Review: Breathedge

Nu de pc-versie van Breathedge de Early Access-fase verlaten heeft, wilden wij ons ook wel eens aan dit gekke ruimteavontuur wagen. De game was al beschikbaar sinds oktober 2018 terwijl er nog verder aan ontwikkeld werd, maar toen al werd meermaals in dezelfde ademstoot de metafoor “Subnautica in de ruimte” aangehaald wanneer men het over Breathedge had. Die vergelijking gaat in een bepaald opzicht zeker op.

Breathedge is een ironische survivalgame die zich afspeelt in de ruimte waarbij een astronaut de as van zijn grootvader naar een ruimtebegrafenis probeert te brengen. Onderweg belandt hij echter in een galactische samenzwering, met alle gevolgen van dien. De game begint erg chaotisch met een scène waarbij twee robots de protagonist rake klappen geven omdat hij de waarheid niet zou vertellen over wat er effectief gebeurd is. Wat dit allemaal betekent wordt op dat moment nog verborgen gehouden voor de speler. Al heel snel daarna belandt deze na een aantal hypothetische en één echte flashback op de restanten van zijn ruimteschip, samen met een kip die hij als het ware tevoorschijn kan toveren uit zijn broekzak.​


Humor aan de lopende band

Meteen valt op dat de game doorspekt zit van een absurde, surrealistische ironie waar waarschijnlijk niet iedereen zich altijd even goed in zal kunnen vinden. Het spel neemt zichzelf op geen enkel moment ernstig en komt daardoor ook bij momenten wat warrig over. Zo is het soms erg onduidelijk wat je waar moet doen en waarmee. Al kun je dan wel alle taken achteraf nalezen in je logboek, ze staan er enkel in summiere vorm.

Overleven in de standaardmode van het spel blijkt overigens wat makkelijk wanneer je geen risico’s neemt. De kans dat je sterft van de honger of dorst is erg klein, aangezien er overal in het Breathedge-universum zwevend voeding en water te vinden is. Al snel heb je door dat het niet stikken en het niet bevriezen je twee grootste uitdagingen gaan worden voor het leeuwendeel van de game.

Ook het puzzelaspect is beperkter dan aanvankelijk gedacht. Voor het merendeel van de begintaken dien je gewoon het ruimteschip te verlaten, en zoveel als mogelijk de gevraagde grondstoffen (ijs, voedselpakketten, metaal, rubber, draad, … ) te verzamelen binnen de zestig seconden die je krijgt vooraleer al je zuurstof opraakt. Tegen dan moet je al terug in het ruimteschip zijn om letterlijk op adem te komen, of het is game over en dan staan die twee vreemde robots van tijdens de introductie er terug.​


Wat repetitief

Eénmaal terug in het ruimteschip beland, kun je met die grondstoffen specifiek materiaal creëren waarmee je makkelijker aan andere grondstoffen geraakt. Binnen de kortste keren ken je dan ook elke hoek van de beperkte actieradius van buiten en heb je al meermaals hetzelfde gereedschap opnieuw moeten vervaardigen, omdat deze heel snel breken. Door deze té trage progressie kan de game in de eerste uren al beginnen vervelen. Pas later, wanneer je bijvoorbeeld over zuurstoftanks en andere handige upgrades beschikt tijdens je ruimtereizen, krijg je een groter gevoel van vrijheid en wordt de game minder repetitief.

Grafisch valt de game binnen de standaarden die we in 2021 kunnen verwachten. Ook over het geluid valt niet te klagen. De bij het ruimtethema toepasselijke rustgevende alsook meer uptempomuziek wisselen elkaar geregeld af. Ook positief is dat je naast de automatische opslagfunctie ook manueel het spel op elk moment kan opslaan. Met de besturing had ik wel wat problemen op een azerty-toetsenbord, bepaalde toetsen hun mappings bleken niet te werken. De game biedt gelukkig ook volledige ondersteuning voor controllers, dus besturing via een controller lijkt mij de beste keuze in Breathedge. Het verplaatsen in de ruimte zelf verloopt ook niet altijd even vlot. Vaak zweef je rond met erg weinig controle waar je precies uitkomt en sowieso traag, dus dat is in ieder geval even aanpassen voor wie snelle games gewend is.

Conclusie

Indien je een fan bent van Subnautica of No Man’s Sky, dan kan Breathedge wel iets voor jou worden. Anderen kunnen zich misschien wel vinden in de zwartgallige humor die in de game overheerst. Sowieso zou ik het spel aanraden aan al wie houdt van games waarin zowel puzzels als crafting aan bod komen en die deze graag spelen op een relaxte manier. Breathedge is immers echt geen game die je snel uit hebt. Er is een zekere portie geduld voor nodig want de game houdt er niet van om de speler zijn handje vast te houden, tenzij dan misschien om er een rare grap mee uit te halen. Al bij al een zeer verdienstelijke poging van Redruins Softworks voor hun allereerste game. Wij zijn alvast benieuwd waarmee ze ons nog zullen kunnen verrassen in de toekomst...

Pro

  • Soms echt wel absurd grappig
  • Manuele opslagfunctie
  • Lange speelbaarheid

Con

  • Repetitief proces van verzamelen en craften van hetzelfde materiaal
  • De humor werkt soms niet
  • Soms onduidelijke opdrachten
7

Over

Beschikbaar vanaf

25 februari 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. RedRuins Softworks
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan