Review: Carrier Command 2

Sommige bedrijven besluiten van vroegs af aan om een uiterst gefixeerde niche voor hun bredere productlijn uit te houwen, en zo ook met firma’s die videogames bedenken. Sinds hun hedendaagse revival plaatste MicroProse opnieuw veel belangstelling in spellen met een militair thema, al dan niet met minder realistische eigenschappen. HighFleet was in augustus 2021 een aangename verrassing, Ground Branch lijkt met z’n coöperatief gedreven aanpak meer op de oudere Rainbow Six-titels dan hetgeen wat Ubisoft er momenteel van bakt, enzovoort. Carrier Command behoort alsook tot het huidige assortiment van het moderne MicroProse, want met het bestaan van deel twee is de serie na circa negen jaar - of 33 jaar als we enkel het oorspronkelijke spel onthouden - terug van weggeweest! Is het echter een leuke rendez-vous voor eender wie, of is het enkel weggelegd voor de hardcore liefhebbers?

Net als in HighFleet, weliswaar in een geheel andere gedaante, manage je in Carrier Command 2 in principe een vloot waarmee je andere voertuigen kunt inzetten. Als opperbevelhebber van een primair vliegdekschip navigeer je nauwkeurig al je onbemande voertuigen, zoals bijvoorbeeld een gevechtsvliegtuig toestemming te geven om specifieke coördinaten te bombarderen. Andere voertuigen kunnen natuurlijk ook van belang spelen, zoals helikopters als ondersteuning aanwenden en land- of water-gerichte drones om mee te verkennen, elk uitgerust met verschillende offensieve of defensieve capaciteiten. Het daadwerkelijk uitvoeren van routines waar je eerder het bevel voor gaf, gebeurt voornamelijk via de A.I., hoewel spelers eventueel zelf het roer van eender welke drone mogen overnemen om pakweg eigenhandig een salvo van raketten af te vuren.

Carrier_Command_2_R_Feb_22_02.jpg


Reporting for duty!

Er bestaan hoedanook ettelijke facetten waar je in principe een oogje in het zeil voor moet houden, indien je een beslissing tot een relatief goed einde tracht te brengen. Carrier Command 2 is een real-time strategy game pur sang; weliswaar het type dat niet zo vaak tevoorschijn komt, want vanuit de brug van je schip moet je alles tot in de puntjes uitwerken om militaire tegenstrevers (inclusief een vijandelijk vliegdekschip) efficiënt te verslaan. De drones kun je uitrusten met verscheidene individuele onderdelen (waaronder het soort raket of camera) welke je telkens manueel moet selecteren zodra je zelf zo’n drone controleert, om nog maar te zwijgen over de resterende stappen. Zo heb je gezag over het instrueren van waypoints die de A.I.-eenheden chronologisch opvolgen, welke tevens helpen bij het simultaan benaderen van een gegeven locatie met x aantal voertuigen. Het exacte moment wanneer ze horen aan te vallen of terug te trekken, behoort uiteraard ook tot je verantwoordelijkheden, net zoals het feit dat hun algemene munitie en brandstof moet voorzien. Terwijl je dit alles in je hoofd zit uit te dokteren, kun je alsook schermen op de brug benutten om des te voorzichtiger de knoop door te hakken, zoals radars met diverse informationele modi.

Het type real-time strategy dat niet zo vaak tevoorschijn komt, want vanuit de brug van je schip moet je alles tot in de puntjes uitwerken...


Wellicht komt dit overweldigend over ... Geen onterechte opmerking, gezien de abstracte executie binnen het genre. Games zoals Carrier Command 2 zijn zowel onorthodox als zeldzaam, dus diegenen zonder voorafgaande ervaring (inclusief mezelf) kunnen hierdoor makkelijk geïntimideerd raken. Zeker wanneer je in de praktijk ontdekt dat sommige voertuigen, vooral de drones die in de lucht voortbewegen, nogal gevoelige besturing kennen. De veeleisende aard van het totaalpakket is juist het intrigerende aspect van het spel, want alle bovenstaande details veranderen het simplistisch concept in iets dat veel voldoening geeft wanneer je alles een beetje begint te snappen. In principe is het ‘gewoon’ een interactieve videogame simulatie van hoe oorlog op logistiek vlak wordt uitgevoerd, compleet met uitgebreide diëgetische User Interface, maar de toewijding achter dit idee maakt het net dat tikkeltje interessanter. Een toevoerleiding of een basis op het land beveiligen klinkt misschien behoorlijk saai, maar je zal niet zo succesvol uit de bus komen zonder een begrip van multi-tasking op lange termijn.

Carrier_Command_2_R_Feb_22_03.jpg


Supreme Commander

Van één ding ben ik wel overtuigd, hoewel ik jammer genoeg Carrier Command 2 niet op deze manier kon uitproberen. Ik heb namelijk de indruk dat dit spel potentieel zou uitblinken in een multiplayer-omgeving, aangezien deze titel maximaal zestien spelers ondersteunt. Samen met een groep gelijkgestemde vrienden alle functies van het vliegdekschip beheren, de talloze drone voertuigen inbegrepen, kan het gehalte van plezier in deze ervaring immens verhogen. Zeker met voldoende communicatie (met behulp van Discord en consoorten) en als je onderling besluit wie zich in welk gebied gaat specialiseren! Nog een leuk gegeven - nogmaals theoretisch gesproken - is bovendien het feit dat de ontwikkelaars ondersteuning voor Virtual Reality-headsets implementeerden; deze feature lijkt alvast op een logische inclusie, gezien de opmaak van de gameplay evenals het First Person-perspectief van het spel.

Conclusie

Hoe je het draait of keert, Carrier Command 2 is absoluut een lastige titel om aan te beginnen, deels omdat je best wat oefent of tijd in het lezen van hulpmiddelen (zoals een Steam Guide) steekt. Ondanks diens bescheiden conceptuele eenvoud met daarbovenop weinig verfraaiingen wat betreft de presentatie, wist het ontwikkelingsteam bij Geometa echter een unieke niche uit te kerven binnen het real-time strategy genre. Multiplayer en VR-mogelijkheden zijn overigens mooi meegenomen, en bovendien apprecieer ik dat men voorlopig nog noemenswaardige patches blijft maken. Major Update #1 bracht een stapel begeerde opties en de Major Update #2 voor 21 februari oogt veelbelovend dankzij (onder andere) meer diepgaande mod support. Al bij al is Carrier Command 2 in mijns inziens voor herhaling vatbaar, maar eerlijk gezegd is het alleen voor een exacte doelgroep weggelegd.

Pro

  • Amper vergelijkbaar met andere RTS-games
  • Meer dan voldoende complexiteit
  • Veel potentieel in co-op en VR
  • Maar 528 MB bestandsgrootte

Con

  • Presentatie misschien te onrealistisch voor diehards
  • Makkelijk om in te klungelen
  • Vergt veel geduld om aan te leren
7

Over

Beschikbaar vanaf

10 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy
  3. VR

Ontwikkelaar

  1. Geometa

Uitgever

  1. MicroProse
 
Terug
Bovenaan