Rellen en de aanpak ervan

Alé gast, nu ben ik zeker dat je gewoon aan het zwanzen bent. De pakkans op de meeste verkeersinbreuken is nihil, en de straffen in veel gevallen een lachertje. Geen overtredingen die meer getolereerd worden in dit land dan verkeersinbreuken.

Een autoritaire politiestaat is OK, zolang ze jou maar met rust laten en jij ongestoord de wet kan overtreden. Maar toont nogmaals aan dat je geen enkel besef hebt van wat de consequenties zijn van hetgeen je voorstelt.
Wat gast, wat begrijp je niet?
Al eens te snel door een flitspaal, trajectcontrole gereden? als eens een straat ingereden waar je niet in mag en er staat een camera of politieagent?
dat de pakkans er niet 100% is doet niets af van het feit dat er geen of amper tolerantie is.
Als ik in Dubai in mijn bloot gat op straat loop en niemand ziet het kan ik ook zeggen zeggen dat het gewoon getoleerd wordt anders hadden ze maar een agent op elke hoek moeten zetten.
 
Wat gast, wat begrijp je niet?
Al eens te snel door een flitspaal, trajectcontrole gereden? als eens een straat ingereden waar je niet in mag en er staat een camera of politieagent?
dat de pakkans er niet 100% is doet niets af van het feit dat er geen of amper tolerantie is.
Als ik in Dubai in mijn bloot gat op straat loop en niemand ziet het kan ik ook zeggen zeggen dat het gewoon getoleerd wordt anders hadden ze maar een agent op elke hoek moeten zetten.
Ik begrijp je maar al te goed hoor. De politie en justitie moeten hard optreden, maar niet tegen jou en niet tegen overtredingen die je zelf begaat.

Je vindt nu al, los van enig realiteitsbesef, dat onze overheid "dictatoriaal" optreedt tegen verkeersovertredingen. Maar tegelijk maak je een pleidooi voor een autoritaire, hardhandige politiestaat zoals in de VAE. Je moet het echt niet blijven herhalen om duidelijk te maken dat je totaal geen besef hebt wat de consequenties zijn van wat je zegt. Als ze je in Dubai als bestuurder betrappen met een druppel alcohol of drugs in je bloed kom je er niet vanaf met een boete. Dat is een ticketje gevangenis, lijfstraffen, inbeslagname wagen, ... maar blijkbaar is dat kattenpis tegenover wat het Belgische gerecht zou doen? :rolleyes:

Het getuigt van een extreme naïviteit om te geloven dat in de autoritaire politiestaat en dictatuur waar je voor pleit enkel het schorem dat relt op Oudejaarsavond gaat treffen. Je zal daar zelf ook de gevolgen van dragen. De straffen die je krijgt wanneer je een verkeersovertreding begaat nu zijn een lachertje tegenover die in de hardhandige politiestaat waarover je droomt, en zoals @Loser al aangaf: met de kritiek die je hier op dit forum al hebt gepost over onze regering zou je ginds al lang ergens in een vergeetput liggen rotten. Denk toch eens twee seconden na over de gevolgen van je balonnetjes. Dat is echt zo moeilijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook delen van het beleid wat de VAE hanteert ok vinden en willen overnemen en een deel van wat België nu doet tegelijk behouden. Niet alles is zwart of wit, hoog of laag, pis of kak, warm of koud,...

Ik vind ook dat men veel harder mag optreden tegen drank en drugs in't verkeer. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik daarom onze persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wil aantasten of vrouwenrechten ontnemen.

Edit: ik kom voor m'n werk relatief vaak in Dubai. Ik ben zeker geen VAE expert of expat, maar ik voel mij als Belg wel veiliger 's nachts in Dubai dan in eender welke Belgische grootstad.
 
Wat gast, wat begrijp je niet?
Al eens te snel door een flitspaal, trajectcontrole gereden? als eens een straat ingereden waar je niet in mag en er staat een camera of politieagent?
dat de pakkans er niet 100% is doet niets af van het feit dat er geen of amper tolerantie is.
Als ik in Dubai in mijn bloot gat op straat loop en niemand ziet het kan ik ook zeggen zeggen dat het gewoon getoleerd wordt anders hadden ze maar een agent op elke hoek moeten zetten.

Je haalt Dubai aan als voorbeeld ivm de rellen. Dat daar nultolerantie is en daders er onnoemelijk zwaar zouden aangepakt worden. En dat men hier dus te laks is.

En als commentaar op die laksheid hier veroordeel je de "nultolerantie" wanneer het op verkeer aankomt. Dat men daarvoor wel streng kan zijn. Terwijl, de boetes en straffen voor verkeersovertredingen hier ook gewoon in niets te vergelijken zijn met de boetes en straffen in Dubai.

Voor beide zaken geldt dat we hier een pak milder bestraft worden dan in Dubai. Wat is het punt dan dat je wilt maken?
 
Honderden jongeren noem ik geen kleine groep, dan spreken we nog niet over het feit dat vele onder hen niet worden aangehouden en niet in de cijfers terecht komen.
Dat heb ik ook gedaan, hij minimaliseerde de problemen en zei dat het niet zo belangrijk was voor de brede maatschappij. Niet dus, anders zou VB niet de grootste zijn in de peilingen.
Ah, ik snap het, het probleem is dat je mijn post verkeerd interpreteert. Hier wat ik schref:

Soit, wat dan wel? Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd dat er een oplossing is. In elke maatschappij (misschien artificiële staten zoals die van de VAE daargelaten) heb je een onderklasse die problemen veroorzaakt. Je kan die groep proberen te minimaliseren, en dat doe je volgens mij nog altijd door de stok én de wortel. Mensen moeten enerzijds voelen dat er gevolgen zijn voor hun daden, maar er moet natuurlijk ook een alternatief zijn voor de levensstijl van de straatcrimineel. Hoe je dat concreet moet invullen, daar heb ik ook het raden naar. Voorbeeld: Onderwijs speelt altijd een grote rol, maar net zoals in elke onderklasse wordt studeren niet zo breed geapprecieerd als bij de middenklasse. Enerzijds omdat die ouders dat ook nooit hebben gedaan ("ga maar werken"), anderzijds omdat de bling-bling BMW van de dealer op de hoek de ogen uitsteekt misschien. Voor dat laatste heb je dan de stok nodig lijkt me.
Een groep malcontenten/marginalen/criminelen gaat er echter altijd zijn hoor, dat is inherent aan het systeem.
Lijkt me toch logisch dat als ik schrijf over de stok en de wortel, ik niet minimaliseren bedoel zoals jij dat nu wil interpreteren hé?
 
Wat gast, wat begrijp je niet?
Al eens te snel door een flitspaal, trajectcontrole gereden? als eens een straat ingereden waar je niet in mag en er staat een camera of politieagent?
dat de pakkans er niet 100% is doet niets af van het feit dat er geen of amper tolerantie is.
Als ik in Dubai in mijn bloot gat op straat loop en niemand ziet het kan ik ook zeggen zeggen dat het gewoon getoleerd wordt anders hadden ze maar een agent op elke hoek moeten zetten.
Als je een beetje te snel rijdt krijg je een minnelijke schikking voor een -al bij al, tenzij je gewoon lomp bent- klein % van je maandelijks inkomen. En je mag dat zo vaak doen als je wil in je leven, want niemand ligt wakker van een minnelijke schikking. Daar is trouwens een tolerantie op hé, dat is de reden dat iedereen altijd volhoudt dat je 127 km/u mag rijden op de autostrade. Het is niet omdat mensen de grenzen opzoeken en die tolerantie interpreteren als "het mag", dat ze niet bestaat.

En dat noem jij dictatoriaal streng zeg. Klinkt toch wel heel hard als "ik vond het wel tof in Dubai tijdens mijn kort verblijf en in België word ik geflitst!".

Edit: ik kom voor m'n werk relatief vaak in Dubai. Ik ben zeker geen VAE expert of expat, maar ik voel mij als Belg wel veiliger 's nachts in Dubai dan in eender welke Belgische grootstad.
Ik wil dat best geloven, maar 1) ik denk dat zeker over Brussel de perceptie veel erger is dan de realiteit, en 2) in werkelijke cijfers zal het er nog altijd veiliger zijn natuurlijk, maar dat is dat hoogstwaarschijnlijk het resultaat van een groot repressief apparaat met weinig respect voor mensenrechten+een land rijk door olie vol expats die elk moment kunnen buitenvliegen en zich hiernaar gedragen.

Opnieuw, hoe realistisch is het om daar lessen uit te trekken voor België. De persoon die met Dubai afkwam vindt al dat wij dictatoriaal streng zijn op verkeersinbreuken, dus ik denk dat onze tolerantie voor zo'n repressie vooral ingebeeld is.
 
Allee, dat je dat met een uitgestreken gezicht durft te zeggen.

Jij als goed verdienende, graag geziene Westerling hebt daar geen problemen gehad, dus het valt daar wel mee. Geen vrijheid tot meningsuiting meer, geen vrijheid tot groepering meer. Een post als deze die je hier maakt, met wat er fout gaat in de maatschappij, zou je al niet meer kunnen maken als dezelfde regels hier zouden gelden.

Tientallen mensen worden er vastgehouden, ook al zijn hun celstraffen verlopen. Is dat wat je graag wilt hier? Want daar pleit je voor. Dat valt goed mee, toch! Een jaar de cel in, maar na 10 jaar nog niet vrij zijn. In totaal 48, met als uitleg: we zijn het nog juist aan het bekijken, maar ze hebben "extreme gedachten"... Gedachtepolitie valt wel mee!

26 mensen worden op dit moment vastgehouden in Dubai na een vredevol protest. Valt mee! Er zijn mensen veroordeeld omdat ze een filmpje hebben gepost "simply reporting rocket attacks on the UAE by Yemen’s Huthi militia, warning that any reporting of such incidents on social media violates the country’s laws." Valt mee!

Je moet dit maar lezen en je weet genoeg: Article 184 decreased the punishment for anyone who mocks, insults, or damages the reputation, prestige or standing of the state” or “its founding leaders” from 10-25 years to a maximum of five years. Daar gaan alle posts hier over De Croo of de koning! Geen kwaad woord meer over Vivaldi, of je gaat 5 jaar de cel in. En niet zeggen dat het niet gebeurt, op diezelfde website staan de cijfers.

Netflix moet alle shows schrappen waar same-sex content in staat van de Dubai. Valt mee!

Visum verliezen, oké. Wat helpt dat tegen de rellen op oudejaar? Stel nog dat het mensen zijn met een visum (wat waarschijnlijk niet is), dan heb je op dat moment meer illegalen. Je moet ze ook nog uit het land gezet krijgen. Dubai heeft dat probleem minder, omdat er net veel mensen van daar wegvluchten naar hier, in plaats van omgekeerd. Als zij meer gegadigden zouden hebben, zou hun probleem ook anders zijn.

Maar ja, het valt daar mee. We moeten het hier aanpakken zoals ginds. Als je tot de blanke, rijke middenklasse behoort tenminste. Alles wat daarbuiten valt, vermalen we. Want je kunt maar beter geen vrouw zijn, geen homo zijn, geen ander politiek beeld hebben dan de heersende klasse.

Leg me eens uit hoe je kunt boos zijn op het systeem dat we nu hebben, en dan een systeem wilt waarin je niet meer boos mag zijn erop?

lol, Ik wordt hier voorgesteld als een islamfundamentalist... terwijl ik gewoon wil zeggen dat een meer autoritair regime al heel veel zal verhelpen.
dus:
Nee, een verboden same sex mariage heeft daar NIETS mee te maken
Nee, sheik Mohammed de zoveelste beledigen heeft daar ook NIETS mee te maken.
Nee, kritiek op beleid of democratie heeft daar ook niets mee te maken.

Wat wel zal helpen, en men al van in het begin had moeten doen in heel Europa, is ongecontroleerde illegale immigratie stoppen en een systeem invoegen waar je niet zomaar een andere nationaliteit krijgt. Misdraag je u, ben je hier om te profiteren, verlies je uw visa.
Nu heeft men in Belgie een groep die een papiertje in de hand krijgt om het land te verlaten en defacto niks te verliezen heeft, wat dus ook wilt zeggen dat ze kunnen doen wat ze willen. Politiek, politie en justitie falen!
Raar dat men in Dubai geen last van illegale immigratie, nogtans een stuk dichter bij de conflictgebieden. (omdat men dat ook niet tolereert)

Amnesty mag nog zoveel huilen als ze willen, in Dubai zijn er geen rellen, worden er met nieuwjaar geen 100'de wagens in fik gestoken en worden en worden hulpverleners niet aangevallen. Men krijgt hier wat men tolereert.
Die Emirati moeten zich nogal een bult verschieten als ze naar ons westers nieuws kijken en die beelden zien.:oink:
 
Ik wil dat best geloven, maar 1) ik denk dat zeker over Brussel de perceptie veel erger is dan de realiteit, en 2) in werkelijke cijfers zal het er nog altijd veiliger zijn natuurlijk, maar dat is dat hoogstwaarschijnlijk het resultaat van een groot repressief apparaat met weinig respect voor mensenrechten+een land rijk door olie vol expats die elk moment kunnen buitenvliegen en zich hiernaar gedragen.

Opnieuw, hoe realistisch is het om daar lessen uit te trekken voor België. De persoon die met Dubai afkwam vindt al dat wij dictatoriaal streng zijn op verkeersinbreuken, dus ik denk dat onze tolerantie voor zo'n repressie vooral ingebeeld is.
Ik werk al bijna 20 jaar in Brussel maar moet geregeld naar klanten van mijn werkgever over de hele wereld. Het zal wel deels persoonlijk zijn ook, maar toch voel ik mij in Brussel niet veiliger dan in Dubai, toch zeker niet wat betreft straatcriminaliteit. Ik ben ook duidelijk niet de enige. Mijn werkgever raadt ten sterkste mensen die met het openbaar vervoer komen aan om in groep naar het station te wandelen. Als je om eender welke reden later dan de klassieke kantooruren moet werken dan kunnen we altijd security bellen die collega's te voet vergezelt naar het station.

Ik ben de enige van mijn collega's die altijd met de auto komt. Raad eens wie de enige is die nog nooit overvallen, bespuugd, neergestoken (!) of nageroepen is omdat die rechtstreeks onder het gebouw parkeert? Ik zal u een tip geven: het begint met een D en eindigt op arK-OnE.
 
Je haalt Dubai aan als voorbeeld ivm de rellen. Dat daar nultolerantie is en daders er onnoemelijk zwaar zouden aangepakt worden. En dat men hier dus te laks is.

En als commentaar op die laksheid hier veroordeel je de "nultolerantie" wanneer het op verkeer aankomt. Dat men daarvoor wel streng kan zijn. Terwijl, de boetes en straffen voor verkeersovertredingen hier ook gewoon in niets te vergelijken zijn met de boetes en straffen in Dubai.

Voor beide zaken geldt dat we hier een pak milder bestraft worden dan in Dubai. Wat is het punt dan dat je wilt maken?
de boetes voor verkeersovertredingen zijn hier in Belgie een stuk strenger dan in Dubai, temeer omdat men daar ook nog een stuk meer loon over houd dan hier (buiten rijden onder invloed)
Vandaar dat ik het wat 'dictatoriaal' streng noemde.

Maar het werkt eh, ik rij overal de snelheid die ik mag nu, en niet de snelheid die ik wil. Beknot dat mijn vrijheid? ja, want op de meeste plaatsen is het te traag.
 
lol, Ik wordt hier voorgesteld als een islamfundamentalist... terwijl ik gewoon wil zeggen dat een meer autoritair regime al heel veel zal verhelpen.
Niemand doet dat, ik denk dat mensen gewoon je schizofrene houding niet kunnen bevatten van enerzijds een autoritair regime bewierroken gebaseerd op de sharia, en anderzijds claimen dat België dictatoriaal streng is voor verkeersovertredingen. Het is gewoon moeilijk te geloven dat je het meent.
Raar dat men in Dubai geen last van illegale immigratie, nogtans een stuk dichter bij de conflictgebieden. (omdat men dat ook niet tolereert)
Vluchtelingen zijn geen vogels die even makkelijk over oceanen en woestijnen vliegen als over wegen, en veel van de mensen die illegaal in Europa aankomen, komen uit Afrika. Zelfs met een 1:1 overname van de aanpak zal Europa altijd meer mensen aantrekken.
Amnesty mag nog zoveel huilen als ze willen, in Dubai zijn er geen rellen, worden er met nieuwjaar geen 100'de wagens in fik gestoken en worden en worden hulpverleners niet aangevallen.
In Noord-Korea of Turkmenistan ook niet.
Die Emirati moeten zich nogal een bult verschieten als ze naar ons westers nieuws kijken en die beelden zien.:oink:
Laten we nog wat meer extremistische moskeeën sponsoren, zullen er een paar denken.

Ik werk al bijna 20 jaar in Brussel maar moet geregeld naar klanten van mijn werkgever over de hele wereld. Het zal wel deels persoonlijk zijn ook, maar toch voel ik mij in Brussel niet veiliger dan in Dubai, toch zeker niet wat betreft straatcriminaliteit. Ik ben ook duidelijk niet de enige. Mijn werkgever raadt ten sterkste mensen die met het openbaar vervoer komen aan om in groep naar het station te wandelen. Als je om eender welke reden later dan de klassieke kantooruren moet werken dan kunnen we altijd security bellen die collega's te voet vergezelt naar het station.

Ik ben de enige van mijn collega's die altijd met de auto komt. Raad eens wie de enige is die nog nooit overvallen, bespuugd, neergestoken (!) of nageroepen is omdat die rechtstreeks onder het gebouw parkeert? Ik zal u een tip geven: het begint met een D en eindigt op arK-OnE.
Mja ik zie niet echt hoe dat mijn post tegenspreekt hoor, ik zeg zelf dat de cijfers wel beter zullen zijn. Maar je kan niet twee cijfers van twee zeer verschillende landen/systemen vergelijken en dat verschil dan aan één factor wijten. Verder ben ik tussen 2004 en 2022 dagelijks met de metro of trein naar Brussel gegaan en is me ook nog niets overkomen hoor. Perceptie speelt gewoon een rol. Het is een tragedie hoe twee grote treinstations zo verloederd zijn, maar Brussel is meer dan twee stations.
 
Je kan ook delen van het beleid wat de VAE hanteert ok vinden en willen overnemen en een deel van wat België nu doet tegelijk behouden. Niet alles is zwart of wit, hoog of laag, pis of kak, warm of koud,...

Ik vind ook dat men veel harder mag optreden tegen drank en drugs in't verkeer. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik daarom onze persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wil aantasten of vrouwenrechten ontnemen.

Edit: ik kom voor m'n werk relatief vaak in Dubai. Ik ben zeker geen VAE expert of expat, maar ik voel mij als Belg wel veiliger 's nachts in Dubai dan in eender welke Belgische grootstad.
Maar je snapt toch hopelijk wel dat Dubai gewoon een slecht voorbeeld is, net omdat men daar een dictatoriaal streng religieus regime met de bijhorende regels en repressie heeft? Waarbij men vrouwen- en mensenrechten schendt dat het een lieve lust is?

Het is dat totalitair regime, het geheel daarvan in al zijn facetten, dat zorgt voor de "veiligheid" die men daar ervaart. Je kan daar niet zomaar één onderdeel uit gaan halen alsof het totale regime dat niet zou beïnvloeden.

Maar die veiligheid is naar westerlingen toe gewoon één en al glans en schijn, want westerse toeristen en expats worden veel minder tot niet geconfronteerd met de repressie die er heerst tov vrouwen en minderheden, inperking van de vrije meningsuiting en politieke overtuigingen, rechten voor migranten en arbeiders... Het is een façade die men ophoudt en dat lijkt alsof het een utopische samenleving is voor met alle respect naïeve of oppervlakkige westerlingen, maar het is in feite gewoon een harde, streng religieuze dictatuur waarvan geen enkele westerling zou willen dat het er hier bij ons zo aan toe gaat.

En dat is eigenlijk best grappig én tegenstrijdig, veel van die relschoppers zouden zelf hier een dergelijke streng Islamitische samenleving willen installeren. Enfin, dat denken ze toch en wordt hen toch ingepeperd door extreem religieuze "raadgevers". De "repressie" die zij hier zogezegd ervaren tov hen en hun religie is net wat hen soms drijft tot rellen en een leven zonder respect voor onze regels. Dan is het best grappig dat er hier mensen dat veroordelen maar dan wel Dubai als voorbeeld aanhalen hoe het wel kan. Terwijl het net dat streng Islamitische is dat sommigen hier zouden willen installeren. En net dat zal vermoedelijk ook wel niet echt in het kraam van degenen passen die nu de vergelijking met Dubai maken.
 
Je kan ook delen van het beleid wat de VAE hanteert ok vinden en willen overnemen en een deel van wat België nu doet tegelijk behouden. Niet alles is zwart of wit, hoog of laag, pis of kak, warm of koud,...

Ik vind ook dat men veel harder mag optreden tegen drank en drugs in't verkeer. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik daarom onze persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wil aantasten of vrouwenrechten ontnemen.

Edit: ik kom voor m'n werk relatief vaak in Dubai. Ik ben zeker geen VAE expert of expat, maar ik voel mij als Belg wel veiliger 's nachts in Dubai dan in eender welke Belgische grootstad.
Oké, en dus was de vraag: welk beleid van Dubai ga je overnemen en welk niet?
Dat was mijn eerste vraag aan Gray, om voorbij de toogpraat te komen, maar ik heb nog niet veel gezien. Zeg eens wat er overgenomen moet worden en hoe dat verband houdt met de oudejaarsrellen? Ik wil niet van te veel uitgaan, maar volgens mij gaat het al heel snel gaan om inperken van bepaalde rechten die toch verregaandere gevolgen hebben dan op het eerste zicht lijkt. Ik zal ook altijd het recht blijven verdedigen om niet in elkaar getimmerd te worden door politie als straf, voor een rechter zich erover heeft uitgesproken. Ook al ben ik het slachtoffer.

Je moet niet doen alsof wij het alleen zwartwit willen zien: de post van Gray was letterlijk "het valt daar goed mee". Het valt daar niét goed mee, het valt daar op sommige vlakken goed mee voor sommige mensen. Voor al de rest is het daar onsterfelijk kut. Het zal mooi zijn dat de stelling dat het in Dubai of in andere shariastaten niet goed meevalt, nu al de extreme stelling is.

Maar dan komen we bij de specifieke ingrepen. Die die ik nog altijd moet horen. En dan gaat het plots weer minder uit één keel klinken: Ji jvindt dat ze harder moeten optreden tegen drank en drugs in het verkeer. Gray vindt net dat het daar al "dictatoriaal" gebeurt, en vindt het overdreven in het verkeer. Dus je ziet het, zolang het bij algemene slogans blijft, lijkt het alsof heel veel mensen hetzelfde zeggen. Tot je gaat kijken naar de specificiteiten.
 
Misschien is een harde autoriteit (al dan niet met religieuze basis), de enige taal die ze kennen? En bij gebrek aan, er geredeneerd wordt dat alles getolereerd wordt. En bijgevolg een therapeutische pamperaanpak 0,0 invloed heeft.

Aangezien Dubai hier als een rode lap werkt, (terechte kritiek trouwens), wat met Hongarije? Geen relletjes daar afaik. Uk, Frankrijk, Nederland,Belgie, ... wel
 
Laatst bewerkt:
Maar je snapt toch hopelijk wel dat Dubai gewoon een slecht voorbeeld is, net omdat men daar een dictatoriaal streng religieus regime met de bijhorende regels en repressie heeft? Waarbij men vrouwen- en mensenrechten schendt dat het een lieve lust is?

Daarom zei ik ook letterlijk "Ik vind ook dat men veel harder mag optreden tegen drank en drugs in't verkeer. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik daarom onze persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wil aantasten of vrouwenrechten ontnemen.". Scroll even omhoog. Hetzelfde veiligere gevoel dan Brussel geldt bij mij voor een stad als Seoul, Sydney, Tokio,... In al die steden loop ik voor m'n werk 's avonds zonder angst van het restaurant terug naar het hotel. Maar omgekeerd als mijn klant buitenlanders over de vloer heeft moeten zij de taxi nemen of rijden wij met hen rond.
 
lol, Ik wordt hier voorgesteld als een islamfundamentalist... terwijl ik gewoon wil zeggen dat een meer autoritair regime al heel veel zal verhelpen.
dus:
Nee, een verboden same sex mariage heeft daar NIETS mee te maken
Nee, sheik Mohammed de zoveelste beledigen heeft daar ook NIETS mee te maken.
Nee, kritiek op beleid of democratie heeft daar ook niets mee te maken.

Wat wel zal helpen, en men al van in het begin had moeten doen in heel Europa, is ongecontroleerde illegale immigratie stoppen en een systeem invoegen waar je niet zomaar een andere nationaliteit krijgt. Misdraag je u, ben je hier om te profiteren, verlies je uw visa.
Nu heeft men in Belgie een groep die een papiertje in de hand krijgt om het land te verlaten en defacto niks te verliezen heeft, wat dus ook wilt zeggen dat ze kunnen doen wat ze willen. Politiek, politie en justitie falen!
Raar dat men in Dubai geen last van illegale immigratie, nogtans een stuk dichter bij de conflictgebieden. (omdat men dat ook niet tolereert)

Amnesty mag nog zoveel huilen als ze willen, in Dubai zijn er geen rellen, worden er met nieuwjaar geen 100'de wagens in fik gestoken en worden en worden hulpverleners niet aangevallen. Men krijgt hier wat men tolereert.
Die Emirati moeten zich nogal een bult verschieten als ze naar ons westers nieuws kijken en die beelden zien.:oink:

Her en der raak je effectief wel een punt waar één en ander over te zeggen valt, maar de vergelijking met Dubai en consoorten - mocht het zwarte goud daar niet aanwezig zijn was heel die regio een non -event waar niemand ooit zou van horen of naartoe gaan.

Hoe zou je verblijf in Dubai eruit gezien hebben mocht je een goed opgeleide assertieve intelligente Belgische vrouw met leidinggevende capaciteiten, in een leidinggevende opdracht geweest zijn? Wellicht geen - want de kans dat bovenstaande zou gebeuren is vrijwel onbestaand.

Bijkomend - ook al eens stilgestaan bij de criminaliteit die je niet ziet in Dubai, ik bedoel dan de fiscale koterij en high -end gangsters en hoe tolerant men daar wel niet voor is? Al kan je mss ook de rollen omdraaien voor ons land - in plaats van ons best te doen om drugs buiten onze havens te houden kunnen we het mss eens anders aanpakken en ons gewoon laten omkopen: wat extra miljoenen uit drugshandel kan onze begroting aardig op weg helpen - de politie hoeft geen belastinggeld meer want ze zijn een sterk winstgevend bedrijf - bijgevolg hebben ook geen tekort meer want de flikken verdienen plots 10k/maand - en daarmee lossen we dan de kleine criminaliteit op. Voila - het hele Belgisch model op de schop, gewoon pro -drugs en alle andere problemen zijn opgelost.
 
Misschien is een harde autoriteit (al dan niet met religieuze basis), de enige taal die ze kennen? En bij gebrek aan, er geredeneerd wordt dat alles getolereerd wordt. En bijgevolg een therapeutische pamperaanpak 0,0 invloed heeft.

Aangezien Dubai hier als een rode lap werkt, (terechte kritiek trouwens), wat met Hongarije? Geen relletjes daar afaik. Uk, Frankrijk, Nederland,Belgie, ... wel
Ook geen nieuwjaarsrellen in het "extreem" rechtse Polen de afgelopen jaren... Rarara, hoe zou dat toch komen?
 
Amnesty mag nog zoveel huilen als ze willen, in Dubai zijn er geen rellen, worden er met nieuwjaar geen 100'de wagens in fik gestoken en worden en worden hulpverleners niet aangevallen. Men krijgt hier wat men tolereert.

Ik begrijp echt niet waarom jullie hier nu koste wat het kost toch op een of ander (anti-immigratie)paard moet gaan kruipen waarbij ge precies gaat doen alsof 100'en auto's in brand zijn gestoken terwijl er hoop en al wat geïsoleerde incidenten zijn geweest, maar dat het door de band genomen allemaal toch best is meegevallen dit jaar?

Ik krijg echt het idee dat het voor sommige mensen gewoon nooit meer goed kan/mag zijn. Er moet altijd maar geklaagd en met de vinger gewezen geworden, en we moeten altijd doen alsof heel België naar de kloten en niks hier marcheert. Terwijl, ik woon in Brussel, ge weet wel, de plek waar de meesten hier enkel maar nieuwsbeelden van zien en voor de rest nooit komen, en ik kan u zeggen: het was vooral gewoon gezellig met oudejaar. Er waren vooral veel idioten urenlang vuurwerk aan het afsteken (wat ge voor mij persoonlijk moogt afschaffen) en zijn er voor de rest relatief weinig zware incidenten geweest.

Maar nee, laten we ALSNOG het zoveelste anti-immigratie, anti-islam, pro-repressie betoog houden zelfs wanneer daar eigenlijk geen aanleiding toe is. Ge doet maar, maar ik vind dat het uw geloofwaardigheid niet echt ten goede komt. Er zijn momenten geweest de afgelopen jaren waarop ik dat nog ergens kan begrijpen (zonder er mee akkoord te gaan) maar nu krijg ik toch echt het gevoel dat er hier een aantal serieus aan het dwalen zijn hoor.
 
Misschien is een harde autoriteit (al dan niet met religieuze basis), de enige taal die ze kennen? En bij gebrek aan, er geredeneerd wordt dat alles getolereerd wordt. En bijgevolg een therapeutische pamperaanpak 0,0 invloed heeft.

Aangezien Dubai hier als een rode lap werkt, (terechte kritiek trouwens), wat met Hongarije? Geen relletjes daar afaik. Uk, Frankrijk, Nederland,Belgie, ... wel
Ook geen nieuwjaarsrellen in het "extreem" rechtse Polen de afgelopen jaren... Rarara, hoe zou dat toch komen?
Misschien kunnen we van al de landen met en zonder een lijstje maken en dan heel hard zoeken hoe we het op links en de migranten kunnen steken. Want dat was toch de bedoeling hé?

Hebben onze gigantische rellen eigenlijk een buitenlands nieuws gehaald? Spreken jullie gewoon zo vlot Hongaars en Pools dat jullie de lokale media kunnen volgen? Wat met andere EU-landen zoals Portugal, Spanje, Denemarken, Zweden, Griekenland, ...? Misschien moeten we ook buiten Europa kijken? Kwestie dat we niet aan cherry-picking doen.
 
Alé gast, nu ben ik zeker dat je gewoon aan het zwanzen bent. De pakkans op de meeste verkeersinbreuken is nihil, en de straffen in veel gevallen een lachertje. Geen overtredingen die meer getolereerd worden in dit land dan verkeersinbreuken.

Een autoritaire politiestaat is OK, zolang ze jou maar met rust laten en jij ongestoord de wet kan overtreden. Maar toont nogmaals aan dat je geen enkel besef hebt van wat de consequenties zijn van hetgeen je voorstelt.
Ik zou willen dat ze dictatoriaal zouden optreden tegen alle egoïstische klojo's die hun sigaretten uit de auto gooien.
 
Daarom zei ik ook letterlijk "Ik vind ook dat men veel harder mag optreden tegen drank en drugs in't verkeer. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik daarom onze persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wil aantasten of vrouwenrechten ontnemen.". Scroll even omhoog. Hetzelfde veiligere gevoel dan Brussel geldt bij mij voor een stad als Seoul, Sydney, Tokio,... In al die steden loop ik voor m'n werk 's avonds zonder angst van het restaurant terug naar het hotel. Maar omgekeerd als mijn klant buitenlanders over de vloer heeft moeten zij de taxi nemen of rijden wij met hen rond.

Maar ik maak net het punt dat het veiligheidsgevoel in Dubai een gevolg is van alle facetten van die strenge samenleving, niet enkel van ééntje dat je eruit haalt.

En je veiligheidsgevoel in andere steden is enerzijds vaak ook perceptie, er zullen ongetwijfeld in Sidney of Seoul ook wel wijken zijn waar je best niet alleen 's nachts doorloopt, alleen kom je er wellicht niet. En die steden zijn ook gewoon een pak groter, de probleemwijken zullen wellicht verder van de toeristische- en businesscentra liggen.

Terwijl ik in Brussel 's avonds echt wel alleen op straat durf lopen in veel wijken. En in andere wijken ook liefst niet, dat klopt. Waarbij het speciale aan Brussel toch vooral is dat de "mooie" en toeristische- of businesswijken en de schijnbaar "probleemwijken" zomaar in het centrum in elkaar lijken over te lopen. Dat heb je veel minder in andere, veel grotere metropolen.

Er is overigens niemand die zegt dat er geen probleem is op dat gebied in Brussel hé. Maar de vergelijking met Dubai is gewoon idioot.

Een vergelijking met steden als Sidney, Wenen, Montreal, Kopenhagen,... westerse steden die gekend staan als veilig, is dan een pak logischer om ergens de mosterd voor een goed beleid te gaan halen.
 
Terug
Bovenaan