Review: Cosmic Top Secret

Cosmic Top Secret verscheen enkele jaren geleden reeds op pc en werd toen vooral geroemd voor zijn narratieve kwaliteiten en unieke stijl. Met zo’n referenties was mijn aandacht meteen gewekt en twijfelde ik niet om deze game eens uit te testen nu deze ook beschikbaar wordt gesteld op verschillende consoles. Of de game het er goed vanaf weet te brengen, lees je in deze review.

In Cosmic Top Secret volgen we Trine in haar zoektocht naar het verleden van haar vader. Hij werkte tijdens de Koude Oorlog voor de Deense inlichtingendienst, maar tot op heden hulde hij zich in stilzwijgen wat betreft deze stormachtige periode. De titel verwijst naar het hoogste beveiligingsniveau binnen de inlichtingendienst die geclassificeerde informatie bevat en waartoe hij gedurende deze jaren toegang had. Trine worstelt met deze geheimdoenerij vermits dit verleden onrechtstreeks ook op haar een grote invloed heeft gehad. Ze wil met dit onderzoek niet enkel de familiegeschiedenis blootleggen, maar hoopt eveneens de problemen waarmee ze te kampen kreeg tijdens het opgroeien, een plaats te kunnen geven. Hierbij stuit ze op onderwerpen die zowel bij zichzelf als haar ouders een gevoelig snaar weten te raken.

Cosmic Top Secret_1.jpg


Op avontuur gaan als knutselfiguur

Bij het opstarten van de game valt meteen de unieke look van de spelwereld op. Deze is volledig opgebouwd uit karton waarbij op elementen in de omgeving afbeeldingen werden aangebracht. Zo hoef je onder meer bomen en vliegtuigen niet alleen aan de vorm te herkennen. In dit opzicht doet deze knutselstijl meteen denken aan Tearaway. Het lichaam van Trine is eveneens opgebouwd uit verscheidene stukken karton. Indien je sterft, moet je haar ledematen terug aan haar lichaam bevestigen vooraleer je verder kan spelen. Dit is niet het enige knutselelement, zo wordt elk personage voorzien van googly eyes. Deze eigen stijl weet zeker te charmeren en zorgt voor een onderscheid met andere games.

De visuele stijl verdoezelt de eentonige gameplay.


De levels zijn opgebouwd volgens een vast stramien: je moet negen voorwerpen verzamelen zodat je de code kan kraken om het volgende level vrij te spelen. Het thema van de missie is gebaseerd op gebeurtenissen uit het leven van haar vader zoals een oriëntatieloop of het bezoek aan een vliegenier die verkenningsmissies uitvoerde. Het verhaal wordt verteld met behulp van video- en audiofragmenten die dialogen bevatten tussen Trine en haar ouders. Vermits er geen script aan te pas komt, voelt alles zeer natuurlijk aan. Je kan extra fragmenten vrijspelen door allerlei collectibles te verzamelen waardoor je nog een betere inkijk krijgt in de dagelijkse bekommernissen van geheim agenten tijdens de Koude Oorlog.

Cosmic Top Secret_2.jpg


Levels missen enige uitdaging

Het grootste manco van Cosmic Top Secret is het gebrek aan uitdagende gameplay. Je loopt een beetje rond, verzamelt de benodigde collectibles, kraakt de code en vervolgens begint alles weer van vooraf aan. Er werden een paar leuke gameplayelementen toegevoegd zoals de mogelijkheid tot rondvliegen, maar deze nemen maar een beperkte tijd van de totale speelduur in beslag. De vrijgespeelde filmpjes gaan dieper in op de informatie die je tijdens het spelen vergaart, maar halen zo wel de flow uit de game vermits deze soms enkele minuten in beslag nemen. Het idee om het leven van haar vader te vereeuwigen in de vorm van een game en zo zijn levensloop vast te leggen voor toekomstige generaties, is zeer nobel. Echter kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat een ander medium hier meer geschikt voor zou zijn. Ik denk dan uiteraard aan een documentaire.

Op technisch vlak vertoont de game enkele mankementen. Als je je tegen de rand van de spelwereld begeeft, ben je in staat om door muren heen te kijken. Trine beweegt zich al rollend door de spelwereld voort, maar de besturing reageerde niet altijd even nauwkeurig op de input die ik meegaf. Ik verloor eveneens meerdere keren de controle over haar waarbij ze allerlei kanten uitschoot vooraleer ze stilviel en ik mijn weg verder kon zetten. Daarbovenop voelen de levels zeer leeg aan. De aankleding is eerder summier en beperkt zich vooral tot bomen en struiken. Gebouwen die je tegenkomt, zijn onderdeel van de missies. Een levendigere spelwereld zou de game ten goede komen.

Conclusie

Cosmic Top Secret geeft ons een inkijk in een familiehistorie die zijn oorsprong kent in de Koude Oorlog. Iedereen draagt het verleden met zich mee en dat weet deze game uitstekend te illustreren. De verschillende video- en audiofragmenten geven mooi weer hoe het er in die periode aan toeging. Jammer genoeg weet de gameplay deze stukken niet op een leuke manier met elkaar te verbinden waardoor een documentaire meer geschikt lijkt om dit verhaal met de rest van de wereld te delen.

Pro

  • Visuele stijl
  • Interessante kijk op Koude Oorlog

Con

  • Lege spelwereld
  • Eentonige missies
  • Technische mankementen
6

Over

Beschikbaar vanaf

15 november 2018

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Klassefilm
  2. Those Eyes

Uitgever

  1. Nakana
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan