Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Dan nog. Het feit dat je geen argumenten gebruikt maar wat komt lullig doen, dat vind ik geen mop hoor. Dus for the sake of it: leg eens uit waarom JC in deze discussie een dooddoener zou zijn?
Wat ik steeds hoorde als uitleg: het publiek waarvoor het bestemd was, was voornamelijk blank en een blank publiek heeft meer affiniteit met een blank hoofdpersonage. -> beter om het hoofdpersonage blank te maken.

Zelfde redenering: Amerika bestaat voor 60% uit blanken. -> beter om voor alle hoofdrollen blanke acteurs te nemen. :laugh:
 
Zo denk ik er ook over.
Niets tegen verscheidenheid op het scherm, maar vaste waarden zijn vaste waarden.

What's next: Wonderwoman gespeeld door Dwayne "the" Rock Johnson.
Ook al een chance dat de Hulk groen wordt en niet geel. Anders zou er wel 1 of andere blanke opduiken die dit racistisch tegenover Aziaten gaat vinden.
The Rock is niet zwart genoeg, besides Wonderwoman zullen ze dan eerder genderfluide/non-binairy maken :unsure:

Nee serieus, I don't give a shit op zich. Van mij mag Superman zwart zijn, w/e. Uiteindelijk stammen heel veel van die "grote superhelden" uit een periode waar dat per definitie allemaal blanke mannen waren dus als ze wil diversifiëren moeten ze sowieso wijzigingen doen aan wat we altijd gewoon geweest zijn. Ik hoop alleen wel dat ze niet in al die films allerhande niet zo verdoken "het leven is moeilijk als je zwart bent" boodschappen te steken.

In Falcon en the Winter Soldier vond ik dit al bij al nog goed gedaan, in de eerste 2 afleveringen lag het er nogal dik op maar dat was vooral om de nodige context te creëren, in latere afleveringen verdwenen die verwijzingen toch wat meer naar de achtergrond.
 
The Rock is niet zwart genoeg, besides Wonderwoman zullen ze dan eerder genderfluide/non-binairy maken :unsure:

Nee serieus, I don't give a shit op zich. Van mij mag Superman zwart zijn, w/e. Uiteindelijk stammen heel veel van die "grote superhelden" uit een periode waar dat per definitie allemaal blanke mannen waren dus als ze wil diversifiëren moeten ze sowieso wijzigingen doen aan wat we altijd gewoon geweest zijn. Ik hoop alleen wel dat ze niet in al die films allerhande niet zo verdoken "het leven is moeilijk als je zwart bent" boodschappen te steken.

In Falcon en the Winter Soldier vond ik dit al bij al nog goed gedaan, in de eerste 2 afleveringen lag het er nogal dik op maar dat was vooral om de nodige context te creëren, in latere afleveringen verdwenen die verwijzingen toch wat meer naar de achtergrond.
Laatste aflevering niet gezien? :unsure:

Ik heb niets tegen die boodschappen, al dan niet verdoken, zolang ze passen in het verhaal en de wereld die geschapen wordt. In de context van Falcon en de Winter Soldier ging dit perfect, omdat het het personage wortelde in de werkelijkheid. De MCU toont een wereld die basically exact dezelfde is als de onze, maar dan met superhelden en -schurken. Dan houdt het geen steek moest je van Falcon Captain America maken zonder dat je die context van een zwarte die plots het vaandel van de VS wordt uitdiept.

In Star Trek: Discovery heb je daar zo'n aantal scenes met een non-binair karakter en twee homoseksuele karakters ... het feit dat die personages er waren, was geen probleem ... maar dat ze daar in de serie zo gevoelig over deden, dat voelde raar. Omdat je net verwacht dat 2000 jaar in de toekomst zo'n zaken niet meer met dezelfde gevoeligheden als nu bij ons moeten besproken worden.
 
“Ik trek mij aan welke huidskleur een fictieve superheld heeft, en nu die zwart is heeft die afgedaan. Insert some bullshit excuus over de lore die bij eke reboot toch verandert. Maar ik ben geen racist hoor, het probleem ligt bij de woke mensen.”
 
Doet de huidskleur van Superman er toe voor het verhaal? Neen. Doet de huidskleur van Black Panther er toe voor het verhaal? Ja.

Zo simpel is het hoor jongens. Zolang die 'regel' wordt gevolgd is al die verontwaardiging nergens voor nodig naar mijn mening.
Dit is voor mij de enige correcte samenvatting. Gaat het over een historisch figuur of is het relevant aan het verhaal? Dan moeten bepaalde karaktereigenschappen bewaard worden.
Gaat het over een fictief karakter in een fictieve wereld? Dan maakt dat allemaal niet uit en kan alleen maar bijdragen bij een breder gedragen franchise en aanvaarding.

Stel dat Superman op aarde komt en niet verliefd wordt op Lois Lane maar op Louis Lane, als dat past in het verhaal, waarom niet?

In een andere thread ging het over het overaanbod aan thema-dagen voor bijvoorbeeld de LGBTQ+ gemeenschap. En ik maak dezelfde conclusie hier: hoe meer weerstand er op dergelijke zaken komt, hoe meer de profileringsdrang dat er al zijn om met meer van die initiatieven te komen. Zolang dit niet als normaal kan beschouwd worden zullen mensen zich genoodzaakt vinden om elke kans te grijpen om veranderingen te doen.

De huidskleur van Superman een institutioneel probleem, het moet niet gekker worden.
 
Laatste aflevering niet gezien? :unsure:

Ik heb niets tegen die boodschappen, al dan niet verdoken, zolang ze passen in het verhaal en de wereld die geschapen wordt. In de context van Falcon en de Winter Soldier ging dit perfect, omdat het het personage wortelde in de werkelijkheid. De MCU toont een wereld die basically exact dezelfde is als de onze, maar dan met superhelden en -schurken. Dan houdt het geen steek moest je van Falcon Captain America maken zonder dat je die context van een zwarte die plots het vaandel van de VS wordt uitdiept.
Nee, het verschil is dat ze in (ik denk) de 2de aflevering expliciet die scene met die agenten moeten laten zien waar ze recht naar "de zwarte" gaan. Ok, I get it... het gedrag van de politie tegenover zwarten is niet ok maar dat wist ik al en is écht niet nodig om de context van te schetsen waarin een zwarte man Captain America wordt.
 
Nee, het verschil is dat ze in (ik denk) de 2de aflevering expliciet die scene met die agenten moeten laten zien waar ze recht naar "de zwarte" gaan. Ok, I get it... het gedrag van de politie tegenover zwarten is niet ok maar dat wist ik al en is écht niet nodig om de context van te schetsen waarin een zwarte man Captain America wordt.
Daar verschillen we dan over in mening. Voor mij wortelt dat de serie gewoon in de realiteit.
 
De huidskleur van Superman een institutioneel probleem, het moet niet gekker worden.

Dit gaat toch veel verder dan enkel maar de huidskleur van Superman... Als je de discussie op deze manier de mond snoert dan hoeft ze zelfs nooit meer gevoerd te worden.
 
Dit gaat toch veel verder dan enkel maar de huidskleur van Superman... Als je de discussie op deze manier de mond snoert dan hoeft ze zelfs nooit meer gevoerd te worden.
In plaats van anderen voortdurend ervan te beschuldigen van dooddoeners en de mond snoeren, kan je misschien zelf ook eens inhoudelijk argumenten geven waarover we kunnen discussiëren? Want veel discussie is er niet aan zo hoor.
 
Dit gaat toch veel verder dan enkel maar de huidskleur van Superman... Als je de discussie op deze manier de mond snoert dan hoeft ze zelfs nooit meer gevoerd te worden.
In andere gevallen zou ik het misschien met je eens zijn. Ik vind het bij James Bond trouwens raarder dan hier, en daar vind ik het ook helemaal niet zo raar.

Dit is Superman. Waarvan er 100 alternatieve universums bestaan. Soms is hij groen van huidskleur, soms is hij een Rus, soms is hij een (bruin?) monster als Superdemon, soms leeft hij in de middeleeuwen... Dat er nu gekozen wordt voor een universum waarin hij zwart is, zal wel redenen hebben. Maar hier wordt geen bestaande lore aangepast om een punt te maken, of toch niet meer dan elke andere superheldenfilm.
 
Dit gaat toch veel verder dan enkel maar de huidskleur van Superman... Als je de discussie op deze manier de mond snoert dan hoeft ze zelfs nooit meer gevoerd te worden.
Het is te hopen. Misschien groeit deze superman op in Harlem tijdens de depressie. Ik denk dat niemand zit te wachten om nog eens voor de zoveelste keer superman's origins story herverteld te zien worden. Nuja t'is WB DC. K'denk dat niemand meer echt zit te wachten op DC films. 😅
 
Disclaimer: Dat dit een puur politieke keuze kan zijn, ga ik niet ontkennen. Daar mag iedereen van mij gerust een goed onderbouwde mening over hebben.

Maar is er per se iets mis mee dat een zwarte acteur Superman zou spelen? Het is fictie. Maakt de andere huidskleur van hem ineens een neppe Superman?
En wat dan met vorige Supermans die bijvoorbeeld een andere oogkleur hadden dan de oorspronkelijke, 5 centimeter groter of kleiner waren, ... Voor het verhaal maakt dat toch allemaal 0,0 uit, net zoals de huidskleur.

Imo zit het zo: Idealiter moet je hier niet specifiek op zoek gaan naar een zwarte acteur, maar laat je iedereen toe auditie te doen. Is de beste een zwarte, Indiër, Oost-Aziaat, Mediterraniër, ..., dan pak je die persoon, ongeacht zijn huidskleur. Alleen is het om in zulke situatie terecht te komen, misschien even nodig dat eens enkele producenten een statement te maken door effectief eens iemand met een andere huidskleur dan wit te kiezen om te tonen dat niet enkel blanken kans maken op die rollen.

Dit eigenlijk.
Enfin kies gewoon de beste en als ze er een story line in willen verwerken dat superman zwart is en dat relevant is, why not. Het is fictie he.
Is het niet relevant dan moeten ze gewoon de beste acteur kiezen voor de rol en niet naar huidskleur kijken.

Wat ik wel niet versta:

De film moet gemaakt worden door een zwarte regisseur en de franchise helemaal omgooien.
 
@kay-gell Ik begrijp het laatste wat je zegt en ben er mee eens dat de auditie open for all moet zijn. Maar hoe ga je kunnen verdedigen dat je objectief voor de juiste keuze bent gegaan en dat die keuze niet vooringenomen is door de historische bagage van een blanke Superman?
 
In plaats van anderen voortdurend ervan te beschuldigen van dooddoeners en de mond snoeren, kan je misschien zelf ook eens inhoudelijk argumenten geven waarover we kunnen discussiëren? Want veel discussie is er niet aan zo hoor.
Wanneer een blank fictief personage plots zwart wordt, dan wordt elke commentaar daarop gecounterd door te zeggen dat het toch maar een fictief personage is, en dat huidskleur toch geen rol speelt. Ja het is inderdaad maar een superheld, en het maakt inderdaad niet uit welke kleur die heeft, zelfs als ziet hij geel of blauw. Maar als er dan toch een gebrek is aan diversiteit in die comicwereld, vindt dan gewoon enkele nieuwe figuren uit die wel gekleurd zijn. Een bestaand personage plots een andere kleur gaan geven doe je niet met de bedoeling om meer diversiteit of kleur te brengen, nee dit doe je om een statement te maken.

Wanneer een blank historisch personage plots zwart wordt, dan wordt elke commentaar daarop gecounterd door te zeggen dat huidskleur geen rol speelt, want dat bepaalde historische rollen of figuren al eerder werden vertolkt door blanke acteurs terwijl het in de realiteit misschien gekleurde personen waren. Veel van die rollen werden inderdaad door blanke Hollywood acteurs gespeeld. De redenen daarvoor zijn onder andere het feit dat er gewoon weg meer blanke acteurs waren, en dat het publiek waarvoor die films waren nu ook eenmaal overwegend blank was. Uiteraard zag je dit fenomeen vroeger veel meer dan nu, en ik zie ook liever dat een rol vertolkt wordt door iemand die de origine van het personage het best benadert, inclusief de taal als het kan. Dus dit als argument gaan gebruiken om bijvoorbeeld de rol van Churchill door een zwart personage te laten spelen is compleet te gek, zoiets doe je niet bij gebrek aan acteurs of omwille van commerciële overwegingen, maar ook puur voor een statement te maken.

En wat me nog het meest stoort in heel deze discussie is dat telkens er commentaar komt op het plotse veranderen van een huidskleur er steeds de reactie op komt dat huidskleur toch geen rol zou mogen spelen, waarmee er geïnsinueerd wordt dat diegene die commentaar geeft problemen heeft met huidskleur of zelf een racist is. Wel als huidskleur toch geen probleem is, waarom moeten ze dan in eerste instantie veranderen?

Stel dat de producer van The Fresh Prince zou beslissen om alle acteurs te vervangen door blanke acteurs, en daar komt commentaar op. Zou die producer er dan ook mee weg komen door te zeggen dat huidskleur toch geen rol speelt?
 
Wat een quatsch toch allemaal. Superman is altijd al blank geweest in de strips. Als ze ergens een zwarte vervangen door een blanke is het kot te klein.
1) Nu vervangen 'ze' de blanke superman door een zwarte en is het kot even goed te klein. Wat is uw punt?

2) Er bestaan blijkbaar nogal veel verschillende Supermans. Niemand heeft de film al gezien, misschien is het zelfs relevant voor het verhaal dat hij zwart is.
 
@kay-gell Ik begrijp het laatste wat je zegt en ben er mee eens dat de auditie open for all moet zijn. Maar hoe ga je kunnen verdedigen dat je objectief voor de juiste keuze bent gegaan en dat die keuze niet vooringenomen is door de historische bagage van een blanke Superman?
Niet dat ik er iets op tegen heb, maar tegenwoordig voelt het heel erg veel aan dat de keuze vooringenomen is door de historische bagage die we nu proberen overcompenseren.

Het zal me worst wezen dat Spiderman of Superman zwart, aziatisch, homo of lesbisch is, maar ik vind de tegenbeweging tegen het "blanke mannen zijn entitled" óók heel erg ver doorslaan.

Je mag tegenwoordig Braveheart opnieuw filmen en er zal commentaar komen op het feit dat er geen zwarte acteur in meedoet (of zo voelt het toch). En dàt stoort me wel.

Nu, het is een slinger die even moet doorslaan richting die kant om uiteindelijk op een gezond evenwicht uit te komen denk ik.
 
@kay-gell Ik begrijp het laatste wat je zegt en ben er mee eens dat de auditie open for all moet zijn. Maar hoe ga je kunnen verdedigen dat je objectief voor de juiste keuze bent gegaan en dat die keuze niet vooringenomen is door de historische bagage van een blanke Superman?

Maar nu ga je omgekeerd die historische bagage meenemen om bewust voor iemand zwart te kiezen?
Neem gewoon de beste regisseur en als je superman eens wil omgooien en die zwart/vrouwelijk maken, fine by me als dat een bepaalde visie is die ze willen testen.

Maar waarom moet dan ook de regisseur zwart zijn?
Neem dan toch ook gewoon de beste regisseur die aansluit bij die visie, die moet toch ook niet per definitie zwart zijn?
 
Maar nu ga je omgekeerd die historische bagage meenemen om bewust voor iemand zwart te kiezen?
Neem gewoon de beste regisseur en als je superman eens wil omgooien en die zwart/vrouwelijk maken, fine by me als dat een bepaalde visie is die ze willen testen.

Maar waarom moet dan ook de regisseur zwart zijn?
Neem dan toch ook gewoon de beste regisseur die aansluit bij die visie, die moet toch ook niet per definitie zwart zijn?
Nog niemand weet wie de regisseur is. De schrijver van het script is echter ook een zwarte. Ik weet niet of dat per definitie zo moest zijn, maar het is altijd al in Hollywood geweest dat er verschillende redenen zijn voor de keuze van een regisseur, en dat is heus niet alleen wie de beste is.
 
Terug
Bovenaan