Review: Alba: A Wildlife Adventure

Vorige week speelde ik met een klein meisje. Ik schat dat ze niet veel ouder dan twaalf a dertien jaar geweest moet zijn, maar een leeftijd vragen doe je niet. Ik genoot er een uurtje of twee van, tot ze besloot dat het genoeg was. Ik was onvoldaan, maar eens het voorbij is, is er niets meer aan te doen. Helaas, want er zat een stuk meer in. Van mij mocht het toch dubbel zo lang geduurd hebben. 'k Heb een fijne, korte periode beleefd en schrijf er dan ook graag over. Ik neem je graag mee in mijn review van Alba: A Wildlife Adventure.

In Alba: A Wildlife Adventure kruip je virtueel in de huid van Alba. Zoals de inleiding doet vermoeden, is dat een jong meisje. En eentje met pit, zo blijkt. Zo reist ze met haar oma en opa naar een stadje met de naam Secarral. Het plaatselijke natuurreservaat bezoeken kan maar deels meer, want een groot deel is door een brand verwoest. De burgemeester maakte bekend een grote aankondiging te doen. De hoop van de plaatselijke bevolking was dan ook dat het reservaat weer in z'n oorspronkelijke staat zou worden heropgebouwd, maar niets is minder waar. Samen met een projectleider kondigt de burgemeester aan dat het natuurreservaat moet verdwijnen en er een luxehotel in de plaats komt. Dit moet meer toerisme aantrekken en dus extra geld in het laatje van de stad brengen. Alba is het daar niet mee eens!

Alba 1.png


Natuurreservaat in nood

Alba en haar beste vriendin hebben een plannetje om de bouw van het luxehotel, dat al werd gestart, tegen te houden. Ze willen vijftig handtekeningen verzamelen van de lokale bevolking om het natuurreservaat herop te bouwen. Er leven namelijk nog tal van zeldzame en minder zeldzame dieren die hun thuis niet willen verliezen. Ondertussen heeft Alba de oude gsm van haar oma gekregen. Met dit toestel kan de dierenvriendin dieren scannen, waarna ze worden geïdentificeerd. Elk dier dat op het eiland te vinden is, is terug te vinden in de applicatie op de smartphone. Daarnaast is ook de kaart van Secarral beschikbaar, waardoor de tiener niet verloren kan lopen. Zo vind je door middel van die kaart in geen tijd je weg terug, ook al loop je tussen de rijstvelden of aan de kasteelruïnes.

Charmant en veel te kort.


In Alba: A Wildlife Adventure krijg je op tijd en stond een missie voorgeschoteld, al kan je het eilandje ook vrij verkennen zonder er rekening mee te houden. Wil je echter vooruitgang boeken, dan moet je die missies natuurlijk voltooien. De optionele varianten hoeven echter niet en zijn geheel vrijblijvend. Zo kan je afval oprapen op het eiland of dieren in nood helpen. Dit laatste kan je doen na de tussenkomst van de dierenarts. Je vindt namelijk een vergiftigde eekhoorn. De dierenarts neemt de zorg van de eekhoorn op zich, maar heeft geen tijd om de oorzaak te achterhalen. Hij stuurt de jonge tiener dan maar op onderzoek uit. Ze krijgt daarvoor in ruil een verbanddoos waarmee ze alle dieren in nood kan redden.

Alba 2.png


Een dertienjarige zorgt voor de oplossing

Ook de plaatselijke schrijnwerker doet z'n duit in het zakje door Alba een gereedschapskist te geven. Echter is hij liever lui dan moe en moet Alba de zware taak op zich nemen om kapotte bankjes, uitkijkposten en meer in het natuurreservaat te repareren. Ook afval opruimen in het natuurreservaat doet ze vol overtuiging, waardoor lang afwezige dieren terug hun weg vinden naar hun oude thuisbasis. Dit prijkt dan op krantenkoppen, waardoor de burgemeester al in z'n broek doet. Het is duidelijk dat Alba op haar jonge leeftijd al heel wat verantwoordelijkheid op zich neemt omdat de plaatselijke bevolking liever de andere kant op kijkt. Het loont echter wel, want steeds meer dieren komen terug naar Secarral, waarbij ze die dan kan fotograferen en kan bijhouden in haar Pokédex-achtige telefoonapplicatie.

Op een kleine twee uur was ik door het verhaal, waarbij ik ook een pak optionele zijmissies heb voltooid. Die korte speelduur is erg jammer, want het smaakte zeker naar meer. Alba: A Wildlife Adventure ziet er kinds uit en is dat ergens ook wel. Zo schuilt er helemaal geen uitdaging in het spel. Ik kan wel vertellen dat ik erg heb genoten van dit korte avontuur. Hoewel de cartoony tekenstijl niet erg veel details bevat, zijn de meeste dieren wel bijzonder goed te herkennen. Zo verscheen er een glimlach op mijn gezicht toen ik de huismus, koolmees en tafeleend herkende. Het geluk zit in kleine hoekjes. De oplossing van problemen in kleine meisjes.

Conclusie

Alba: A Wildlife Adventure is een toffe game die helaas heel erg kort is. De game oogt heel schattig en speelt ook zo. Helaas vertaalt zich dat naar te eenvoudige gameplay. Je krijgt een tof verhaaltje voorgeschoteld met een onderliggende boodschap en kunt enigszins genieten van wat vrijheid. Hou er rekening mee dat je avontuur nog geen twee uur zal duren.

Pro

  • Simpel verhaal met onderliggende boodschap
  • Leuke features
  • Vrijheid

Con

  • Héél kort
  • Wel heel eenvoudig
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 december 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. ustwo Games

Uitgever

  1. ustwo Games
 
Terug
Bovenaan