Rellen en de aanpak ervan

Ik vind dat je wel nogal snel aanneemt dat wanneer "oerbelgische" jongeren dit zouden doen het goedgekeurd zou worden. Moest ik beelden zien passeren van een vogel die de nek wordt omgedraaid, dan mogen het nog mijn achterneefjes zijn, ik zou het nog afkeuren.

Dat opblazen van kikkers rond de poelen is iets uit de tijd van mijn vader, jaren 60 en 70. Als je daar moet naar refereren om dit gedrag in een positieve context te zetten dan vind ik dat jammer, je gaat toch ook niet verwijzen naar publieke terechtstellingen uit de 17e eeuw om vandaag de dag het lynchen van een mogelijke verdachte te gaan relativeren?

En ook al hebben ze de trein gemist, da zou geen excuus mogen zijn.
Ik ben er vrij zeker van dat dat inderdaad tot evenveel commotie zou leiden, het punt is eerder dat we onze waarden op vlak van dierenleed zo ontwerpen dat ze ons als meerderheid goed uitkomen. We vinden de vormen van dierenleed waar wij ons niet mee bezighouden verschrikkelijk maar even erg of soms zelf erger dierenleed voor dingen die we wel graag hebben, zoals vlees en vis eten, zien we veel makkelijker door de vingers. Het valt op dat we grote consternatie zien op het vlak van dierenleed als het over onverdoofd slachten gaat, als mensen met een vis van een glijbaan gaan, of als er een hondje geschopt of gedood wordt maar als we vissen massaal laten stikken op vissersboten (zal wel niet minder erg zijn als wat die karper meegemaakt heeft), als biggen onverdoofd gecastreerd worden, als kippen met veel te veel op elkaar zitten, dan is het dierenleed objectief gezien misschien wel nog erger, maar de verontwaardiging alleszins een pak minder visibel.

Laatst bewerkt:
Grotendeels akkoord, behalve:
Ik ben er vrij zeker van dat dat inderdaad tot evenveel commotie zou leiden
Dit is 100% onwaar. Wanneer Sihame El Kaouakibi fraudeert wordt daar ook veel meer aandacht aan besteed dan wanneer iemand anders dat zou doen, en vooral, zijn de reacties erop ook vele malen heftiger. De morele standaard waaraan iemand met niet-Belgische roots moet voldoen is nog altijd veel hoger dan voor Wim, Mieke en Joris.

Ik zeg niet dat er geen consternatie zou zijn als het over blanc-bleu-belgeskes zou gaan maar België is allesbehalve kleurenblind.

Ik denk dat de discussie vooral op infrastructuur-vlak zit, alleszins op de korte termijn. Dat is natuurlijk wel minder sappig, maar ik denk dat de vraag vooral zit in 'hoe kunt ge dus een openluchtzwembad kunt openhouden dat én toegankelijk is (qua prijs) én een veilige plek is voor iedereen.' Het is inderdaad niet de bedoeling dat het een fort wordt van prikkeldraad omsingeld door flikkencombi's, of dat de prijs zo hoog wordt dat het voor velen niet meer toegankelijk is, maar ik kan mij ook wel 100% inbeelden dat er veel ouders zijn die liever niet meer hebben dat hun 14-jarige dochter nog gaat zwemmen in de Blaarmeersen, en dat kan uiteraard ook niet de bedoeling zijn. Dus, hoe gaan we verder?

Met alleen repressie gaan we er niet komen, sorry.

We hebben er sowieso een aantal extra nodig in de Brusselse omgeving, want het kan inderdaad niet zijn dat andere gemeentes elke zomer overspoeld worden met Brusselse jongeren, maar een openluchtzwembad kan niet én democratisch geprijsd zijn én functioneren zonder belastinggeld, dus het zal de facto een overheidsgesponsord iets moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen pagina’s proberen mee te lezen, maar wat een non-discussie is dit aan het worden.

Hoe hard kan je roepen om bepaalde woorden in nieuwsberichten en rapportages te krijgen? Stel nu eens voor dat het nieuwsbericht op VRT het volgende stelt.

“Een honderd-tal jongeren uit achterstandswijken in Brussel, met voornamelijk een islamitische en Maghrebijns-Arabisch achtergrond hebben keer geschopt in provinciaal domein x’.

Wel. Iedereen content. Bijdrage aan de oplossing: 0,0.
Wel handig om te roepen op café en internetfora: ZIEDET HET ZIJN ALTIJD DEZELFDE. Het zal puur iets Belgisch zijn, zeuren en klagen en dingen willen benoemen door zeker en vast niet in oplossingen te denken. En nee, mensen pro-actief toegang ontzeggen tot publieke plaatsen zonder voorafgaand misdrijf en puur op basis van postcode achtergrond is geen oplossing.

Seg. En als ge klaar zijt met uw 1000ste rondje maatschappijkritiek op moslims, kunt ge dan misschien ook eens nadenken over wat nu uw bijdrage is in termen van oplossingen voor wat er nu in de Blaarmeersen gebeurd is? Allez, buiten er hard op kloppen met een matrak he. Op welke manier is afkomst/religie relevant in het formuleren van oplossingen?

Ik heb al een aantal zaken aangehaald die ik in het hier nu als ingrepen zou doen, en die gaan verder dan louter "erop kloppen met een matrak", gaande van kindergeld inhouden tot taakstraffen, tot een nationaal zwemverbod. Dit negeer je met deze post gewoon beuwst, om mij weg te zetten als iemand die enkel en alleen maar kritiek zou hebben omdat het moslims zijn. Ik heb meer bijdragen tot mogelijke oplossingen geleverd als jij.

Bij deze nog een laatste reactie op jouw post in deze thread: op welke manier is afkomst en religie relevant?
Wil je over 20 jaar geen discussie over "Blaarmeersen in 't kwadraat"? Iemand heeft hier ook reeds het voorbeeld gegeven van hoe discotheken mogelijk mede ten onder gegaan zijn door vergelijkbare problemen (of dat klopt is iets anders, ik ken daar niet genoeg van)

Een migratiestop in het hier en nu tot de gefaalde integratie van degenen die hier nu zijn rechtgezet is (want je kan degenen die hier legaal zijn onmogelijk terugsturen, de illegalen zijn ook nog eens een apart probleem). Inclusief een zéér stevige rem op huwelijksmigratie. Strenger toezicht op de thuistaal (mama werkloos en spreekt geen Nederlands of Frans? Naar de taalles terwijl de kinderen naar school zijn!).

Zéér kritisch kijken naar wat er zich afspeelt in moskeeën en koranscholen in dit land, zeker die met buitenlandse financiering.

Op andere vlakken is afkomst en religie minder relevant, en ben ik idealiter voor dezelfde maatregelen voor elke burger.
Crapuul met autochtone roots of met allochtone roots verdient in principe dezelfde straf. Wel ben ik te vinden om à la Denemarken misschien toch eens te gaan kijken om bepaalde buurten te gaan "openbreken".

Je zal me natuurlijk op mijn letterlijke woorden pakken, neen ze zullen niet zeggen dat je dan die vrouwen moet molesteren, wél dat een respectvolle vrouw zich anders kleedt en daar niet rondloopt, maar de vervolgconclusie is dan snel gemaakt welke vrouwen géén respect verdienen.

Met Vlaamse hangjongeren en Gucci petten heb ik geen ervaring, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Veroorzaken die tegenwoordig ook rellen in openbare zwembaden?
Dat eerste stukje: Die vervolgconclusie is al voor de radicale interpretatie van wat er gezegd wordt. De orthodoxe, als je wilt. Daar daden aan koppelen is voor de radicale vleugel van die radicale interpretatie. Het is niet juist om die allemaal op één hoop te gooien.

En over dat tweede, dat is de vorige keer ook gepasseerd, een paar pagina's geleden hier ook nog. En ja, er zorgen ook Vlaamse hangjongeren voor problemen, ook in provinciale domeinen en openluchtzwembaden. Ook al toen ik nog ging. En dan komt de discussie natuurlijk weer: Hoe zie jij of het Vlaamse hangjongeren zijn of niet, en tot hoever wil je teruggaan in generaties om ze te bestempelen tot "Vlaams"? Maar "zelfs" blanke. Dat heeft dan veel meer te maken met een groep die buiten de maatschappij staat of zich zo voelt, dan om wélke groep het nu precies is.

Inderdaad.

Men tracht hier nu ook het debat te verleggen door enerzijds degenen die wijzen op de allochtone roots weg te zetten als racisten, en anderzijds het gedrag weg te verklaren door de focus te leggen op socio-economische factoren. Niemand hier heeft ontkend dat die jongeren het misschien moeilijk hebben in hun thuisstad. Integendeel, er zelfs

Maar zo moffel je natuurlijk wél de factor cultuur weg, waarbij de term allochtoon en afkomst wél relevant is, en een factor die overigens sterk verweven is ook met de redenen waarom een deel van die jongeren ook in armoede is opgegroeid (import moeder/vader uit "thuisland", thuistaal != Nederlands/Frans). Die factor moskee (en/of koranschool) speelt misschien geen rol in het molesteren van die karper, maar in het molesteren van meisjes? Hmm... ik neig naar wél eerlijk gezegd, zowel op het vlak van macho-cultuur, als het gebrek aan respect voor vrouwen van buiten hun eigen gemeenschap (ik ken vrouwen die om die reden uit het Brussels onderwijs gestapt zijn).

Deze post van @Marsu werd hier onder andere door @Creeping Death als mooie samenvatting gesuggereerd, en hoewel die begint met een stuk dat ik kan volgen, mist die wezenlijke onderdelen: enerzijds de verklarende culturele factor, en ja, een zekere hardheid.
Je moet iets hebben om iets af te nemen? Mij lijkt het dat zelfs de allerarmsten in deze samenleving nog behoorlijk wat krijgen.
Zelfs al neem je 10% van het kindergeld af, zij en hun ouders zullen het voelen.
Dure gsm bij terwijl je de boete niet kan betalen? Beslagname voor borg tot de boete betaald is.

