Rellen en de aanpak ervan

Neen dat kan je niet. Alle jongens met Gucci petten toegang weigeren is een vorm discriminatie die je op een openbaar domein niet kan maken. In dit land ben je onschuldig tenzij het tegendeel bewezen... Als zo'n slungel op badsloffen, in joggingbroek met Gucci-pet en zo'n belachelijk fake Louis Vuitton tasje niets verkeerd doet dan is die even welkom om te genieten van een openbare ruimte als jij.

Je kan de amokmakers dus pas aanpakken als ze effectief amok maken. En dan moet je het ook meteen op zo'n manier doen dat ze beseffen dat hun gedrag ontoelaatbaar is.

Maar nogmaals: ik bepleit dat ook niet serieus, ik vraag me gewoon af wat het verschil is met vrouwenzwemmen inrichten met als excuus dat sommige mannen vrouwen lastigvallen?

Ik zou die slungel in jouw verhaaltje probleemloos binnenlaten. Ik ben ook niet degenen die eerst heeft voorgesteld om in een zwembad in Oost-Vlaanderen max 20% niet-Oost-Vlamingen binnen te laten hé.

Maar ik voorspel je nu al dat dit er niet gaat komen, want "enkel rechters mogen over zulke straffen beslissen" of "wij mogen dit niet want GDPR" of "Dit is een te wrede, zware straf die discrimineert!"
Misschien dat de invoering van een lidkaart als extra tussenstap tussen het (e)ID daar iets aan verandert, maar ik betwijfel het.
Vandaar mijn suggestie om night courts te organiseren tijdens de zomermaanden. In New York blijkt dat te werken.

En ja, als iemand aparte vrouwenzwemuurtjes als één van de oplossingen voorstelt voor de overlast, waarom is dat dan geen legitieme vraag? Hoeveel topic's zijn er zo al niet ontstaan en afgesplitst?

Ik heb dat vermeld in een post waar iemand vroeg naar wat ik dan wél zie als oplossing, en dan heb ik gewoon een rustige, onderbouwde post gemaakt over hoe ik denk dat sociaal weefsel belangrijk is, en hoe ik denk dat er een tekort is aan zwembaden in Brussel, en over hoe ik denk dat ge de nood aan repressieve maatregelen hopelijk kunt verminderen door dingen te enten op bestaand sociaal weefsel. En ik heb er dan op het einde bijgezet dat ik, zeker in Brussel, ook faciliteiten zou voorzien voor vrouwen om efkes apart te zwemmen omdat Brussel nu eenmaal niet hetzelfde is als Erps-Kwerps.

Ik heb dat nooit voorgesteld als oplossing voor de overlast. Ik heb gewoon gezegd dat ik daar persoonlijk wel voorstander van ben en begrijp waar het vandaan komt, en als ik het moest organiseren in Brussel zou ik het zo doen. Ik heb vervolgens verscheidene keren aangegeven dat dat niet is waar het topic over gaat. Maar dat soort uitspraken, net zoals cis-man genoemd worden, of wit genoemd worden, werken gewoon als een rode lap op een stier bij sommige mensen hier en voor ge het weet zitten het spel op de wagen.

KOC trekt het dan meteen op flessen en heeft het over mensen weigeren op basis van huidskleur en petten en hoe dat dan hetzelfde is. Klassieke stropopvergelijking. Ondertussen zitten we toch al ettelijke posts te discussiëren over vrouwenzwemmen.

Simpel en prachtig. Enkel nog graag koppelen aan een identiteitskaart en wat mij betreft:
1e lichte overtreding: 1 maand verbod.
2e lichte overtreding: 1 jaar verbod.
3e overtreding: levenslang verbod.

Maar ik voorspel je nu al dat dit er niet gaat komen, want "enkel rechters mogen over zulke straffen beslissen" of "wij mogen dit niet want GDPR" of "Dit is een te wrede, zware straf die discrimineert!"
Misschien dat de invoering van een lidkaart als extra tussenstap tussen het (e)ID daar iets aan verandert, maar ik betwijfel het.

Men heeft dit in het voetbal erdoor gekregen. Je krijgt al 500 euro boete en 6 maanden stadionverbod voor een opgestoken middelvinger of een plastiek bekertje op het veld te gooien, als ze je weten te identificeren.
Dit soort systeem is toch het enige dat op de duur voor de oplossing kan zorgen, denk ik. Koppel dat aan een soort van meldingsplicht, zoals personen met een stadionverbod die zich op het politiebureau moeten komen melden ofzo.

Grote probleem is echter dat een hoop van die relschoppers minderjarig zijn, en ik ben er zeker van dat zo'n systeem niet van toepassing kan zijn op minderjarigen.

- er is letterlijk geen enkel verband tussen vrouwenzwemmen verbieden en mensen op basis van huidskleur en petten te gaan weren uit zwembaden. Ik snap zelfs niet waar ge het over hebt.
- ik heb dat voorbeeld aangehaald om te schetsen dat het als vrouw niet altijd gemakkelijk is om u in de grootstad te begeven. Er zijn tal van vrouwen die niet graag in het donker alleen gaan joggen. Dat is de schuld van Marokkanen in het algemeen. Alle problemen die ik beschrijf zijn gerelateerd aan Marokkanen in het algemeen.
- er zijn veel vrouwen in brussel die zich liever niet vertonen aan Marokkanen, of dat nu om religieuze redenen is of niet. Ook hen gun ik het plezier van af en toe te gaan zwemmen. Nogmaals, ik verlies daar niks bij, en ik gun iemand anders iets. Ik zie het probleem niet.

Maar weet ge wat? Het is goed. Ik geef het op, ik ben moe gediscussieerd.
Mooie hypocrisie voor iemand die zo tegen racisme is .

Simpelweg het woordje mannen vervangen door Marokkanen...

De oplossing is simpel. Complete nultolerantie. Maar dan vraagt medewerking van het gerecht en de Brusselse politiek.

Iedereen die amok maakt oppakken, identiteit noteren en straffen. En de straf ook effectief uitvoeren.

Straf kan bvb een boete, werkstraf, enkelband, afnemen kindergeld, afromen loon/uitkering,...

Ik heb dat vermeld in een post waar iemand vroeg naar wat ik dan wél zie als oplossing, en dan heb ik gewoon een rustige, onderbouwde post gemaakt over hoe ik denk dat sociaal weefsel belangrijk is, en hoe ik denk dat er een tekort is aan zwembaden in Brussel, en over hoe ik denk dat ge de nood aan repressieve maatregelen hopelijk kunt verminderen door dingen te enten op bestaand sociaal weefsel. En ik heb er dan op het einde bijgezet dat ik, zeker in Brussel, ook faciliteiten zou voorzien voor vrouwen om efkes apart te zwemmen omdat Brussel nu eenmaal niet hetzelfde is als Erps-Kwerps.

Ik heb dat nooit voorgesteld als oplossing voor de overlast. Ik heb gewoon gezegd dat ik daar persoonlijk wel voorstander van ben en begrijp waar het vandaan komt, en als ik het moest organiseren in Brussel zou ik het zo doen. Ik heb vervolgens verscheidene keren aangegeven dat dat niet is waar het topic over gaat. Maar dat soort uitspraken, net zoals cis-man genoemd worden, of wit genoemd worden, werken gewoon als een rode lap op een stier bij sommige mensen hier en voor ge het weet zitten het spel op de wagen.

KOC trekt het dan meteen op flessen en heeft het over mensen weigeren op basis van huidskleur en petten en hoe dat dan hetzelfde is. Klassieke stropopvergelijking. Ondertussen zitten we toch al ettelijke posts te discussiëren over vrouwenzwemmen.
Ik hoop dat jij toch niet echt denkt dat die gasten gewoon eens gezellig willen gaan zwemmen?

Of dat nu in Brussel is of in een boeregat, die zijn er enkel op uit om mensen te kloten en boel te zoeken. Extra zwembaden zijn totaal niet de oplossing. Ze spreken af via social media om naar daar te gaan en heel de boel af te breken. Net zoals in het gardameer. Dat keer is 158 kilometer omtrek. Dus ik denk dat er daar wel plek genoeg was zeker?

Of zoals in Oostende vorig jaar... Badplaatsen genoeg hoor aan de kust, maar toevallig zaten ze allemaal in Oostende om te vechten.

Of de rellen die geweest zijn in Brussel met BLM, dat had dan niets te maken met zwemmen.. Hoe zou je dat dan oplossen?

De oplossing is simpel. Complete nultolerantie. Maar dan vraagt medewerking van het gerecht en de Brusselse politiek.

Iedereen die amok maakt oppakken, identiteit noteren en straffen. En de straf ook effectief uitvoeren.

Straf kan bvb een boete, werkstraf, enkelband, afnemen kindergeld, afromen loon/uitkering,
Bezittingen zoals hun auto's en bling-bling afnemen.. daarmee kan je ze raken.. hun statussymbool afpakken.

Vandaar mijn suggestie om night courts te organiseren tijdens de zomermaanden. In New York blijkt dat te werken.

Dit is inderdaad een goede suggestie, die had ik gemist, sorry.

Ik hoop dat jij toch niet echt denkt dat die gasten gewoon eens gezellig willen gaan zwemmen?

Of dat nu in Brussel is of in een boeregat, die zijn er enkel op uit om mensen te kloten en boel te zoeken. Extra zwembaden zijn totaal niet de oplossing. Ze spreken af via social media om naar daar te gaan en heel de boel af te breken. Net zoals in het gardameer. Dat keer is 158 kilometer omtrek. Dus ik denk dat er daar wel plek genoeg was zeker?

Of zoals in Oostende vorig jaar... Badplaatsen genoeg hoor aan de kust, maar toevallig zaten ze allemaal in Oostende om te vechten.

Of de rellen die geweest zijn in Brussel met BLM, dat had dan niets te maken met zwemmen.. Hoe zou je dat dan oplossen?

Ik ben geneigd je daar voor een deel in te volgen, er zal een groep gefrustreerde zwemmers zijn, maar evenzeer een kern van relschoppers.
Als er extra zwembaden zijn en je hebt die rellen nog, dan is tenminste élk excuus om niet keihard op te treden - niet anders dan men tegen voetbalhooligans doet - en dan kan men niet meer excuses zoeken zou ik dan denken. Nu ja, je zal altijd degenen hebben die "racisme" roepen en wegkijken, of de zaken vergoelijken, want ja, dan hebben ze misschien wél een zwembad, maar thuis toch nog altijd moeilijk...

In eventuele Brusselse zwembaden kunnen ze toch eigen stewards inzetten, voetbalclubs nemen ook eigen stewards mee op verplaatsing om de eigen supporters te begeleiden. Als enkele mensen uit de eigen gemeenschap hen er op wijzen als ze zich misdragen kan dit toch beter werken dan dat er onmiddellijk politie bij te pas komt.

Het is door het verschuiven van de discriminatie tot op het groepsniveau dat we die discriminatie ironisch genoeg opeens wel acceptabel vinden, dat er in Brussel uiteindelijk geen recreatieoord meer te vinden valt.

Daders oppakken en bezoekverbod geven, daar zijn ze te tam voor.
Alle allochtone jongeren dan maar de toegang weigeren? Dan discrimineren we individuen door alle allochtone jongeren over dezelfde kam te scheren.
Alle mannen dan maar de toegang weigeren op bepaalde uren? Dan discrimineren we 50% van de bevolking door alle mannen over dezelfde kam te scheren.
Alle zwembaden toe? Probleem opgelost. De volle 100% van de bevolking kan niet meer zwemmen dus het probleem van discriminatie is hiermee ook opgelost.

Er is hier voor een commercieel bedrijf gewoon geen business case meer te maken. De reputatie is stilaan om zeep. Als je een recreatieoord zodanig hermetisch moet afsluiten, toegangscontrole moet toepassen en bewakingsagenten moet laten patrouilleren, dan moet je iedere bezoeker misschien 20 euro inkom vragen.
Het probleem daarvan is dan weer dat die mensen die 20 euro per persoon kunnen missen voor een openbaar zwembad, ook het geld om zelf een zwembad in de tuin te plaatsen. Je bepaalt zo zelf wie welkom is. Geen relschoppers, geen vetzakken, geen gluurders, geen onhygienische mensen met snickers op de bodem van je zwembad en geen peuter pipi in je water.

De enige andere optie, is dat er in Brussel belastingsgeld gebruikt wordt om dit al dan niet gedeeltelijk mee te bekostigen. Maar dat zal dan weer te duur zijn. Dus liever dat ze naar Oost-Vlaanderen of de Belgische kust afzakken want dat is voor Brussel 'gratis'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Men heeft dit in het voetbal erdoor gekregen. Je krijgt al 500 euro boete en 6 maanden stadionverbod voor een opgestoken middelvinger of een plastiek bekertje op het veld te gooien, als ze je weten te identificeren.
Dit soort systeem is toch het enige dat op de duur voor de oplossing kan zorgen, denk ik. Koppel dat aan een soort van meldingsplicht, zoals personen met een stadionverbod die zich op het politiebureau moeten komen melden ofzo.

Grote probleem is echter dat een hoop van die relschoppers minderjarig zijn, en ik ben er zeker van dat zo'n systeem niet van toepassing kan zijn op minderjarigen.

Dat wist ik niet, ik ga dan ook praktisch nooit naar voetbalwedstrijden, maar het klinkt alleszins niet verkeerd.
Dat men voor minderjarigen "milder" is, goh, ik vind eigenlijk dat voor het soort gedrag dat je op die glijbaan of met die karper ziet, dat de lat naar 16 of zelfs 14 mag. Laten we wel wezen, men geeft ook al GAS-boetes aan 14 jarigen voor véél minder erg gedrag.

Neen, toch niet, ik kan het eigenlijk zéér kort samenvatten: leg uit waarom seksisme minder fout is dan racisme? Zonder antwoord op die vraag heeft een discussie tussen mij (of anderen die dit punt opwierpen) en jou eigenlijk geen zin meer.
M°°nblade heeft het prachtig samengevat wat het gevolg van jouw schaalvergroting uiteindelijk is.

Wat jij een stropop noemt, noem ik een hyperbool om het absurde van jouw logica aan te tonen en ik heb tenminste niet op de man gespeeld.
Je kan niet zélf vrouwenzwemmen droppen als deel van de oplossing (en nogmaals: in de praktijk vooral moslima-zwemmen maar onder een andere naam) én dan doen alsof het een discussie naast de kwestie is.

In eventuele Brusselse zwembaden kunnen ze toch eigen stewards inzetten, voetbalclubs nemen ook eigen stewards mee op verplaatsing om de eigen supporters te begeleiden. Als enkele mensen uit de eigen gemeenschap hen er op wijzen als ze zich misdragen kan dit toch beter werken dan dat er onmiddellijk politie bij te pas komt.

Kijk, daar ben ik het ook gewoon mee eens. Het kan dus wel.

Buiten het feit dat ge nu waarschijnlijk het gevoel hebt dat ge iets 'edgy' gezegd hebt snap ik niet goed wat uw punt is. Mijn vriendin wordt lastiggevallen door mannen, niet door Marokkaanse mannen.

De problemen die zich voordoen zijn inherent aan zowat elke grootstad, wij zijn daar niet naïef in. Brussel is niet altijd en overal een plek waar ge, zeker als vrouw, alleen over de straten wilt lopen. Ik kan wel begrijpen dat ge in een landelijke vrouwen misschien 's avonds wat sneller alleen nog zouden gaan joggen maar veel vrouwen vermijden het ook daar, omdat ze zich niet 100% veilig voelen, en dat onveiligheidsgevoel wordt gecreëerd door mannen. Is het seksistisch om dat te zeggen?
Daders oppakken en bezoekverbod geven, daar zijn ze te tam voor.
Ik denk dat een systeem met pasjes o.i.d. zoals hier al een paar keer aangehaald is nu wel echt een kwestie van tijd is.
Alle allochtone jongeren dan maar de toegang weigeren? Dan discrimineren we individuen door alle allochtone jongeren over dezelfde kam te scheren.
Uiteraard kan dat niet.
Alle mannen dan maar de toegang weigeren op bepaalde uren? Dan discrimineren we 50% van de bevolking door alle mannen over dezelfde kam te scheren.
Strictu sensu is dat waar, maar het gaat natuurlijk over een heel beperkt aantal uur per week, en het heeft meerdere redenen. We zitten met een gedeelte islamitische vrouwen die momenteel geen toegang hebben tot zwembadfaciliteiten. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat er voor een deel sentiment meespeelt in het debat dat meegaan voor veel mensen gepercipieerd wordt als een soort van 'toegeving aan de islam' en dat het vooral dàt een probleem is. Terwijl ik het dan weer zie als een opportuniteit om een groep mensen die misschien soms te veel buiten de samenleving zitten meer er bij te betrekken. Ondertussen biedt ge ook de kans aan andere vrouwen die zich misschien bekeken of geïntimideerd voelen in het bijzijn van mannen om te gaan zwemmen. Mannen hebben hoe dan ook nog steeds de neiging om eens goed rond te kijken, of het cultureel of genetisch is weet ik niet, maar veel vrouwen voelen zich aan het zwembad alsof ze gekeurd worden, vinden dat onaangenaam, en dat lijkt mij nu niet echt iets waar ge via regelgeving veel aan kunt doen.

Dan resteert nog enkel de vraag of ge begrip wilt opbrengen voor de situatie en of ge eventueel bereid zijt om eventueel 2 uur per week van dat zwembad te reserveren voor die doelgroep zonder dat ge u gediscrimineerd voelt of zonder dit te zien als een vorm van seksisme. Ik voel mij als witte man niet rap gediscrimineerd, ik ben mij bewust van het feit dat ik het, door de band genomen, gemakkelijker heb in het leven dan de gemiddelde vrouw.

ik ga verder niet meer ingaan op alles wat gerelateerd is aan vrouwenzwemmen, ik heb dat nooit voorgedragen als een oplossing voor dit probleem. Het is duidelijk dat dit voor sommigen hier een bijzonder gevoelig onderwerp is, maar heeft niks met dit topic te maken verder.

Alle zwembaden toe? Probleem opgelost. De volle 100% van de bevolking kan niet meer zwemmen dus het probleem van discriminatie is hiermee ook opgelost.
Nu zijt ge het op flessen aan het trekken.

Er is hier voor een commercieel bedrijf gewoon geen business case meer te maken. De reputatie is stilaan om zeep. Als je een recreatieoord zodanig hermetisch moet afsluiten, toegangscontrole moet toepassen en bewakingsagenten moet laten patrouilleren, dan moet je iedere bezoeker misschien 20 euro inkom vragen.
Het probleem daarvan is dan weer dat die mensen die 20 euro per persoon kunnen missen voor een openbaar zwembad, ook het geld om zelf een zwembad in de tuin te plaatsen. Je bepaalt zo zelf wie welkom is. Geen relschoppers, geen vetzakken, geen gluurders, geen onhygienische mensen met snickers op de bodem van je zwembad en geen peuter pipi in je water.

Heb het hier nog al gezegd, maar met de heter wordende zomers wordt het, denk ik, steeds meer en meer een taak van de overheid om te voorzien in faciliteiten voor de bevolking om zich af te koelen. Het goed organiseren zal niet gemakkelijk zijn.

De enige andere optie, is dat er in Brussel belastingsgeld gebruikt wordt om dit al dan niet gedeeltelijk mee te bekostigen. Maar dat zal dan weer te duur zijn. Dus liever dat ze naar Oost-Vlaanderen of de Belgische kust afzakken want dat is voor Brussel 'gratis'.

Er is natuurlijk in Brussel zelf niet bepaald veel plaats om grote openluchtzwembaden te gaan neerflansen. Er zijn (hoofdzakelijk burgergedragen) initiatieven en de druk op de politiek wordt opgevoerd. https://www.flow.brussels/nl is gestart tijdens Corona en is een goeie voorzet (op zaterdag zijn er momenten voorzien enkel voor vrouwen). Brussel kan hoedanook onmogelijk volledig zelf voorzien in zwemcapaciteit voor alle 1.2 miljoen inwoners op hete zomerdagen, dus een landelijke verspreiding zal er altijd wel enigzins zijn.

Laatst bewerkt:
Er is natuurlijk in Brussel zelf niet bepaald veel plaats om grote openluchtzwembaden te gaan neerflansen. Er zijn (hoofdzakelijk burgergedragen) initiatieven en de druk op de politiek wordt opgevoerd. https://www.flow.brussels/nl is gestart tijdens Corona en is een goeie voorzet (op zaterdag zijn er momenten voorzien enkel voor vrouwen). Brussel kan hoedanook onmogelijk volledig zelf voorzien in zwemcapaciteit voor alle 1.2 miljoen inwoners op hete zomerdagen, dus een landelijke verspreiding zal er altijd wel enigzins zijn.

Je had reeds een landelijke verspreiding met openlucht domeinen in Huizingen en Hofstade. Alletwee echter gesloten wegens onlusten van Brusselse jongeren. Beetje ironisch om de onlusten elders toe te dichten aan te weinig recreatiemogelijkheden, terwijl die er voordien wel waren en het probleem ook reeds bestond.

Het is ook maar wat je een goeie voorzet wilt noemen, ik ga gewoon de meningen van anderen voor mij laten spreken, ik ben het misschien zelden eens met Gwendolyn Rutten maar bij deze:

Oud-voorzitter van Open VLD en burgemeester van Aarschot, Gwendolyn Rutten vindt dat Pool is Cool hiermee een verkeerd signaal geeft. “Eigenlijk zet je dan de wereld op z’n kop. Je moet het gedrag van die mannen aanpakken. Het is niet de bedoeling dat we terug in een gescheiden samenleving gaan leven. In onze samenleving delen we de publieke ruimte gewoon. En dan moet iedereen zich netjes houden aan de regels met respect voor elkaar. Het opsplitsen van die uren heeft geen enkele zin.”

Vlaams Belang is er niet over te spreken dat een boerkini is toegelaten in het zwembad. “De boerkini staat ontegensprekelijk symbool voor de onderdrukking en tweederangspositie van de vrouw binnen de islam”, zegt fractievoorzitter in het Brussels Parlement Dominiek Lootens-Stael. Hendrik Bogaert (CD&V) heeft het over aparte islam-uren in openbare zwembaden, maar hij werd teruggefloten door partijgenoten omdat zijn tweet niet strookt met de respectvolle manier waarop CD&V wil communiceren. "We zijn niet voor aparte zwemuren op basis van geloof maar dat is dan ook niet de opzet van dat aparte uur", zegt de partij.

Enige toevoeging wat ik hier nog aan geef is dat het CD&V standpunt in deze naïef is.

Intussen staat Brussel zoals je van de Brusselse politiek kan verwachten geen stap verder:

"Er is geen nieuws. We moeten nog eens de studie ter hand nemen en daarop verder werken", zegt Els Wauters, woordvoerder van de Brusselse schepen voor Sport Benoit Hellings (Ecolo).

Heeft die dat werkelijk zo laconiek gezegd of is dat een ongelukkige parafrasering? Er straalt alleszins weinig dynamiek vanuit, laten we het zo zeggen. Al wil ik gerust geloven dat ze daar niet veel personeelscapaciteit hebben.

Je had reeds een landelijke verspreiding met openlucht domeinen in Huizingen en Hofstade. Alletwee echter gesloten wegens onlusten van Brusselse jongeren. Beetje ironisch om de onlusten elders toe te dichten aan te weinig recreatiemogelijkheden, terwijl die er voordien wel waren en het probleem ook reeds bestond.
Geen woorden in de mond leggen aub, ik zeg nergens dat het enkel daar aan ligt. Het probleem is deels communautair, want een Vlaamse gemeente heeft weinig goesting om geld te spenderen wanneer het met name Brusselaars zijn die profiteren van de faciliteiten. Tegelijkertijd is er op Brussels grondgebied niet (veel) plaats voor zwemrecreatie aan te leggen.

Hoe dan ook zullen de Brusselaars ergens naartoe moeten he. De meesten wonen op kleine appartementen zonder tuin in een stad die steeds heter wordt onder de zomer. Dat er respect moet zijn voor de faciliteiten en voor de medegebruikers spreekt voor zich.

De oplossing is dan misschien dat de zwembaden wel staan op Vlaams/Waals grondgebied en dat Brussel deels de factuur mee betaalt, maar ik weet niet in welke mate zoiets mogelijk is, of in welke mate dat in het verleden ook al gebeurde.

Laatst bewerkt:
Hofstade is - dacht ik - toch nog open?

Huizingen is gesloten omwille van de verouderde infrastructuur maar de overlast heeft meegespeeld (kan ik afleiden over de nieuwsberichten die je erover kan terugvinden).

Nu, geen van beiden liggen in Brussel.

Wat Brussel betreft lijkt het me straf dat ze er geen ruimte vinden voor openluchtrecreatie: kanaalzone, park van Woluwe, Ter Kameren, Tour 'n Taxis, Josaphat,... Ik ken de urbanisatie plannen natuurlijk niet maar vraag me af hoe we hier kunnen oordelen dat er 'niet veel plaats
Tegelijkertijd is er op Brussels grondgebied niet (veel) plaats voor zwemrecreatie aan te leggen.
Wat Brussel betreft lijkt het me straf dat ze er geen ruimte vinden voor openluchtrecreatie: kanaalzone, park van Woluwe, Ter Kameren, Tour 'n Taxis, Josaphat,... Ik ken de urbanisatie plannen natuurlijk niet maar vraag me af hoe we hier kunnen oordelen dat er 'niet veel plaats' zou zijn.

Je zou dan inderdaad kunnen uitwijken naar bvb. Vilvoorde daar liggen enorm veel brownfields te wachten op een herbestemming. Alleen steken we dan de grenzen van het gewest over en dat zal politiek moeilijk liggen. Terwijl Vilvoorde toch gewoon oogt als een voorstad van Brussel...

Privé initiatieven om ontspanning aan te bieden zijn er anders wel geweest de laatste jaren. Waer Waters in Groot-Bijgaarden bvb. Op een boogscheut van Brussel ligt er mega groot wellness complex omgeven door velden (dus uitbreidingsmogelijkheden). Ook daar heb ik al provocatie, intimidatie en diefstal meegemaakt. Escaleren zal het daar echter niet snel doen want de security zet je aan de deur zonder terugbetaling, er hangen camera's die je kunnen identificeren en het management kan je een volgende keer weigeren aan de deur. De overlast blijft dus beperkt tot te hoge decibels Brusselse straattaal in de sauna en ongegeneerd gapen naar de andere gasten. In de naaktzone van het complex is het trouwens veel rustiger, daar komen blijkbaar geen amokmakers.

Laatst bewerkt:

Duitsland ook van dat. De EU zal nog serieus moeten investeren in het aanleggen van extra zwembaden.

Ik snap niet waarom er zo smalend wordt gedaan over die aanleg van extra zwembaden of voorzieningen om je in de hoofdstad van ons land af te koelen eerlijk gezegd.

Gaat een zwembad of twee de boel oplossen? Neen, natuurlijk niet. Maar het kan wel een (klein) deel van de oplossing zijn. Het is toch redelijk algemeen geweten dat de hitte de potjes sneller doet overkoken, en als je dan net twee uur in een hete trein hebt gezeten is dat effect mogelijk nog versterkt. Dat breng ik niet aan als excuus voor het gedrag van die marginalen, trouwens, daar zijn geen excuses voor.

Maar ik zie persoonlijk echt niks fout met het plannen van openbare voorzieningen om wat af te koelen in Brussel. Het kan zelfs op meerdere vlakken voordelen bieden: stel daar (al dan niet als taakstraf) lokale jongeren tewerk, en dan is de kans op amok misschien ook al wat kleiner, bijvoorbeeld. De drempel om de onnozelaar uit te hangen ligt toch een beetje hoger als je weet dat je mogelijk je eigen rommel gaat mogen opruimen, of dat je vrienden dat gaan mogen doen, dan wanneer je op het einde van de avond gewoon weer op de trein stapt richting 50 kilometer verder.

We kunnen met z'n allen blijven steken in enkel afkeuring en grove woorden of we kunnen denken aan oplossingen, en dan zie ik persoonlijk niet in wat er zo verkeerd is aan het nadenken over het bouwen van lokale infrastructuur als deel van een mogelijke oplossing. Een wondermiddeltje is er voor deze problematiek niet hoor.

Ik snap niet waarom er zo smalend wordt gedaan over die aanleg van extra zwembaden of voorzieningen om je in de hoofdstad van ons land af te koelen eerlijk gezegd.

Gaat een zwembad of twee de boel oplossen? Neen, natuurlijk niet. Maar het kan wel een (klein) deel van de oplossing zijn. Het is toch redelijk algemeen geweten dat de hitte de potjes sneller doet overkoken, en als je dan net twee uur in een hete trein hebt gezeten is dat effect mogelijk nog versterkt. Dat breng ik niet aan als excuus voor het gedrag van die marginalen, trouwens, daar zijn geen excuses voor.

Maar ik zie persoonlijk echt niks fout met het plannen van openbare voorzieningen om wat af te koelen in Brussel. Het kan zelfs op meerdere vlakken voordelen bieden: stel daar (al dan niet als taakstraf) lokale jongeren tewerk, en dan is de kans op amok misschien ook al wat kleiner, bijvoorbeeld. De drempel om de onnozelaar uit te hangen ligt toch een beetje hoger als je weet dat je mogelijk je eigen rommel gaat mogen opruimen, of dat je vrienden dat gaan mogen doen, dan wanneer je op het einde van de avond gewoon weer op de trein stapt richting 50 kilometer verder.

We kunnen met z'n allen blijven steken in enkel afkeuring en grove woorden of we kunnen denken aan oplossingen, en dan zie ik persoonlijk niet in wat er zo verkeerd is aan het nadenken over het bouwen van lokale infrastructuur als deel van een mogelijke oplossing. Een wondermiddeltje is er voor deze problematiek niet hoor.
Sowieso mogen er idd extra openluchtzwembaden komen. Ik ga er gewoon al niet omdat je uren mag aanschuiven om binnen te geraken. Ook wel logisch aangezien de eerste dat ik kan bedenken al 40 km verder is van waar ik woon.

Nuja erg winstgevend zal zo een openluchtzwembad niet zijn. Dus ik snap niet goed waarom je er dan meer zou openen voor die paar keren dat het dan toevallig in het weekend enkel in de zomer open kan. Terwijl die dingen heel het jaar door onderhouden moeten worden.
Gemeentes hebben totaal geen geld voor zulke dingen. Ze moeten nu al op vanalles besparen.

Je kan nogal moeilijk geld beginnen toesteken als de oorzaak bij een falende justitie ligt.

En een oplossing is er inderdaad niet. Buiten strengere straffen, maar daar hebben we de middelen en plaats niet voor.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan