Review: Dreaming Sarah

Ik heb een voorliefde voor indiegames en weet deze soms meer te smaken dan de blockbusters met een miljoenenbudget. Ook deze game, Dreaming Sarah van ontwikkelaar Asteristic Game Studio, is er eentje met een klein budget. Of zich dat ook vertaalt naar een minder goed spel, lees je in deze review.

Qua verhaal doet Dreaming Sarah niets origineels. Zo ligt de vrouwelijke protagonist, Sarah genaamd, in een coma na een ongeluk. Het is dan aan de speler om haar te helpen ontwaken uit die coma door in haar droomwereld de speciale wereld te verkennen, verschillende voorwerpen te verzamelen en te praten met de vreemdste personages. Ik kan je hier al vertellen dat het eenvoudiger klinkt dan het eigenlijk is. Op zich is Dreaming Sarah namelijk geen moeilijk spel, maar het spel houdt nergens je hand vast, waardoor je soms doelloos rondloopt.

Dreaming Sarah - 1.jpg


Comateus

Verdwalen is dan ook een van de elementen die storend is in Dreaming Sarah. Je kan alle kanten op, maar er zijn bijzonder weinig aanwijzingen over wat er van je wordt verlangd. Daardoor verspil je een hoop tijd met dingen die helemaal niet nodig zijn om vooruitgang te boeken. Het zorgt er echter wel voor dat je het spel goed verkent en ondertussen kennismaakt met de mooi vormgegeven omgevingen. Zo dool je bijvoorbeeld door een bos, verzamel je objecten in een groot, verlaten herenhuis en breng je zelfs de maan een bezoekje. Daar maak je kennis met de vreemdste personages die het al even vreemde verhaal iets meer duiding geven.

De soundtrack is het beste aan Dreaming Sarah.


De voorwerpen die je dient te verzamelen, heb je nodig om verder te raken. Zo vind je op een bepaald moment een halsketting waarmee je in een vis kan veranderen of pak je een vergrootglas op waarmee je jezelf kunt verkleinen. Dit heb je nodig om door smalle openingen te komen en zo in een nieuw gebied terecht te komen. Ook een paraplu is een van de te vinden voorwerpen. Hiermee kan je van een hoogte afspringen om te zweven naar gebieden die eerst niet toegankelijk waren. Het nemen van een pil brengt je dan weer naar de locatie waar je aan het begin van het spel wakker wordt. Het correct gebruiken van al deze elementen, en uiteraard de voorwerpen die ik hier nog niet heb genoemd, zorgen ervoor dat je traag maar gestaag vooruitgang boekt en, afhankelijk van wat je allemaal vindt, naar een van de twee mogelijke eindes werkt.

Dreaming Sarah - 2.jpg


Soundtrack

De onduidelijke puzzels en de grote kans dat je verdwaalt of niet weet wat je moet doen, gooien helaas wat roet in het eten. Componist Anthony Septim verzacht die pijn alvast met een geslaagde soundtrack. De muziek en de mechanische beats die uit de boxen komen, dragen bij aan het wat vreemde gevoel dat Dreaming Sarah overbrengt en maken bijgevolg het plaatje compleet. Ook het grafische aspect draagt daaraan bij. Dreaming Sarah mag dan wel gemaakt zijn uit pixels die -even overdrijven- even groot zijn als een erwt, toch ziet het er allemaal vrij scherp uit en worden de diverse werelden erg mooi weergegeven. De personages zijn daardoor nog vreemder dan je je kan voorstellen en die kom je het liefst niet tegen in je dromen, of je nu in een coma ligt of niet.

Conclusie

Ontwikkelstudio Asteristic Game Studio heeft duidelijk een pak liefde in hun kleinschalig project gestoken dat ondertussen al zes jaar oud is. De game werd destijds uitgebracht voor pc en is pas nu beschikbaar voor consoles. Vooral de gevarieerde werelden en de soundtrack vallen op in positieve zin, terwijl de onduidelijke puzzels en de grote kans op verdwalen Dreaming Sarah een nasmaak bezorgen.

Pro

  • Soundtrack
  • Mooie, gevarieerde gebieden

Con

  • Je verdwaalt snel
  • Puzzels soms vergezocht
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 maart 2015

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Asteristic Game Studio
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan