Review: Flashback 2

We schrijven het jaar 2142. Na te zijn gevlucht uit een ruimteschip maar ontdaan van alle herinnering, ontwaakt de jonge wetenschapper Conrad B. Hart op Titan, een gekoloniseerde maan van Saturnus. Hij moet een manier zien te vinden om terug op aarde te geraken en het verraderlijke complot van zijn buitenaardse ontvoerders - de Morphs - te ontrafelen om onze planeet te redden. De premisse van de scifi platformer Flashback klonk o zo veelbelovend, en maakte het ook waar toen het spel in 1992 uitgebracht werd. Meer dan dertig jaar later krijgen we nu een sequel, maar jammer genoeg doet Flashback 2 zijn voorganger absoluut geen eer aan.

Flashback 2 had nochtans de potentie om een even cool verhaal in een bedwelmende cyberpunksetting te brengen. De ervaring wordt echter volledig ontsierd door een oninteressante vertoning met een repetitieve gameplay loop en vooral tal van technische problemen waardoor je al snel ofwel ongeboeid afhaakt, ofwel er ferm gefrustreerd van raakt. In deze review wordt de pc-versie besproken.

20231119193216_1.jpg

Grafische problemen, vreselijke performantie en ettelijke bugs​

In dit tweede deel ontwaakt Conrad in de buurt van een neergestorte shuttle. Het scenario situeert zich in de 22e eeuw, een periode waarin de Verenigde Werelden zich uitstrekken over het ganse zonnestelsel. Doordat een invasie van die angstaanjagende Morphs onder leiding van hun generaal Lazarus nu imminent lijkt, gaat Conrad op zoek naar zijn vriend Ian om zich voor te bereiden op de aankomende strijd. Hij krijgt hierbij de hulp van een vrouwelijke AI, heel toepasselijk A.I.S.H.A. genoemd, die ook dienstdoet als wapen. Als speler mag je ook terug Holocubes verzamelen alsof het een lieve lust is. Al klinkt dat dan weer veel te positief voor wat nu volgt.

Constant haperingen tot zelfs ontbrekende frames.


Grafische problemen, vastzittende NPC’s tot zelfs zichzelf activerende Steam achievements terwijl het spel gewoon gepauzeerd staat, vormen slechts voorbeelden in de kantlijn van de huidige technische staat van Flashback 2. Constant zijn er haperingen tot zelfs ontbrekende frames te merken tijdens standaardacties zoals springen of klimmen. Andere animaties, zoals het rollen doorheen obstakels tijdens het sprinten, ogen uiterst raar. De zeldzame 3D-levels - zoals deze op de motorfiets - doen denken aan de minigames die je kon spelen op draagbare computerspellen tijdens de jaren negentig. Deze nostalgische pogingen om de gameplay wat gevarieerder te maken worden echter volledig verpest door allerhande bugs, zoals het vastraken in het speldecor.

20231119232501_1.jpg

Besturingsproblemen en ongeïnspireerd plot​

Ook de interactie met objecten, waaronder schakelaars, werkt pas als je heel specifiek op de bedoelde locatie staat. Doordat Conrad ook nog eens 360 graden kan roteren, houdt dit geregeld extra precisiewerk in, waardoor het besturen allesbehalve soepel aanvoelt. Dat het standaardbesturingsschema niet aangepast kan worden, is misschien nog wel de grootste zonde. Tijdens de combat werkt de cooldown van Conrads beschermende schild zodanig kort dat je het constant met je linkerhand opnieuw moet activeren. Dit terwijl je tegelijkertijd met de rechterstick zijn vuurwapen moet richten en dan ook nog eens met de triggerknop moet vuren. En ondertussen dien je de aanvallen van je tegenstanders natuurlijk ook nog eens te ontwijken: om krampen in je hand van te krijgen. Onaanvaardbaar eigenlijk, wanneer je weet dat je in deze game bijna niets anders zal moeten doen dan aliens afknallen.

Om krampen in je hand van te krijgen.


De cyberpunksfeer en bijhorende bedwelmende muziek vormen ongetwijfeld de schaarse lichtpunten van Flashback 2, maar slagen er zeker niet in om de saaie, ongeïnspireerde verhaallijn te verbloemen. De dialogen en eraan gekoppelde opdrachten ontbreken diepte, met oplossingen die van onvoldoende ambitie getuigen. Een toegangskaart zoeken, een stroomgenerator oplappen, een terminal hacken, gaan praten met iemand die je dan weer doorverwijst naar iemand anders ... Het komt allemaal veel te doorzichtig over als slechts bezighouding die als afwisseling moet dienen voor het veelvuldige geknal.

Conclusie

Hoewel er dertig jaar tussen de releases van beide games steekt, voelt deze tweede Flashback toch vooral aan als een sequel die veel te snel in de winkelrekken belandde. De technische problemen, gebrekkige besturing, repetitieve gameplay en het inspiratieloos plot van Flashback 2 nekken de spelervaring volledig. Hoewel de esthetiek van de cyberpunkwereld nog enigszins te prijzen valt, kan er voor de rest niets noemenswaardigs meer over deze game verteld worden.

Pro

  • Cyberpunkesthetiek

Con

  • De ondermaats werkende besturing is zelfs niet aan te passen
  • Inspiratieloos plot
  • Repetitieve gameplay
  • Vreselijke performantie
  • Grafische problemen
  • Ettelijke bugs
2.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 november 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Platformer
  4. Puzzle
  5. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Microids

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan