Review: Hitman: Blood Money - Reprisal

In hoeverre volgt u een beetje de trends? Mocht u niet direct bij zijn (Crocs zijn nog steeds 'in', enkel God weet waarom), laat mij u wat verlichten. Vorig jaar draaide alles om quiet luxury, alles mocht een flinke duit kosten, maar het mocht er niet aan te zien zijn. De stijlbewusten onder ons gingen dus massaal aan het wit, beige, greige (it's a thing). Je kon zelfs denken dat de mode van het moment Werner Herzog's sad beige fashion for sad beige people was. Dit jaar, echter, dit jaar gaan we voluit voor mob chic. Maffiastijl, baby! En wat is onverbiddelijk verbonden aan het begrip maffia? Hitman! Geef toe, als het op sequels aankomt, is dit een pareltje! Hitman: Blood Money kwam in 2006 al uit en wordt nu on steroids gelanceerd als Blood Money - Reprisal voor Nintendo Switch.

Vanaf 25 januari kan je Hitman: Blood Money - Reprisal spelen op Nintendo Switch. De game komt op € 24,99. Indertijd werd Blood Money gevierd als bij het beste wat de franchise al afgeleverd had, maar kwam het nooit tot een launch voor GameCube of Wii. Nu kunnen enthousiastelingen van Switch zich er eindelijk ook aan wagen. Of het je gametijd en centen waard is, ontdekken we samen hieronder.

1706365477879.png

The name is 47, Agent 47

Het originele idee, waar IO Interactive mee speelde, was om een relatief eenvoudige shooter te maken. Gebaseerd op het - ondertussen - klassieke genre van de Hong Kong-actiefilm: een schutter die gewoon losging en locaties compleet overhoop schoot. In hun zoektocht naar een personage dat toch voldoende interesse kon genereren om een speler even aan het scherm te houden, kwam men uiteindelijk op een genetisch gemodificeerde menselijke kloon. Deze persoon werd een absolute expert in allerhande manieren om doelwitten naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Een karakter waarvan ze snel genoeg inzagen dat je er veel meer mee kon dan enkel point & shoot. En zo werd Agent 47 geboren.

De moordende kloon ontsnapt uit het mysterieuze bedrijf waar men hem ontwikkelde en aan testen onderwierp. Hij wordt aangenomen door het International Contract Agency. Zij sturen hun mensen over de hele wereld om contracten op mensenlevens af te handelen. Wat start als schijnbaar losse contracten, blijkt dan toch vaak deel uit te maken van grotere complotten. Agent 47 heeft het - ondanks zijn bijna bovenmenselijke capaciteiten - vaak niet onder de markt. Er waren een paar kinderziektes in het originele spel, maar de ontvangst en verkoop waren erg positief. Ondertussen kunnen we ons geen gamewereld meer voorstellen zónder de kletskop-met-barcode. Hitman gaf gamers bij elke nieuwe uitgave steeds verder inzicht in de voorgeschiedenis van 47 en de wereld waarin hij rondloopt, plus debuteerde een aantal succesvolle nieuwe gamemechanismen die spelerservaring een nieuw elan gaven. Vooral Blood Money in zijn originele incarnatie bracht veel vernieuwing - NPC's als schild gebruiken, wapens upgraden en improviseren, het notoriety system dat het leven van 47 makkelijker of moeilijker kan maken ... - en wordt nog steeds gezien als bij de beste videogames ooit uitgebracht.

1706367642185.png

Ave Maria

Hitman is altijd op zijn eigen manier sfeervol geweest. Met het beklijvende Ave Maria over het rouwmoment van een - nog - onbekende familie ben je direct vertrokken in een nieuwe wereld. Al ben ik niet zó ver heen dat ik ambitie koester om een niveau boven rookie te kiezen (keuze tussen rookie, normal, expert en pro), om toch te proberen het beroep van huurmoordenaar niet te veel tot schande te zijn. Hiermee kan ik onbeperkt saven, werkt de AI goed mee, heb ik volle ondersteuning van mijn bazen én heeft enige blunder (of succes) geen impact op hoe notoir ik ben. Al deze elementen zijn per niveau anders. Bij pro zijn er helemaal geen saves mogelijk en gaat bewijs - dus een beetje slordig aan het moorden gaan - je ratings negatief beïnvloeden. Er is voor elk spelersniveau een mogelijkheid om comfortabel aan de slag te gaan. Beginnen doen we sowieso met een trainingsmissie om alles in de vingers te krijgen. De eliminatie van een corrupte pretparkeigenaar, die verantwoordelijk is voor de dood van tientallen bezoekers, staat op het programma.

Een Hitman-ervaring die erg goed vertaald - of professioneel gezegd 'geport' - is naar het kleinste scherm.


Opvallend is direct dat Hitman: Blood Money - Reprisal grafisch niet super aangepast is aan wat we tegenwoordig gewoon zijn. Alles ziet er prima uit en het is absoluut geen belemmering voor het speelplezier op zich, maar je ziet wel dat dit van een hele poos terug stamt. Wel mooi mee met de tijd is de instinct mode waardoor de omgeving kleurloos wordt, op mogelijke doelwitten na. Samen met het kaartje waarop je kan zien waar je precies bent en wat in de omgeving gevaarlijk zou kunnen zijn plús de mogelijkheid om heel precies te kalibreren waar je schot moet terechtkomen, krijgt de speler een Hitman-ervaring die erg goed vertaald - of professioneel gezegd 'geport' - is naar het kleinste scherm. (Ja, ik weet dat er een groot scherm van te maken is). Net zoals een 'echte' kan je met verworven fondsen informatie gaan aankopen die je opdracht kunnen helpen. Voor wie speelt op een niveau met de notoriety factor is het heel handig om zwakke punten, bepaalde omgevingselementen en potentieel onschuldige slachtoffers (te vermijden!) te kunnen inschatten.

1706378779730.png

Life was simpler back then

Ik geef toe dat ik op 'grote' consoles vaak genoeg gekeken heb hoe Hitman gespeeld werd, maar het daar nooit écht in de vingers kreeg. Een verfilming door mij zou pure pastiche geweest zijn. Op de Switch ervaar ik het echter anders. De controls liggen mij meer en voorgenoemde hulp om te zien waar doelwitten of gevaar zich bevinden, laten mij toe om best wel 'propere' opdrachten af te handelen. Door de gekozen moeilijkheidsgraad past de AI van het spel zich aan, waardoor het uitvoeren van de hit soms op het belachelijke af eenvoudig wordt. Agent 47 kan een man doen verdrinken in een meter water, mits één welgemikte duw. Er zijn omstaanders, maar niemand die ook maar enig idee heeft. Anno 2024 zou een echt nieuw spel het niet meer moeten proberen, life was simpler back then.

Alles wat indertijd van Hitman: Blood Money een schitterende game maakte, heeft de overstap naar Switch an sich goed doorstaan.


Maar, in alle eerlijkheid, voor wie reeds liefhebber is van de reeks rond Agent Kloon 47 of wie een nostalgische inslag heeft, is deze Hitman-telg (wedergeboorte?) een leuke aanvulling. Er zit voldoende over the top stijl drama in, met locaties waar je als in een sandbox volop kan gaan snuffelen en opdrachten waar je best variatie en plezier in kan brengen. Wie gewoon even hersenloos (nou ja, ik bedoel zonder al te hard te concentreren) huurcontracten wil uitvoeren of wie er voor kiest om alle mogelijkheden ten volle uit te puren en echt een kunst van de job te maken, en iedereen er tussenin, dit is het spel om dat te doen. Trek door het wijnland, verkleed je als Kerstman, een avond naar de opera tot zelfs het Witte Huis. Alles wat indertijd van Hitman: Blood Money een schitterende game maakte, heeft de overstap naar Switch an sich goed doorstaan. Is het perfect? Neen, er is geen verbergen van het feit dat dit een oude game is die overgezet werd. Er zijn bij te veel spelers meldingen van crashes en haperingen. De graphics zijn oké, maar niet meer dan dat. Blijft het leuk? Dat wel! Het spel neemt zichzelf niet te serieus terwijl je wel een game-experience krijgt die prima past in de lijn erfgenamen van Hitman. IO Interactive mag de franchise ondertussen een taart met 24 kaarsjes geven, met een vertakking naar films, boeken en zelfs geruchten van een televisiereeks. Wat de toekomst nog brengt voor Agent 47 is koffiedik kijken, maar we zijn hem nog lang niet beu.

Conclusie

Nostalgie, dat is een mooie categorie om deze Hitman: Blood Money - Reprisal te gaan benoemen. De originele game uit 2006 is nog altijd deel van vele 'beste games ooit'-lijsten en was dan ook vernieuwend qua missies en strategieën. En het goede nieuws is dat het de transitie naar Nintendo Switch meer dan goed doorstaan heeft. Ik vermeldde al dat de graphics wat ouder aandoen, en het natuurlijk niet zal doen wat een gloednieuw 'voor het platform' gemaakte game van dit jaar zou doen ... maar dat is zó ondergeschikt aan wat je wel krijgt en dat is de Hitman-ervaring pur sang (veel sang zelfs). De hoeveelheid en differentiatie aan missies, de breedheid aan aanpasbaarheid om de game te spelen zoals hij voor jou (ja, jij) het aangenaamst speelt en gewoon al de fun van het volbrengen van een contract als bonafide Agent 47. Dit allemaal samen met de erg redelijke prijs van € 24,99 maakt van Hitman: Blood Money - Reprisal (dat kan toch korter?) een aan te raden aankoop. Straks is er de krokusvakantie, je moet toch iets doen om wat te ontspannen?

Pro

  • Blijft een goed gemaakte game
  • Aanpassingen van controls, locatievoorzieningen en vinden van doelwitten/gevaar

Con

  • Graphics zijn verouderd
  • Loopt niet altijd voor iedereen even vlot
8

Over

Beschikbaar vanaf

25 januari 2024

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Shooter
  3. Stealth

Ontwikkelaar

  1. IO Interactive

Uitgever

  1. Feral Interactive
 
Terug
Bovenaan