In eventuele Brusselse zwembaden kunnen ze toch eigen stewards inzetten, voetbalclubs nemen ook eigen stewards mee op verplaatsing om de eigen supporters te begeleiden. Als enkele mensen uit de eigen gemeenschap hen er op wijzen als ze zich misdragen kan dit toch beter werken dan dat er onmiddellijk politie bij te pas komt.
Kijk, daar ben ik het ook gewoon mee eens. Het kan dus wel.
Mooie hypocrisie voor iemand die zo tegen racisme is .
Simpelweg het woordje mannen vervangen door Marokkanen...
Buiten het feit dat ge nu waarschijnlijk het gevoel hebt dat ge iets 'edgy' gezegd hebt snap ik niet goed wat uw punt is. Mijn vriendin wordt lastiggevallen door mannen, niet door Marokkaanse mannen.
De problemen die zich voordoen zijn inherent aan zowat elke grootstad, wij zijn daar niet naïef in. Brussel is niet altijd en overal een plek waar ge, zeker als vrouw, alleen over de straten wilt lopen. Ik kan wel begrijpen dat ge in een landelijke vrouwen misschien 's avonds wat sneller alleen nog zouden gaan joggen maar veel vrouwen vermijden het ook daar, omdat ze zich niet 100% veilig voelen, en dat onveiligheidsgevoel wordt gecreëerd door mannen. Is het seksistisch om dat te zeggen?
Daders oppakken en bezoekverbod geven, daar zijn ze te tam voor.
Ik denk dat een systeem met pasjes o.i.d. zoals hier al een paar keer aangehaald is nu wel echt een kwestie van tijd is.
Alle allochtone jongeren dan maar de toegang weigeren? Dan discrimineren we individuen door alle allochtone jongeren over dezelfde kam te scheren.
Uiteraard kan dat niet.
Alle mannen dan maar de toegang weigeren op bepaalde uren? Dan discrimineren we 50% van de bevolking door alle mannen over dezelfde kam te scheren.
Strictu sensu is dat waar, maar het gaat natuurlijk over een heel beperkt aantal uur per week, en het heeft meerdere redenen. We zitten met een gedeelte islamitische vrouwen die momenteel geen toegang hebben tot zwembadfaciliteiten. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat er voor een deel sentiment meespeelt in het debat dat meegaan voor veel mensen gepercipieerd wordt als een soort van 'toegeving aan de islam' en dat het vooral dàt een probleem is. Terwijl ik het dan weer zie als een opportuniteit om een groep mensen die misschien soms te veel buiten de samenleving zitten meer er bij te betrekken. Ondertussen biedt ge ook de kans aan andere vrouwen die zich misschien bekeken of geïntimideerd voelen in het bijzijn van mannen om te gaan zwemmen. Mannen hebben hoe dan ook nog steeds de neiging om eens goed rond te kijken, of het cultureel of genetisch is weet ik niet, maar veel vrouwen voelen zich aan het zwembad alsof ze gekeurd worden, vinden dat onaangenaam, en dat lijkt mij nu niet echt iets waar ge via regelgeving veel aan kunt doen.
Dan resteert nog enkel de vraag of ge begrip wilt opbrengen voor de situatie en of ge eventueel bereid zijt om eventueel 2 uur per week van dat zwembad te reserveren voor die doelgroep zonder dat ge u gediscrimineerd voelt of zonder dit te zien als een vorm van seksisme. Ik voel mij als witte man niet rap gediscrimineerd, ik ben mij bewust van het feit dat ik het, door de band genomen, gemakkelijker heb in het leven dan de gemiddelde vrouw.
ik ga verder niet meer ingaan op alles wat gerelateerd is aan vrouwenzwemmen, ik heb dat nooit voorgedragen als een oplossing voor dit probleem. Het is duidelijk dat dit voor sommigen hier een bijzonder gevoelig onderwerp is, maar heeft niks met dit topic te maken verder.
Alle zwembaden toe? Probleem opgelost. De volle 100% van de bevolking kan niet meer zwemmen dus het probleem van discriminatie is hiermee ook opgelost.
Nu zijt ge het op flessen aan het trekken.
Er is hier voor een commercieel bedrijf gewoon geen business case meer te maken. De reputatie is stilaan om zeep. Als je een recreatieoord zodanig hermetisch moet afsluiten, toegangscontrole moet toepassen en bewakingsagenten moet laten patrouilleren, dan moet je iedere bezoeker misschien 20 euro inkom vragen.
Het probleem daarvan is dan weer dat die mensen die 20 euro per persoon kunnen missen voor een openbaar zwembad, ook het geld om zelf een zwembad in de tuin te plaatsen. Je bepaalt zo zelf wie welkom is. Geen relschoppers, geen vetzakken, geen gluurders, geen onhygienische mensen met snickers op de bodem van je zwembad en geen peuter pipi in je water.
Heb het hier nog al gezegd, maar met de heter wordende zomers wordt het, denk ik, steeds meer en meer een taak van de overheid om te voorzien in faciliteiten voor de bevolking om zich af te koelen. Het goed organiseren zal niet gemakkelijk zijn.
De enige andere optie, is dat er in Brussel belastingsgeld gebruikt wordt om dit al dan niet gedeeltelijk mee te bekostigen. Maar dat zal dan weer te duur zijn. Dus liever dat ze naar Oost-Vlaanderen of de Belgische kust afzakken want dat is voor Brussel 'gratis'.
Er is natuurlijk in Brussel zelf niet bepaald veel plaats om grote openluchtzwembaden te gaan neerflansen. Er zijn (hoofdzakelijk burgergedragen) initiatieven en de druk op de politiek wordt opgevoerd.
https://www.flow.brussels/nl is gestart tijdens Corona en is een goeie voorzet (op zaterdag zijn er momenten voorzien enkel voor vrouwen). Brussel kan hoedanook onmogelijk volledig zelf voorzien in zwemcapaciteit voor alle 1.2 miljoen inwoners op hete zomerdagen, dus een landelijke verspreiding zal er altijd wel enigzins zijn.