Review: Blood West

Dat Blood West op een eigenzinnige manier het Wilde Westen-thema van een laagje horror voorziet, heb je al vanaf de eerste minuten door. Het beeld van deze retro first-person shooter welke onlangs de Early Access-fase op Steam verliet, is daarnaast van redelijk wat pixels voorzien. Voeg daar nog eens talloze zombies, vliegende schedels en andere behekste wangedrochten aan toe, en ook een vergelijking met de klassieker QUAKE dringt zich wat op. En dan heb ik nog niets gezegd over de stealth- en roguelike-elementen. Inderdaad, slechts één term is hier gepast: een allegaartje.

Voor alle duidelijkheid, Blood West is dus uitsluitend verkrijgbaar voor de pc. In het spel ben jij een herrezen cowboy, de zogenaamde Undead Gunslinger, die gedoemd is om door de Barren Lands te zwerven. Net zolang totdat hij een manier vindt om de wereld en zichzelf van een bepaalde vloek te zuiveren, en zo zijn ziel te bevrijden van alle demonen die hem kwellen. Toegegeven, het verhaal wordt zeker nooit verfilmd, maar wat maakt dat uit, als het spel aangenaam speelt? Inderdaad niks, als het tenminste dan wel aangenaam speelt ...

20231208184716_1.jpg

Over sjamanen, cowboys en ... helsgebroed​

Via een cutscene met een knappe animatiestijl word je vanaf de eerste seconde ondergedompeld in dat vervloekte Bloed Westen. De speler krijgt weliswaar geen indianen, maar wel een snikhete, kurkdroge woestijn te zien waar enkele cactussen de kleur van het zand wat opfrissen. Voor de rest eisen het schavot met de galg en een boosaardig figuur, gemaskerd met een dierenschedel, het meest de aandacht op. Meteen is de bedoelde toon gezet, dit wordt een grimmige game. Afgezien dan van het over-the-top commentaar die de protagonist dikwijls geeft wanneer hij de zoveelste vijand aan flarden knalt.

Dit wordt een grimmige game.


In de korte tutorial blijkt tijdens een gesprek met een betoverde maar goedaardige Totem of Souls dat er allerlei gespuis, rechtstreeks afkomstig uit de hel, de boel onveilig maakt. Niet toevallig ben jij nu de uitverkorene om het land te redden. Af en toe zul je sjamanen en cowboys tegenkomen die je zullen helpen in deze strijd tegen het kwade. In hun kamp staat er steevast een bed waar je even kan uitrusten, en zo terug je krachten kan laten aanvullen. Bij hen kun ook allerhande items en wapens kopen, maar niet te vergeten: ook de landkaart. Deze blijkt zelfs onontbeerlijk voor progressie, want hierop staat aangegeven waar je je bevindt en waar je heen moet voor de opdrachten, naast andere belangrijke gedeelten van de spelwereld.

20231208170047_1.jpg

Die vervloekte momenten waarop je ... vervloekt bent​

Er zijn heel wat speciale vaardigheden te bemachtigen en te verbeteren welke betrekking hebben op je weerbaarheid, je vecht- en je schietkunsten. Nog relevanter voor de gameplay zijn echter de beperkingen die je opgelegd worden wanneer je eens het loodje legt. Dan krijg je namelijk een stukje van een specifieke vloek over je heen, waardoor je lichtjes zwakker wordt. Na driemaal te sterven, heb je echter de volledige vloek te pakken. Zo’n vloek kan bijvoorbeeld een flinke inhouding op je health of uithoudingsvermogen zijn, het minder snel verzamelen van XP-punten, een verhoogde kans op bleeding wanneer je geraakt wordt, of gewoon een heel wat luidruchtiger sluipen.

Heel vaak voelen de vervloekte momenten aan als het kunstmatig rekken van de spelduur.


Doorgaans kun je van deze vloeken verlost geraken door terug een Totem of Souls op te zoeken. Al zijn er ook bepaalde potions, Blessings en speciale artefacten die je hierbij kunnen helpen. In ieder geval, wanneer je de hulp inroept van zo'n totem, dan dien je in ruil daarvoor eerst een quest te vervullen. Eén van de opdrachten kan bijvoorbeeld zijn om de totem enkele veren te brengen, of om in zijn buurt wat goud te begraven. Helaas klinkt dat veel minder lastig dan in de praktijk blijkt. Vanaf de start word je in Blood West namelijk geregeld door tien vijanden tegelijk belaagd. De stealth werkt immers minder goed dan je zou verwachten, waardoor je onvermijdelijk wel meer dan een keer komt te sterven door gewoonweg overspoeld te zijn. Wil je echter op maximale krachten blijven voor de rest van het spel, word je op deze manier telkens na je dood als het ware gedwongen om eerst deze fetch quest te gaan volbrengen. Heel vaak voelen deze - letterlijk én figuurlijk - vervloekte momenten dan ook aan als het kunstmatig rekken van de spelduur.

20231208184942_1.jpg

Limiterende gameplaymechanismen en ... gelimiteerde combat!​

De opzet van Blood West draait voor een groot deel rond het verzamelen van zoveel mogelijk loot, om dit vervolgens te gaan doorverkopen aan de handelaars. Met de zuurverdiende munten kun je vervolgens jezelf van de broodnodige munitie voorzien, alsook betere of uiterst redzame items kopen. Het spel onderneemt ondertussen allerhande pogingen om zo'n vorm van progressie te verhinderen, waarbij de ene toegepaste praktijk al eerlijker dan de andere verloopt. Herhaaldelijk zul je namelijk op limieten botsen. Zoals een veel te krappe opslagruimte voor meerdere soorten wapens, te dure rugzakken om deze uit te breiden, te weinig kogels van het type wapen dat je in je bezit hebt, te veel vijanden die waardeloze loot opleveren, neem daar nog eens de voornoemde vloeken bij, en ga zo maar door. Het verzamelen van de items die je tegenstanders achterlaten, dient trouwens volledig manueel te gebeuren, en door de vele pixels op het beeld loop je een grotere kans om bepaalde items niet op te merken.

Over de combat valt ook wel wat te vertellen. Deze voelt enerzijds wat voorspelbaar aan. Bij tegenstanders die met hun klauwen naar je uithalen, dien je gewoon tijdig dat typische stapje achteruit te zetten, om dan zelf uit te halen op hun kwetsbaarste moment. Kogels van de schietende tegenstanders daarentegen ontwijk je best al zigzaggend. Net zolang tot ze moeten herladen, waarna jij aan zet bent. Anderzijds is er een probleem met de responsiviteit tijdens het vechten, en ook de bijhorende animaties durven wel eens de mist ingaan. Het herladen met sommige wapens duurt eindeloos lang én sommige schoten en uithalen worden zelfs helemaal niet geregistreerd, waardoor dit je dan kostbare health of kogels kost. Om jezelf te behoeden voor zo'n situaties, dien je zelfs de sterkste vijanden om te leggen via headshots, iets wat gelukkig wel nog redelijk lijkt te lukken met de vele pistolen.

Blood West heeft een donkere, mysterieuze soundtrack die voldoende passend klinkt. Tegelijkertijd zijn er wel eens fluisterstille momenten tijdens de levels, waardoor deze in combinatie met de retro-geluidseffecten die dan wel zich goed laten horen nogal ongemakkelijk tot zelfs akelig raar aan kunnen voelen. De speldecors situeren zich uitsluitend in een donkere woestijn, in grotten, in drassige moerassen en tussen de bergen en spreken net als de vijanden veel minder tot de verbeelding, door het gebrek aan diversiteit en hun eentonige, vale kleuren.

Conclusie

Blood West biedt een speciale mix van stealth en horror binnen een Western-thema met een overduidelijk retro-accent. De kunstmatige manier waarop de roguelike-mechanismen geregeld de spelduur wisten te rekken, de ondermaatse stealth én de nogal houterige combat ervoer ik als de grootste minpunten. Toch kan het een interessante titel zijn voor wie houdt van veel pixels, een surrealistische, grimmige interpretatie van het Wilde Westen en vooral, flink wat uitdaging.

Pro

  • Grimmige atmosfeer
  • Heel uitdagend

Con

  • Stealth werkt ondermaats
  • Houterige, voorspelbare maar ook soms minder responsieve combat
  • Koppeling tussen vervloekt zijn - fetch quests
6

Over

Beschikbaar vanaf

5 december 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. Hack and slash
  3. Horror
  4. Retro
  5. Roguelike
  6. Shooter
  7. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Hyperstrange

Uitgever

  1. Hyperstrange
 
Terug
Bovenaan