Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Nieland heeft iets tegen die acteur of elke andere zwarte acteur.
Maar waarom kan men dan bvb niet een zwarte 008 personage creëren, en een zwarte superman die naast Clark Kent kan bestaan (zie Miles Morales succes)
In dat geval zou je nog mooie samenlopende verhalen kunnen creëren
Bah, Ze hebben ooit is uitgelegd dat 007 eigenlijk een titel is en niet de naam van 1 agent. Geen idee in hoeverre dat retcon was. But it makes sense. Idris Elba is nen brit. Het zou me veel harder storen, mocht men persé een amerikaan ervoor kiezen denk ik :p

(en ja de Sean wash een Shcot, dat komt nog tenminshte van hetzhelfde eiland)
 
Bah, Ze hebben ooit is uitgelegd dat 007 eigenlijk een titel is en niet de naam van 1 agent. Geen idee in hoeverre dat retcon was. But it makes sense. Idris Elba is nen brit. Het zou me veel harder storen, mocht men persé een amerikaan ervoor kiezen denk ik :p

(en ja de Sean wash een Shcot, dat komt nog tenminshte van hetzhelfde eiland)
Ok. Die 007 kan ik nog inkomen, maar laat ‘m dan geen Bond heten aub.
Dat is toch gewoon vragen om reactie
Dan vind ik de marvel oplossing toch beter met hun spiderman
 

I'll just leave this here.

Nog veel plezier in deze thread!

Schitterend!

Daarnaast, zelfde discussie als de zwarte Bond. Als het past in het era en historisch niet als een tang op een varken slaagt, who cares? Een zwarte Bond in de koude oorlog zou niet kloppen. Een zwarte bond in een hedendaagse setting, waarom niet? Idem voor superman en spiderman, de huidskleur heeft geen enkele invloed op het verhaal, dus wat maakt het uit.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat in de omgekeerde richting het ook moet kunnen, dus als ze daar een van oorsprong zwart personage door een blanke laten spelen en het klopt in de totale setting, dan hoeft daar ook geen commentaar op te komen imo.
 
Schitterend!

Daarnaast, zelfde discussie als de zwarte Bond. Als het past in het era en historisch niet als een tang op een varken slaagt, who cares? Een zwarte Bond in de koude oorlog zou niet kloppen. Een zwarte bond in een hedendaagse setting, waarom niet? Idem voor superman en spiderman, de huidskleur heeft geen enkele invloed op het verhaal, dus wat maakt het uit.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat in de omgekeerde richting het ook moet kunnen, dus als ze daar een van oorsprong zwart personage door een blanke laten spelen en het klopt in de totale setting, dan hoeft daar ook geen commentaar op te komen imo.
Als hij plots zwart is noem hem dan niet Bond. Als een Afrikaanse actieheld die zich verzet tegen rebellen plots door een blanke gespeeld wordt zou me dat ook storen.
 
Als hij plots zwart is noem hem dan niet Bond. Als een Afrikaanse actieheld die zich verzet tegen rebellen plots door een blanke gespeeld wordt zou me dat ook storen.
Dit dus. Maak ‘m een 007 maar met een andere naam.
trouwens, dat filmpje is hilarisch.
Zwarte suoerman zijn kryptonite is een dag eerlijk werken 😂
Man of steal 🤣
 
Dit dus. Maak ‘m een 007 maar met een andere naam.
trouwens, dat filmpje is hilarisch.
Zwarte suoerman zijn kryptonite is een dag eerlijk werken 😂
Man of steal 🤣
Je beseft toch dat het ironisch is door die jokeswap hoop ik? :unsure:
 
Je beseft toch dat het ironisch is door die jokeswap hoop ik? :unsure:
Pfff, weet ge, dat men bvb een zwarte Superman wil hebben is zeker niet slecht, maar ik zou de creatie van het origineel respecteren (Clark kent) en gewoon een ander personage uitvinden
Zou nog een interessante VS film kunnen zijn
 
Bah, Ze hebben ooit is uitgelegd dat 007 eigenlijk een titel is en niet de naam van 1 agent. Geen idee in hoeverre dat retcon was. But it makes sense. Idris Elba is nen brit. Het zou me veel harder storen, mocht men persé een amerikaan ervoor kiezen denk ik :p

(en ja de Sean wash een Shcot, dat komt nog tenminshte van hetzhelfde eiland)
Daar ben ik eigenlijk nog altijd niet over uit of dat nu een titel is en elke acteur dus eigenlijk opnieuw een andere James Bond moet voorstellen, waarbij we anno 2021 dus perfect een zwarte 007 kunnen hebben.
Maar als dat niet zo is, heb ik toch ook liever dat ze gewoon een nieuwe personage maken.
 
Ik ben de eerste om te zeggen dat ik vind dat onze huidige maatschappij het politiek correcte vaak echt te veel nastreeft en dat zoals anderen hier al hebben aangegeven de klepel wat lijkt door te slagen.

Mijn eerste reactie op dit “nieuws” was dan ook dat ik het compleet absurd vind om een zwarte Superman het grote scherm op te laten draven.

Echter, als je wat afstand neemt, vind ik op zich wel dat het een geslaagde keuze kan zijn als het goed wordt uitgevoerd. Je hebt toch het gevoel dat de Superman franchise wel eens nieuwe insteek kan gebruiken. Waarom dan niet met een andere achtergrond/insteek, lijkt mij dat het de moeite waard kan zijn.

Daarnaast, wie kan er nu tegen Idris Elba zijn als 007/James Bond. Dat zou ik nu echt graag zien, lijkt mij echt een fenomenale keuze.
 
Ik ben de eerste om te zeggen dat ik vind dat onze huidige maatschappij het politiek correcte vaak echt te veel nastreeft en dat zoals anderen hier al hebben aangegeven de klepel wat lijkt door te slagen.

Mijn eerste reactie op dit “nieuws” was dan ook dat ik het compleet absurd vind om een zwarte Superman het grote scherm op te laten draven.

Echter, als je wat afstand neemt, vind ik op zich wel dat het een geslaagde keuze kan zijn als het goed wordt uitgevoerd. Je hebt toch het gevoel dat de Superman franchise wel eens nieuwe insteek kan gebruiken. Waarom dan niet met een andere achtergrond/insteek, lijkt mij dat het de moeite waard kan zijn.

Daarnaast, wie kan er nu tegen Idris Elba zijn als 007/James Bond. Dat zou ik nu echt graag zien, lijkt mij echt een fenomenale keuze.
Maar hoe ver ga je met die nieuwe achtergrond/insteek? Geen idee of ze buiten de huidskleur nog zaken willen vervangen, maar het personage Superman heeft al een achtergrondverhaal, vastgelegde uiterlijke kenmerken, etc. Als je die allemaal gaat veranderen en er de naam Superman op plakt maakt van uw creatie niet plots Superman.

Je kan van de Ninja Turtles ook 4 konijnen maken en er de naam Ninja Turtles op plakken. Maar dat maakt van die konijnen nog geen schildpadden. (Tof weetje: het oorspronkelijke idee was om konijnen te gebruiken ipv schildpadden)

Bij Bond is het verhaal soortgelijk, echter is daar nooit echt uitspraak over geweest of de naam Bond een echte of valse naam is. In een van de vorige films is Bond naar het graf van zijn ouders gegaan die ook deze naam hadden. Dus dat zou impliceren dat 007 een codenaam is maar Bond niet. Al leeft die franchise een beetje in een anime wereld. Waarmee ik wil zeggen dat het verhaal zich jaren blijft doorlopen maar het hoofdpersonage even oud blijft, en bijgevolg dezelfde leeftijd blijft behouden. En als Bond werkelijk steeds dezelfde persoon moet voorstellen kan je er vrij moeilijk plots een zwarte van maken. Idris Elba kan gerust 007 spelen, geef ‘m gewoon een andere naam. Of retcon heel de boel en maak van de naam Bond ook een codenaam.

Dat is hetgeen mij voornamelijk stoort aan heel die discussie. Je hebt een personage dat volledig visueel is uitgewerkt en een bepaalde achtergrond heeft, dat kan je niet zomaar veranderen vind ik. Van de bomma in Familie ga je ook plots geen Spaanse furie van 30 jaar maken.
 
Maar hoe ver ga je met die nieuwe achtergrond/insteek? Geen idee of ze buiten de huidskleur nog zaken willen vervangen, maar het personage Superman heeft al een achtergrondverhaal, vastgelegde uiterlijke kenmerken, etc. Als je die allemaal gaat veranderen en er de naam Superman op plakt maakt van uw creatie niet plots Superman.

Je kan van de Ninja Turtles ook 4 konijnen maken en er de naam Ninja Turtles op plakken. Maar dat maakt van die konijnen nog geen schildpadden. (Tof weetje: het oorspronkelijke idee was om konijnen te gebruiken ipv schildpadden)

Bij Bond is het verhaal soortgelijk, echter is daar nooit echt uitspraak over geweest of de naam Bond een echte of valse naam is. In een van de vorige films is Bond naar het graf van zijn ouders gegaan die ook deze naam hadden. Dus dat zou impliceren dat 007 een codenaam is maar Bond niet. Al leeft die franchise een beetje in een anime wereld. Waarmee ik wil zeggen dat het verhaal zich jaren blijft doorlopen maar het hoofdpersonage even oud blijft, en bijgevolg dezelfde leeftijd blijft behouden. En als Bond werkelijk steeds dezelfde persoon moet voorstellen kan je er vrij moeilijk plots een zwarte van maken. Idris Elba kan gerust 007 spelen, geef ‘m gewoon een andere naam. Of retcon heel de boel en maak van de naam Bond ook een codenaam.

Dat is hetgeen mij voornamelijk stoort aan heel die discussie. Je hebt een personage dat volledig visueel is uitgewerkt en een bepaalde achtergrond heeft, dat kan je niet zomaar veranderen vind ik. Van de bomma in Familie ga je ook plots geen Spaanse furie van 30 jaar maken.

Maar die achtergrond, nergens hoeft die toch gewijzigd of anders verklaard te worden omdat Superman zwart zou zijn? Visueel strookt het idd niet met het oorspronkelijke beeld van Superman, maar qua achtergrond is er toch geen enkele reden om aan te nemen dat hij niet zwart zou kunnen zijn? Op Krypton kunnen toch perfect zwarte mensen gewoond hebben. Sterker nog, zijn oorspronkelijke naam (Kal-El) doet zelfs Arabisch aan (al betwijfel ik of dat de bedoeling was van de bedenkers).

Nee, het zuivere probleem is dat hij altijd als blank is afgebeeld, het verhaal of oorsprong doet er imo echt niet toe. En dan vind ik toch dat het much ado about nothing is. Choose your battles zou ik zeggen, maar hier zou ik me echt niet teveel druk om maken.
 
Maar die achtergrond, nergens hoeft die toch gewijzigd of anders verklaard te worden omdat Superman zwart zou zijn? Visueel strookt het idd niet met het oorspronkelijke beeld van Superman, maar qua achtergrond is er toch geen enkele reden om aan te nemen dat hij niet zwart zou kunnen zijn? Op Krypton kunnen toch perfect zwarte mensen gewoond hebben. Sterker nog, zijn oorspronkelijke naam (Kal-El) doet zelfs Arabisch aan (al betwijfel ik of dat de bedoeling was van de bedenkers).

Nee, het zuivere probleem is dat hij altijd als blank is afgebeeld, het verhaal of oorsprong doet er imo echt niet toe. En dan vind ik toch dat het much ado about nothing is. Choose your battles zou ik zeggen, maar hier zou ik me echt niet teveel druk om maken.
Zijn naam is allicht eerder Hebreeuws geïnspireerd. Zijn bedenkers waren joods, al hebben die nooit zelf een joodse invalshoek aangegeven in interview o.i.d.
 
Het is ook niet dat er geen weg terug meer is als ze nu een zwarte Superman afbeelden. In de toekomst kunnen ze perfect terug een andere richting uitgaan.
 
Waarom zou de achtergrond niet gewijzigd kunnen worden? Er worden toch vaak verhalen en personages heruitgevonden, ik vind dat juist cool. Ik keek als kind op zaterdag Batman TAS én Batman Beyond. Of al die variaties op Spiderman in Spiderverse bv (dat was niet alleen Miles Morales hé, daar kwamen ook Spider ham, Spiderman Noir, Spider Gwen in voor ) waren toch tof? Disneyfilms zijn ook vaak heruitgevonden variaties van klassieke sprookjes en mythes: het verhaal van hun Hercules film ging volgens mij toch iets anders dan de griekse mythen. Die zelf trouwens ook veranderden doorheen de tijd.

Ik zou het een gemiste kans vinden moesten ze gewoon Clark Kent herkleuren maar voor de rest alles hetzelfde houden. Een zwarte Superman in de tijd van de civil rights protesten zou toch een interessante invalshoek kunnen zijn.

Ik snap dat echt niet die reflexieve reacties als er iemand zijn eigen draai wilt geven aan een bestaand verhaal .. Je hoeft dat toch niet te kijken , er is nog altijd het originele verhaal als je dat graag wilt (buiten misschien enkele uitzondering zoals de Episode 4 waar Han eerst schoot, dan snap ik het wel als het origineel onbeschikbaar wordt gemaakt). Als jij zelf vind dat reimagined verhalen je niet aanspreken is dat okay hoor, maar die bijna beledigde verontwaardiging omdat iemand een verhaal op een andere manier vertelt dan je zelf wilt .. Ik snap het gewoon écht niet.
 
Daar ben ik eigenlijk nog altijd niet over uit of dat nu een titel is en elke acteur dus eigenlijk opnieuw een andere James Bond moet voorstellen, waarbij we anno 2021 dus perfect een zwarte 007 kunnen hebben.
Maar als dat niet zo is, heb ik toch ook liever dat ze gewoon een nieuwe personage maken.
Bedenkingen:

Ghostbusters: kopieren van de reeks met 4 vrouwen. Was bagger: commentaar
Men In Black (International): we vervangen 1 vent door een vrouw. Bagger: commentaar
Terminator Dark Fate: John moest dood, om dan te vervangen worden door Mexicaanse verzetsstrijdster. Bagger film: commentaar

Maar:
Terminator The Sarah Connor Chronicles: Arnold werd vervangen door een vrouwelijke terminator. Zeer kwalitatief: geen commentaar. Iedere fan enthousiast.

Kill Bill: originele start van nieuwe reeks films. Kwalitatief: iedereen enthousiast.

Het probleem ligt dus ook aan het kwalitatief zijn of niet. Jawel, de naam van de reeks/film wordt dikwijls misbruikt uit commercieel standpunt. Nadien worden dan de oude hoofdkarakters vervangen door 'minderheden' en krijgen de oude fans al de poepers. Dikwijls hebben ze ook gewoon gelijk. Welke kwalitatieve zaken hebben we zo al op ons bord gekregen. The Sarah Connor Chronicles zijn eerder een uitzondering.
 
Imo is dat niet 'ook' een probleem, maar het enige probleem. Een zwarte James Bond of Superman is geen hindernis om een kwalitatief goede film te maken.
Toch zeker het hoofdprobleem: kwaliteit.

De discussie is wat mij betreft ook: is het een goed idee om dezelfde titel te behouden? Ghostbusters, Men in Black, Superman, James Bond...

Fans van deze reeksen zijn allergisch voor het verkrachten van hun jeugdsentiment. Hoe je het ook draait of keert: Hollywood wil de minderheden wat meer in de kijker zetten. Ok, geen probleem. Maar je zou de discussie kunnen voeren: hebben we niet wat meer Kill Bill's nodig ipv een oude reeks uit de grachten te halen en daarin dan de hoofdpersonages 'goedkoop' (lees op een goedkope manier) willen vervangen door deze minderheden? Dat puur en alleen uit commerciele standpunten. Als nadien deze dan nog brol blijken te zijn, wat geregeld zo is, dan moet je niet verschieten als die fans dan op hun achterste poten staan.
 
Toch zeker het hoofdprobleem: kwaliteit.

De discussie is wat mij betreft ook: is het een goed idee om dezelfde titel te behouden? Ghostbusters, Men in Black, Superman, James Bond...

Fans van deze reeksen zijn allergisch voor het verkrachten van hun jeugdsentiment. Hoe je het ook draait of keert: Hollywood wil de minderheden wat meer in de kijker zetten. Ok, geen probleem. Maar je zou de discussie kunnen voeren: hebben we niet wat meer Kill Bill's nodig ipv een oude reeks uit de grachten te halen en daarin dan de hoofdpersonages 'goedkoop' (lees op een goedkope manier) willen vervangen door deze minderheden? Dat puur en alleen uit commerciele standpunten. Als nadien deze dan nog brol blijken te zijn, wat geregeld zo is, dan moet je niet verschieten als die fans dan op hun achterste poten staan.
Dit.

Mensen klagen niet over de skin colour of wat er tussen de benen hangt.
Mensen klagen over het feit dat de kwaliteit van de storytelling gewoon geofferd wordt op het altaar van identity politics.

Blade was een succes 20 jaar geleden
Ripley in Alien was een succes 30 jaar geleden

je kan gerust goeie films maken met minderheden, zonder dat je cheap knock-offs moet maken van populaire franchises.
 
Dit.

Mensen klagen niet over de skin colour of wat er tussen de benen hangt.
Mensen klagen over het feit dat de kwaliteit van de storytelling gewoon geofferd wordt op het altaar van identity politics.

Blade was een succes 20 jaar geleden
Ripley in Alien was een succes 30 jaar geleden

je kan gerust goeie films maken met minderheden, zonder dat je cheap knock-offs moet maken van populaire franchises.
Ja en nee.

Al jaar en dag worden franchises opniew opgevist, gereboot, telkens met andere acteurs en (kleine) verschillen in de verhaallijn/lore. Wie ligt er dan wakker van dat de rol eens naar een zwarte acteur gaat? James Bond wordt toch meer gedefinieerd door zijn persoonlijkheid en flair dan door zijn uiterlijk ondertussen? Of neem Man of Steel: da's toch een film waar een blanke en zwarte superman perfect inwisselbaar zijn?
Idem met Batman: Keaton, Kilmer, Clooney, Bale, Affleck, allemaal andere types. Waarom dan niet eens Michael B Jordan?
Komt er nog eens boven op dat er heel veel bronmateriaal is. Comics met een zwarte Superman of commie Superman: het bestaat.

Wat ik wel volg is dat er wel nieuwe sterke IP's mogen bij komen. Of op zijn minst goeie reboots.
Remakes en reboots zijn dikwlijks nogal ongeïnspireerd en flauw. Als je daar dan een minority of vrouw in plaatst komt bekruipt je heel snel het gevoel dat het geforceerd is. En dat we dat het maar moeten pikken dat het flauwe drab is omdat er een minority de hoofdrol speelt.
 
Terug
Bovenaan