Rellen en de aanpak ervan

Ja en we zijn ook gewoon watjes. Kom eens aan 1 van hen en er staan er direct 6 bij. Terwijl als zij iemand lastig vallen op de trein dat er maar heel weinig iemand gaat bijspringen om te helpen.

Moesten wij eens wat meer ballen hebben en evenveel opkomen voor elkaar zou het al een pak schelen.
Gohja, anderzijds hebben wij meestal wel iets te verliezen en nuttigere dingen te doen.

Ja en we zijn ook gewoon watjes. Kom eens aan 1 van hen en er staan er direct 6 bij. Terwijl als zij iemand lastig vallen op de trein dat er maar heel weinig iemand gaat bijspringen om te helpen.

Moesten wij eens wat meer ballen hebben en evenveel opkomen voor elkaar zou het al een pak schelen.
Het probleem is daar hoofdzakelijk dat wij te veel te verliezen hebben. Wanneer jij je mengt in een gevecht en enkele slagen uitdeelt is de kans groot dat je ook opgepakt wordt of erger zelfs wordt aangeklaagd en mogelijks veroordeeld om over de eventuele lichamelijke gevolgen nog maar te zwijgen. Leg het maar eens uit aan je baas of aan je klanten wanneer je een nachtje in de cel moet doorbrengen of zelfs erger. Je loopt de kans je job of klanten te verliezen, en vaak moet je ook nog voor een gezin zorgen en heb je leningen lopen voor je huis. Ik kan het dus goed begrijpen dat veel mensen eieren voor hun geld kiezen in dit soort situaties.

Gezellige wij/zij discussie jongens, draagt super veel bij. Misschien kunt ge een club oprichten voor gelijkgestemden die voor elkaar in de bres springen wanneer 'zij' (het krapuul dus he!!!) het wat te bont maakt.

Gezellige wij/zij discussie jongens, draagt super veel bij. Misschien kunt ge een club oprichten voor gelijkgestemden die voor elkaar in de bres springen wanneer 'zij' (het krapuul dus he!!!) het wat te bont maakt.
Goh, de "zij" is in deze gewoon crapuul. Huidskleur maakt niet echt uit, punt is dat ik geen zin, tijd, moed... heb om in een conflict te raken met zo'n mensen, die er waarschijnlijk nog van genieten. In deze zijn veel marginalen toch wel hetzelfde, aandacht geven is versterken.

Is dat ook niet dat ze meer samenhangen net omdat iedereen ze over dezelfde kam scheert. Doordat we ze allemaal op 1 hoop gooien gaan ze zich ook wel meer gedragen als 1 hoop ook natuurlijk.

Is dat ook niet dat ze meer samenhangen net omdat iedereen ze over dezelfde kam scheert. Doordat we ze allemaal op 1 hoop gooien gaan ze zich ook wel meer gedragen als 1 hoop ook natuurlijk.
Goh ik denk dat het als minderheid wel normaal is dat je samenklit. Een Vlaamse gemeenschap in bijvoorbeeld Spanje zou zich ook meer met elkaar verbonden voelen.

Het probleem is daar hoofdzakelijk dat wij te veel te verliezen hebben. Wanneer jij je mengt in een gevecht en enkele slagen uitdeelt is de kans groot dat je ook opgepakt wordt of erger zelfs wordt aangeklaagd en mogelijks veroordeeld om over de eventuele lichamelijke gevolgen nog maar te zwijgen. Leg het maar eens uit aan je baas of aan je klanten wanneer je een nachtje in de cel moet doorbrengen of zelfs erger. Je loopt de kans je job of klanten te verliezen, en vaak moet je ook nog voor een gezin zorgen en heb je leningen lopen voor je huis. Ik kan het dus goed begrijpen dat veel mensen eieren voor hun geld kiezen in dit soort situaties.
Zeg je hier niet een deel van de oplossing. Moesten we er kunnen voor zorgen dat ze wel iets te verliezen hebben.

Ik weet niet waar ge dit vandaan haalt maar Brussel evolueert keihard in positieve zin. Ik denk dat dat vooral perceptie is vanuit Vlaanderen, maar sinds ik in Brussel woon zie ik alleen maar verbetering.
Daar kan je wel gelijk in hebben, want ik vermijd het de laatste jaren steeds meer als de pest. Maar wat ik merkte is dat mijn auto over het algemeen veiliger stond in de juiste buurten, maar dat er toch schijnbaar meer en meer zwervers waren, dat de buurten om te vermijden groter werden, dat de stationsbuurten weer grimmiger werden enzovoort. Dus misschien is het zo dat goede buurten effectief verbeteren, maar dat de verloedering tegelijk verdergaat. En is ook gewoon een vuile stad in de letterlijke zin.

De goede buurten in Brussel zijn daarentegen effectief ook écht top, het is en blijft een prachtige historische stad. Maar er is toch ook nog steeds een negatieve trend waarneembaar imo. Leerkrachten uit het Brusselse getuigen vaak van een steeds moeizamer onderwijs. We zien keer op keer spraakmakende rellen, vuurke stook op nieuwjaar, ... Op vele vlakken is Brussel toch nog steeds schijnbaar de dieperik in aan het gaan. De agressie tegenover ordediensten is volgens mij de laatste jaren ook gewoon gestegen. En het zou me niet verbazen moesten seksuele delicten en daar bij horende intimidatie ook in stijgende lijn zijn.

Ik denk dus dat sommige dingen effectief beter zijn geworden zoals jij zegt, maar andere zijn verder naar de klote gegaan. getuige daarvan de criminaliteit die desondanks weer in een stijgende lijn ging. Zaken zoals die auto's in brand steken met nieuwjaar, burgemeesters die zulke zaken vervolgens weglachen enzovoort... Dat helpt niet.

Ik voel sommige steden beter worden, maar bij Brussel is dat nog niet het geval. Het feit dat men vandaag de dag collctief steigert wanneer iemand durft zeggen dat Molenbeek voor een goed stuk niet als België aanvoelt is daar deel van het probleem van. Doen alsof dergelijke buurten geen probleem zijn is ontkenning van de realiteit en verhulling van onze eigen fouten. Die mensen zijn verbannen naar ghetto's en worden nu nog steeds financieel naar zulke taferelen gedreven. Nu heeft men daar eigen gemeenschappen, helaas in een eerder negatieve zin. Vroeger zag men het nut van integratie niet in want die mensen zijn hier aangekomen als wegwerpproducten. De rekening die daarvan komt is nog steeds lopende.

Initiatieven zoals hierboven door politie die gaat sporten met de lokale jeugd kan ik dan enkel maar toejuichen. Dat zijn kleine stappen naar effectieve integratie en bewustwording. Maar er is nog een héél lange weg te gaan.

Zeg je hier niet een deel van de oplossing. Moesten we er kunnen voor zorgen dat ze wel iets te verliezen hebben.
Dat brengt mij dan bij de volgende vraag, willen die evenveel te verliezen hebben dan ons? Wij hebben veel te verliezen omdat we ook zeer veel ambiëren, maar voor hetzelfde geld zijn die gewoon tevreden met dagelijks wat rond te hangen en willen die helemaal geen nieuwbouwwoning of dure hobby's waarvoor ze verplicht worden om zeer hard te werken of te studeren en een carrière uit te bouwen. Je ziet wel meer en meer jonge allochtone gezinnen wegtrekken uit Brussel en zich ergens in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen vestigen omdat ze er zelf van overtuigd zijn dat het een betere omgeving is om in op te groeien, dus bij een deel leeft die ambitie wel. Dat zijn er dan wel die op één of andere manier van thuis uit toch gepusht zijn geweest of in Brussel in aanraking zijn gekomen met iemand die hen overtuigd heeft om de kansen te grijpen.

Bij de MIVB in Brussel staan er honderden vacatures open, dus waarom worden de kansen daar niet meer gegrepen om er bovenop te komen? Bij de MIVB werken trouwens reeds enorm veel mensen van allochtone afkomst, dus van discriminatie kan daar alvast geen sprake zijn.

En wat Brussel betreft, de grootste stommiteit was om daar een gewest van te maken met te veel eigen bevoegdheden.

Dat brengt mij dan bij de volgende vraag, willen die evenveel te verliezen hebben dan ons? Wij hebben veel te verliezen omdat we ook zeer veel ambiëren, maar voor hetzelfde geld zijn die gewoon tevreden met dagelijks wat rond te hangen en willen die helemaal geen nieuwbouwwoning of dure hobby's waarvoor ze verplicht worden om zeer hard te werken of te studeren en een carrière uit te bouwen. Je ziet wel meer en meer jonge allochtone gezinnen wegtrekken uit Brussel en zich ergens in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen vestigen omdat ze er zelf van overtuigd zijn dat het een betere omgeving is om in op te groeien, dus bij een deel leeft die ambitie wel. Dat zijn er dan wel die op één of andere manier van thuis uit toch gepusht zijn geweest of in Brussel in aanraking zijn gekomen met iemand die hen overtuigd heeft om de kansen te grijpen.

Bij de MIVB in Brussel staan er honderden vacatures open, dus waarom worden de kansen daar niet meer gegrepen om er bovenop te komen?
Ik denk dat mensen graag een zekere welvaart bezitten en het gevoel deel uit te maken van de samenleving ja. Maar ik denk evengoed dat iemand die nooit een deftig voorbeeld ziet en/of zich compleet geen deel van die samenleving voelt, daartegen eerder zal rebelleren.

Je kan dan met open vacatures staan zwaaien, maar net zoals bij "autochtone" langdurig werklozen brengt dat geen zoden aan de dijk.

Ik vraag me af wat de rol van het parket en openbaar ministerie in deze problematiek kan zijn.

Politie kan de heethoofden en amokmakers wel van de straat plukken maar heeft relatief weinig middelen om daar ook een straf aan te koppelen. Voor het parket zijn dergelijke gevallen echter kleine dossiers die geen prioriteit krijgen. Tussen bestraffing en feiten kan dan ook een hele periode liggen. Justitie is volgens mij gewoon te traag voor dit soort zaken.

Mijn uitgangspunt: hoe sneller de daders van dit soort overlast bestraft worden hoe sneller ze mogelijk gaan nadenken over hun gedrag en veranderen.

In New York hebben ze de night courts ingevoerd om de straten op te kuisen. Zou een versie daarvan hier niet kunnen werken?

Ik denk dat mensen graag een zekere welvaart bezitten en het gevoel deel uit te maken van de samenleving ja. Maar ik denk evengoed dat iemand die nooit een deftig voorbeeld ziet en/of zich compleet geen deel van die samenleving voelt, daartegen eerder zal rebelleren.

Je kan dan met open vacatures staan zwaaien, maar net zoals bij "autochtone" langdurig werklozen brengt dat geen zoden aan de dijk.
Het verschil is dat autochtone langdurig werklozen in Vlaanderen zeer snel de stempel van dopper of profiteur krijgen wanneer het vermoeden of de perceptie er is dat de persoon wel kan werken maar het gewoon niet wil. De enige langdurige werklozen (geen personen die op de ziekenkas staan) die ik ooit gekend heb waren stuk voor stuk mensen met een drank- of drugsprobleem die in een triestig huurappartement woonden en die de hele dag op café zaten aan het station van Aalst. Die hadden ook een enorm marginaal imago waar liefst zo weinig andere mee geassocieerd wilden worden. Die jonge gasten uit Brussel hebben meer potentieel dan die waardeloze zuipers maar leven van een uitkering wordt daar misschien minder veroordeeld en meer genormaliseerd dan in Vlaanderen.

Politie kan de heethoofden en amokmakers wel van de straat plukken maar heeft relatief weinig middelen om daar ook een straf aan te koppelen. Voor het parket zijn dergelijke gevallen echter kleine dossiers die geen prioriteit krijgen. Tussen bestraffing en feiten kan dan ook een hele periode liggen. Justitie is volgens mij gewoon te traag voor dit soort zaken.
De fout ligt hier gewoon integraal bij justitie, die hebben dit klimaat van straffeloosheid gecreëerd en nu volgen er nog maar zelden effectieve straffen. Dat ze daar al eens mee beginnen, een half jaar enkelband voor gasten die de politie aanvallen en effectieve gevangenisstraf als ze hun beperkingsregels overtreden. Dat gaat al meer effect hebben dan het huidige beleid waarbij ze het gewoon onbestraft laten.

En wat was uw oplossing dan juist want veel meer dan 'dat is geen oplossing' heb ik hier nog niet gezien.

En wat was uw oplossing dan juist want veel meer dan 'dat is geen oplossing' heb ik hier nog niet gezien.
Merci om te vragen!
Ik denk dat de discussie vooral op infrastructuur-vlak zit, alleszins op de korte termijn. Dat is natuurlijk wel minder sappig, maar ik denk dat de vraag vooral zit in 'hoe kunt ge dus een openluchtzwembad kunt openhouden dat én toegankelijk is (qua prijs) én een veilige plek is voor iedereen.' Het is inderdaad niet de bedoeling dat het een fort wordt van prikkeldraad omsingeld door flikkencombi's, of dat de prijs zo hoog wordt dat het voor velen niet meer toegankelijk is, maar ik kan mij ook wel 100% inbeelden dat er veel ouders zijn die liever niet meer hebben dat hun 14-jarige dochter nog gaat zwemmen in de Blaarmeersen, en dat kan uiteraard ook niet de bedoeling zijn. Dus, hoe gaan we verder?

Met alleen repressie gaan we er niet komen, sorry.

We hebben er sowieso een aantal extra nodig in de Brusselse omgeving, want het kan inderdaad niet zijn dat andere gemeentes elke zomer overspoeld worden met Brusselse jongeren, maar een openluchtzwembad kan niet én democratisch geprijsd zijn én functioneren zonder belastinggeld, dus het zal de facto een overheidsgesponsord iets moeten zijn.

Ik denk, met andere woorden, dat het met de steeds warmer wordende zomers ook steeds meer de taak van de overheid wordt om te voorzien in voldoende faciliteiten voor de bevolking om zich af te koelen, liefst binnen de eigen regio, waar ge ook mensen tewerk kunt stellen uit de eigen omgeving, mensen uit de buurt, mensen die eventueel een verstandhouding hebben met de bezoekers en die hopelijk kunnen helpen om te deëscaleren. Het is onbegrijpelijk dat een miljoenenstad als Brussel geen zwemfaciliteiten heeft en een teken van politiek falen.

Op die manier denk ik dat ge toch al voor een stuk de situatie kunt ontmijnen, omdat mensen die een band hebben met de plek waar ze komen minder geneigd zullen zijn om destructief te zijn, en omdat ik denk dat top-down repressie vanuit de politie iets is dat ge moet vermijden.

Ik kan 100% begrijpen dat het als Gentenaar frustrerend moet zijn om 'uw' zwemdomein gekaapt te zien worden door een horde mensen die respectloos omspringen met de faciliteiten en ik kan helemaal begrijpen dat er ouders zijn die hun kinderen (en zeker hun dochters) liever daar weg houden en ik vind dat een spijtige zaak.

Om het op te lossen denk ik dus dat er belastinggeld zal moeten vloeien naar voldoende zwemplekken (overal, maar zeker in en rond Brussel) want puur commercieel vrees ik dat een openluchtzwembad nooit rendabel kan zijn tenzij er hoge toegangsprijzen gevraagd worden, en de bedoeling is net dat het niet exclusief is. Daarnaast zult ge dus nog steeds inderdaad security moeten voorzien voor wanneer alle softere manieren om iedereen in het gareel te laten lopen niet werken. Jammer maar helaas.

Daarnaast denk ik ook dat het zeker bij grootstedelijke zwembaden een goed idee is om momenten te voorzien voor vrouwen om te gaan zwemmen omdat ik geen goede manier zie om te vermijden dat er grote groepen jonge mannen zullen samenkomen in de zwembaden en dat een deel van de vrouwen dit hoedanook intimiderend zal vinden, ook wanneer er niet noodzakelijk sprake is van intimidatie, en omdat ik hen graag ook het plezier van zwemmen gun zonder dat ze 100 what-if scenario's in hun hoofd moeten doorlopen.

Laatst bewerkt:

Is dat niet juist de rol van de politie, tussenkomen wanneer het krapuul het te bont maakt? :wtf:

Ik vraag me af wat de rol van het parket en openbaar ministerie in deze problematiek kan zijn.

Mijn uitgangspunt: hoe sneller de daders van dit soort overlast bestraft worden hoe sneller ze mogelijk gaan nadenken over hun gedrag en veranderen.

In New York hebben ze de night courts ingevoerd om de straten op te kuisen. Zou een versie daarvan hier niet kunnen werken?
het parket is HET probleem in heel die problematiek. Politie pakt er 1 op en een paar uur later loopt hij al weer rond hen uit te lachen in hun gezicht. Zou jij dan als agent nog veel goesting hebben om het risico te nemen van neergestoken te worden of slagen te krijgen?
Nu ze hebben ook gewoon geen plaats meer in de gevangenissen, ze liggen daar nu al op de grond.

En die wetten voor minderjarigen mogen ze ook gerust eens aanpassen. Als de feiten erg genoeg zijn mogen ze gerust als een volwassene berecht worden. Veel van die minderjarigen plegen express nog zware feiten voor ze meerderjarig zijn omdat ze toch weten dat ze niet erg gestraft gaan worden.

De fout ligt hier gewoon integraal bij justitie, die hebben dit klimaat van straffeloosheid gecreëerd en nu volgen er nog maar zelden effectieve straffen. Dat ze daar al eens mee beginnen, een half jaar enkelband voor gasten die de politie aanvallen en effectieve gevangenisstraf als ze hun beperkingsregels overtreden. Dat gaat al meer effect hebben dan het huidige beleid waarbij ze het gewoon onbestraft laten.
Meer middelen voor een sterkere overheid, we zijn het eens!

Ik denk, met andere woorden, dat het met de steeds warmer wordende zomers ook steeds meer de taak van de overheid wordt om te voorzien in voldoende faciliteiten voor de bevolking om zich af te koelen, liefst binnen de eigen regio, waar ge ook mensen tewerk kunt stellen uit de eigen omgeving, mensen uit de buurt, mensen die eventueel een verstandhouding hebben met de bezoekers en die hopelijk kunnen helpen om te deëscaleren. Het is onbegrijpelijk dat een miljoenenstad als Brussel geen zwemfaciliteiten heeft en een teken van politiek falen.
Deze begrijp ik niet.

Het probleem ligt volgens jou bij te weinig zwemfaciliteiten voor Brusselse jongeren, maar de kern van jouw oplossing bestaat uit het feit dat er dan "meer lokale mensen zijn die kunnen helpen deëscaleren".

Waarom precies is het de facto nodig om te deëscaleren?

Ik zou denken dat dan de fout bij het escaleren ligt en daar een oplossing voor vinden? (cfr voetbal: stewards én stadionverbod)

Daarnaast denk ik ook dat het zeker bij grootstedelijke zwembaden een goed idee is om momenten te voorzien voor vrouwen om te gaan zwemmen omdat ik geen goede manier zie om te vermijden dat er grote groepen jonge mannen zullen samenkomen in de zwembaden en dat een deel van de vrouwen dit hoedanook intimiderend zal vinden, ook wanneer er niet noodzakelijk sprake is van intimidatie.
Aha, gescheiden zwem-uren in grootsteden omdat er anders wel eens intimidatie zou kunnen zijn van jonge mannen, in de plaats van keihard die intimidatie aan te pakken.

Straks kunnen we misschien aanraden om een burkini aan te doen om intimidatie te vermijden?

Merci om te vragen!

Op die manier denk ik dat ge toch al voor een stuk de situatie kunt ontmijnen, omdat mensen die een band hebben met de plek waar ze komen minder geneigd zullen zijn om destructief te zijn, en omdat ik denk dat top-down repressie vanuit de politie iets is dat ge moet vermijden.

Ik kan 100% begrijpen dat het als Gentenaar frustrerend moet zijn om 'uw' zwemdomein gekaapt te zien worden door een horde mensen die respectloos omspringen met de faciliteiten en ik kan helemaal begrijpen dat er ouders zijn die hun kinderen (en zeker hun dochters) liever daar weg houden en ik vind dat een spijtige zaak.

Om het op te lossen denk ik dus dat er belastinggeld zal moeten vloeien naar voldoende zwemplekken (overal, maar zeker in en rond Brussel) want puur commercieel vrees ik dat een openluchtzwembad nooit rendabel kan zijn tenzij er hoge toegangsprijzen gevraagd worden, en de bedoeling is net dat het niet exclusief is. Daarnaast zult ge dus nog steeds inderdaad security moeten voorzien voor wanneer alle softere manieren om iedereen in het gareel te laten lopen niet werken. Jammer maar helaas.

Daarnaast denk ik ook dat het zeker bij grootstedelijke zwembaden een goed idee is om momenten te voorzien voor vrouwen om te gaan zwemmen omdat ik geen goede manier zie om te vermijden dat er grote groepen jonge mannen zullen samenkomen in de zwembaden en dat een deel van de vrouwen dit hoedanook intimiderend zal vinden, ook wanneer er niet noodzakelijk sprake is van intimidatie, en omdat ik hen graag ook het plezier van zwemmen gun zonder dat ze 100 what-if scenario's in hun hoofd moeten doorlopen.
Het is misschien niet voldoende maar er zijn wel al zulke initiatieven (al ben ik het niet eens met die gescheiden zwemtijden, dat is me teveel segregatie achtig):

https://www.hln.be/brussel/boerkini...t-meteen-kritiek-uit-politieke-hoek~a66ce780/

Ik ben opgegroeid in de Brusselse rand en tijdens mijn jeugd had je Océade waar ook vaak overlast was door amokmakers.

Rond Brussel had je dan nog Huizingen en Hofstade. Huizingen heb ik geen ervaring mee (dat was te ver) maar in Hofstade was (is) het toch ook regelmatig prijs.

Er valt wel iets te zeggen voor je suggesties maar anderzijds zal er onder die amokmakers een kern hardleerse exemplaren zitten omringd door volgers. Die kern mag je gerust hard aanpakken en straffen... Haal die eruit en probleem zal voor een groot deel zijn opgelost.

Aha, gescheiden zwem-uren in grootsteden omdat er anders wel eens intimidatie zou kunnen zijn van jonge mannen, in de plaats van keihard die intimidatie aan te pakken.

Straks kunnen we misschien aanraden om een burkini aan te doen om intimidatie te vermijden?
Vind ik ook maar vreemd... Segregatie als oplossing :sarcastic:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan