Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Hier zie je toch een duidelijk verschil tussen Marvel en DC.

Marvel creeert meer representatie door minder bekende karakters die ORIGINEEL niet-blank zijn een eigen film te geven, en op die manier een groter platform te geven.
DC gaat dan hun bekenste karakter race-benden in de hoop om de superman-fans te combineren met de zwarte populatie.

Persoonlijk heb ik mijn voorkeur aan hoe Marvel het aanpakt. Daarmee zit je de originele comics (en hun meestal zwarte schrijvers) ook nog eens extra in de verf. Want bij de DC-aanpak gaat in realiteit een deel van superman-fans dit niet pikken, en gaan er zwarte DC-fans tegen deze beslissing zijn. Ik ben er zeker van dat er genoeg zwarte DC-karakters zijn die het verdienen om een eigen film te krijgen, maar ze durven waarschijnlijk na enkele DC-film-flops dit risico niet nemen.
Marvel heeft nochtans ook al verschillende personages gecast met een totaal ander uiterlijk, inclusief huidskleur hoor. Nick Fury, Baron Mordo, The Ancient One, Wanda Maximoff (+-) om er maar een paar te noemen. En in de komende Eternals film zijn Makkari, Sprite en Ajak vrouwen in plaats van mannen.

Wat is gelijke represantatie? Wie gaat dat bepalen?
Gelijkheid is niet een blank personage zwart maken , dat is het tegenovergestelde.
Jij in elk geval niet.

En zoals al meermaals gezegd: alle kenmerken die de essentie van een fictief personage niet veranderen en die steek houden in de fictieve wereld die gecreëerd wordt, die zijn gewoon 'fair game'. En zoals ik al in een eerdere discussie over dit onderwerp heb gezegd: het is perfect oké dat je eens serieus met de wenkbrauwen fronst en het moeilijk hebt wanneer een personage waar jij een bepaald beeld van hebt plots helemaal anders wordt gecast, zowel qua uiterlijk als qua karakter. Maar om daar moord en brand voor te schreeuwen, of er wereldwijde complotten zoals onze vriend in de quote hieronder in te zien ...

Het probleem is dat het bij verhalen zoals deze eigenlijk niet gaat om gelijke representatie op een gezonde manier. Het gaat om het her-inkleuren van bestaande personages om aan een doorgeslagen diversiteitspolitiek tegemoet te komen.
Het probleem is dat jij verschrikkelijk vooringenomen bent en in alles een soort complot van een zogezegd doorgeslagen diversiteitspolitiek ziet.


Ik zal ook even raar opkijken bij een zwarte Superman, maar als dat een op zich zeer cool maar compleet uitgeleefd, uitgemolken en stoffig personage nieuw leven in kan blazen? Waarom zou je daar in hemelsnaam tegen zijn?
 
Het probleem is dat jij verschrikkelijk vooringenomen bent en in alles een soort complot van een zogezegd doorgeslagen diversiteitspolitiek ziet.

Ik zal ook even raar opkijken bij een zwarte Superman, maar als dat een op zich zeer cool maar compleet uitgeleefd, uitgemolken en stoffig personage nieuw leven in kan blazen? Waarom zou je daar in hemelsnaam tegen zijn?

Ik heb nergens gezegd dat ik er er per se tegen ben. Voor een nieuwe Superman film met een zoveelste blanke acteur en zonder origineel verhaal zou ik immers ook passen. Man of Steel was op dat laatste vlak tenminste nog een deftige poging.

Op welke manier blaast een louter andere huidskleur een stoffig personage nieuw leven in? Klinkt eerder racistisch.
Nieuw verhaal, alternate universe, etc. dat zou wél een opfrissing zijn. Als dat met een andere huidskleur is, waarom niet....de vraag is dan natuurlijk wel weer in welke mate het nog "Superman" is. Op dezelfde manier als dat de meeste mensen bij Spiderman nu éénmaal toch aan Peter Parker denken en niet Miles Morales.

Trouwens complottheorie? Je moet al behoorlijk goedgelovig zijn om in zo'n castingkeuze géén manier te zien om marketing/PR-gewijs in het nieuws te komen.
 
Ik kan hier zelf geen argumenten geven over het Marvel universum aangezien ik een bloedhekel heb aan superhero movies. Maar als het personage Superman niet gedefinieerd wordt door zijn huidskleur, wat is dan het probleem om hem door een zwart of latino personage te laten spelen?

Ik herinner me dat bij Star Wars ook zoveel mensen boos waren met de diverse cast.
 
Beste mensen nu ik eindelijk kan reageren op mijn eigen topic heb ik het volgende te zeggen:

Ik ben geen racist of wat dan ook, ik heb een aantal zwarte vrienden en zelfs zij en heel de zwarte community vinden het absurd en niet ok dat superman meer bepaald Clark Kent ineens zwart word. Deze zwarte youtuber says it all en ik ben het met hem eens, hij komt af met zeer goede argumenten, bekijk het filmpje het is maar 5 min lang.

youtube
 
Beste mensen nu ik eindelijk kan reageren op mijn eigen topic heb ik het volgende te zeggen:

Ik ben geen racist of wat dan ook, ik heb een aantal zwarte vrienden en zelfs zij en heel de zwarte community vinden het absurd en niet ok dat superman meer bepaald Clark Kent ineens zwart word. Deze zwarte youtuber says it all en ik ben het met hem eens, hij komt af met zeer goede argumenten, bekijk het filmpje het is maar 5 min lang.

youtube

Marvel heeft nochtans ook al verschillende personages gecast met een totaal ander uiterlijk, inclusief huidskleur hoor. Nick Fury, Baron Mordo, The Ancient One, Wanda Maximoff (+-) om er maar een paar te noemen. En in de komende Eternals film zijn Makkari, Sprite en Ajak vrouwen in plaats van mannen.

Ik heb ook bijzonder weinig mensen horen klagen over het feit dat Jason Momoa Aquaman speelt, een groter contrast tussen het oorspronkelijk personage en acteur kan je bijna niet hebben.

Of een Supermanfilm gaat werken, hangt vooral af van het script en de klasse van de acteurs. Niet van de huidskleur van het hoofdpersonage.
 
Marvel heeft nochtans ook al verschillende personages gecast met een totaal ander uiterlijk, inclusief huidskleur hoor. Nick Fury, Baron Mordo, The Ancient One, Wanda Maximoff (+-) om er maar een paar te noemen. En in de komende Eternals film zijn Makkari, Sprite en Ajak vrouwen in plaats van mannen.

Ik heb ook bijzonder weinig mensen horen klagen over het feit dat Jason Momoa Aquaman speelt, een groter contrast tussen het oorspronkelijk personage en acteur kan je bijna niet hebben.

Of een Supermanfilm gaat werken, hangt vooral af van het script en de klasse van de acteurs. Niet van de huidskleur van het hoofdpersonage.
Die youtuber zegt dat een zwarte Clark Kent nooit zal werken. Een zwarte superman ok np maar maak niet van een bestaande char zoals Clark Kent een zwarte. Maak dan een nieuwe char die bv Marcus Jones heet en bouw daar een nieuw verhaal rond. Daarover gaat dit, maak niet van een bestaand wereldicoon/held totaal iets anders.
 
Sorry, ik zal me dan even verbeteren: of een Clark Kent-film gaat werken, hangt vooral af van het script en de klasse van de acteurs. Niet van de huidskleur van het hoofdpersonage.
 
Die youtuber zegt dat een zwarte Clark Kent nooit zal werken. Een zwarte superman ok np maar maak niet van een bestaande char zoals Clark Kent een zwarte. Maak dan een nieuwe char die bv Marcus Jones heet en bouw daar een nieuw verhaal rond. Daarover gaat dit, maak niet van een bestaand wereldicoon/held totaal iets anders.
Dan heb je nog niet heel veel van de verschillende aftakkingen in superhero universes gevolgd, denk ik... Dat gebeurt namelijk constant en voortdurend. Het is helemaal geen kwestie van "resetting Clark Kent". Het is gewoon een superheldenverhaal. Clark Kent is ook niet gereset toen hij in de middeleeuwen opdook, of toen hij een Sovjet was. Dus nu ook niet.

Dat is allemaal al pagina's geleden gezegd, toch?
 
Ik had het over de tweede zin, daar spreekt Atemo puur over “een zwarte Spider-Man” en dat kan dus wel degelijk, want die bestaat. Maar goed, ik denk dat dit een eindeloze discussie blijft. Zoals de discussie van een vrouwelijke Thor ook al gepasseerd is.
Hoeft toch geen eindeloze discussie te zijn. Imo kan een zwarte Superman ook, maar laat het geen Clark Kent zijn. Dit is voor mij het verschil: bij spiderman wordt de originele niet opzij geschoven, maar gewoon een extra spiderman gecreeerd. Hier offeren ze iemand op voor politieke/strategische belangen. (opofferen is misschien een te groot woord)
Van mij mogen ze gerust van alle rassen een Superman vormen, maar geef ze dan een eigen verhaal en offer de blanke (die toch ook nostalgie vertegenwoordigt) er niet voor op. Laat ze naast elkaar leven in hun eigen versie van de wereld.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik zal me dan even verbeteren: of een Clark Kent-film gaat werken, hangt vooral af van het script en de klasse van de acteurs. Niet van de huidskleur van het hoofdpersonage.
Ik zie persoonlijk Idris Elba als een zeer goede kandidaat voor de nieuwe black superman. WB/DC moet dan afkomen met een nieuw verhaallijn ipv dat superman uit krypton komt dat hij bv van zonnestelsel x planeet y en universum z komt en ipv Clark Kent Marcus Jones zal heten en uiteraard ipv Lois Lane Beyonce of weet ik veel zal heten. Ze moeten iig afblijven van Superman/Clark Kent en totaal iets anders/nieuw creeeren dat past voor een zwarte supermanverhaallijn. Dat is hetzelfde als ze ineens beslissen dat ze een zwarte Kuifje of zwarte TinTin gaan maken .... Dat werkt niet en dat is een schande.
 
Dan heb je nog niet heel veel van de verschillende aftakkingen in superhero universes gevolgd, denk ik... Dat gebeurt namelijk constant en voortdurend. Het is helemaal geen kwestie van "resetting Clark Kent". Het is gewoon een superheldenverhaal. Clark Kent is ook niet gereset toen hij in de middeleeuwen opdook, of toen hij een Sovjet was. Dus nu ook niet.

Dat is allemaal al pagina's geleden gezegd, toch?
Maar dat is de comicbookwereld. Er is een verschil tussen movie en comicbook he. Movie is mainstream. Comicbook is een aparte wereldje waar alles kan en geen kat die erover klaagt. Hoeveel comics zijn er niet verfilmd die niet trouw waren aan de comicbooks?
 
Maar dat is de comicbookwereld. Er is een verschil tussen movie en comicbook he. Movie is mainstream. Comicbook is een aparte wereldje waar alles kan en geen kat die erover klaagt. Hoeveel comics zijn er niet verfilmd die niet trouw waren aan de comicbooks?
Er is toch ook geen continuïteit binnen de films? Dan is Lois Lane ros, dan weer niet. Smallville past helemaal niet bij de verhalen uit de eerste Supermanfilms, en de laatste JLA helemaal niet past op verschillende punten bij die eerste films. Dat is gewoon hoe het werkt, alleen ben je hier gefixeerd op de huidskleur.
 
Te achterlijk voor woorden.
Bij Marvel hebben ze tenminste nog een nieuw personage gecreëerd (miles morales) en dat was een schot in de roos.
Ipv dat DC dan ook een nieuw karakter uitvindt dat naast een blanke Clark Kent bestaat. Dan zou er al heel wat minder heisa zijn
 
Laatst bewerkt:
Er is toch ook geen continuïteit binnen de films? Dan is Lois Lane ros, dan weer niet. Smallville past helemaal niet bij de verhalen uit de eerste Supermanfilms, en de laatste JLA helemaal niet past op verschillende punten bij die eerste films. Dat is gewoon hoe het werkt, alleen ben je hier gefixeerd op de huidskleur.
Tja da komt ervan als ze tal van reboots en remakes doen. Ik hou daar ook ni van. Ze hadden van de originelen moeten afblijven. Chris Reeve was de enige Superman/Clark Kent in de moviewereld punt. Einde verhaal. Er hadden na hem nooit andere supermanfilms mogen gemaakt worden. Hetzelfde met Burton's Batman. Blijf van de originals en klassiekers af en kom niet af met reboots/remakes. Daarvoor dienen comics. Smallville is dan weer een tv serie en past niet in de filmwereld. Nee ik en zoveel anderen (gelukkig maar) zijn gefixeerd op het feit dat Clark Kent niet zwart kan zijn. Omdat al 90 jaar Clark Kent blank is (een rus of sovjet is nog altijd blank). Blijf van een bestaande char en verhaallijn af. Als ze perse een zwarte superman willen maak dan een nieuw verhaallijn en nieuw alter ego van superman zoals ik al zei bv Marcus Jones. Geen enkele zwarte kan er mee lachen dat er een zwarte Clark Kent zal zijn ze vinden het zelfs beledigend omdat er een politieke statement achter staat.
 
Tja da komt ervan als ze tal van reboots en remakes doen. Ik hou daar ook ni van. Ze hadden van de originelen moeten afblijven. Chris Reeve was de enige Superman/Clark Kent in de moviewereld punt. Einde verhaal. Er hadden na hem nooit andere supermanfilms mogen gemaakt worden. Hetzelfde met Burton's Batman. Blijf van de originals en klassiekers af en kom niet af met reboots/remakes. Daarvoor dienen comics. Smallville is dan weer een tv serie en past niet in de filmwereld. Nee ik en zoveel anderen (gelukkig maar) zijn gefixeerd op het feit dat Clark Kent niet zwart kan zijn. Omdat al 90 jaar Clark Kent blank is (een rus of sovjet is nog altijd blank). Blijf van een bestaande char en verhaallijn af. Als ze perse een zwarte superman willen maak dan een nieuw verhaallijn en nieuw alter ego van superman zoals ik al zei bv Marcus Jones. Geen enkele zwarte kan er mee lachen dat er een zwarte Clark Kent zal zijn ze vinden het zelfs beledigend omdat er een politieke statement achter staat.
90 jaar? Dan heb je het toch weer over comics, en niet de films? En dan is het niet waar. Daar is hij niet al 90 jaar blank. De groene, de bruine en de zwarte zijn hiervoor al aan bod geweest. Opnieuw, het loont toch om het topic even te doorbladeren.
 
90 jaar? Dan heb je het toch weer over comics, en niet de films? En dan is het niet waar. Daar is hij niet al 90 jaar blank. De groene, de bruine en de zwarte zijn hiervoor al aan bod geweest. Opnieuw, het loont toch om het topic even te doorbladeren.
De 1ste Superman comic is in 1938 uitgekomen met de mainstream verhaallijn: blank, Clark Kent, de bekende Kent ouders, Kryton, Lois Lane etc. Vervolgens zijn er cartoons verschenen in de jaren 40 van 1941 tot 1943 de bekende Fleischercartoons met opnieuw een blanke Superman/Clark Kent en zelfde mainstreamverhaallijn daarna de 1ste filmproductie van Superman in 1948 gespeeld door een blanke acteur Kirk Alyn daarna in 1951 door George Reeves die bekender is en dezelfde acteur heeft ook gespeeld in de 1ste superman tv serie. Met allemaal dezelfde verhaallijn en huidskleur. Vervolgens heeft Chris Reeve in 1978 Superman gespeeld in de beste Supermanfilm aller tijden maar nog altijd met dezelfde verhaallijn en een blanke acteur. Al die films en tv series volgen allemaal de mainstream comicverhaallijn, vooral Smallville. Jij blijft hameren op alternatieve supermanversies dat niet mainstream is.

Effe nu puur over de comics:

Verder bestaan er naast de primaire continuïteit (ofterwel mainstream verhaallijn) van het DC Universum ook veel stripseries die tonen wat er gebeurd zou zijn als Superman onder andere omstandigheden op aarde was beland of was opgegroeid. De meeste van deze strips maken deel uit van de Elseworldsreeks.
 
De 1ste Superman comic is in 1938 uitgekomen met de mainstream verhaallijn: blank, Clark Kent, de bekende Kent ouders, Kryton, Lois Lane etc.
sinds wanneer was het een deel van de verhaallijn dat hij blank was? Imho is dat nooit een deel van het verhaal geweest. Het was een toevalligheid, net zoals Clark Kent mss zijn haar gelzwart draagt. essentieel voor Superman was dat niet.

Deze discussie doet me denken aan een blonde bond. Ook veel hetze over geweest, niemand die er nog naar omkijkt.
 
sinds wanneer was het een deel van de verhaallijn dat hij blank was? Imho is dat nooit een deel van het verhaal geweest. Het was een toevalligheid, net zoals Clark Kent mss zijn haar gelzwart draagt. essentieel voor Superman was dat niet.

Deze discussie doet me denken aan een blonde bond. Ook veel hetze over geweest, niemand die er nog naar omkijkt.
Sinds Siegel en Shuster de bedenkers zijn van Superman en dat zo hebben bedacht dat die blank is 🙄
 
Sinds Siegel en Shuster de bedenkers zijn van Superman en dat zo hebben bedacht dat die blank is 🙄
Hebben ze bedacht dat die blank is? Of was dat toevallig gewoon zo getekend, maar betekent dit niks in het verhaal? Of doet Christopher Reeves oneer aan de tekenfiguur omdat hij 2cm te groot is?


maw: het doet er niet toe voor het verhaal, dus mogen ze het gerust aanpassen;
 
Terug
Bovenaan