Review: Gamedec

Gamedec is de naam van een toekomstig beroep. Althans, dat beweert men in de gelijknamige game. Een gamedec zal een privé-detective zijn die gebruik zal maken van specifieke cybervaardigheden om de misdaden en mysteries die zich afspelen in de virtuele wereld op te lossen. Een soort Sherlock Holmes van de virtual reality dus. In ieder geval is het een originele invalshoek, dus ik wou me wel eens wagen aan de game.

Vandaag werd Gamedec uitgebracht, een single-player isometrische RPG die ontwikkeld werd door Anshar Studios, het team dat samen met Bloober Team meewerkte aan het ondertussen toch redelijk bekend geworden Observer. Dat er zich talent binnen de rangen van Anshar bevindt, hoeft dus niemand nog aan te twijfelen, en het gamedesign klonk daarom zeker ambitieus: een cyberpunk-RPG waarin men mysteries op enorm veel manieren kan oplossen in een niet-lineair, dynamisch verhaal dat jouw keuzes nooit zal bestraffen. Ik was dan ook erg benieuwd of ze deze ambitie waar konden maken in de praktijk.

20210909155542_1.jpg


Uitdagende, dynamische opdrachten

Warsaw is de stad waar alles begint in Gamedec. Na het uiterlijk en een aantal andere eigenschappen van je personage te kiezen ontwaak je in je luxueuze appartement en vliegen de cyberpunk-termen je meteen om de oren. Servobots rijden rond om je koffie of wodka te brengen, voor de medialiefhebbers is er keuze tussen obicoins, omnics en walktels, de mensen leven er op nutrifluid of game-pillen, drones vliegen er rond van raam tot raam om reclame te maken, er is holovision in plaats van televisie … Mensen leven er het liefst online in het zogenaamde virtualium, maar vooral om te eten en te slapen keren ze wel terug naar het realium, dat is de realiteit zoals wij deze nu kennen. Ja, de toekomst ziet er in Gamedec zeker indrukwekkend en erg geavanceerd uit.

Als gamedec word je dus geregeld gecontacteerd door klanten die je tegen betaling verzoeken om voor hen een dader van een misdaad in de virtuele wereld op te sporen. Voornamelijk gaat het om hackers of scammers die vals spelen of, nog erger, mensen vasthouden in de virtuele game, zodat ze niet meer terug kunnen naar het realium. Dit betekent namelijk een groot risico voor hun gezondheid of zelfs hun leven. De opdrachten komen dan wel serieel per e-mail binnen, de manier om ze op te lossen is echter allesbehalve lineair.

20210910122033_1.jpg


Toegankelijke gameplay

Voor elke opdracht zal je je uiteindelijk moeten begeven in de virtuele game waar het probleem zich voordoet. Elk van de NPC’s die je daar tegenkomt zijn zelf dus virtuele medespelers bij wie je telkens dezelfde methodiek gaat moeten toepassen: zoveel mogelijk met hen praten, en wel op dié manieren die je de meest relevante info opleveren. Alle informatie die verworven wordt via de dialogen wordt gelogd in je Codex-menu. Wanneer je denkt voldoende informatie verzameld te hebben, kun je op basis hiervan bepaalde zaken gaan afleiden in het Deduction-menu. Dit doe je net zolang tot je uiteindelijk het einde van de opdracht bereikt. Dat is dus wanneer je denkt dat je een verdachte te pakken hebt, waarna je je klant moet gaan briefen hierover.

In Gamedec telt zo goed als elke zinsnede tijdens de dialogen.


Tijdens de dialogen kun je via meerkeuze een bepaalde reactie geven waarbij zo goed als elke zinsnede telt, zelfs wanneer die gaat over banaal ogende zaken. Bepaalde van de dialoogkeuzes zijn niet beschikbaar zolang je personage niet over de vereiste vaardigheden beschikt. Elke zinvolle actie (indiscreet handelen, optimistisch klinken, ongeduldig of vijandig zijn, …) levert je specifieke punten op. Met deze punten kun je dan je speciale cybervaardigheden vrijspelen in het Professions-menu. Enkele voorbeelden van zo’n vaardigheden zijn Infotainer, waarbij je virtueel via je charisma iedereen weet in te palmen, Brainfixer waarmee je iemand zijn gemoed, attitudes en perspectief kan manipuleren, of Cracker, die zoals de naam het zegt je in staat stelt om elke code te kraken.

Het kernelement van de gameplay is dus dat je heel zorgvuldig gaat nadenken over je reacties tijdens de dialogen in functie van de vrij te spelen vaardigheden. Dat klinkt een pak eenvoudiger dan het daadwerkelijk is, maar je geniet wel een enorme vrijheid in hoe je de zaken aanpakt, want elke impactvolle keuze is daadwerkelijk een geldige manier om verder te geraken. Ook wanneer de klant ontevreden is met de afloop van jouw opdracht, gaat de game gewoon verder met de volgende opdracht. De opdrachten zijn erg gevarieerd en spelen zich ook nog eens af op diverse locaties in het virtualium of het realium.

20210910153424_1.jpg


Statische camera, geen stemacteurs, veel bugs

Voornamelijk speelt Gamedec als een visuele roman, waarbij je tussen de dialogen door in een 3D-wereld navigeert om van de ene naar de andere dialoog over te gaan. De muziek ondersteunt prima het doorgaans donkere thema, maar wat de besturing betreft miste ik wel wat een zelf te roteren camera en de optie om wat nader in te zoomen.

Door bugs moet je soms wel eens een stuk opnieuw spelen.


De versie van het spel die ik speelde voor deze review bevatte helaas redelijk veel bugs. Soms werd er een bepaald script niet getriggerd, waardoor ik volledig vastzat en een stuk opnieuw moest spelen. Gelukkig zijn er wel automatische en manuele savegames voorhanden. Bepaalde fasen in de dialogen en delen van de interface waren nog in het Pools, maar wellicht zijn dit zaken die opgelost zullen zijn in de finale versie van de game. Ik vond het ook wat jammer dat er geen stemacteurs voorzien werden, maar gezien de enorme hoeveelheid aan dialooginhoud kan ik dat enigszins wel begrijpen.

Conclusie

Gamedec is een erg toegankelijke game die mij beter beviel dan ik verwacht had. Cyberpunk vind ik sowieso een interessant thema en door de erg toegankelijke gameplay blijkt Gamedec bij momenten zelfs een verslavend spelletje. Tenminste, als je ervan houdt om veel te lezen en een game met geringe actie ook weet te appreciëren. Er is echter nog wat werk om de bugs weg te werken, maar als dat lukt, ziet de toekomst er goed uit voor Gamedec!

Pro

  • Geslaagde cyberpunk-wereld
  • Keuzevrijheid in de dialogen
  • Toegankelijke en verslavende gameplay

Con

  • Geen roterende camera
  • Bugs
7

Over

Beschikbaar vanaf

16 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Ontwikkelaar

  1. Anshar Publishing

Uitgever

  1. Anshar Publishing
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan