Merci om te vragen!
Ik denk, met andere woorden, dat het met de steeds warmer wordende zomers ook steeds meer de taak van de overheid wordt om te voorzien in voldoende faciliteiten voor de bevolking om zich af te koelen, liefst binnen de eigen regio, waar ge ook mensen tewerk kunt stellen uit de eigen omgeving, mensen uit de buurt, mensen die eventueel een verstandhouding hebben met de bezoekers en die hopelijk kunnen helpen om te deëscaleren. Het is onbegrijpelijk dat een miljoenenstad als Brussel geen zwemfaciliteiten heeft en een teken van politiek falen.
Op die manier denk ik dat ge toch al voor een stuk de situatie kunt ontmijnen, omdat mensen die een band hebben met de plek waar ze komen minder geneigd zullen zijn om destructief te zijn, en omdat ik denk dat top-down repressie vanuit de politie iets is dat ge moet vermijden.
Ik kan 100% begrijpen dat het als Gentenaar frustrerend moet zijn om 'uw' zwemdomein gekaapt te zien worden door een horde mensen die respectloos omspringen met de faciliteiten en ik kan helemaal begrijpen dat er ouders zijn die hun kinderen (en zeker hun dochters) liever daar weg houden en ik vind dat een spijtige zaak.
Om het op te lossen denk ik dus dat er belastinggeld zal moeten vloeien naar voldoende zwemplekken (overal, maar zeker in en rond Brussel) want puur commercieel vrees ik dat een openluchtzwembad nooit rendabel kan zijn tenzij er hoge toegangsprijzen gevraagd worden, en de bedoeling is net dat het niet exclusief is. Daarnaast zult ge dus nog steeds inderdaad security moeten voorzien voor wanneer alle softere manieren om iedereen in het gareel te laten lopen niet werken. Jammer maar helaas.
Daarnaast denk ik ook dat het zeker bij grootstedelijke zwembaden een goed idee is om momenten te voorzien voor vrouwen om te gaan zwemmen omdat ik geen goede manier zie om te vermijden dat er grote groepen jonge mannen zullen samenkomen in de zwembaden en dat een deel van de vrouwen dit hoedanook intimiderend zal vinden, ook wanneer er niet noodzakelijk sprake is van intimidatie, en omdat ik hen graag ook het plezier van zwemmen gun zonder dat ze 100 what-if scenario's in hun hoofd moeten doorlopen.