Rellen en de aanpak ervan

Dat kan idd niet de bedoeling zijn, de slinger mag immers niet doorslaan - maar concreet naar straffeloosheid voor relatief banale criminaliteit moet je toch ergens een gevolg kunnen geven aan die banaliteiten, zo niet geef je vanuit het beleid gezien een signaal van: doe maar op he gasten - we zijn machteloos.

Ik denk dan concreet aan een type snelrecht (quasi instant) met kleine/korte maatregelen die effectief worden toegepast - dat moet toch een haalbare investering zijn. Vervolgens kan je dan hopen dat gewoon al het feit dat er een bepaald gevolg wordt gekoppeld aan dit soort van gedrag voor een afschrikeffect zal zorgen.
Helemaal mee eens hé, die straffeloosheid moet er uit (ook bij bvb verkeersovertredingen). Ik wil alleen zeggen: daarmee alleen ga je niet plots spectaculair minder criminaliteit hebben. En als je niet voorzichtig bent (door bvb te zwaar te bestraffen, geen of gebrekkige reïntegratie, ...) kan je het probleem ook gewoon erger maken door nog meer mensen rancuneus te maken tegenover het systeem, door recidive en radicalisering naar zwaardere feiten, ...
 
Maar zolang dat niet is, hebben wij als Westen (en onze welvaart voor een stuk te danken door uitbuiting van andere landen in het verleden) de plicht om vluchtelingen te helpen.
Niet akkoord, de mensen hier zijn ook enorm uitgebuit geweest het was maar een zeer klein deel dat profiteerde door uitbuiting van andere landen.

En de "vluchtelingen" die wij hier ontvangen zijn voor het grootste deel economische vluchtelingen. Echte vluchtelingen uit oorlogsgebieden passeren eerst verschillende veilige landen maar toch trekken ze door naar hier...
 
Vanuit de hulpverlening is men van mening dat het hebben van stabiele huisvesting (housing first) één van de belangrijkste elementen zijn om armoede, in zijn breeds mogelijke definitie, (criminaliteit gezien als een gevolg van armoede) aan te pakken.

En we zijn als samenleving nog ver af om voor iedereen een stabiele kwaliteitsvolle woning te voorzien. Hiermee bedoel ik niet dat de overheid woning zomaar moet voorzien, maar bijvoorbeeld de kostprijs van een woning wordt voor velen onbetaalbaar.
 
Ik heb nog nooit een oudejaarsavond zonder rellen geweten, zoals hier ook mooi geïllustreerd wordt (weliswaar niet elk jaar, maar de kranten van de jaren stillekes zijn niet altijd even goed gedigitaliseerd :p)

Ik snap de insteek wel, maar beide praten elkaar voorbij?

Bogaert doelt op de jaarlijkse, helaas traditionele, rellen in de grootsteden. En dan komt men af met op zich sporadische en eerder losstaande gevallen van elkaar. Wat Groothedde moet doen is enkele grootsteden pakken en daar de cijfers van arrestaties en misdrijven op 31/12 - 01/01 jaar per jaar opzetten en kijken of er al dan niet een stijging is. Natuurlijk heeft een nacht vol drank en feest sowieso meer kans op achterlijke daden.

Ik snap ook niet meteen die mentaliteit van : "Oh maar in 1870 gebeurde dit ook eens en daarmee is de kous nu af." => uiteindelijk zeg je daar ook niets mee en praat ze niet in de context van de persoon die ze quote.

De algemene perceptie lijkt dat Parijs, Antwerpen en Brussel elk jaar in dezelfde buurten relatief grote rellen ervaren. Ik vond het precies in Antwerpen nog meevallen dit jaar, maar desondanks zijn er nog steeds redelijk veel baldadigheden geweest blijkbaar.

Wat men eigenlijk zegt is dat er in die steden zware problemen zijn telkens op nieuwjaar. Ik kan niet meteen cijfers terugvinden dus het is slechts louter subjectieve perceptie, maar het lijkt wel dat de ravage die je jaarlijks verwacht (het feit dat je deze verwacht in bepaalde steden spreekt ook boekdelen) in stijgende lijn is de laatste 20 jaar ofzo. Ondanks dat de politie volgens mij elk jaar meer en meer gerichte acties onderneemt. Ik herinner mij dat iig niet zo fel. Ergens in die periode weet ik dat het 'plots' een traditie werd in Parijs om en masse auto's in de fik te steken. Niet per ongeluk met een vuurpijl, maar gewoon gericht iemand anders zijn spullen naar de kloten willen helpen. En dat moet aangepakt worden, straffeloosheid mag inderdaad niet heersen.

Maar hetzelfde probleem met élk van dit soort zaken die in Borgerhout, Kiel enzovoort plaatsvinden : Dit is een symptoom en eigenlijk geen op zich staande zaak. Die jongeren zijn niet plots zo geworden, die zijn zo niet omdat ze dit of dat zijn. Die buurten hebben veel meer zorg en aandacht nodig dan enkel arrestaties en veroordelingen op 01/01/xxxx. Al is het in het hier en nu natuurlijk wel de bedoeling dat dit soort zaken correct bestraft worden, want dat is absoluut deel van het probleem.
 
Niet akkoord, de mensen hier zijn ook enorm uitgebuit geweest het was maar een zeer klein deel dat profiteerde door uitbuiting van andere landen.
Ik bedoel dat de huidige leefomstandigheden hier toch beter is dan bijvoorbeeld Haïti, of zelfs voor sommige gemeenschappen in bepaalde Europese landen (Roma in Bulgarije bijvoorbeeld)
En de "vluchtelingen" die wij hier ontvangen zijn voor het grootste deel economische vluchtelingen. Echte vluchtelingen uit oorlogsgebieden passeren eerst verschillende veilige landen maar toch trekken ze door naar hier...
Waarom zouden vluchtelingen niet zelf mogen kiezen waar ze gaan wonen? Als je hun de keuze geeft denk ik dat ze liever in hun thuisland blijven onder beter omstandigheden.

Ofwel vangen we deze mensen op, met een traject tot integratie, ofwel gaan we de levensomstandigheden in hun thuisland moeten verbeteren...
 
Er zijn zaken waar iedereen het hier over eens is, zoals dat er iets moet gebeuren aan de straffeloosheid bijvoorbeeld.

Het bestaan van een afschrikeffect dat gepaard zou gaan met het afnemen van het kindergeld is helemaal geen gegeven in deze discussie en kan in tegendeel tot wat gij gelooft de problemen nog verergeren. Het zou u sieren moest ge niet wild rond u heen beginnen slaan telkens wanneer iemand u daar op, en op uw gebrek aan onderbouwing daarop, wijst.

Zonder onderbouwing is uw ‘gezond boerenverstand’ namelijk niet meer of niet minder dan pure emotie, en daar kunnen we inderdaad geen beleid rond voeren.
Ik kwam enkel met een voorstel, natuurlijk als dit echt beleid zou worden moet dat worden onderzocht maar men kan hier niet verwachten dat ik x tal studies ga plaatsen, dat is tijdverlies en ik betwijfel of dat zelfs mensen van gedachte doet veranderen. En zeker als het gaat over iets vanzelfsprekend als het belang van opvoeding...

En natuurlijk gaat het niet bij iedereen een afschrikking zijn maar zoals ik zei het is een voorstel en denk niet dat ik de eerste ben die hier mee afkomt om kindergeld van ouders af te nemen van criminele kinderen.

Hoe dan ook iedereen heeft zijn kijk op de wereld en mening, ik zie duidelijk dat we op het verkeerde spoor zitten maar het is al goed dat mensen inzien dat we iets aan de straffeloosheid moeten doen, wat dat is is een andere zaak natuurlijk.
 
Ik bedoel dat de huidige leefomstandigheden hier toch beter is dan bijvoorbeeld Haïti, of zelfs voor sommige gemeenschappen in bepaalde Europese landen (Roma in Bulgarije bijvoorbeeld)
Wat hebben wij te maken met Haïti of Roma in Bulgarije? En ja onze leefomstandigheden zijn hier beter, wat dan?
Waarom zouden vluchtelingen niet zelf mogen kiezen waar ze gaan wonen?
Zoals ik al zei als ze naar hier door reizen zijn het economische vluchtelingen en ik veronderstel dat je begrijpt dat we niet iedereen kunnen binnen laten die het economisch beter wilt...
Ofwel vangen we deze mensen op, met een traject tot integratie, ofwel gaan we de levensomstandigheden in hun thuisland moeten verbeteren.
We zijn zeker niet verplicht om economische vluchtelingen op te vangen. Oorlogsvluchtelingen moeten worden opgevangen in omringende landen waar het veilig is. (of als er duidelijke internationale afspraken zijn zoals moet Oekraïners)

Met dat laatste ga ik zeker akkoord. Trouwens het faciliteren van economische vluchtelingen zorgt ook voor een brain drain in de landen van herkomst en maakt de toekomst nog erger.

Maar denken dat wij iedereen kunnen opvangen is gewoon een utopie en zorgt voor miserie op verschillende vlakken.
 
Ik kwam enkel met een voorstel, natuurlijk als dit echt beleid zou worden moet dat worden onderzocht maar men kan hier niet verwachten dat ik x tal studies ga plaatsen, dat is tijdverlies en ik betwijfel of dat zelfs mensen van gedachte doet veranderen. En zeker als het gaat over iets vanzelfsprekend als het belang van opvoeding...
Je wordt niet gevraagd om een wetenschappelijk traktaat te schrijven, maar als je met grote statements komt als zijnde dat opvoeding zowel altijd als de belangrijkste verklarende factor is waarom mensen op het slechte pad terechtkomen, dan moet je met meer komen dan buikgevoel. Want dat is helemaal niet vanzelfsprekend.

Het is zinloos om te gaan discussiëren of het een goed idee is om ouders te straffen voor de daden van hun kinderen, als je op geen enkele manier buiten het prevelen van 'maar dat is toch vanzelfsprekend?!' kan aantonen dat ouders effectief medeverantwoordelijk zijn voor het gedrag van de meerderheid van de criminelen en jeugddelinquenten in dit land, of dat opvoeding zowel altijd een als de belangrijkste factor is voor dat gedrag.
Wat hebben wij te maken met Haïti of Roma in Bulgarije? En ja onze leefomstandigheden zijn hier beter, wat dan?

Zoals ik al zei als ze naar hier door reizen zijn het economische vluchtelingen en ik veronderstel dat je begrijpt dat we niet iedereen kunnen binnen laten die het economisch beter wilt...

We zijn zeker niet verplicht om economische vluchtelingen op te vangen. Oorlogsvluchtelingen moeten worden opgevangen in omringende landen waar het veilig is. (of als er duidelijke internationale afspraken zijn zoals moet Oekraïners)

Met dat laatste ga ik zeker akkoord. Trouwens het faciliteren van economische vluchtelingen zorgt ook voor een brain drain in de landen van herkomst en maakt de toekomst nog erger.

Maar denken dat wij iedereen kunnen opvangen is gewoon een utopie en zorgt voor miserie op verschillende vlakken.
Oorlogsvluchtelingen opvangen in de omringende landen waar het veilig is, dat is ook weer zo'n mooi begrip waar te pas en te onpas mee gegooid wordt, zonder verder over na te denken. Want ten eerste, wat is veilig? En ten tweede, als je dwingt dat de buurlanden alle vluchtelingen moeten opvangen, overstijg je compleet de draagkracht van die landen. Je vergroot zo alleen maar de kans dat de instabiliteit in een regio groter wordt, en dat er een nog grotere vluchtelingenstroom ontstaat. Spreiden van vluchtelingen, opvanglanden ondersteunen en de redenen waarom mensen hun regio ontvluchten wegnemen, dat is het enige realistische scenario.

