Review: Gamedec: Definitive Edition

Precies een jaar geleden had ik hier het genoegen om de isometrische detective-RPG Gamedec te mogen reviewen. Half in 3D, voor de andere helft een visual novel, vond ik het droomachtige concept van het spel wel iets hebben. Speciaal, zo met dat reizen doorheen die twee parallelle, elkaar tegengestelde werelden, Virtualium en Realium, en er via allerhande bijzondere vaardigheden mysteries ontrafelen, precies als een buitenaardse Sherlock Holmes. Ja, inderdaad, Disco Elysium, maar dan in een cyberpunkmaatschappij.

Ontwikkelaar Anshar Studios kreeg er blijkbaar evenmin genoeg van. Na de release werkte men gewoon verder aan de Definitive Edition-update voor het spel, welke nu uitgebracht werd voor de pc. Later volgt nog de Nintendo Switch-versie van deze editie, net zoals dit ook voor de originele game het geval was. Nog belangrijk om te weten is dat deze update gewoonweg gratis komt, zolang je maar de originele versie van het spel al in je bezit hebt.

20220923204212_1.jpg


Dezelfde game, met enkele extra’s

Voor wie zich niet meer herinnert waar de naam van de originele game voor staat en weigert dat na te lezen via de link hierboven, volgt hieronder eerst nog een korte samenvatting. Gamedec is een futuristische RPG die zich afspeelt in Warschau tijdens de 22e eeuw, waarvan het verhaal gebaseerd is op de romans van Marcin Przybyłek. In de game ben je een detective die zich specialiseert in het oplossen van cybermisdaden die zich voordoen tijdens het spelen van Virtual Reality-games. Op vraag van telkens andere cliënten duik je zelf de VR-wereld in, het Virtualium, waar je vervolgens via het verzamelen en verwerken van voldoende informatie over kan gaan tot deductie: het vormen van een laatste en enorm impactvolle conclusie over wat er zich precies afspeelde waardoor deze misdaad tot stand kwam.

Oorspronkelijk werd de game in 2021 uitgebracht voor de pc, en nog deze zomer zag de Nintendo Switch-versie het levenslicht. Misschien nog even voor de duidelijkheid: wat het grafische aspect betreft werd er niets veranderd in deze nieuwe editie. De veranderingen situeren zich dus uitsluitend op het inhoudelijke. Dit gezegd zijnde wil ik me in deze review vooral focussen op wat er anders is in deze nieuwe Definitive Edition ten opzichte van de originele game, omdat het reviewen van tweemaal dezelfde game natuurlijk weinig zinvol is.

Gamedec_Screenshot_02.png


Nieuwe verhalende content zeker meerwaarde, zonder te verbluffen

Eigenlijk zijn er slechts twee nieuwe verhaallijnen in deze Definitive Edition te bespeuren. Eerst en vooral is er een nieuwe virtuele wereld gebaseerd op die andere RPG, Seven: The Days Long Gone. Deze is een open wereld, isometrische actie-RPG waarin stealth het voornaamste mechanisme van de gameplay vormt. Je bent er een meesterdief, luisterend naar de naam Teriel, die op een zodanig impactvolle missie wordt gestuurd dat deze het Vetrall-rijk op zijn grondvesten doet schudden. In deze Definitive-editie gaat de nieuwe verhaallijn, genaamd Seven Daemons, door in hetzelfde universum. Alles start met een zogezegd simpele opdracht voor je cliënte Shivani Thana, maar wanneer je vervolgens haar virtuele avatar in een totaal bevroren staat ontmoet, besef je al snel dat de missie wel eens iets ingewikkelder zou kunnen worden. Om de content te ontdekken, moet je de nieuwe optie “New Content” selecteren in het hoofdmenu, waarna je als personage Ken Zhou een volledig nieuw mysterie mag ontrafelen, dat zeker niet ontgoochelt.

De herwerkte Father Like Son-missie op basis van de Lovecraft Cthulhu-mythologie is het meest noemenswaardige van deze editie.


Daarnaast werd een reeds bestaande missie uit de originele game, namelijk deze waarin je de zaak “Father Like Son” moet oplossen, volledig herwerkt naar invloeden gebaseerd op H.P. Lovecraft zijn Cthulhu-mythologie, één van mijn favoriete fantasiewerelden nota bene. Om deze missie te spelen moet je weliswaar een volledig nieuwe playthrough opstarten om daarna de Twisted & Perverted te bezoeken, een virtuele locatie uit de originele game waar je enigszins beloond werd indien je er seks had met anderen ofwel wanneer je ze vermoordde. Er heerst nu een virus en je dient uit te zoeken welke de symptomen zijn en wat de oorzaak ervan is. Wie heeft iedereen besmet en wie is slachtoffer? Het deed me heel kort even terugdenken aan een of andere pandemie, zogezegd ontstaan op een markt in Wuhan of zo. Ach, laat ons dit maar snel vergeten. Zeker nu met het Lovecraft-strikje er omheen, vond ik deze missie de kers op de taart van deze editie, evenwel zonder dat ik volledig van mijn sokkel geblazen werd.

Gamedec_Screenshot_03.png


Andere nieuwe features

Er komen trouwens later met deze versie nog een aantal nieuwe personages beschikbaar. De vrijgave van deze zal worden gedoseerd in twee fasen, waarvan enkel de eerste fase gratis is. Daarnaast werd een nieuwe modus genaamd True Detective toegevoegd, waarbij je als speler de eerder genomen beslissingen gewoonweg niet meer kan veranderen door een savegame te herladen. Zeg maar een extra moeilijkheidsgraad, wat zeker welkom was. Tenslotte werd ook de Japanse ondertiteling flink onder handen genomen.

True Detective is een welgekomen extra moeilijkheidsgraad.


Wat de gameplay betreft, kan ik eigenlijk ook erg karig zijn qua commentaar. Er is in wezen niets veranderd in vergelijking met de originele game. De camera roteert helaas nog steeds niet en de ingesproken stemmen blijven even schaars. Maar de mysterieuze insteek en loepzuivere cyberpunksfeer van de game blijven wel even intrigerend, en gelukkig maar!

Conclusie

Deze Definitive Edition van Gamedec heeft niet zoveel nieuws te bieden, maar aangezien deze update gratis is voor al wie de originele game al in zijn bezit had, is dit ook absoluut niet erg. Voor de fans kunnen de extra moeilijkheidsgraad, nieuwe personages en de twee toegevoegde verhaallijnen een incentive vormen om het spel terug - ofwel zelfs nog meer - te gaan spelen. Daarnaast, misschien vinden de diehard Lovecraft-aanhangers door deze content ook eindelijk hun weg naar deze eigenwijze RPG. In elk geval, deze nieuwe editie ontgoochelt geenszins maar is ook helemaal niet baanbrekend, volledig in lijn met de originele game: Gamedec is best oké.

Pro

  • Extra gratis content en moeilijkheidsgraad voor wie de game al had
  • Niks mysterieuzer of intrigerender dan H.P. Lovecraft

Con

  • Geen fundamentele wijzingen aan beeld, besturing of gameplay
7

Over

Beschikbaar vanaf

29 september 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. Anshar Publishing

Uitgever

  1. Anshar Publishing
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan