Rage Quit: The Witcher 3

Tegenwoordig staat ontwikkelstudio CD Projekt RED bekend om de leugens die het verspreidde over het catastrofale Cyberpunk 2077, de game die het open world genre moest heruitvinden. Helaas is het op alle platformen geflopt en zit er een onherstelbare deuk in de reputatie van de Polen. Een aantal jaar geleden werden ze nog geprezen voor The Witcher 3, volgens velen de beste game van het laatste decennium. Voor mij (net zoals Cyberpunk) een overroepen, onhandige en enorm slechte game. “WAT?!” hoor ik je denken. Hou de rieken en fakkels nog maar even op zak en blaas de manhunt af. Ik ga in deze Rage Quit proberen uit te leggen wat er zo verschrikkelijk is aan het ‘fantastische’ Witcher 3.

We spreken 2015, ik was een kotstudent die zich vooral bezighield met films en series, filmrecensies schrijven en gamen met een van mijn beste kameraden. En ook nog wat studeren, natuurlijk… Ik had pas een PS4 aangeschaft en vond het aanbod aan games erg beperkt. Na de zoveelste keer een nutteloze missie van GTA: Online voltooid te hebben, werd het wel tijd voor iets nieuws. Sidenote: in 2021 hebben we nog steeds geen nieuwe GTA en dat doet pijn. Al snel werd het duidelijk dat er één game met kop en schouders bovenuit stak: The Witcher 3. De RPG was een aantal maanden voor mijn zoektocht uitgekomen en kreeg eigenlijk alleen maar goede commentaren. Meestal liggen mijn verwachtingen niet erg hoog, maar ik werd toch enigszins geprikkeld. 60 euro en een aantal ongeduldige uren wachten later (dankzij de miezerige downloadsnelheid van 1MB/s, merci aan de kotbaas) kon ik er eindelijk aan beginnen.

The Witcher 3 - landschap.jpg


Wat een fantastische graphics, dacht ik bij mezelf. Eindelijk zou de PlayStation 4 alles uit zijn mars kunnen halen en zijn grafische kracht bovenhalen. En het zag er ook prachtig uit, dan heb ik over het hoofdmenu en de cutscenes. De in-game graphics waren al een pak minder, anti-aliasing was duidelijk geen prioriteit voor de dev. Ik besloot om mij niet te focussen op de graphics, wel op de ‘vloeiende’ gameplay, het ‘ongelofelijke’ verhaal en de ‘uitmuntende’ dialogen. Er kan misschien veel gezegd worden over The Witcher 3, maar vloeiend, ongelofelijk en uitmuntend is de game zeker niet. Na de tutorial moet je direct je eerste echte gevecht doorstaan en dat is een hele uitdaging. Het lukte me niet om op de juiste vijand te locken, laat staan om hem op een mooie manier af te maken. De besturing voelde gewoon enorm sloom aan. Je krijgt als speler gewoon weinig keuze: fast attack of strong attack. De schade die je aanbrengt per aanval is praktisch hetzelfde, dus je hebt weinig reden om ze allebei te upgraden. Signs en potions gebruiken is enorm omslachtig en zelfs al heb je ook een kruisboog en bommen, er is amper reden om ze te gebruiken. De zwakheden van je vijanden uitbuiten maakt vrij weinig uit. Fast attack, vaak genoeg ontwijken en bepaalde signs werken altijd. Gevechten zijn grotendeels altijd hetzelfde, ongeacht tegen welke type vijand je vecht, dus ze worden heel snel heel saai. “Geen probleem”, dacht ik, “er zal wel een oplossing voor te vinden zijn!” Maar niets bleek minder waar. Ik vond enorm veel mensen met hetzelfde probleem en fans die zeiden om andere control schemes te proberen of instellingen te veranderen. Ik heb al hun suggesties geprobeerd, maar niets hielp. De gevechten bleven raar aanvoelen…

Na een paar dagen besloot ik Geralt een nieuwe kans te geven, deze keer om te zien of zijn dialogen mij zouden kunnen overtuigen. Ik weet niet welke onmensen zeiden dat deze dialogen fantastisch waren en het een van de beste scripts in games ooit was. Belachelijk. Geralt is een van de meest onsympathieke protagonisten die ik in lange tijd gezien heb. Antiheld? Neen. Hij moet gewoon sympathiek overkomen. Maar hoe kan een hoofdpersonage überhaupt in goede aarde vallen als hij amper deftige volzinnen uitspuugt? Als je weet dat er 35 uur aan conversatie is, verwacht je toch wel dat ze van een degelijk niveau zijn. En ze zijn wel goed geschreven en voelen realistisch aan, ze barsten eigenlijk van de kwaliteit, maar deze protagonist verpest het allemaal. Hij toont geen emoties, en dat kan dan wel een Witcher-ding zijn, het stoort mij mateloos. Dat zorgt ervoor dat ik mij niet kan inleven in zijn gedachten. Hij heeft geen zwaktes, is goed in alles wat hij doet en heel de wereld draait om hem (lees: iedereen die je ontmoet kent hem, heeft een mening, en legt zijn volledige focus op Geralt). Dat gevoel had ik niet bij andere games in het genre, omdat je daar vaak nog bezig bent aan je hero's journey.

The Witcher 3 - Geralt.jpg


Ik dacht dat ik mij vergist had van genre, en dat het om een adventure game ging in plaats van een RPG. Kort voor ik hieraan begon, had ik net Fallout gespeeld. Een game waar je je personage echt wel naar jouw hand kan zetten. Wil je eerder een smooth talker, greedy son of a bitch of guns blazing speelstijl? Dat was allemaal geen probleem. Maar Geralt blijft een Witcher, met zijn eigen persoonlijkheid en geschiedenis. Anders dan in concurrenten Fallout en Mass Effect kan je de geschiedenis én persoonlijkheid van je personage niet kiezen.

Overroepen, onhandig, lineair...


Tijdens de quests wordt je handje teveel vastgehouden, vooral tijdens het detectivewerk. Geralt doet al het denken in jouw plaats en je kan problemen niet oplossen hoe jij dat wil. Toegegeven, het is niet gemakkelijk om die keuzes in een game te steken, maar ze konden het toch beter ontwerpen. Alle clues worden gevonden door de Witcher Sense, waarbij ze in het rood worden gemarkeerd. Het is niet alleen enorm lineair, je wordt als speler ook niet uitgedaagd om na te denken over wat er gebeurd is, want zoals eerder gezegd doet Geralt dat in jouw plaats. Als je het dan over een role playing game hebt, is dat aspect toch enorm slecht uitgewerkt. Het zou dan beter geweest zijn, vind ik, als de Witcher Sense wat minder effectief was, de markeringen minder aanwezig waren en dialoogopties soms ook niet klopten à la L.A. Noire.

Conclusie

Ik zou eerlijk gezegd nog wel even kunnen doorgaan met het afbreken van mijn grootste miskoop ooit, maar ik denk dat het wel duidelijk is zo. Na talloze pogingen om de goede aspecten te zien, kan ik gewoonweg niet genieten van de doldwaze avonturen van onze zwijgzame Witcher. Of ik het ooit nog een kans geef? Misschien wel op PC, maar dan met zoveel mods dat ik de base game zelfs niet meer herken.

Over

Beschikbaar vanaf

18 mei 2015

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. CD Projekt RED

Uitgever

  1. CD Projekt RED
 
Tja, als je je niet kan vinden in Geralt wordt het moeilijk. Hij kan inderdaad veel aangezien hij Witcher is. Iedereen heeft hem nodig maar niemand moet hem, aangezien ze als mutant worden beschouwd. Dat contrast moet hem zo’n intrigerend personage.
 
Redactie
The Witcher-serie is zeker niet voor iedereen. Ik ben gestart met de eerste game op de PC, dat was een test in volharding die goed afliep na 70 uur. Ik denk net door het zo aan te pakken, dat ik de tweede en derde game met zo veel meer gemak kon afwerken. Meningen kunnen verschillen uiteraard. Zo ben ik nu bezig met Hearts of Stone na eerst Blood & Wine uit te spelen, en vind - waarschijnlijk ook tegen de stroom in - de eerstgenoemde DLC een pak beter.
 
Vind het eigenlijk jammer dat je je puur focust op Geralt. Want er zitten echt wel geweldige personages in de game die de conversaties naar een ander niveau tillen. The Baron, Zoltan, Dandelion, noem maar op. En ook belangrijk in mijn ogen is dat dit de 1ste game was, waar je daden pas veel later consequenties konden hebben. Volgens mij ook een van de eerste games die je eigen morele waarden in vraag stelt. Want waarom dood je die driehoofdige heks? Omdat ze een heks is en slechte dingen heeft gedaan?

Wat zou er eigenlijk gebeuren, als je dat ding gewoon zou laten leven? Zo zijn er nog dingen in het spel waar de game uniek in is, en voor mij, ondanks bepaalde tekortkomingen, nog steeds eenzaam aan de top staat in mijn lijst van beste games ooit.

En om heel eerlijk te zijn, bij open world games zoals deze of Cyberpunk2077 gebruik ik cheats. In plaats van eerst 10 uur bezig te zijn met bepaalde zaken onder de knie te krijgen, kan ik me daardoor vlugger concentreren op hetgeen wel belangrijk is
 
Imo liever verplicht 'roleplayen' als Geralt dan de keuze krijgen, maar waar het amper verschil uitmaakt. In de meeste games is het het laatste. Het gevaar is uiteraard dat als je geen fan bent van de protagonist, het minder leuk is. Maar als je Lara Croft niet graag hebt is er Nathan Drake, enzovoort.
 
Terug
Bovenaan