Je laatste zin is weer woorden in de mond van anderen leggen. Je gaat hier geen enkel forumlid vinden die denkt dat wij iedereen kunnen opvangen of dat een goed idee vindt. Ik denk dat je ook al serieus je best moet doen om een politicus in dit land te vinden die dat denkt.
 
Zonder heel zwaar te investeren zal je altijd morrelen in de marge. Het geld willen en kunnen investeren, daar knelt steeds het schoentje. Dat vereist ook een 360 graden beleid, eentje van en en en en en, waardoor politiek ook iedereen zijn taboes moet laten varen.

Er moet zwaar geïnvesteerd worden in het wegnemen van de verschillende voedingsbodems voor criminaliteit, radicalisering en het zich afzetten tegen de maatschappij (armoede, onderwijs, huisvesting, mobiliteit, discriminatie, integratie, (mentale) gezondheidszorg, arbeidsmarkt, algemeen burgerschap, ...) enerzijds, en er moet tegelijk zwaar geïnvesteerd worden in handhaving, begeleiding en reïntegratie (politie, justitie, gevangenissen, jeugdzorg, ...).

Dat is een utopie, misschien. Maar wie denkt enig verschil ten goede te kunnen maken zonder zwaar geld uit te geven of enkel te focussen op 1 element, is naïef en dwaalt. En zelfs al hebben we het meest utopische (of omgekeerd, het meest repressieve) beleid, dan nog ga je altijd mensen hebben die op het slechte pad terechtkomen of zichzelf buiten of boven de maatschappij stellen. Je krijgt dat cijfer nooit naar nul, wat je ook doet.

100% akkoord hoor, maar waar dient dat geld van te komen? Belgie torst nu al een van de hoogste belastingslasten ter wereld en nog krijgt men de begroting niet in orde elk jaar.
Er zal vast vrij inefficient omgesprongen worden met geld op vele vlakken, maar kan daar echt zoveel opgekuist worden om al die punten die je aanhaalt, te bekostigen?

Ik zie het eerlijk gezegd toch vrij zwartgallig in en zie het behoudens een mirakel eigenlijk nooit goedkomen.
 
Wat hebben wij te maken met Haïti of Roma in Bulgarije? En ja onze leefomstandigheden zijn hier beter, wat dan?
Solidariteit? Zij kiezen er zeker niet voor om in die omstandigheden te moeten leven. Jij en ik hadden evengoed daar geboren kunnen worden

Bovendien komen zij naar ons om een beter leven te hebben
Zoals ik al zei als ze naar hier door reizen zijn het economische vluchtelingen en ik veronderstel dat je begrijpt dat we niet iedereen kunnen binnen laten die het economisch beter wilt...
Waarom niet? Ben er wel voor te vinden dat ze niet naar hier moeten komen op de kosten van onze samenleving te leven.


We zijn zeker niet verplicht om economische vluchtelingen op te vangen. Oorlogsvluchtelingen moeten worden opgevangen in omringende landen waar het veilig is. (of als er duidelijke internationale afspraken zijn zoals moet Oekraïners)
Daar zit al iets niet juist, waarom voor Oekraïne wel en andere landen in oorlog niet?
Met dat laatste ga ik zeker akkoord. Trouwens het faciliteren van economische vluchtelingen zorgt ook voor een brain drain in de landen van herkomst en maakt de toekomst nog erger.

Maar denken dat wij iedereen kunnen opvangen is gewoon een utopie en zorgt voor miserie op verschillende vlakken.
Ze niet allemaal opvangen ook, anders hadden we deze discussie niet
 
Ondertussen zijn we weer verzand in de (zoveelste) immigratie-discussie.
Wat is de relevantie van deze thread? Wie beweert er dat we alle economische vluchtelingen moeten opvangen?
Omdat we een zeer complex probleem, wat bijna niet te begrijpen is, willen oplossen met een eenvoudige aanpak, wat duidelijk is. Vanuit de psychologie perfect begrijpbaar, maar in praktijk werkt het zo niet.

Er zijn rellen : veroorzaakt door een bepaalde gemeenschap of we geven die gemeenschap toch het vooroordeel dat ze hiervoor verantwoordelijk zijn: eenvoudige oplossing: die gemeenschap verwijderen.

Echter is dat hetzelfde als zeggen dat alle mannen moeten opgesloten worden om ervoor te zorgen dat er geen verkrachtingen meer gebeuren.
 
100% akkoord hoor, maar waar dient dat geld van te komen? Belgie torst nu al een van de hoogste belastingslasten ter wereld en nog krijgt men de begroting niet in orde elk jaar.
Er zal vast vrij inefficient omgesprongen worden met geld op vele vlakken, maar kan daar echt zoveel opgekuist worden om al die punten die je aanhaalt, te bekostigen?

Ik zie het eerlijk gezegd toch vrij zwartgallig in en zie het behoudens een mirakel eigenlijk nooit goedkomen.
Allicht niet, al is er misschien wel iets voor te zeggen dat die investeringen zich op termijn wel terugbetalen? Als al die punten worden aangepakt heb je een beter opgeleide, beter functionerende bevolking met meer burgerzin. Dat betekent ook dalende kosten en hogere inkomsten.

Anders moeten we misschien ook gewoon zo eerlijk zijn om, wanneer we die investeringen niet willen of kunnen doen, de situatie enigszins te ... nuja, accepteren? Een mirakel gaat er niet komen, en de 'makkelijke' 'oplossingen' doorvoeren van mensen en partijen die waanzinnige complexe problemen reduceren tot 1 iets dat neerkomt op 'de andere' gaat het alleen maar erger maken.
 
De algemene perceptie lijkt dat Parijs, Antwerpen en Brussel elk jaar in dezelfde buurten relatief grote rellen ervaren. Ik vond het precies in Antwerpen nog meevallen dit jaar, maar desondanks zijn er nog steeds redelijk veel baldadigheden geweest blijkbaar.
Het viel overal wel mee dit jaar. Maar dat kunnen we precies niet meer toegeven, omdat er blijkbaar een grote jeuk is om toch elk jaar weer Molenbeek, het Kiel, of een andere 'probleemwijk' overdreven hard tegen het licht te houden om dan toch weer met de vinger te gaan wijzen. Het is zeker niet perfect en het is goed om te kijken wat we beter kunnen doen, en ik wil zeker niet goedspreken wat er met die ambulance is gebeurd, maar de ideale wereld bestaat niet en als ge hard genoeg zoekt zult ge altijd wel iets vinden op oudejaarsavond dat in mindere of meerdere mate collectieve verontwaardiging zal oproepen. Dat is van alle tijden, nu alleen veel gemakkelijker te documenteren en te verspreiden.

Ze waren op voorhand de apocalyps aan het aankondigen want de spanningen zouden hoog oplopen omwille van wat er in de Gazastrook gebeurt, en uiteindelijk kunnen we alleen maar zeggen dat het - al bij al - nog wel meeviel dit jaar.
 
- Vandalisme : strafkampen van 3 tot 6 maanden geven georganiseerd door Belgische leger. Hoe harder hoe liever maar met als doel respect kweken, kameraadschap en misschien een beetje vaderlandse fierheid.
Ondertussen blijven ze studeren.

- Geweld en zwaardere delicten ten aanzien van hulpdiensten: strafkampen van één jaar waarvan de 1ste 3 maanden pure dril.
Ondertussen blijven ze studeren.

Ik wil nog best geloven dat ze er allemaal zitten met een minderwaardigheidscomplex. Dus begeleid ze in die kampen.


Dit als vervangende gevangenisstraf. Ik zeg niet dat het leger heilig is of zaligmakend. Maar ik denk dat het op zijn minst te proberen valt. Waar wachten we op ? Ahja juist geen kazerne dat nog voldoet of ingepalmd door illegalen...

Recidive of niet uitvoeren of niet meewerken aan? Dan gelijk 5 jaar wegsteken en de doos in.

Ze moeten beseffen dat dit de laatste boei is die nog gegooid zal worden.
 
Ondertussen zijn we weer verzand in de (zoveelste) immigratie-discussie.
Wat is de relevantie van deze thread? Wie beweert er dat we alle economische vluchtelingen moeten opvangen?
Inderdaad. @zwarten naast verschillende politieke partijen blijkt het toch een hondenfluitje te zijn voor migratie zelfs bij enkele gebruikers, niet?
 
Het viel overal wel mee dit jaar. Maar dat kunnen we precies niet meer toegeven, omdat er blijkbaar een grote jeuk is om toch elk jaar weer Molenbeek, het Kiel, of een andere 'probleemwijk' overdreven hard tegen het licht te houden om dan toch weer met de vinger te gaan wijzen. Het is zeker niet perfect en het is goed om te kijken wat we beter kunnen doen, en ik wil zeker niet goedspreken wat er met die ambulance is gebeurd, maar de ideale wereld bestaat niet en als ge hard genoeg zoekt zult ge altijd wel iets vinden op oudejaarsavond dat in mindere of meerdere mate collectieve verontwaardiging zal oproepen. Dat is van alle tijden, nu alleen veel gemakkelijker te documenteren en te verspreiden.

Ze waren op voorhand de apocalyps aan het aankondigen want de spanningen zouden hoog oplopen omwille van wat er in de Gazastrook gebeurt, en uiteindelijk kunnen we alleen maar zeggen dat het - al bij al - nog wel meeviel dit jaar.

Dit is normaliseren ... NEEN het viel niet mee. Je kan aanvallen van hulpdiensten, vandalisme, random omstaanders viseren met vuurwerk nooit relativeren
 
Laatst bewerkt:
Dit is normaliseren ... NEEN het viel niet mee. Je kan aanvallen van hulpdiensten, vandalisme, random omstaanders viseren met vuurwerk nooit goedpraten
Dat doet hij ook niet. Het mag hier in dit topic toch echt wel eens gedaan zijn met mensen woorden in hun mond te leggen.

Lol @ "meer investeren"
Ongehoorzaamheid moet er gewoon uitgeklopt worden met de matrak.

Hoe denk je dat ze het vroeger deden?

een bepaald deel van de bevolking gedraagt zich momenteel als varkens omdat ze er ook gewoon mee wegkomen.
Ja? Trek je dat ook door naar bijvoorbeeld verkeersovertredingen, dronkenschap, zwartwerk en andere vormen van ongehoorzaamheid aan onze wetten? Er gaan er hier veel op dit forum bont en blauw naar huis komen dan.

Zowel in het verleden waar er meer repressief en gewelddadig werd opgetreden, als in landen waar er op dit moment meer repressief en hardhandig wordt opgetreden is er niet minder criminaliteit en 'ongehoorzaamheid' als hier en nu bij ons. Rellen, vandalisme en burgerlijke ongehoorzaamheid op Oudejaarsavond zijn al zo oud als de viering zelf.