Het is overigens niet omdat justitie in dit land is afgegleden tot een klucht die groepsverkrachtingen bestraft met voorwaardelijke straffen of opstelletjes, dat dit daarom zo moet blijven. Taakstraffen waarbij vrije tijd wordt afgenomen lijkt mij zeker voor jongeren behoorlijke effectief als straf. Als ik in het middelbaar zo'n toeren had uitgehaald, hadden mijn ouders me wel vergelijkbare straffen gegeven... als de ouders van deze grootstedelijke jeugd daar niet in slaagt, moet de staat maar ingrijpen.

Ten slotte is er ook de verantwoordelijkheid van Brussel zelf, cfr. de discussie rond Océade. Je kan in dat licht eigenlijk deze discussie niet los zien van andere threads zoals die rond het in de val lokken van hulpdiensten of het wegstemmen van een verbod op religieus slachten, ze tonen allen het falen van het beleid en het wegkijken in onze hoofdstad aan, waarbij de gevolgen voor anderen zijn.

En dat laatste derde van Marsu's post vind ik eigenlijk geen antwoord meer waardig, daarbij gaan we weer de toer op van "de racistische politie"... Dat is oorzaak met gevolg verwarren wat mij betreft, en net niet om te om te kotsen als je beseft dat er bij zaken als deze zomerrellen ook slachtoffers vallen. Er werd een meisje lastiggevallen in de Blaarmeersen in Gent? Ah, maar in Etterbeek loopt een racistische politie-agent rond? Bah... Racisme binnen politie- of brandweerkorpsen moet uiteraard aangepakt worden, maar ik weiger het als argument te gebruiken om hier dan gewoon weg te kijken.
Je gaat nooit een oplossing vinden door gewoon hardlijnig door te gaan met een focus op gekke straffen zoals ter plekke telefoons in beslag te nemen. Daarvoor hebben actoren zoals de PS het al veel te ver laten komen. Met zulke van de pot gerukte straffen raak je tevens ook aan mijn rechten en daar heb ik absoluut geen zin in. Ik wil niet dat zo een opgespoten oetlul van een Antwerpse flik (niet de norm, maar ook niet onbestaande) zomaar mijn telefoon kan pikken ter plaatse. Er zijn veiligheden in ons systeem ingebouwd via zaken zoals 'fundamentele mensenrechten' zodat dergelijke zaken niet kunnen. En daarmee zeg ik niet dat men straffeloos moet blijven.

Hoe ga jij minderjarigen bestraffen wanneer die geen eigen middelen hebben, in essentie los staan van hun ouders die vaak de taal niet eens machtig zijn, niet zwaar kunnen bestraft worden momenteel enzovoort? Je moet een straf hebben die ten alle tijde kan opgelegd worden en die ook doel kan treffen. Men moet het voelen, maar men mag er niet aan ten onder gaan. Het doel is om te sensibiliseren, niet om te neutraliseren. Dit is énorm moeilijk ten aanzien van deze groep jongeren. Je kan hen heel moeilijk treffen op een humane manier. Ik stelde het zelf al voor om progressief bepaalde zaken af te nemen. Maar ik denk dat je je illusies maakt hoe doeltreffend dit kan zijn bij die gasten. Ik weet als geen ander hoe dat gaat.

Loonsbeslag of geen uitkering meer? Dan gaan ze zwartwerken. Of gaan pikken. In de bak komt men toch niet. Zeg ik daarmee dat we er niets aan moeten doen? Absoluut niet, dus insinueer het aub ook niet want dat is ridicuul en is compleet zonder grond. Ik toon aan dat het momenteel een monumentale taak is geworden om die mensen te treffen en dat dit een gevolg is van tientallen jaren wanbeleid. Ik benoem het ook letterlijk : dit is een probleem dat verscheidene structurele problemen blootlegt. En wat ik bedoel met dat men iets moeten hebben zodat we het kunnen afpakken is letterlijk het (normaliter) correcte systeem van een gevangenis. Je beloont goed gedrag en je neemt privileges weg bij slecht gedrag. Dat systeem uitwerken ten aanzien van minderjarigen is momenteel een moeilijk en zeer kostelijk probleem. Die kerels hebben effectief niets en dus glippen zij door de mazen van het net. Om hen goed aan te pakken met de huidige middelen is een grondige analyse nodig die mijn petje te boven gaat. op termijn is het natuurlijk een kwestie van justitie op te waarderen, meer gevangenisplekken, meer plekken voor jongeren, meer plekken om psycholische factoren aan te pakken enzovoort. Maar dit is ook weer moeilijk in een land met reeds één van de allerhoogste belastingsgraden.

En zeker heeft Brussel een handje in het hele verhaal. Iedereen ziet dat Brussel jaar na jaar meer verloedert op elk vlak. Met regelmaat van de klok worden schandalen blootgelegd waar men eigen gewin bereikt op de kap van de meest kwetsbaren onder ons. Het is ook dieptriest hoe men daar nooit een groot project op poten kan zetten.

En de perceptie van racisme bij ordediensten is er blijkbaar, maar wij hebben absoluut de tools om aan te tonen dat het niet zo is. Als dat hun stok is om mee te slaan, dan nemen we die toch af? Je trekt zulke zaken te snel in het belachelijke. En dat is iets wat je niet kan doen als je (vaak ook terecht) verwijt dat de tegenstanders in je debat dat ook doen. Ik zette het neer als één facet van het onwezenlijk grote probleem om aan te toenen hoe diepgeworteld het probleem is. Je hoeft er dus niet per se op te antwoorden want het is één haast ongenuanceerd deel van een hypothetische oplossing. Maar liefst antwoord je dan wel niet dat het onwaardig is om op te antwoorden. Je zit hier met een structureel probleem bij een groep, een conflict eigenlijk geschept door politieke actoren die zulke mensen hebben behandeld als vee zodat zij hun mandaten konden behouden. Roofbouw op de kwetsbaren en ten koste van ons momenteel. Maar wij moeten het wel oplossen. Deel daarvan is om zelf opnieuw de toon te zetten en vrij te blijven van alle schuld en daarbij te streven om nog te overpresteren imo. Dat is niet leuk, maar het is helaas wat het is nu.

Ik heb de afgelopen pagina’s proberen mee te lezen, maar wat een non-discussie is dit aan het worden.

Hoe hard kan je roepen om bepaalde woorden in nieuwsberichten en rapportages te krijgen? Stel nu eens voor dat het nieuwsbericht op VRT het volgende stelt.

“Een honderd-tal jongeren uit achterstandswijken in Brussel, met voornamelijk een islamitische en Maghrebijns-Arabisch achtergrond hebben keer geschopt in provinciaal domein x’.

Om dan één eenvoudige vraag te stellen: waarom is het dan wél oké om dit te reduceren tot louter jongeren?
Een brave jongere uit eender waar uit dit land, van eender welke afkomt, die een plattelandsdorp woont, wordt op die manier ook beschuldigd, zodanig dat een verzuurde oude persoon kan zeggen "de jeugd van tegenwoordig!", terwijl het helemaal niet de jeugd is. Het zijn anderzijds ook geen bejaarden.

Wel. Iedereen content. Bijdrage aan de oplossing: 0,0.
Wel handig om te roepen op café en internetfora: ZIEDET HET ZIJN ALTIJD DEZELFDE. Het zal puur iets Belgisch zijn, zeuren en klagen en dingen willen benoemen door zeker en vast niet in oplossingen te denken. En nee, mensen pro-actief toegang ontzeggen tot publieke plaatsen zonder voorafgaand misdrijf en puur op basis van postcode achtergrond is geen oplossing.

Nochtans de oplossing die VLD en Groen vorig jaar voorstelden en waar ik toen de spot mee dreef.

Je slaat de bal ook compleet mis wanneer je het over religie hebt. Allez, je slaat de bal op alle vlakken mis. Op bepaalde vlakken reduceer je mensen tot hun huidskleur. Op andere vlakken reduceer je mensen tot hun religie, moslim.

Als dat effectief de enige factoren zijn is de oplossing simpel:
- Huidskleur: je ontzegt ze toegang tot alle parken.
- Religie: je stuurt ze als straf naar de imam om ze opnieuw te conditioneren tot brave moslims.

Is dat de oplossing?

En zeker heeft Brussel een handje in het hele verhaal. Iedereen ziet dat Brussel jaar na jaar meer verloedert op elk vlak. Met regelmaat van de klok worden schandalen blootgelegd waar men eigen gewin bereikt op de kap van de meest kwetsbaren onder ons. Het is ook dieptriest hoe men daar nooit een groot project op poten kan zetten.
Ik weet niet waar ge dit vandaan haalt maar Brussel evolueert keihard in positieve zin. Ik denk dat dat vooral perceptie is vanuit Vlaanderen, maar sinds ik in Brussel woon zie ik alleen maar verbetering.

Dit is 100% onwaar. Wanneer Sihame El Kaouakibi fraudeert wordt daar ook veel meer aandacht aan besteed dan wanneer iemand anders dat zou doen, en vooral, zijn de reacties erop ook vele malen heftiger. De morele standaard waaraan iemand met niet-Belgische roots moet voldoen is nog altijd veel hoger dan voor Wim, Mieke en Joris.

Ik zeg niet dat er geen consternatie zou zijn als het over blanc-bleu-belgeskes zou gaan maar België is allesbehalve kleurenblind.

Ik denk dat de discussie vooral op infrastructuur-vlak zit, alleszins op de korte termijn. Dat is natuurlijk wel minder sappig, maar ik denk dat de vraag vooral zit in 'hoe kunt ge dus een openluchtzwembad kunt openhouden dat én toegankelijk is (qua prijs) én een veilige plek is voor iedereen.' Het is inderdaad niet de bedoeling dat het een fort wordt van prikkeldraad omsingeld door flikkencombi's, of dat de prijs zo hoog wordt dat het voor velen niet meer toegankelijk is, maar ik kan mij ook wel 100% inbeelden dat er veel ouders zijn die liever niet meer hebben dat hun 14-jarige dochter nog gaat zwemmen in de Blaarmeersen, en dat kan uiteraard ook niet de bedoeling zijn. Dus, hoe gaan we verder?

We hebben er sowieso een aantal extra nodig in de Brusselse omgeving, want het kan inderdaad niet zijn dat andere gemeentes elke zomer overspoeld worden met Brusselse jongeren, maar een openluchtzwembad kan niet én democratisch geprijsd zijn én functioneren zonder belastinggeld, dus het zal de facto een overheidsgesponsord iets moeten zijn.

Dat is ook het probleem van deze discussie. Mensen bekijken de thematiek puur door hun politieke bril, en die is inderdaad vaak links- of rechtsgekleurd. Ik neig ook eerder naar een rechtse visie, maar ik probeer wel om de problematiek verder te analyseren dan mensen hun afkomst of religie. Er zit een patroon in en dat moet bespreekbaar worden gemaakt, en reikt alleszins verder dan "cultuur". Ik werk zelf in een hele diverse sector en kan je garanderen dat de 1e generatie moslims qua waarden en normen dag en nacht verschilt met de 3e generatie. Nochtans is het dezelfde kleur en religie. Die walgen ook van de toestanden in Casablanca, waar Marokkaanse vrouwen worden lastig gevallen door jongeren op het strand.

Ik herinner iedereen aan de discussie van pedofilie hieronder. Dat gaat er veel gemoedelijker aan toe dan hier. Want "je moet er mee rekening houden dat het een ziekte is en je je gedachten niet kan controleren". Laat een moslim eens een Vlaams kind aanranden in Blaarmeerse. Er is effectief een nuance voor actualiteit op rechts vlak, en als je je daar niet van kan loskoppelen, blijft het een eindeloze discussie.

Je gaat nooit een oplossing vinden door gewoon hardlijnig door te gaan met een focus op gekke straffen zoals ter plekke telefoons in beslag te nemen. Daarvoor hebben actoren zoals de PS het al veel te ver laten komen. Met zulke van de pot gerukte straffen raak je tevens ook aan mijn rechten en daar heb ik absoluut geen zin in. Ik wil niet dat zo een opgespoten oetlul van een Antwerpse flik (niet de norm, maar ook niet onbestaande) zomaar mijn telefoon kan pikken ter plaatse. Er zijn veiligheden in ons systeem ingebouwd via zaken zoals 'fundamentele mensenrechten' zodat dergelijke zaken niet kunnen. En daarmee zeg ik niet dat men straffeloos moet blijven.

Er mogen checks op mensenrechten blijven, maar fundamentele mensenrechten zouden ook geen excuus mogen vormen voor boetes niet te betalen, terwijl "brave" burgers zelfs hun verkeersboetes in de belastingsaanslag doorgerekend krijgen.

Hoe ga jij minderjarigen bestraffen wanneer die geen eigen middelen hebben, in essentie los staan van hun ouders die vaak de taal niet eens machtig zijn, niet zwaar kunnen bestraft worden momenteel enzovoort? Je moet een straf hebben die ten alle tijde kan opgelegd worden en die ook doel kan treffen. Men moet het voelen, maar men mag er niet aan ten onder gaan. Het doel is om te sensibiliseren, niet om te neutraliseren. Dit is énorm moeilijk ten aanzien van deze groep jongeren. Je kan hen heel moeilijk treffen op een humane manier. Ik stelde het zelf al voor om progressief bepaalde zaken af te nemen. Maar ik denk dat je je illusies maakt hoe doeltreffend dit kan zijn bij die gasten. Ik weet als geen ander hoe dat gaat.

Loonsbeslag of geen uitkering meer? Dan gaan ze zwartwerken. Of gaan pikken. In de bak komt men toch niet. Zeg ik daarmee dat we er niets aan moeten doen? Absoluut niet, dus insinueer het aub ook niet want dat is ridicuul en is compleet zonder grond. Ik toon aan dat het momenteel een monumentale taak is geworden om die mensen te treffen en dat dit een gevolg is van tientallen jaren wanbeleid. Ik benoem het ook letterlijk : dit is een probleem dat verscheidene structurele problemen blootlegt. En wat ik bedoel met dat men iets moeten hebben zodat we het kunnen afpakken is letterlijk het (normaliter) correcte systeem van een gevangenis. Je beloont goed gedrag en je neemt privileges weg bij slecht gedrag. Dat systeem uitwerken ten aanzien van minderjarigen is momenteel een moeilijk en zeer kostelijk probleem. Die kerels hebben effectief niets en dus glippen zij door de mazen van het net. Om hen goed aan te pakken met de huidige middelen is een grondige analyse nodig die mijn petje te boven gaat. op termijn is het natuurlijk een kwestie van justitie op te waarderen, meer gevangenisplekken, meer plekken voor jongeren, meer plekken om psycholische factoren aan te pakken enzovoort. Maar dit is ook weer moeilijk in een land met reeds één van de allerhoogste belastingsgraden.

Met de futiliteit van het huidige juridische systeem ben ik het eens. Met je opmerking dat er héél weinig middelen zijn ook helaas.
Ik heb wel nog een zekere "ideaalvisie".

Boete niet betalen? Inderdaad loonbeslag of uitkering verlagen. Gaan zwartwerken? Ik zie niet in waarom het antwoord daar niet méér sociale inspecteurs zou kunnen zijn. Oh wacht, een regering geleid door liberalen... Ik ben in andere discussies ook pro een stevige aanpak van zwartwerk hoor.

Ik ben het er gewoon niet mee eens dat die kerels "niets" hebben, ze krijgen toegang tot gratis onderwijs, gezondheidszorg, (ondermaatste maar toch) sociale woningen, uitkeringen, etc. Zal je rijk worden van te leven op een dergelijke manier of zelfs met basis job later? Neen, welkom tot het gewone plebs zoals iedereen. "Privelleges" zoals vrije tijd kan je aanpakken door taakstraffen, maar ja dat kost geld natuurlijk.

Ik werk er intussen al jaren, voor en na corona, met tussenpozen in het Antwerpse en Vlaams-Brabant, ik heb het inderdaad ook al gezien, zowel in het onderwijs/overheid/privé. Je hebt ook héél mooie buurten in Brussel, maar je hebt ook buurten waar je liever niet meer bent 's avonds en die liggen op een steenworp van de stations.

En de perceptie van racisme bij ordediensten is er blijkbaar, maar wij hebben absoluut de tools om aan te tonen dat het niet zo is. Als dat hun stok is om mee te slaan, dan nemen we die toch af? Je trekt zulke zaken te snel in het belachelijke. En dat is iets wat je niet kan doen als je (vaak ook terecht) verwijt dat de tegenstanders in je debat dat ook doen. Ik zette het neer als één facet van het onwezenlijk grote probleem om aan te toenen hoe diepgeworteld het probleem is. Je hoeft er dus niet per se op te antwoorden want het is één haast ongenuanceerd deel van een hypothetische oplossing. Maar liefst antwoord je dan wel niet dat het onwaardig is om op te antwoorden. Je zit hier met een structureel probleem bij een groep, een conflict eigenlijk geschept door politieke actoren die zulke mensen hebben behandeld als vee zodat zij hun mandaten konden behouden. Roofbouw op de kwetsbaren en ten koste van ons momenteel. Maar wij moeten het wel oplossen. Deel daarvan is om zelf opnieuw de toon te zetten en vrij te blijven van alle schuld en daarbij te streven om nog te overpresteren imo. Dat is niet leuk, maar het is helaas wat het is nu.

Als je doel dat laatste is, om te tonen dat de politie niet structureel racistisch is, dan ben ik het volkomen met je eens. Zo'n initiatieven waarbij de politie samen met jongeren gaan sporten zoals recent in het nieuws (boksen in Brussel dacht ik) vind ik dan ook positief. Ik ben ook niet tegen positieve maatregelen hé, maar het is wat mij betreft wortel én stok.

Imo komt de grote verontwaardiging bij SEKer vooral omdat dat een verkozen politica is, die we normaal toch aan een beter gedrag mogen spiegelen. Niet omwille van haar huidskleur m. Tenzij je een vergelijkbaar fraudeschandaal van de laatste jaren hebt met een blanke politicus in Vlaanderen waar er minder gedoe over was?

Want anders ben je hier nu ook iedereen racisme aan het verwijten vanuit je buikgevoel.

Ik weet niet waar ge dit vandaan haalt maar Brussel evolueert keihard in positieve zin. Ik denk dat dat vooral perceptie is vanuit Vlaanderen, maar sinds ik in Brussel woon zie ik alleen maar verbetering.
Mij valt dat ook wel op vanuit de verre Kempen (maar met de ziel van een Antwerpenaar). Er is iets in positieve zin aan het bewegen in Brussel, al zijn er uiteraard nog verbeterpunten maar welke stad heeft die niet? Met gentricifactie schuiven de grootstedelijke problemen ook vaak alleen maar op naar een andere buurt.

Die zomerrellen wekken ook een sterk buikgevoel op: "het zijn weer *insert racistisch scheldwoord* uit Brussel!". Als ik die filmpjes zie voel ik ook bij wijze van spreken mijn bloed koken en wil ik gerechtigheid voor die fokking karper die gemolesteerd werd door die onnozelaars. Maar erop beginnen slaan met de matrak lost geen hol op, het bevredigt alleen maar een emotioneel gevoel.

België is zeker geen kleurenblind land maar 1. welk land is dat wel en 2. is dat niet eerder iets waarmee we moeten omgaan in plaats van het continu te problematiseren? Een vredevol genderneutraal, kleurenblind land dat unisono kumbaya zingt is een utopie. Zolang mensen verschillen van elkaar zal er altijd wel iets zijn dat wrijvingen veroorzaakt, maar het is wel noodzakelijk dat die onvermijdelijke breuklijnen niet uitmonden in openlijke conflicten en felle polarisatie.

Ik zou die mannen gewoon behandelen zoals men hooligans behandelt op een voetbalmatch. Toegang ontzeggen, beboeten, de rekening presenteren van eventuele schade enz. Er zijn trouwens veel raakvlakken : je gaat naar een publieke plaats voor entertainment en daar maak je ruzie, zorgt voor vechtpartijen, vandalisme, beschadigingen ...

En als je dieren martelt voor uw plezier ist misschien ook best dat je een afspraak maakt met een psychiater. Normaal vind ik dat toch niet.

Misschien moet er ook eens gekeken worden door een mod om deze thread op te splitsen, want er wordt meer over andere zaken gediscussieerd dan over de kern van de zaak hier.

Echte moslims zijn ook het probleem niet. Mijn buren zijn echte moslims en als hun kinderen zoiets zouden uitsteken dan zien die voor de rest van hun tijd geen buitenlucht meer tenzij om naar school te gaan.

Die gasten zijn er die moslims zijn als het hun goed uitkomt en echte moslims zijn beschaamd voor dat uitschot.

Het grote probleem is dat ze veel te veel kinderen hebben. Alleenstaande moeders met 6 kinderen in een arme buurt in Brussel.. Succes om die op het rechte pad te krijgen. Zelfs met 2 ouders kun je onmogelijk 6 kinderen tegelijk een deftige opvoeding geven en weten waar ze uithangen.

En dat was vroeger bij ons ook de oorzaak dat onze grootouders vanalles uitstaken. Gezin en met 10 kinderen, de vader die op café zat en de kinderen moesten zichzelf maar op voeden.

Ik zou die mannen gewoon behandelen zoals men hooligans behandelt op een voetbalmatch. Toegang ontzeggen, beboeten, de rekening presenteren van eventuele schade enz. Er zijn trouwens veel raakvlakken : je gaat naar een publieke plaats voor entertainment en daar maak je ruzie, zorgt voor vechtpartijen, vandalisme, beschadigingen ...

En als je dieren martelt voor uw plezier ist misschien ook best dat je een afspraak maakt met een psychiater. Normaal vind ik dat toch niet.

Misschien moet er ook eens gekeken worden door een mod om deze thread op te splitsen, want er wordt meer over andere zaken gediscussieerd dan over de kern van de zaak hier.
Je kan dat doen als tijdelijke oplossing, maar dat is het dan ook.

Om toch maar on-topic te blijven: het is inderdaad zoals @Marsu zegt een enorm ingewikkeld probleem dat, indien het al opgelost raakt, jaren en jaren zal aanslepen omdat het hier over diepgewortelde problemen gaat die jaren (of zelfs generaties) de tijd hebben gehad om zich te manifesteren in verschillende facetten (kansen, onderwijs, opvolging van mensen die de facto in isolatie leven, ...). Dat heeft mijns inziens ook gewoonweg niks te maken met geloof of huidskleur, maar alles met het gebrek aan kansen en perspectief. Dat zeg ik niet als excuus, maar wel als duiding. En ook wel omdat ik niet zo goed snap waarom er hier weer maar eens een 'moslims bad' discussie van moet komen.

Op korte termijn denk ik persoonlijk dat de eerste stap hier gewoonweg harder optreden is. En daarmee bedoel ik niet 'met de matrak er op kloppen,' maar gewoon zoals @EvilTwin zegt optreden zoals bij voetbalhooligans. Neem de ergsten er uit, laat die een nacht afkoelen in de cel en geef die een boete mee. Je kan ondertussen toch al wel bijna voorspellen wanneer het weer eens van dat gaat zijn, dus mobiliseer dan wat meer politie (ik weet het: gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) en treed eens op in plaats van daar bij te staan en te kijken. Dat laatste is geen verwijt, want je met twee combi's gaan moeien in zo'n menigte is olie op het vuur gieten natuurlijk, vandaar mijn pleidooi voor meer politie op zulke dagen.

Dat is natuurlijk slechts een pleisteroplossing, maar als dat soort opstootjes enkele keren 'hardhandig' de kop wordt ingedrukt dan zal er vermoedelijk toch wel eens wat nagedacht worden vooraleer men weer begint amok te maken. Op dit moment is de politie voor veel van die marginalen een lachertje; zelfs voor het stelen van een handtas sta je na enkele uren administratieve aanhouding weer op straat, maar als die jongeren beginnen merken dat ze uren op de trein zitten om dan, als ze zich misdragen, in een combi te worden gegooid om een nacht in de cel te slapen dan beginnen ze misschien toch te denken. Zo'n dag gaat immers om vertier en afkoeling, als je dan steevast in een cel wordt gedropt bij fout gedrag is men misschien al sneller geneigd om in de pas te lopen.

Structurele veranderingen gaat dat niet brengen, dat weet ik ook wel, maar zo kunnen domeinen als de Blaarmeersen misschien toch opnieuw wat veiliger zijn voor mensen die geen marginale onruststokers zijn.

Echte moslims zijn ook het probleem niet. Mijn buren zijn echte moslims en als hun kinderen zoiets zouden uitsteken dan zien die voor de rest van hun tijd geen buitenlucht meer tenzij om naar school te gaan.

Die gasten zijn er die moslims zijn als het hun goed uitkomt en echte moslims zijn beschaamd voor dat uitschot.

Het grote probleem is dat ze veel te veel kinderen hebben. Alleenstaande moeders met 6 kinderen in een arme buurt in Brussel.. Succes om die op het rechte pad te krijgen. Zelfs met 2 ouders kun je onmogelijk 6 kinderen tegelijk een deftige opvoeding geven en weten waar ze uithangen.

En dat was vroeger bij ons ook de oorzaak dat onze grootouders vanalles uitstaken. Gezin en met 10 kinderen, de vader die op café zat en de kinderen moesten zichzelf maar op voeden.
Dat het moslims zijn (puur bekeken uit het praktiserend religieuze opzicht) staat er volgens mij ook volledig los van, het is niet dat die kerels die baldadigheden plegen in naam van Allah of de profeet. Anderzijds kan die situatie waarin ze zich bevinden wel een voedingsbodem zijn voor radicalisme en terrorisme (cfr. Abdeslam) maar dat is een heel andere zaak.

Eén van de grootste oorzaken is volgens mij dat ze ons bekijken als een grote hoop watjes en tegelijk ook weten dat ze dit zo goed als straffeloos kunnen doen. Ik zou echt graag eens in de huid kruipen van zo een jonge kerel uit Brussel en samen met een handvol vrienden komen rondhangen op pakweg een skate terrein waar drie minderjarige Vlaamse jongeren bezig zijn. Als je merkt dat die zich geïntimideerd voelen enkel door je aanwezigheid en het vrijwel direct afbollen dan waan je je toch echt oppermachtig en ga je die grenzen toch steeds verleggen?

Echte moslims bestaan volgens mij niet, iedereen beleeft religie op zijn eigen manier natuurlijk. Maar het toont voor mij wel aan dat het probleem niet bij de religie zit maar bij de normen en waarden die mensen uitdragen. En er zullen er inderdaad wel zijn die van thuis uit de verkeerde waarden en normen zullen gekregen hebben maar er zijn er ook genoeg die gewoon nergens normen en waarden gekregen hebben en enkel nog de taal van de straat spreken. Eigenlijk zit het probleem in mijn ogen grotendeels in die grootstedelijke context met bepaalde groepen jongeren waar men gewoon geen vat meer op heeft, zelfs hun ouders hebben er geen vat op. Jammer genoeg is het volgens mij al veel te ver gekomen dat ik niet direct zie hoe we dit nog kunnen omkeren. Je kan wel zeggen dat we er harder mee moeten zijn (ne keer de matrak durven boven halen en dat kan op dat moment misschien wel eens helpen) maar dan stel ik mij de vraag of we nog niet meer druk gaan leggen op de politie want dat wil dan ook zeggen dat die nog meer gaan nu gaan gekant zijn tegen ordediensten en laat die groep het nu toch al serieus hard te verduren hebben in de grootsteden. Ik geloof niet dat er ook nog maar 1 agent zin heeft om nog meer de boksbal van de maatschappij te zijn.

Dat het moslims zijn (puur bekeken uit het praktiserend religieuze opzicht) staat er volgens mij ook volledig los van, het is niet dat die kerels die baldadigheden plegen in naam van Allah of de profeet. Anderzijds kan die situatie waarin ze zich bevinden wel een voedingsbodem zijn voor radicalisme en terrorisme (cfr. Abdeslam) maar dat is een heel andere zaak.

Eén van de grootste oorzaken is volgens mij dat ze ons bekijken als een grote hoop watjes en tegelijk ook weten dat ze dit zo goed als straffeloos kunnen doen. Ik zou echt graag eens in de huid kruipen van zo een jonge kerel uit Brussel en samen met een handvol vrienden komen rondhangen op pakweg een skate terrein waar drie minderjarige Vlaamse jongeren bezig zijn. Als je merkt dat die zich geïntimideerd voelen enkel door je aanwezigheid en het vrijwel direct afbollen dan waan je je toch echt superieur en ga je die grenzen toch steeds verleggen?
Ja en we zijn ook gewoon watjes. Kom eens aan 1 van hen en er staan er direct 6 bij. Terwijl als zij iemand lastig vallen op de trein dat er maar heel weinig iemand gaat bijspringen om te helpen.

Moesten wij eens wat meer ballen hebben en evenveel opkomen voor elkaar zou het al een pak schelen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan