Review: Gear.Club Unlimited 2: Ultimate Edition

In tijden waar levensechte racesimulaties en superrealistische graphics de norm lijken te worden, kan een ‘simpele’ arcaderacer een welkome afwisseling zijn. Zelf ben ik altijd fan geweest van arcaderacers zoals Burnout Paradise, de Need For Speed-franchise of Race Driver: Grid. Ik ging dan ook met veel plezier aan de slag met Eden Games’ nieuwste telg: Gear.Club Unlimited 2: Ultimate Edition. Mijn ervaringen kan je lezen in onderstaande review!

De eerste Gear.Club Unlimited is al sinds 2017 beschikbaar op de Nintendo Switch. Een jaar later kwam het vervolg Gear.Club Unlimited 2 op de markt. Na zijn succes op de Nintendo Switch wordt het spel met verbeterde graphics nu ook voor de eerste keer beschikbaar gesteld op PlayStation 4, PlayStation 5, pc, Xbox One en Xbox Series X|S.

GC 1.jpg


Een onverwachte kans

Het verhaal is vrij simpel: je bent een testpiloot voor een familiebedrijfje, maar door het uitvallen van een teamlid, krijg je de kans om zelf te kwalificeren. Doe je dat met succes, dan mag jij het team vertegenwoordigen in de aankomende races. Let wel op, er ligt wat bijkomende druk op je schouders. De familie is namelijk bijna failliet en het is aan jou om het team voor het faillissement te behoeden.

Zoals meestal het geval is bij racegames, start je uiteraard niet met de beste wagen. De eerste kwalificatieraces gebeuren met een MINI Cooper. Ben je gekwalificeerd, dan kan je al snel je eigen wagen kopen. Ik zal al meteen meegeven dat er in het begin met momenten wel enige frustratie komt bij kijken. De eerste wagens voelen namelijk nooit erg snel aan en zijn nogal log wat de besturing betreft. Op zich niet onlogisch dat je niet meteen kan vergelijken met een échte racebak. Gelukkig kan je al snel wat upgrades vrijspelen, die je het leven als racepiloot toch iets aangenamer maken.

De grootste tip die ik op dat vlak echter kan meegeven, is om in het settings-menu alle hulpfuncties uit te schakelen. Deze zijn voorzien om vooral in de bochten assistentie te verlenen, onder meer door middel van guiding lines en een automatische remfunctie. Ze werken naar mijn gevoel echter eerder beperkend, dan dat ze je voldoende ondersteunen. Goed voor de jongste gamers onder ons, maar wil je toch wat snelheid maken en zelf kiezen wanneer je remt en gas geeft, dan gooi je best deze functies meteen overboord. Dat de makers het spel foolproof wilden maken, valt ook op door de terugspoelfunctie. Deze laat je toe om te allen tijde een stukje van de race terug te spoelen en het nog eens opnieuw te proberen. Terugspoelen …? Jawel, je leest het goed. Maak je een inschattingsfout, dan is dat geen enkel probleem. Je kan namelijk elke bocht zoveel opnieuw proberen als je zelf wilt. Laat ons zeggen dat als het dan nóg niet lukt, dat je beter stopt met racegames spelen.

GC 4.jpg


Een, soms lange, race naar de top

Terug naar het verhaal, je racecarrière! Om naam te maken, is het uiteraard de bedoeling dat je races wint (duh!). Op een wereldkaart krijg je te zien waar er zich races afspelen. Deze zijn enerzijds onderverdeeld in de ‘hoofdwedstrijden’ die je verder brengen in het verhaal en anderzijds in exposities. Daarenboven krijg je ook meteen een overzicht van alle autodealers waar je een nieuwe wagen kan aanschaffen. En dat zijn er veel! Van BMW tot Lotus, Porsche of McLaren om er maar enkele te noemen. Wil je ze allemaal, dan zal je daar natuurlijk heel wat ingame geld moeten voor neertellen. Gelukkig kan je geld verdienen door races te winnen. Dat je veel geld zal nodig hebben, wordt snel duidelijk. Naast het kopen van nieuwe wagens, wil je uiteraard ook al je wagens van upgrades voorzien. Om dit allemaal te kunnen bekostigen, zal je naast nieuwe races ook heel wat races opnieuw moeten spelen om voldoende prijzengeld te kunnen verzamelen. Op zich niet ongewoon, maar dit zorgt er wel voor dat het spel soms repetitief dreigt te worden. Om toch wat variatie in het spel te brengen zijn de races onderverdeeld in gewone racewedstrijden, tijdritten en eliminatiewedstrijden waarbij telkens om de zoveel tijd de op dat moment laatste piloot uitvalt.

Een ander belangrijk aspect is je garage. Deze geeft je een overzicht van de wagens die je in je bezit hebt en laat je toe om eraan te sleutelen en van upgrades te voorzien. Hierbij krijg je de vrijheid om je werkplek volledig zelf in te richten. Van bandenshop, of een werkruimte om aan je motor te werken, tot een tuning-gedeelte, et cetera. Er zijn er ook een aantal leuke extraatjes aanwezig, zoals de mogelijkheid om een loungegedeelte of koffiecorner te plaatsen. Niet per se nodig, maar wie toch een persoonlijke touch wil voorzien, kan dat. Ook voor het aanpassen van je wagen zelf zijn heel wat mogelijkheden, van banden tot motorblok, vering, remmen, visuele zaken, … you name it! Daarenboven zal je ook je werkplaatsen zelf moeten vrijspelen en upgraden, om zo meer onderdelen aan je wagen te kunnen verbeteren. Ook dit kost uiteraard geld. Racen, racen en nog eens racen is de boodschap!

De hoogste toppen zal het spel niet scheren, maar als tussendoortje, best een vermakelijke arcaderacer!


De carrièremodus is zowat de basis van het spel. Daarnaast zijn er uiteraard ook multiplayer-opties. Dat kan enerzijds lokaal, waarbij je tot vier splitscreens kan voorzien, of anderzijds online. In deze laatste modus race je tegen andere spelers of kan je een 'Club' oprichten of je bij een bestaande club aansluiten. De bedoeling is om zo hoog mogelijk op de leaderbords terecht te komen. Op het eerste zicht leek de activiteit in deze clubs vooralsnog vrij beperkt, al moet ik toegeven dat ik me daar ook niet erg lang op heb gefocust.

GC 2.jpg


Geen feilloze port

Ik gaf al aan dat er heel wat wagens beschikbaar zijn. Wat echter ook meteen opvalt, is de verscheidenheid aan racetracks. De ene keer rijd je door de bossen, de andere keer door de woestijn, in het donker, in de regen of glijdend over het ijs. Kortom, een heel divers toneel dat er op het eerste zicht prima uitziet en niet snel verveelt. Wanneer je echter in meer detail naar het leveldesign kijkt, merk je toch een aantal tekortkomingen. Zo merk je na verloop van tijd dat er soms delen van racetracks gewoon gekopieerd zijn, waardoor je al snel een aantal terugkerende stukken, maar dan in een andere setting, kan herkennen en een beetje een been there, done that-gevoel krijgt. Ook voelen de landschappen soms wat kaal aan. Zo zie je nergens eens een andere wagen of mensen langs de kant van de weg. Details, zou je zeggen, maar het maakt toch dat de levels er mijn inziens soms wat leeg of inspiratieloos uitzien. Hetzelfde geldt voor het grafische aspect. Op het eerste zicht ziet alles er best goed uit, vooral de wagens. Wanneer je echter langer speelt, merk je dat bomen soms gewoon tevoorschijn 'springen' en begon ik mij te storen aan het feit dat je ergens vol tegenaan kan knallen, maar je nooit schade aan je wagen (of die van de tegenstander) ziet. Het soort details waarbij je toch merkt dat het geen 'nextgen-spel' betreft, maar wel een port van de Nintendo Switch, waarbij dergelijke zaken, vooral in handheld mode, toch iets minder storend zouden zijn.

Ondanks de tekortkomingen moet ik toegeven dat ik mij best wel geamuseerd heb met Gear.Club Unlimited 2: Ultimate Edition. Waar ik trouwens absoluut fan van ben, is de manier waarop alle informatie op het scherm wordt weergegeven. Zo is het meteen duidelijk in welke positie je je bevindt, welke aankomende bochten je mag verwachten, hoe ver de tegenstanders achter je zitten en hoe ver het nog is om de race te voltooien. Noodzakelijke informatie die bij sommige racegames soms iets té veel in your face aanwezig is. De hoogste toppen zal het spel niet scheren, maar als tussendoortje, best een vermakelijke arcaderacer!

Conclusie

Gear.Club Unlimited is al jaren een bekende racegame op Nintendo Switch. Met Gear.Club Unlimited 2: Ultimate Edition besliste Eden Games nu ook de port te maken naar pc, PlayStation- en Xbox consoles. Helaas niet op een feilloze manier, waardoor het spel toch wat tekortkomingen kent.
Desalniettemin blijft het een vermakelijke arcaderacer en een goede opstap naar de grotere simracers. Mede door de hulpfuncties kan het een leuk spel zijn om de jongste gamers onder ons kennis te laten maken met racegames. Een Forza Horizon 5 zal het helaas niet worden, maar een plaats binnen het genre heeft het zeker en vast!

Pro

  • Vermakelijke arcaderacer
  • Grote verscheidenheid aan wagens en racetracks
  • Veel upgrademogelijkheden

Con

  • Het design van de levels is soms repetitief
  • De besturing voelt niet altijd erg vlot aan
  • De terugspoelfunctie maakt het wel érg toegankelijk
  • Geen schade aan wagen wanneer je ergens tegenknalt
6

Over

Beschikbaar vanaf

30 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Eden Games

Uitgever

  1. Microids
 
Laatst bewerkt:
Redactie
Misschien ook interessant om te vermelden dat Gear.Club is ontstaan als een mobile game voor Android en iOS, wat waarschijnlijk wel een deel van de designkeuzes kan verklaren.
 
Terug
Bovenaan