Rellen en de aanpak ervan

Misschien is een harde autoriteit (al dan niet met religieuze basis), de enige taal die ze kennen? En bij gebrek aan, er geredeneerd wordt dat alles getolereerd wordt. En bijgevolg een therapeutische pamperaanpak 0,0 invloed heeft.

Aangezien Dubai hier als een rode lap werkt, (terechte kritiek trouwens), wat met Hongarije? Geen relletjes daar afaik. Uk, Frankrijk, Nederland,Belgie, ... wel
Goed, we zijn dus al opgeschoven naar dat alle problemen op oudjaar met migranten is. En dat ze -hoeveel generaties ze ook al hier zijn- alleen maar religieuze autoriteit kennen. Dat zijn ferme aannames, waar ik geen sikkepit van geloof. Op welke manier ga je me overtuigen dat dat ook echt klopt?

En ja, wat met Hongarije? Wat zijn daar de punten die je graag wilt overnemen die het hier allemaal gaan oplossen? Opnieuw specifieke zaken. Ik ben echt wel benieuwd. Tot nu toe zie ik alleen posts die vragen "klop erop met de matrak", maar waar we dan niet op mogen zeggen dat ze extreem zijn, want het is maar een voorbeeldje. Studies die aantonen dat het afschrikeffect niet op die manier werkt, dat mogen we niet aanbrengen, want dat past niet in het narratief.
 
Ik begrijp echt niet waarom jullie hier nu koste wat het kost toch op een of ander (anti-immigratie)paard moet gaan kruipen waarbij ge precies gaat doen alsof 100'en auto's in brand zijn gestoken terwijl er hoop en al wat geïsoleerde incidenten zijn geweest, maar dat het door de band genomen allemaal toch best is meegevallen dit jaar?

  • 32 auto's in brand
  • 14 elektrische deelsteps in brand
  • 7 motors in brand
  • 35 branden in heggen, bomen en vuilnisbakken
  • hulpdiensten bekogeld met projectielen en vuurwerk, 3 brandweermannen met oorsuizingen

En dat is dan nog enkel in Brussel, daar zit het opzettelijk in de val lokken van hulpdiensten en inbreken in een politiewagen in Antwerpen of alle andere random vernietiging van reclamepanelen of bushokjes nog niet bij. Sorry, maar als dit in uw ogen "door de band genomen allemaal best is meegevallen" ben je gewoon deel van het probleem. Ik weet dat veel BG'ers het al eens durven vergeten, maar heel veel mensen moeten vrij lang sparen om een wagen te kunnen betalen.

Ja, de ene groep gaat er te extreem in op door iedereen naar de gulag te willen sturen. Net zoals de andere groep alles maar blijft minimaliseren, want het is wel meegevallen. Dat er dit jaar minder auto's in brand gestoken zijn dan vorig jaar is echt niets om trots op te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp echt niet waarom jullie hier nu koste wat het kost toch op een of ander (anti-immigratie)paard moet gaan kruipen waarbij ge precies gaat doen alsof 100'en auto's in brand zijn gestoken terwijl er hoop en al wat geïsoleerde incidenten zijn geweest, maar dat het door de band genomen allemaal toch best is meegevallen dit jaar?

Ik krijg echt het idee dat het voor sommige mensen gewoon nooit meer goed kan/mag zijn. Er moet altijd maar geklaagd en met de vinger gewezen geworden, en we moeten altijd doen alsof heel België naar de kloten en niks hier marcheert. Terwijl, ik woon in Brussel, ge weet wel, de plek waar de meesten hier enkel maar nieuwsbeelden van zien en voor de rest nooit komen, en ik kan u zeggen: het was vooral gewoon gezellig met oudejaar. Er waren vooral veel idioten urenlang vuurwerk aan het afsteken (wat ge voor mij persoonlijk moogt afschaffen) en zijn er voor de rest relatief weinig zware incidenten geweest.

Maar nee, laten we ALSNOG het zoveelste anti-immigratie, anti-islam, pro-repressie betoog houden zelfs wanneer daar eigenlijk geen aanleiding toe is. Ge doet maar, maar ik vind dat het uw geloofwaardigheid niet echt ten goede komt. Er zijn momenten geweest de afgelopen jaren waarop ik dat nog ergens kan begrijpen (zonder er mee akkoord te gaan) maar nu krijg ik toch echt het gevoel dat er hier een aantal serieus aan het dwalen zijn hoor.
Ik spreek nu niet voor andere posters (kheb zelfs dacht ik ook nog aangehaald dat het in brussel meeviel) maar dat die incidenten er jaarlijks zijn steekt gewoon tegen. Dat slaat trouwens niet enkel op brussel he maar die problematiek is tegenwoordig wel in elke grootstad.

Maar om u even gewoon een analogie te nemen om u even de gevoelens van sommige posters wat duidelijker te maken.

Stel dat er jaarlijks 50-100 verkrachtingen zijn op nieuwjaar. Jaar na jaar na jaar. En dan komen er twitterdraadjes met het feit dat in de vroeger jaren er ook altijd verkrachtingen waren, zelfs in den tijd van de babyloniers waren er verkrachtingen, ergo we gaan verkrachtingen nooit 100% kunnen uitroeien want dat is van alle tijden. Dan kan ik u op een briefje geven dat er hier wat posters serieus op hun achterste poten zullen staan.

Er ventileren gewoon mensen zulke gevoelens en helaas is het hier weer afgegleden naar een immigrantenproblematiek maar ik denk dat voor veel van de posters die hier wat ventileren het in se niet uitmaakt wie die daden nu pleegt. Er mag voor sommigen daar gewoon harder tegen opgetreden worden.
 
Misschien kunnen we van al de landen met en zonder een lijstje maken en dan heel hard zoeken hoe we het op links en de migranten kunnen steken. Want dat was toch de bedoeling hé?

Hebben onze gigantische rellen eigenlijk een buitenlands nieuws gehaald?
Spreken jullie gewoon zo vlot Hongaars en Pools dat jullie de lokale media kunnen volgen? Wat met andere EU-landen zoals Portugal, Spanje, Denemarken, Zweden, Griekenland, ...? Misschien moeten we ook buiten Europa kijken? Kwestie dat we niet aan cherry-picking doen.
Tot zelfs in Sarajevo
 
Tot zelfs in Sarajevo
Daar staat dat 140 personen gearresteerd zijn, dat maakt deel uit van de helaas nodige repressie die ook onderdeel maakt van waarom oudejaar relatief gesproken rustig verlopen is, toch net datgene waar ge voor pleit lijkt mij? Dus dat lijkt mij dan eerder 'goed nieuws' in uw kraam, namelijk dat de ordediensten optreden en potentiële relschoppers oppakken.

n de zes Brusselse zones waren om 1.00 uur zo’n 142 personen opgepakt: 122 administratieve aanhoudingen, en 20 gerechtelijke. Vorig jaar rond hetzelfde tijdstip telde de politie 74 arrestaties -> m.a.w. er wordt repressiever opgetreden.

Moesten ge nu verontwaardigd zijn omdat ze niemand hadden opgepakt zou ik het denk ik beter snappen.
 
Goed, we zijn dus al opgeschoven naar dat alle problemen op oudjaar met migranten is. En dat ze -hoeveel generaties ze ook al hier zijn- alleen maar religieuze autoriteit kennen. Dat zijn ferme aannames, waar ik geen sikkepit van geloof. Op welke manier ga je me overtuigen dat dat ook echt klopt?

En ja, wat met Hongarije? Wat zijn daar de punten die je graag wilt overnemen die het hier allemaal gaan oplossen? Opnieuw specifieke zaken. Ik ben echt wel benieuwd. Tot nu toe zie ik alleen posts die vragen "klop erop met de matrak", maar waar we dan niet op mogen zeggen dat ze extreem zijn, want het is maar een voorbeeldje. Studies die aantonen dat het afschrikeffect niet op die manier werkt, dat mogen we niet aanbrengen, want dat past niet in het narratief.
Afschrikeffect is toch de basis van elk juridisch systeem? Uiteraard geen lijfstraffen.

Voorbeeld in het verkeer

<<
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een hogere boete doorgaans leidt tot gedragsaanpassingen, maar het verband tussen de boeteverhoging en het snelheidsgedrag (de prijselasticiteit) is niet eenduidig. In deze studie is op basis van literatuur een beste schatting van -0,2 aangehouden, dat betekent dat per procent boeteverhoging 0,2% minder overtredingen worden gemaakt. Omdat minder overtredingen leiden tot een lager risico zal hierdoor het aantal ongevallen afnemen.
>>

Alles draait hier uiteraard om straffeloosheid, en die is schrijnend in ons land, zeker in de hoofdsteden en wat betreft dit soort vandalisme. Moest men voedsel stelen uit armoede zou ik nog ergens begrip tonen, maar dat men deze vandalen jaar na jaar onbestraft laat is denk ik voor vele mensen met mij onbegrijpelijk. Als de gevangenissen vol zitten, werkstraffen of enkelbanden te duur, wel geef ze dan tenminste torenhoge geldboetes, want dat is blijkbaar het enige waar ons politiek kreupel land nog toe in staat is. Waarom zou dat in dit geval geen gedragsverandering in de hand werken (al is het een kleine) zoals in het verkeer volgens jou? Arme mensen worden toch ook geflitst als ze te snel rijden, of krijgen torenhoge boetes als ze dronken of onverzekerd rijden?

En als het minderjarigen zijn, de ouders aansprakelijk stellen. Als dat in het verkeer kan, waarom hier niet? Die zullen ze wel van straat houden dan.
Boete als minderjarige

Kortom: de strafuitvoering moet bijgestuurd worden, dat is duidelijk. En als dat wel kan voor het verkeer, maar blijkbaar niet voor dit soort zaken, dan gaan er uiteraard mensen zich beginnen afvragen of hier politieke of electorale motieven spelen van de partijen die regeren...
 
Laatst bewerkt:
  • 32 auto's in brand
  • 14 elektrische deelsteps in brand
  • 7 motors in brand
  • 35 branden in heggen, bomen en vuilnisbakken
  • hulpdiensten bekogeld met projectielen en vuurwerk, 3 brandweermannen met oorsuizingen
Bron? Dat van die 32 auto's heb ik dan precies toch gemist. Voor de rest vind ik dat geen choquerende statistieken voor een stad van de grootte van Brussel, sorry. Dat hulpdiensten bekogeld worden met projectielen is nu iets waarvan ik zeg elke keer is er ene te veel en ik hoop dan ook dat ze bij de gearresteerden zaten.
 
Stel dat er jaarlijks 50-100 verkrachtingen zijn op nieuwjaar. Jaar na jaar na jaar. En dan komen er twitterdraadjes met het feit dat in de vroeger jaren er ook altijd verkrachtingen waren, zelfs in den tijd van de babyloniers waren er verkrachtingen, ergo we gaan verkrachtingen nooit 100% kunnen uitroeien want dat is van alle tijden. Dan kan ik u op een briefje geven dat er hier wat posters serieus op hun achterste poten zullen staan.

Er ventileren gewoon mensen zulke gevoelens en helaas is het hier weer afgegleden naar een immigrantenproblematiek maar ik denk dat voor veel van de posters die hier wat ventileren het in se niet uitmaakt wie die daden nu pleegt. Er mag voor sommigen daar gewoon harder tegen opgetreden worden.
Ik ga niet meegaan in uw vergelijking waarbij we vandalisme gaan vergelijken met verkrachtingen, sorry.
Als ge vergelijkt met het aantal arrestaties t.o.v. vorig jaar wordt er harder opgetreden, er worden meer mensen gearresteerd en ik heb ook wel het idee dat er meer preventie en voorbereidend werk wordt gedaan om er voor te zorgen dat het niet opnieuw uit de hand loopt zoals helaas wel het geval was een aantal jaren geleden.

Het blijft een moeilijk koord om op te balanceren, maar ik durf bij deze wel te zeggen dat de ordediensten hun werk goed gedaan hebben want op kleinere delicten na is het al bij al relatief goed verlopen, en ik vind dat ge dat dan ook gewoon moet kunnen zeggen in de plaats van tot in het eeuwige in de negativiteit te blijven hangen. Dat af en toe eens durven uitspreken hoort in mijn ogen ook bij respect hebben voor uw ordediensten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga niet meegaan in uw vergelijking waarbij vandalisme gaan vergelijken met verkrachtingen, sorry.
Als ge vergelijkt met het aantal arrestaties t.o.v. vorig jaar wordt er harder opgetreden, er worden meer mensen gearresteerd en ik heb ook wel het idee dat er meer preventie en voorbereiden werk wordt gedaan om er voor te zorgen dat het niet opnieuw uit de hand loopt zoals helaas wel het geval was een aantal jaren geleden.

Het blijft een moeilijk koord om op te balanceren, maar ik durf bij deze wel te zeggen dat de ordediensten hun werk goed gedaan hebben want op kleinere delicten na is het al bij al relatief goed verlopen, en ik vind dat ge dat dan ook gewoon moet kunnen zeggen in de plaats van tot in het eeuwige in de negativiteit te blijven hangen. Imo hoort dat ook bij respect hebben voor uw ordediensten, af en toe eens kunnen zeggen 'merci mannen/vrouwen, goed gedaan'.
tis mss wel een valse vergelijking want de ene is wat zwaarwichtiger dan de andere. Ik zou nog kunnen verwijzen naar ambulances tegenhouden zodat er mensen mogelijks zwaardere letsels oplopen of erger maar dat is ook een foute vergelijking.

En ja brussel was dit jaar rustiger dan anders.
206 mensen op een oudejaar is nu toch niet enorm veel? Er was +50.000 man op het paleizenplein.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik begrijp echt niet waarom jullie hier nu koste wat het kost toch op een of ander (anti-immigratie)paard moet gaan kruipen waarbij ge precies gaat doen alsof 100'en auto's in brand zijn gestoken terwijl er hoop en al wat geïsoleerde incidenten zijn geweest, maar dat het door de band genomen allemaal toch best is meegevallen dit jaar?

Ik krijg echt het idee dat het voor sommige mensen gewoon nooit meer goed kan/mag zijn. Er moet altijd maar geklaagd en met de vinger gewezen geworden, en we moeten altijd doen alsof heel België naar de kloten en niks hier marcheert. Terwijl, ik woon in Brussel, ge weet wel, de plek waar de meesten hier enkel maar nieuwsbeelden van zien en voor de rest nooit komen, en ik kan u zeggen: het was vooral gewoon gezellig met oudejaar. Er waren vooral veel idioten urenlang vuurwerk aan het afsteken (wat ge voor mij persoonlijk moogt afschaffen) en zijn er voor de rest relatief weinig zware incidenten geweest.

Maar nee, laten we ALSNOG het zoveelste anti-immigratie, anti-islam, pro-repressie betoog houden zelfs wanneer daar eigenlijk geen aanleiding toe is. Ge doet maar, maar ik vind dat het uw geloofwaardigheid niet echt ten goede komt. Er zijn momenten geweest de afgelopen jaren waarop ik dat nog ergens kan begrijpen (zonder er mee akkoord te gaan) maar nu krijg ik toch echt het gevoel dat er hier een aantal serieus aan het dwalen zijn hoor.

Kom, los van de naastliggende discussies over aanpak, veiligere steden of landen en what not, we moeten de rellen op oudejaar toch echt niet gaan normaliseren alsof het allemaal wel meevalt.

Alsook moeten we toch echt niet blind zijn mbt de achtergrond van de meeste van die rellende jongeren.

We moeten toch echt eerst duidelijk in kaart kunnen brengen en kunnen benoemen wie relt om de oorzaken daarvoor aan te pakken? En die oorzaken kunnen effectief te maken hebben met gebrekkige regels of opvolging rond migratie of laksheid tov religieus extremisme. Dat moeten en mogen we toch echt niet onder het tapijt vegen? Net zoals het kan te maken hebben met armoede, te weinig kansen, racisme, slechte leefwereld, opvoeding, ghettovorming, verkeerd wereldbeeld, onwetende of ongeletterde ouders, gebrek aan bepaalde vangnetten,...

We moeten alle facetten imo daarvoor kunnen bekijken en onder de loep nemen. Maar daarbij bij voorbaat migratie en religie uitsluiten omdat dat zogezegd opnieuw het stokpaardje is van (extreem)rechts, neen, dat vind ik dan weer blind zijn voor bepaalde zaken, vaak met een politieke agenda in het achterhoofd.
 
Bron? Dat van die 32 auto's heb ik dan precies toch gemist. Voor de rest vind ik dat geen choquerende statistieken voor een stad van de grootte van Brussel, sorry. Dat hulpdiensten bekogeld worden met projectielen is nu iets waarvan ik zeg elke keer is er ene te veel en ik hoop dan ook dat ze bij de gearresteerden zaten.

Woelige nacht volgens de hulpdiensten van Brussel, het viel door de band wel mee volgens derp van BG.
 
  • 32 auto's in brand
  • 14 elektrische deelsteps in brand
  • 7 motors in brand
  • 35 branden in heggen, bomen en vuilnisbakken
  • hulpdiensten bekogeld met projectielen en vuurwerk, 3 brandweermannen met oorsuizingen

En dat is dan nog enkel in Brussel, daar zit het opzettelijk in de val lokken van hulpdiensten en inbreken in een politiewagen in Antwerpen of alle andere random vernietiging van reclamepanelen of bushokjes nog niet bij. Sorry, maar als dit in uw ogen "door de band genomen allemaal best is meegevallen" ben je gewoon deel van het probleem. Ik weet dat veel BG'ers het al eens durven vergeten, maar heel veel mensen moeten vrij lang sparen om een wagen te kunnen betalen.

Ja, de ene groep gaat er te extreem in op door iedereen naar de gulag te willen sturen. Net zoals de andere groep alles maar blijft minimaliseren, want het is wel meegevallen. Dat er dit jaar minder auto's in brand gestoken zijn dan vorig jaar is echt niets om trots op te zijn.

Waar kunnen we navragen waar die 32 wagens / 14 steps / 7 motors en 35 andere branden gesitueerd waren ... en dan ook graag eens de locaties van de jaren ervoor ernaast.
 

Woelige nacht volgens de hulpdiensten van Brussel, het viel door de band wel mee volgens derp van BG.
Begrijpt ge de betekenis van het woord 'relatief'?
Dat wil zeggen, relatief aan de voorbije jaren, relatief aan de rest van Europa?

In elk geval merci voor de link, ik vind 32 uitgebrande auto's ook wel (te) veel. Het is te hopen dat onze ordediensten volgend jaar zich (nog) beter kunnen organiseren om er voor te zorgen dat ook die cijfers in dalende lijn kunnen gaan, en zoniet de arrestaties in stijgende lijn, zoals dus al is aan het gebeuren. Het zou ook interessant zijn om te weten of dat nu meer of minder is dan de afgelopen jaren.

Ik heb er voor alle duidelijkheid helemaal geen problemen mee dat de politie mensen arresteert die over de schreef gaan. Ik wil alleen maar wat tegengeluid geven aan een een gevoel dat ik krijg wanneer ik hier lees, dat het gewoon nooit ook eens 'ok' kan zijn. Niet perfect nee, maar ook niet de dystopische realiteit die hier soms geschetst wordt.
 
Laatst bewerkt:
"Landen waar ze thuishoren", "omvolking", ... deze haatdragende retoriek hoort hier alleszins niet thuis.
Wrm stelt men nooit de vraag wrm die niet naar landen dichterbij vluchten? Bv naar landen waar ze thuishoren? In moslimlanden, er zijn genoeg rijke landen en met genoeg plaats enz...
Wrm moeten sommigen 4 veilige landen zijn gepasseerd om dan bv bij ons terecht te komen?
Hoeveel gaat men er nog binnen halen? Waar stopt het, wanneer stopt het?
Daarnaast weet je ook dat er heel wat zijn die geen vluchteling zijn maar illegaal/asielprofiteurs en die worden ook binnen gelaten.

Weet u wat 1 vd veiligere plaatsen ter wereld is? Budapest, raad eens hoe dat zou komen? Ik weet het ze.

Wat er moet gebeuren? Een migratiestop van Niet-Europese vreemdelingen.
Ik hoor jullie al afkomen; we hebben mensen nodig? Welnu, dat kan je op een andere manier doen; eerst & vooral moet je er hier meer werk van maken om de mensen van jongs af aan proberen in een bepaalde richting te krijgen, niet dwingen, maar wel proberen een beetje een duwtje te geven om ze warm te maken voor bv knelpunt jobs.
Als dat niet lukt dan kan je eerst naar de Europese landen kijken om mensen naar hier te krijgen, als dat ook niet genoeg zou lukken dan pas gericht gaan zoeken in de andere landen.
Niet zoals men nu doet; er x aantal binnen laten en waar slechts een klein aantal nuttig van is.

Omvolking is nog zoiets; Dat er nog steeds mensen zijn die dit ontkennen begrijp ik echt niet.
Ik zal jullie eens meenemen al hoeft dat in feite niet maar soit, cijfers spreken voor zich, in Brussel 80%, In Antwerpen meer dan 60%.
Wij worden daar gewoon weggevaagd, dat is omvolking of je dat graag hoort of niet.
 
Wrm stelt men nooit de vraag wrm die niet naar landen dichterbij vluchten? Bv naar landen waar ze thuishoren? In moslimlanden, er zijn genoeg rijke landen en met genoeg plaats enz...
Wrm moeten sommigen 4 veilige landen zijn gepasseerd om dan bv bij ons terecht te komen?
Hoeveel gaat men er nog binnen halen? Waar stopt het, wanneer stopt het?
Daarnaast weet je ook dat er heel wat zijn die geen vluchteling zijn maar illegaal/asielprofiteurs en die worden ook binnen gelaten.

Weet u wat 1 vd veiligere plaatsen ter wereld is? Budapest, raad eens hoe dat zou komen? Ik weet het ze.

Wat er moet gebeuren? Een migratiestop van Niet-Europese vreemdelingen.
Ik hoor jullie al afkomen; we hebben mensen nodig? Welnu, dat kan je op een andere manier doen; eerst & vooral moet je er hier meer werk van maken om de mensen van jongs af aan proberen in een bepaalde richting te krijgen, niet dwingen, maar wel proberen een beetje een duwtje te geven om ze warm te maken voor bv knelpunt jobs.
Als dat niet lukt dan kan je eerst naar de Europese landen kijken om mensen naar hier te krijgen, als dat ook niet genoeg zou lukken dan pas gericht gaan zoeken in de andere landen.
Niet zoals men nu doet; er x aantal binnen laten en waar slechts een klein aantal nuttig van is.

Omvolking is nog zoiets; Dat er nog steeds mensen zijn die dit ontkennen begrijp ik echt niet.
Ik zal jullie eens meenemen al hoeft dat in feite niet maar soit, cijfers spreken voor zich, in Brussel 80%, In Antwerpen meer dan 60%.
Wij worden daar gewoon weggevaagd, dat is omvolking of je dat graag hoort of niet.
Waarom ga je dan niet in Budapest wonen?
 
Wrm verpesten jullie onze Europese landen?
Ik voel mij nu eens totaal niet aangesproken. Ik zal zeker niet ontkennen dat er problemen zijn met migranten maar er zijn zeker even veel problemen met mensen die hier gebogen en getogen zijn. Ik zie dan ook niet in waarom we migranten continue de schuld van alles moeten geven terwijl we blind zouden moeten blijven voor de problemen met eigen volk. Iedereen gelijk voor de wet.
 
Ik voel mij nu eens totaal niet aangesproken. Ik zal zeker niet ontkennen dat er problemen zijn met migranten maar er zijn zeker even veel problemen met mensen die hier gebogen en getogen zijn. Ik zie dan ook niet in waarom we migranten continue de schuld van alles moeten geven terwijl we blind zouden moeten blijven voor de problemen met eigen volk. Iedereen gelijk voor de wet.
Klopt niet wat u zegt, hoe oud zijn jullie hier allemaal? Want ik heb nog de tijd meegemaakt waar ik rustig overal naar bv openluchtzwembad kon gaan en mijne zak zelfs onbewaakt kon laten liggen. Waar er geen redders in elkaar werden gemept, waar er zeer zelden vechtpartijen waren en fiets en zakdiefstallen en dergelijke meer en ik heb het er op de plaats waar ik ging het steeds erger en erger zien worden en het waren geen Vlamingen. Resultaat; de boel hebben ze er zo verziekt dat er overal dure camera's staan nu, security in burger, paspoort controle en ga zo maar door.
Evenveel problemen met mensen van autochtone afkomst is dus ook niet correct; hoeveel mensen van allochtone afkomst wonen er in Belgie? 2,5 miljoen ofzo? En dan reken ik er ook echt iedereen in, Nederlanders en noem maar op.
Kijk dan naar de gevangeniscijfers en dergelijke meer. Dus nee, het is niet evenveel.
 
Terug
Bovenaan