoek gaan naar het wateroppervlak met kwallen als je bondgenoot. De ontwikkelaar heeft zijn fantasie de vrije loop laten gaan met een prachtig resultaat als gevolg.

Conclusie

Hoa is een prachtige en charmante platformer die spelers met zijn art style en soundtrack doet wegdromen naar zorgeloze en relaxte tijden. De symboliek van de verloren harmonie tussen mens en natuur wordt tevens mooi verweven in het verhaal. Het is jammer dat de korte speelduur een kleine domper op de spelvreugde is. Ik had gerust nog enkele uren kunnen vertoeven in de wondere wereld van Hoa.

Pro

  • Art style
  • Soundtrack
  • Level design

Con

  • Korte speelduur
  • Vertraging bij het inladen van animaties
  • Platformen niet uitdagend genoeg
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

24 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Skrollcat Studio

Uitgever

  1. PM Studios
 
Redactie
Schitterend spelletje vind ik zelf. Heel mooie soundtrack, best originele elementen.
Mocht zoals in de review vermeld staat inderdaad wat langer duren.
 
Terug
Bovenaan