Review: Dusk Diver 2

Anime hack and slash overgoten met een RPG-sausje. Dusk Diver had gemengde reviews waardoor ik deze aan mij heb laten passeren, ondanks de interesse die ik toch had. Toen Dusk Diver 2 aangekondigd werd voor Nintendo Switch wou ik dus met veel plezier het spel onderwerpen aan een uitgebreide test. Ook benieuwd of het vervolg beter is dan het origineel?

Dusk Diver 2 speelt zich af één jaar na de gebeurtenissen uit de eerste versie en Yumo is terug het hoofdpersonage. Ximending is wederom de plaats bij uitstek voor kwaadaardige interdimensionale wezens en het team van Yumo heeft dus terug de handen vol. Samen zijn ze de Guardians of Kunlun en moeten ze van het Taiwanese district terug een veilige plaats maken. Deze wezens bedreigen niet alleen het district zelf maar bij uitbreiding ook de hele wereld. Beter gekend als Chaos Beasts veroorzaken ze scheuren tussen onze wereld en andere dimensies. De Guardians gebruiken deze scheuren om zelf naar die andere dimensies te reizen, de Chaos Beasts te verslaan en de scheur terug te dichten. Maar er zijn ook onverwachts een aantal Chaos Beasts in de Human Realm wat een groot mysterie is. Tot nu konden ze niet lang in de menselijke wereld vertoeven. Er is dus deze keer duidelijk meer aan de hand en enkel het verslaan van deze kwaadaardige wezens is niet voldoende. Uitgebreid onderzoek is nodig om dat mysterie op te lossen en te ontdekken wie of wat er achter schuilt. Het verhaal heeft de nodige twists en plotwendingen die veel hack and slash-games niet hebben.

DuskDiver2-2.jpg


Yumo vecht niet meer alleen

Nieuw in Dusk Diver 2 is dat je alle teamleden actief kunt besturen. Waar je in het origineel enkel speciale aspecten van een teamlid kon activeren om hulp te bieden aan Yumo kan je nu het teamlid zelf besturen en vechten ze actief mee. De personages hebben elk hun eigen speelstijl dat ook direct voelbaar is: traag maar sterker of sneller maar fragieler. Iedereen heeft ook hun eigen soort aanvallen. Met de opgedane ervaringspunten kan iedereen beter worden in alle verschillend aspecten. Je bepaalt zelf welke statistieken je verbeterdt en dus welke richting je uitgaat met elk personage. Door Orbs toe te kennen geef je extra verbeteringen aan bepaalde statistieken. Aanval-Orbs zullen, zoals je wel verwacht, het personage sterkere aanvallen geven en verdediging-Orbs zullen het personage resistenter maken.

Zo veel potentieel maar te langdradige gevechten.


Ximending is een echt district in Taiwan en de makers hebben het in groot detail nagemaakt. De centrale plaats in het spel - de hub - is dan ook de winkelbuurt. Je spendeert daar vooral tijd om nieuwe quests te krijgen, cosmetische en ander voorwerpen aan te kopen en verschillende gerechten te eten. Je moet voldoende eten want als de personages te veel honger hebben zullen hun acties tijdens gevechten minder effectief zijn. Je zwakt dus als het ware af en deelt minder schade toe aan de wezens. Van vitaal belang dus om de hongermeter in de gaten te houden en op tijd de honger stillen. Je zal regelmatig de verschillende eetgelegenheden bezoeken in het district die veelal ook in het echt bestaan.

DuskDiver2-3.jpg


Repetitieve gevechten

Aangezien de focus van een hack and slash-spel toch wel de gevechten zijn, is er een vrij uitgebreid systeem aanwezig. Een goede timing om aanvallen te ontwijken en speciale aanvallen activeren als je voldoende punten verzameld hebt. Support-skills gebruiken om je team extra hulp te bieden en bovendien een goede balans te zoeken in de statistieken van de personages om een goed team samen te stellen. Het RPG-gedeelte biedt alles aan wat je zou wensen in dit soort spellen. Nieuwe combo's vrijspelen en kledij of andere cosmetische zaken aankopen om iedereen naar eigen wens aan te passen. Er zijn ook extra quests om bijvoorbeeld verbeteringen of Orbs vrij te spelen - of om simpelweg voldoende ervaring op te doen zodat alle personages sterk genoeg zijn. Afgewerkt met een goed verhaal met de nodige humor - ja, ik weet ondertussen wel al dat je voor een minimumloontje werkt, Yumo - maakt dat er voor de RPG-liefhebbers voldoende is om wel tevreden te zijn.

DuskDiver2-1.jpg


Maar voor het hack and slash-gedeelte daarentegen zijn toch wel een aantal minpunten aan te halen die mij uiteindelijk het plezier ontnamen. Zoals eerder aangehaald ben je niet langer alleen aan het vechten maar zijn de teamleden ook van de partij. Een logisch gevolg is dan ook dat er meer en sterkere tegenstanders zijn. Maar als we tegen meer en sterkere tegenstanders moeten vechten, staat dit best in verhouding met de sterkte van je eigen team. Dit is niet in balans en zelf kleine gevechten slepen soms lang aan. Een grotere verscheidenheid aan vijanden en hun aanvallen zou ook zeker niet mis zijn en versterkt het gevoel dat alles aansleept. Het wisselen tussen de personages brengt meer variatie, maar je kan dit niet continu doen en moet telkens even wachten vooraleer je terug kan wisselen. Met wat aanpassingen zou hiermee nochtans een extra dimensie kunnen toegevoegd worden aan de gevechten.

Conclusie

Dusk Diver 2 stelt mij teleur. Alles was aanwezig om er een erg leuk spel van te maken, maar komt net te kort. Het namaken van Ximending in detail is een prestatie maar brengt geen meerwaarde. De gevechten die aanslepen en het gebrek aan variatie van tegenstanders wegen te zwaar door. Een aantal minpunten die toch wel het belangrijkste aspect van een hack and slash-game minder leuk en ook langdradig maken. De sterke RPG-elementen die aanwezig zijn kunnen voor mij uiteindelijk de meubels niet redden. Fervente liefhebbers van hack and slash zullen met Dusk Diver 2 wel hun hart kunnen ophalen, want je krijgt tijd genoeg om veel combo's uit te voeren. Maar voor hen zal dan wellicht het RPG-gedeelte weer te uitgebreid zijn.

Pro

  • Leuk verhaal met humor
  • Goede RPG elementen

Con

  • Gevechten slepen aan
  • Weinig variatie in vijanden
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

30 augustus 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Hack and slash
  3. RPG

Uitgever

  1. Idea Factory International
 
Terug
Bovenaan