Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Nog niemand weet wie de regisseur is. De schrijver van het script is echter ook een zwarte. Ik weet niet of dat per definitie zo moest zijn, maar het is altijd al in Hollywood geweest dat er verschillende redenen zijn voor de keuze van een regisseur, en dat is heus niet alleen wie de beste is.

Nee maar het staat wel in het artikel dat de regisseur zwart moet zijn, vandaar.
 
En wat me nog het meest stoort in heel deze discussie is dat telkens er commentaar komt op het plotse veranderen van een huidskleur er steeds de reactie op komt dat huidskleur toch geen rol zou mogen spelen, waarmee er geïnsinueerd wordt dat diegene die commentaar geeft problemen heeft met huidskleur of zelf een racist is. Wel als huidskleur toch geen probleem is, waarom moeten ze dan in eerste instantie veranderen?
Lees mijn eerste post in dit topic. Dat heeft volgens mij met het maken van een statement te maken.

Ik heb het idee dat we het over de essentie wel eens zijn: de huidskleur van Superman hoort geen fuck uit te maken. De weg ernaartoe is een ander verhaal. Je zegt zelf ook dat wanneer je de keuze hebt uit 100 mensen bij een open auditie, de kans momenteel groot is dat een blanke gekozen zal worden vanwege de historische bagage van Superman. Dat moet echter niet helemaal het geval te zijn. Hier wordt daarom een precedent geschapen. Ik ga er niet flauw over doen. Dit is volgens mij voor 90% een politieke beslissing en mogelijk voor 10% commercieel en 0% voor andere redenen.

Ik vind het persoonlijk mooi dat van Superman (voor 1 film) een zwarte wordt gemaakt in de plaats van een nieuwe superheld uit te vinden die dan zwart is, net vanwege de politieke/sociale redenen. Niet alleen zijn er blanken gekant tegen zwarten, maar in de Afrikaanse cultuur die beïnvloed is door kolonisatie en de Amerikaanse cultuur worden blanken door velen als superieur aan zwarten beschouwd. Dit niet alleen door blanken, maar misschien nog meer door sommige zwarten. Als blanke word je in de meeste zwarte Afrikaanse landen bijvoorbeeld door veel zwarten als rijke en machtige beschouwd. Figuren als Superman helpen daar niet bij. Superman is volgens mij in Europa, Amerika en Afrika dé meest bekende superheld. Hem zwart maken doet veel meer voor het zelfbeeld van zwarten dan een simpele 'sorry' voor een geschiedenis van honderden jaren van onderdrukking, slavernij, het afhakken van handen, aparte plekken op bussen, .... En dat is niet alleen voor zwarten. Ik vind het zelf ongemakkelijk als ik door sommigen als rijk, slimmer of machtiger word beschouwd vanwege mijn huidskleur. Het doet ook meer dan een nieuw personage uitvinden dat zwart is, want dat personage zal altijd ondergeschikt blijven aan Superman.

En nee, de slinger mag ook écht niet doorslaan. Zolang het bij een paar kleine duwtjes in de rug blijft om de slinger eindelijk eens in het 'midden' te krijgen, zullen zulke zaken ook hopelijk op een bepaald moment niet meer nodig zijn. Voorlopig zijn er velen die het wel nodig achten, en ik kan volledig begrijpen waarom. Dat ik dit nodig vind, vind ik ook spijtig.
 
Lees mijn eerste post in dit topic. Dat heeft volgens mij met het maken van een statement te maken.

Ik heb het idee dat we het over de essentie wel eens zijn: de huidskleur van Superman hoort geen fuck uit te maken. De weg ernaartoe is een ander verhaal. Je zegt zelf ook dat wanneer je de keuze hebt uit 100 mensen bij een open auditie, de kans momenteel groot is dat een blanke gekozen zal worden vanwege de historische bagage van Superman. Dat moet echter niet helemaal het geval te zijn. Hier wordt daarom een precedent geschapen. Ik ga er niet flauw over doen. Dit is volgens mij voor 90% een politieke beslissing en mogelijk voor 10% commercieel en 0% voor andere redenen.

Ik vind het persoonlijk mooi dat van Superman (voor 1 film) een zwarte wordt gemaakt in de plaats van een nieuwe superheld uit te vinden die dan zwart is, net vanwege de politieke/sociale redenen. Niet alleen zijn er blanken gekant tegen zwarten, maar in de Afrikaanse cultuur die beïnvloed is door kolonisatie en de Amerikaanse cultuur worden blanken door velen als superieur aan zwarten beschouwd. Dit niet alleen door blanken, maar misschien nog meer door sommige zwarten. Als blanke word je in de meeste zwarte Afrikaanse landen bijvoorbeeld door veel zwarten als rijke en machtige beschouwd. Figuren als Superman helpen daar niet bij. Superman is volgens mij in Europa, Amerika en Afrika dé meest bekende superheld. Hem zwart maken doet veel meer voor het zelfbeeld van zwarten dan een simpele 'sorry' voor een geschiedenis van honderden jaren van onderdrukking, slavernij, het afhakken van handen, aparte plekken op bussen, .... En dat is niet alleen voor zwarten. Ik vind het zelf ongemakkelijk als ik door sommigen als rijk, slimmer of machtiger word beschouwd vanwege mijn huidskleur. Het doet ook meer dan een nieuw personage uitvinden dat zwart is, want dat personage zal altijd ondergeschikt blijven aan Superman.

En nee, de slinger mag ook écht niet doorslaan. Zolang het bij een paar kleine duwtjes in de rug blijft om de slinger eindelijk eens in het 'midden' te krijgen, zullen zulke zaken ook hopelijk op een bepaald moment niet meer nodig zijn. Voorlopig zijn er velen die het wel nodig achten, en ik kan volledig begrijpen waarom. Dat ik dit nodig vind, vind ik ook spijtig.

Hoewel ik er dus geen probleem mee zie dat superman zwart zou zijn (zie voorgaande) vind ik dat er op momenten toch écht enorm overdreven wordt.
Net alsof superman ervoor zorgt dat de blanken een hoger aanzien hebben omdat het een fictief blank karakter is. Geloof je dat nu echt zelf?

En alsof superman zwart maken dan plots iets zou doen aan het zelfbeeld van zwarten?
Wait, what?

En dat je in andere continenten als rijk aanzien wordt dat heeft er gewoon mee te maken omdat we, globaal gezien, in de westerse wereld ook een pak rijker zijn.
Ik heb in Thailand gewoond en daar werd een zwarte Amerikaan even "hoog" aangeschreven als een blanke Europeaan als het om geld ging hoor.
Dat heeft gewoon 0.0 met huidskleur te maken en alles met de plaats waar je van afkomstig bent.
 
Hoewel ik er dus geen probleem mee zie dat superman zwart zou zijn (zie voorgaande) vind ik dat er op momenten toch écht enorm overdreven wordt.
Net alsof superman ervoor zorgt dat de blanken een hoger aanzien hebben omdat het een fictief blank karakter is. Geloof je dat nu echt zelf?

En alsof superman zwart maken dan plots iets zou doen aan het zelfbeeld van zwarten?
Wait, what?
Dat is niet iets dat van vandaag op morgen de mensheid zal veranderen, zeker niet. Dat wil ik niet gezegd hebben. Zelfs 8 jaar een zwarte president heeft daar nog maar weinig aan gedaan.

Wel wens ik de generatie die nu opgroeit voorbeelden in verschillende branches toe van mensen van alle etniciteiten die tonen dat je huidskleur eigenlijk niets uitmaakt. Wij zagen als kind zoiets niet gebeuren en ik denk dat het voor velen van onze leeftijd nu daarom moeilijker is om te accepteren dat zoiets kan, zelfs in een fictief universum. Als je dergelijke zaken (voorlopig gericht, later hopelijk niet meer gestuurd) normaliseert, kan dat volgens mij wel een serieus verschil maken.

Maar bon, ik citeer hier geen studies of zo, dat is puur mijn gevoel en mening hierover. Als een paar deftige studies het complete tegendeel beweren en zeggen dat mijn mening hierover compleet ongegrond is en niet strookt met de werkelijkheid, zal ik dat wel aanvaarden.
 
Nee maar het staat wel in het artikel dat de regisseur zwart moet zijn, vandaar.
Daar heb ik eigenlijk vooral een probleem mee. Die vooringenomendheid van 'het moet per se een zwarte zijn'.
Al die idiote reboots om dan per se een wit personage zwart te maken en daar ook meteen een hele heisa rond te maken.
Dat is gewoon vermoeiend. En niet bevorderlijk voor de evolutie naar een meer progressieve samenleving.

Ik verlang echt tot het moment dat heel die LGBT+WTFBBQ genormaliseerd is.
Mij boeit het echt niet wat de kleur van iemand is, of diens geaardheid.
En als dat mooi past in de serie/film, dan moet je dat gewoon doen.
En omgekeerd ook niet doen als het gewoon niet past (bv 2 zussen met dezelfde ouders waarvan de ene zus blank is en de andere aziaat is gewoon raar en enorm verwarrend).

We hebben dat hier trouwens zo mooi voorgehad met een trans die minister is geworden.
It just happened and nobody cared.
Geen hele discussie van 'het moet per se een trans worden en we moeten per se de wereld laten weten dat we progressief zijn'.
 
Ik begin het stilaan serieus te krijgen met die overdreven politieke correctheid en diversiteit die ze door de strot rammen. De klepel is fameus doorgeslagen.
Indeed, de klepel is compleet doorgeslagen. Wat is volgende nu eigenlijk, een zwarte trans die Batman gaat spelen? :unsure:
 
We hebben dat hier trouwens zo mooi voorgehad met een trans die minister is geworden.
It just happened and nobody cared.
Geen hele discussie van 'het moet per se een trans worden en we moeten per se de wereld laten weten dat we progressief zijn'.
Op die manier komt het ook natuurlijk en normaal over. Maar door minorities te gaan forceren in allerlei films/media waar het eigenlijk niet past in het originele verhaal, dan komt het gewoon geforceerd en onnatuurlijk over. Met onze trans minister ziet niemand nog niet eens dat het een trans is, laat staan dat iemand ervan wakker ligt.
 
Dat jullie daar zo over zouden struikelen laat juist zien hoeveel werk er nog aan de winkel is alvorens het genormaliseerd zou zijn.
Dit dus. We zijn nog maar net begonnen op het pad naar meer gelijke representatie, als jullie nu al vinden dat de klepel te ver is doorgeslagen dan ga je de toekomst niet plezant vinden denk ik.
 
WB en DC hebben aangekondigd op Henry Cavills zijn verjaardag dat ze hem niet meer nodig gaan hebben en dat ze een zwarte acteur voor superman gaan kiezen wtf :wallbash::eek:

link

Henry heeft hen ontvolgt op social media.

link

In wat voor omgekeerde wereld leven wij? Hoe the fuck is superman zwart? Al bijna 90 jaar is superman blank en nu ineens gaan WB en DC het warm water uitvinden terwijl letterlijk alle fans dit niet ok vinden.
I couldn't care less
 
Hier zie je toch een duidelijk verschil tussen Marvel en DC.

Marvel creeert meer representatie door minder bekende karakters die ORIGINEEL niet-blank zijn een eigen film te geven, en op die manier een groter platform te geven.
DC gaat dan hun bekenste karakter race-benden in de hoop om de superman-fans te combineren met de zwarte populatie.

Persoonlijk heb ik mijn voorkeur aan hoe Marvel het aanpakt. Daarmee zit je de originele comics (en hun meestal zwarte schrijvers) ook nog eens extra in de verf. Want bij de DC-aanpak gaat in realiteit een deel van superman-fans dit niet pikken, en gaan er zwarte DC-fans tegen deze beslissing zijn. Ik ben er zeker van dat er genoeg zwarte DC-karakters zijn die het verdienen om een eigen film te krijgen, maar ze durven waarschijnlijk na enkele DC-film-flops dit risico niet nemen.
 
Dat jullie daar zo over zouden struikelen laat juist zien hoeveel werk er nog aan de winkel is alvorens het genormaliseerd zou zijn.
De vraag is maar wat een zwarte superman hier aan bijdraagt. In mijn opinie heeft dit net een averechts effect.
 
1) Nu vervangen 'ze' de blanke superman door een zwarte en is het kot even goed te klein. Wat is uw punt?

2) Er bestaan blijkbaar nogal veel verschillende Supermans. Niemand heeft de film al gezien, misschien is het zelfs relevant voor het verhaal dat hij zwart is.

The first African-American version of Superman depicted was in Legends of the DC Universe: Crisis on Infinite Earths (February 1999), which saw a Kal-El and Kara who were husband and wife, and who had been selected as the last survivors of Krypton through polling selection. This Superman died early in the one-shot, leaving Supergirl to carry on, ultimately sacrificing herself.

Final Crisis #7 introduces an African-American version of the Man of Steel who is the President of the United States in his secret identity, President Calvin Ellis (with the Kryptonian name of Kalel).

Er bestonden al meerdere zwarte supermen, ik zie echt het probleem niet. Overgevoelige snowflakes zijn weer triggered door een non-issue.
 
Laatst bewerkt:
Dit dus. We zijn nog maar net begonnen op het pad naar meer gelijke representatie, als jullie nu al vinden dat de klepel te ver is doorgeslagen dan ga je de toekomst niet plezant vinden denk ik.
Wat is gelijke represantatie? Wie gaat dat bepalen?
Gelijkheid is niet een blank personage zwart maken , dat is het tegenovergestelde.
 
Dit dus. We zijn nog maar net begonnen op het pad naar meer gelijke representatie, als jullie nu al vinden dat de klepel te ver is doorgeslagen dan ga je de toekomst niet plezant vinden denk ik.

Het probleem is dat het bij verhalen zoals deze eigenlijk niet gaat om gelijke representatie op een gezonde manier. Het gaat om het her-inkleuren van bestaande personages om aan een doorgeslagen diversiteitspolitiek tegemoet te komen.

Praktisch niemand, toch nier niet denk ik, heeft problemen met pakweg een zwarte Green Lantern of een zwarte Blade of Black Panter, originele superhelden die zwart waren. Ook met een Sam Wilson die een nieuwe zwarte Captain America wordt, is perfect oké (zelfs comics accurate), hij vervangt het originele personage - Steve Rogers - daarbij ook niet. Miles Morales - die trouwens half Latino is - vervangt Peter Parker ook niet.

Nu we weten natuurlijk niet of en hoe zo'n zwarte Superman ingevuld gaat worden. Als het gewoon Clark Kent / Kal El laten spelen door een zwart acteur, dan heb ik daar geen probleem mee, op zich is huidskleur niet echt van belang in dat verhaal, en is Superman eigenlijk een alien (die er toevallig perfect menselijk uitziet). Maar wat is dan de meerwaarde van zo'n recast? Puur voor een politiek woke-sausje? Dat lijkt me meer de zwarte gemeenschap een onorigineel afdankertje geven, in plaats van deftige representatie.
 
Er bestonden al meerdere zwarte superman, ik zie echt het probleem niet. Overgevoelige snowflakes zijn weer triggered door een non-issue.

Die laatste klinkt nog wel interessant, zo'n alternate universe versie zou tenminste origineler zijn.
 
Die laatste klinkt nog wel interessant, zo'n alternate universe versie zou tenminste origineler zijn.

Hopelijk doen ze inderdaad de moeite om er een fatsoenlijk alternate universe van te maken, want als ze hem gewoon her-inkleuren zou dat wel een teleurstelling en gemiste kans zijn.
 
Terug
Bovenaan