De drang van sommigen om met grote claims en "simpele" wondermiddelen te komen die miraculeus complexe, soms eeuwenoude problemen oplossen ... ik ga het nooit snappen. Zeker ook dat constante refereren naar dat mythische "vroeger" waar alles schijnbaar beter was, dat is toch keer op keer een tentoonspreiding van een compleet gebrek aan historisch bewustzijn. Waarom willen mensen daarmee te koop lopen?

In elk geval weer een QED van waarom dit soort problemen niet opgelost geraken: het is allemaal de schuld van anderen, en elke mogelijke oplossing die een effort vraagt van de bredere maatschappij wordt automatisch afgeschoten en geridiculiseerd. Maar goed, blijf maar aanmodderen en fantaseren over "simpele" (en in dit geval bloeddorstige) mirakeloplossingen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is normaliseren ... NEEN het viel niet mee. Je kan aanvallen van hulpdiensten, vandalisme, random omstaanders viseren met vuurwerk nooit relativeren
Ge zult mij nooit horen zeggen dat het aanvallen van hulpdiensten iets normaal is, en iedereen die een brandweerwagen of amulance bestookt met vuurwerk, stenen of die diensten zelfs maar een strobreed in weg ligt mag wat mij betreft in de bak vliegen (indien meerderjarig) of het equivalent daarvan indien minderjarig, geen idee wat dat is maar laat in elk geval duidelijk dat we dat als maatschappij niet kunnen pikken. Iedereen is het er roerend over eens dat er daar 1 en ander schort in België.

Dus ja, dat gebeurt nog, en elke keer is in principe een keer te veel, maar in proportie tot de maatschappelijke/grootstedelijke problematieken, en in vergelijking met hoe het er de afgelopen jaren aan toe ging viel het allemaal nog mee dit jaar?

Het is niet omdat er 10 onnozelaars vuurwerk hebben geschoten op een ambulance dat heel België naar de kloten is, da's alles wat ik wil zeggen. Ge hoeft niet per se mee in te stappen in zo'n eindeloze cirkel van verzuring, en het is wel mogelijk om nog af en toe eens te zeggen dat er iets +- goed is verlopen. Als het pas goed is bij een absolute nul dan gaat ge nog veel gefrustreerd rondlopen in het leven vrees ik.
 
Dat doet hij ook niet. Het mag hier in dit topic toch echt wel eens gedaan zijn met mensen woorden in hun mond te leggen.


Ja? Trek je dat ook door naar bijvoorbeeld verkeersovertredingen, dronkenschap, zwartwerk en andere vormen van ongehoorzaamheid aan onze wetten? Er gaan er hier veel op dit forum bont en blauw naar huis komen dan.

Zowel in het verleden waar er meer repressief en gewelddadig werd opgetreden, als in landen waar er op dit moment meer repressief en hardhandig wordt opgetreden is er niet minder criminaliteit en 'ongehoorzaamheid' als hier en nu bij ons. Rellen, vandalisme en burgerlijke ongehoorzaamheid op Oudejaarsavond zijn al zo oud als de viering zelf.

De drang van sommigen om met grote claims en "simpele" wondermiddelen te komen die miraculeus complexe, soms eeuwenoude problemen oplossen ... ik ga het nooit snappen. Zeker ook dat constante refereren naar dat mythische "vroeger" waar alles schijnbaar beter was, dat is toch keer op keer een tentoonspreiding van een compleet gebrek aan historisch bewustzijn. Waarom willen mensen daarmee te koop lopen?

In elk geval weer een QED van waarom dit soort problemen niet opgelost geraken: het is allemaal de schuld van anderen, en elke mogelijke oplossing die een effort vraagt van de bredere maatschappij wordt automatisch afgeschoten en geridiculiseerd. Maar goed, blijf maar aanmodderen en fantaseren over "simpele" (en in dit geval bloeddorstige) mirakeloplossingen.

Kijk eens naar Dubai, werkt perfect, amper criminaliteit.

Nochtans meer armen dan hier.
Je krijgt wat je tolereert
 
Terug
Bovenaan