Ja goed, ik ben niet getrouwd en ik heb geen kinderen, dus in dat opzicht is het risico misschien kleiner. Maar het is niet dat ik daarom wel graag een mes in mijn ribben wil he, mijn ouders en mijn vriendin zien mij ook graag
Maar ja ik denk dat we inderdaad allemaal conflictvermijdend zijn opgevoed. Ik alleszins. Maar steeds conflict uit de weg gaan lost niets op. Voor je zelfbeeld alleen al is dat desastreus. Of toch alleszins voor het mijne. Het is zoals gepest worden en er niets aan doen. Het gevoel van slachtoffer-zijn maakt u kapot.
En ja, die mannen kunnen misschien kickboks of zijn met meer. Wat valt daaraan te doen? Het is omdat ze het kunnen dat ze weten/denken dat ze je fysiek aankunnen en daarom ook zo'n wangedrag stellen, waarom zouden ze schrik hebben? Het enige dat je zelf kan doen is zelf naar de fitness gaan en proberen fysiek sterker te worden. Je moet daarom geen machoman zijn, dat ben ik ook helemaal niet. Maar het is goed voor je zelfvertrouwen. Gewoon ergens in je achterhoofd wetende dat je tenminste niet HELEMAAL weerloos bent zorgt ervoor dat je minder schrik hebt. Maar ja, je gaat altijd schrik hebben, dat valt nooit te elimineren, maar dat is dan het idee van even dapper zijn... Ik ben ook geen held he maar je moet toch iets doen? En als andere mensen zien dat je iets doet, ga je misschien anderen inspireren, of tonen dat je helemaal niet automatisch het maar moet ondergaan, dat je tenminste zelf kunt tonen dat het niet normaal is, en zo worden diegenen die iets doen ook gesteund.
Ik weet wel, dit allemaal zeggen op het internet is gemakkelijk. Maar het concept van "dapperheid" bv. is iets dat ons nooit aangeleerd wordt. Of toch mij alleszins niet.
Edit: ik ben een tijdje geleden beginnen lezen in de Havamal, da's een collectie Noorse gedichten ergens voor de 13e eeuw die advies gaf aan de mensen van toen. Een soort wijsheidscollectie. Dit is gedicht 16:
“A coward thinks he will ever live,
If warfare he avoids;
But old age will give him no peace,
Though spears may spare him.”
Misschien nogal drastisch, maar dat resoneerde wel en is misschien ook wel relevant voor deze thread.