Review: Big Rumble Boxing: Creed Champions

Als kind van de nineties ben ik opgegroeid met de films van Rocky. Vooral Rocky 4, de clash tussen Ivan Drago en Rocky, is me altijd bij gebleven. Ik heb alle films meermaals bekeken, dus het leek me de ideale kans om de Rocky Saga te herbeleven met de nieuwe titel van Survios: Big Rumble Boxing: Creed Champions. Mijn laatste ervaring met boxing games dateert van mijn Xbox-periode met de Fight Night-series. De visuals waren toen indrukwekkend, de gezichten van de boksers zagen er soms gruwelijk uit na een aantal rondes.

Alle elementen zijn aanwezig voor een fantastische game, namelijk kleurrijke figuren, een aangrijpend verhaal en de mogelijkheden van de huidige consoles. Slaagt de game erin de saga opnieuw te doen herleven en boxing games terug op de kaart te zetten of is het een flauw afkooksel en een gemiste kans?

Boxing 2.jpg


Arcade, Versus en …

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dit wordt de snelste en kortste review die ik al geschreven heb. Na enkele uurtjes heb je het allemaal gezien. Er bestaan twee spelmodi: Arcade waarbij je bij elke bokser een verhaal volgt en Versus waarbij je tegen een vriend kan spelen. In totaal zijn er twintig boksers waar er mee gebokst kan worden. Van bij de start zijn er maar tien beschikbaar en dien je de overige tien vrij te spelen door het verhaal te doorlopen van één van de boksers. De verhalen worden telkens via dialoog weergegeven. Geen cutscenes van de films, geen gesproken dialogen, gewoon vrij saaie verhaaltjes die min of meer de films volgen. Per verhaal worden er een tiental gevechten voorgeschoteld.

Zowat alles in Big Rumble Boxing: Creed Champions voelt goedkoop aan.


Naast Arcade heb je nog de Versus-modus waarbij je lokaal (dus offline) tegen een vriend kan vechten. Je kiest elk je bokser en de arena en je gaat aan de slag. Ook via de Versus-modus kan je boksers vrijspelen, dus als je snel alle boksers wil vrijspelen, hoef je enkel via Versus enkele partijtjes te boksen. Samengevat: geen online modus en geen uitgebreide carrièremodus, dus te weinig om boeiend te blijven. Alles lijkt mij ook vrij goedkoop afgewerkt. Liever had ik een verhaallijn zoals WWE 2K Showcase gezien waarbij je de Rocky Saga herbeleeft en waarbij delen van de film worden gebruikt om de game te ondersteunen. De soundtrack is wel aanwezig maar verder wordt er niets gebruikt uit de films.

Boxing 1.jpg


Klopterop

Misschien maakt de gameplay alles goed? Ook hier ben ik niet enthousiast. De gameplay is vrij arcade en absoluut niet realistisch, verwacht dus jammer genoeg geen Fight Night! De gameplay neigt naar een eenvoudige Street Fighter. Je hebt een lichte aanval, zware aanval, grappling en kunt ontwijken. Je kan blocken en counteren en je hebt een SuperMove. Er zijn verschillende combo’s mogelijk, maar het blijft meestal beperkt tot button mashing of wachten op counters. Elke bokser voelt wel anders aan, waardoor de game aanmoedigt alle boksers uit te proberen.

De bedoeling is om zo snel mogelijk drie of vier knockdowns te scoren waarbij je kan kiezen tussen drie moeilijkheidsniveaus. Er is geen staminameter en ook na drie knockdowns beweeg je nog even gezwind als ervoor. Tussen de gevechten in heb je af en toe een trainingssessie die bestaat uit minigames die leuk zijn voor eventjes, maar waarbij er geen enkele reward is. Geen extra boost tijdens het volgend kamp, geen extra unlockables, zelfs je score wordt niet bijgehouden, totaal nutteloos dus.

Boxing 3.jpg


Visuals

Op vlak van visuals scoren de makers wel punten. Er werd geopteerd voor een cartooneske voorstelling van elke bokser. Elke bokser ziet er kleurrijk uit, er werd geen gebruik gemaakt van de echte acteurs maar de enkele lijnen tekst komen overtuigend over. Ook de arena’s zien er goed uit. Geen realisme waarbij je de gezichten ronde na ronde ziet veranderen maar pure arcade. Alle bekende boksers zijn aanwezig, Rocky, Apollo en Adonis Creed, Clubber Lang, Ivan en Victor Drago behalve Tommy Gun, de tegenstander van Rocky 5 wat toch een vreemde keuze lijkt. Ook geen vermelding voor de memorabele coach Mickey of Paulie. Alles ziet er leuk uit, maar terug te weinig en te goedkoop.

Conclusie

Big Rumble Boxing: Creed Champions is leuk voor eventjes maar is te beperkt en te eenvoudig. Het gebrek aan uitgebreide carrières en een online modus zorgt ervoor dat je na enkele uurtjes alles hebt gezien. Voor 40 euro mag je toch iets meer verwachten. Een gemiste kans.

Pro

  • Cartooneske visuals
  • Leuk voor eventjes
  • Iedere bokser voelt anders aan

Con

  • Geen Online
  • Geen diepgang in de gevechten
  • Geen uitgebreide carrièremodus
  • Geen Tommy Gun
  • Geen cutscenes
5

Over

Beschikbaar vanaf

3 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Uitgever

  1. PLAION
 
Terug
Bovenaan