Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Disclaimer: Dat dit een puur politieke keuze kan zijn, ga ik niet ontkennen. Daar mag iedereen van mij gerust een goed onderbouwde mening over hebben.

Maar is er per se iets mis mee dat een zwarte acteur Superman zou spelen? Het is fictie. Maakt de andere huidskleur van hem ineens een neppe Superman?
En wat dan met vorige Supermans die bijvoorbeeld een andere oogkleur hadden dan de oorspronkelijke, 5 centimeter groter of kleiner waren, ... Voor het verhaal maakt dat toch allemaal 0,0 uit, net zoals de huidskleur.

Imo zit het zo: Idealiter moet je hier niet specifiek op zoek gaan naar een zwarte acteur, maar laat je iedereen toe auditie te doen. Is de beste een zwarte, Indiër, Oost-Aziaat, Mediterraniër, ..., dan pak je die persoon, ongeacht zijn huidskleur. Alleen is het om in zulke situatie terecht te komen, misschien even nodig dat eens enkele producenten een statement te maken door effectief eens iemand met een andere huidskleur dan wit te kiezen om te tonen dat niet enkel blanken kans maken op die rollen.
 
Doet de huidskleur van Superman er toe voor het verhaal? Neen. Doet de huidskleur van Black Panther er toe voor het verhaal? Ja.

Zo simpel is het hoor jongens. Zolang die 'regel' wordt gevolgd is al die verontwaardiging nergens voor nodig naar mijn mening.
Bah, Superman is the all-American boy scout, opgegroeid in een ruraal Amerikaans dorpje. Die omschrijving past veel beter bij een blanke, dan bij een minority. Ik vraag me af wat er nog allemaal gewijzigd zal worden aan zijn achtergrond, of blijft de rest bij het oude. Maar een Superman die in zijn jeugd/hedendaagse leven racisme tegenkomt en dan ondanks zijn superkrachten niet verbitterd wordt, voegt mss nog een extra dimensie toe.

Nu goed, eens zien wat ze ervan gaan maken zou ik zeggen, maar ze hadden evengoed eens een deftige film kunnen maken over de zwarte Green Lantern.
 
Wat een quatsch toch allemaal. Superman is altijd al blank geweest in de strips. Als ze ergens een zwarte vervangen door een blanke is het kot te klein.

Ze zouden beter een andere superheld laten spelen door een zwarte acteur. Keuze genoeg toch? : Luke Cage, Black Lightning, Storm, Vixen, Blade, Nubia, Batwing, Spectrum, Static Shock, Spawn, Green Lantern, Misty Knight, Black Panther, Bishop, Steel, Cyborg, ...
 
Krijg je onderhand geen overrepresentatie van een specifieke bevolkingsgroep?
Volgens wikipedia is 60,3% in Amerika blank, 18,5% hispanic en maar 13,4% zwart.

Als je het bekijkt volgens wereldpopulatie zouden er net meer acteurs uit Azië, het Midden Oosten of Latijns-Amerika moeten komen ipv zwarte acteurs.
 
Bah, Superman is the all-American boy scout, opgegroeid in een ruraal Amerikaans dorpje. Die omschrijving past veel beter bij een blanke, dan bij een minority. Ik vraag me af wat er nog allemaal gewijzigd zal worden aan zijn achtergrond, of blijft de rest bij het oude. Maar een Superman die in zijn jeugd/hedendaagse leven racisme tegenkomt en dan ondanks zijn superkrachten niet verbitterd wordt, voegt mss nog een extra dimensie toe.

Nu goed, eens zien wat ze ervan gaan maken zou ik zeggen, maar ze hadden evengoed eens een deftige film kunnen maken over de zwarte Green Lantern.
Deze Supermanfilm speelt zich ook af in de vorige eeuw. Het is een period piece. Als je bekend bent met comic books, weet je toch dat er honderden alternate universes zijn? Er is een Marvel Zombies, een Marvel 1608... Er is er zelfs eentje waar Superman in Rusland is geland ipv in Amerika. Waarom dan geen zwarte Superman?
 
Ahja een paar weken oud artikel dat bestaat uit een paar outrage tweets.

Ik snap absoluut niet waarom sommigen hier zo woedend van worden. Doet me denken aan de heisa toen men Idris Elba naar voor schoof als mogelijke opvolger voor Bond. Waarom ziet men hier toch zo'n grote problemen in? Alle figuren koste wat kost blank willen houden is gewoon bizar. Ik zou juist denken dat mensen blij zouden zijn dat er kans bestaat dat reboot nummer zoveel misschien een beetje vernieuwing zal brengen.

In de volgende batman gaan ze wel 3 verschillende generaties batmans tegelijkertijd opvoeren. In het multiverse lopen sowieso eindeloos veel zwarte supermannen rond. 🤷‍♂️
idd.. ik denk dat de mods beter gewoon die oude topic boven kunnen halen. ctrl F bond, replace superman....
Dit is een topic die ik echt niet meer ga volgen :D
 
Stop met hierover te discuteren mannen. Laat ons gewoon hopen dat heel deze woke doemp vanzelf overwaait binnen enkele jaren en jaag er u vooral niet meer in op.
 
Het kan me eigenlijk weinig schelen als ze superman nu eens zwart gaan maken, maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de klepel tegenwoordig gewoon te ver aan het doorslaan is?

Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de heisa rond de Friends reunie. Bij de fresh prince reunie, geen worrd over gerept. Waarom in godsnaam een probleem maken van die Friends reunie? Dat is nu toch echt voor niks nodig.
 
Stop met hierover te discuteren mannen. Laat ons gewoon hopen dat heel deze woke doemp vanzelf overwaait binnen enkele jaren en jaag er u vooral niet meer in op.
Dit heeft toch niks met woke te maken? Eigenlijk zou je het eerder anti-woke kunnen noemen. Iemand wil een film maken van een universum waarin Superman zwart is. Wat helemaal past binnen de comic book wereld. Maar daar kunnen blijkbaar sommige mensen niet tegen, omdat dat te veel doet denken aan woke en gedwongen veranderingen. Terwijl er nochtans zo veel verschillende universums bestaan als dat er filmreeksen bestaan over comics. Blijkbaar zijn we toch niet zo blind voor huidskleur als we zelf wel willen (doen) geloven.
 
Dit heeft toch niks met woke te maken? Eigenlijk zou je het eerder anti-woke kunnen noemen. Iemand wil een film maken van een universum waarin Superman zwart is. Wat helemaal past binnen de comic book wereld. Maar daar kunnen blijkbaar sommige mensen niet tegen, omdat dat te veel doet denken aan woke en gedwongen veranderingen. Terwijl er nochtans zo veel verschillende universums bestaan als dat er filmreeksen bestaan over comics. Blijkbaar zijn we toch niet zo blind voor huidskleur als we zelf wel willen (doen) geloven.

Zo kan je aan alles een draai geven natuurlijk. Dus Superman zwart maken is anti woke.
 
Dit heeft toch niks met woke te maken? Eigenlijk zou je het eerder anti-woke kunnen noemen. Iemand wil een film maken van een universum waarin Superman zwart is. Wat helemaal past binnen de comic book wereld. Maar daar kunnen blijkbaar sommige mensen niet tegen, omdat dat te veel doet denken aan woke en gedwongen veranderingen. Terwijl er nochtans zo veel verschillende universums bestaan als dat er filmreeksen bestaan over comics. Blijkbaar zijn we toch niet zo blind voor huidskleur als we zelf wel willen (doen) geloven.
De connectie met woke is heel snel gemaakt omdat het hier gaat om een bewuste keuze van een acteur met een huidskleur. Dat is anno 2021 niet zo snel zonder bijbedoelingen. Als ik mijn Focus Knack open staat daar steevast een artikel in waar iemand over woke ligt te neuten. Maar een zwarte Superman is op zich verdedigbaar omdat het fictie is en er artistieke vrijheid bestaat. Superman is geen historisch figuur. Een zwarte Jezus Christus, Ramses II of Shakespeare is bedenkelijker, al kan je dat mogelijk ook nog in termen van artistieke vrijheid verdedigen. Genoeg blanke acteurs die gekleurde historische figuren speelden.

Het gaat pas woke aanvoelen als de moraliserende vinger er heel dik op gaat liggen. Er is een verschil tussen goede geëngageerde cinema die tegen heilige huisjes stampt en "ik duw mijn mening door uw strot"-cinema die heel zeurderig en neurotisch overkomt.
 
Dan nog. Het feit dat je geen argumenten gebruikt maar wat komt lullig doen, dat vind ik geen mop hoor. Dus for the sake of it: leg eens uit waarom JC in deze discussie een dooddoener zou zijn?
 
Het is nog niet eens zeker of die film er wel komt. Kan cancel culture niet wachten tot de film uit is voor ze het web overwoekeren met hun boycot acties. 😅
 
Terug
Bovenaan