Ik ben er vrij zeker van dat dat inderdaad tot evenveel commotie zou leiden, het punt is eerder dat we onze waarden op vlak van dierenleed zo ontwerpen dat ze ons als meerderheid goed uitkomen. We vinden de vormen van dierenleed waar wij ons niet mee bezighouden verschrikkelijk maar even erg of soms zelf erger dierenleed voor dingen die we wel graag hebben, zoals vlees en vis eten, zien we veel makkelijker door de vingers. Het valt op dat we grote consternatie zien op het vlak van dierenleed als het over onverdoofd slachten gaat, als mensen met een vis van een glijbaan gaan, of als er een hondje geschopt of gedood wordt maar als we vissen massaal laten stikken op vissersboten (zal wel niet minder erg zijn als wat die karper meegemaakt heeft), als biggen onverdoofd gecastreerd worden, als kippen met veel te veel op elkaar zitten, dan is het dierenleed objectief gezien misschien wel nog erger, maar de verontwaardiging alleszins een pak minder visibel.Ik vind dat je wel nogal snel aanneemt dat wanneer "oerbelgische" jongeren dit zouden doen het goedgekeurd zou worden. Moest ik beelden zien passeren van een vogel die de nek wordt omgedraaid, dan mogen het nog mijn achterneefjes zijn, ik zou het nog afkeuren.
Dat opblazen van kikkers rond de poelen is iets uit de tijd van mijn vader, jaren 60 en 70. Als je daar moet naar refereren om dit gedrag in een positieve context te zetten dan vind ik dat jammer, je gaat toch ook niet verwijzen naar publieke terechtstellingen uit de 17e eeuw om vandaag de dag het lynchen van een mogelijke verdachte te gaan relativeren?
En ook al hebben ze de trein gemist, da zou geen excuus mogen zijn.
Laatst bewerkt: