Review: The Lord of the Rings: Gollum

In mijn preview van Gollum was ik nog enigszins hoopvol en vrij positief. Ik vond de gameplay wat eentonig, maar had tegelijk ook weinig last van glitches en de omgevingen waren grafisch wel oké. Weet wel, ik speelde toen een preview build en er werd mij en andere gamejournalisten uitdrukkelijk gezegd dat die versie absoluut geen correcte weergave was van de finale game. Er wordt dan nog wat aan gesleuteld, dacht ik. Ondertussen is Gollum een dikke week uit en boy oh boy … Wat een rampzalige poging tot een game is dit geworden? Het is een schande. Ik zou zelfs durven zeggen dat Cyberpunk 2077 een betere launch heeft gehad dan dit misbaksel. Het stemt me ook triest om te moeten meedelen dat dit een beknopte review gaat worden, want tien dagen na release en een drietal updates later is mijn versie nog steeds onspeelbaar. Na de eindscène van Chapter 1 sterft arme Gollum continu in een level waar de map niet laadt en hij dus gewoon door het level heen valt.

Het verhaal van The Lord of the Rings: Gollum situeert zich tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en voor de Oorlog om de Ring. Gandalf ondervraagt onze protagonist over de recente gebeurtenissen, daardoor spelen we voornamelijk in flashbacks waarin Gollum rondkruipt, loopt, klimt of springt. Kan je het je voorstellen? Het magere, frêle, slappe wezentje dat zonder moeite klimt en rondspringt. (I know!) Dat doet hij om te ontsnappen aan Sauron. Onderweg komt hij regelmatig Orcs tegen die hij ofwel probeert te vermoorden als ze geen helm dragen, of er langs sluipt als hun uitrusting wél compleet is. En dat is eigenlijk de gameplay zowat samengevat. Er is geen “go your own way”-aanpak in de levels, want alles is lineair en er is geen ruimte voor creativiteit voor de speler. Als je mijn vorige reviews gelezen hebt, weet je wel dat ik meerdere games lineair vind aanvoelen, maar Gollum spant toch echt de kroon. Laat me de game mechanics even opsommen: Gollum sense, sprinten, springen, sluipen, verstoppen, muurlopen, zwemmen, duiken, vijanden wurgen en stenen gooien. Klinkt het even eentonig als het is?

Gollum - Vogel Companion-min.png

2007 of 2023?

Het voelt allemaal helaas aan als een slechte tot middelmatige game die ontwikkeld is voor de PlayStation 2, maar in het productieproces vlug vlug aangepast is voor de PlayStation 3 en nooit gecheckt of getest geweest is. Je leest het goed: de game lijkt écht ontsnapt te zijn uit 2007. Het grote deel van de quests doet denken aan oude Assassin's Creed-games, waar je meermaals vijanden moest achtervolgen en niet ontdekt worden. Ik moet toegeven dat ik in mijn korte speeltijd weinig anders heb moeten doen. Gaap. Even om te verduidelijken: ik ben geen fan van games afkraken om af te kraken, zeker niet als er een kleine studio mee gemoeid is. Maar Gollum kost zestig euro. Geloof me vrij als ik zeg dat tien euro nog te veel is voor een game in deze staat. Ik boor de game niet volledig de grond in want dat is ook niet fijn om te lezen én ik heb letterlijk een uurtje kunnen spelen, maar spendeer je zuurverdiende centen alsjeblieft ergens anders.

Het past op dit moment gewoon niet tussen andere moderne titels.


Lord of the Rings Gollum - omgeving-min.png

Goede lore redt niet àltijd alles

Als je dacht dat enkel de gameplay ontiegelijk verouderd aanvoelt … Fasten your seatbelts: let’s discuss graphics! Gollum is een iconisch figuur, daar kan je niet buiten. Iedereen kan zich ongetwijfeld wel een beeld vormen bij de Gollum die we in Peter Jacksons trilogie te zien kregen. CGI die twintig jaar later nog steeds terecht bejubeld wordt. Je vraagt je meteen af of de mensen van Daedalic Entertainment die films ook gezien hebben. Ze zeggen zelf dat ze meer het design van de boeken tentoon willen stellen en dat is hun goed recht. Maar ze zijn daar 100% in gefaald. Zowel Gollum als de volledige game zien er belabberd uit. Afgrijselijk. Ongelofelijk om te bedenken dat dit een go gekregen heeft om los te laten op de wereld.

We hebben de afgelopen tien jaar al desastreuze dingen gezien, denk maar aan de pc launch van The Last of Us, Mass Effect: Andromeda of Assassin's Creed: Unity. Maar dit is écht ongezien volgens mij. Ik heb enorm slechte gezichtsanimaties, besturing, belichting, character models, performance, sound design, physics en nog talloze andere game-elementen gezien. Het past op dit moment gewoon niet tussen andere moderne titels. Ik herhaal: een prijskaartje van zestig euro, een drietal patches tijdens deze review en een nu nog steeds onspeelbare reviewtitel. Ik moet de developer wel complimenteren op hun passie en op de lore die ze héél goed bestudeerd hebben. Maar dat zorgt er niet voor dat de consument een goede game voorgeschoteld krijgt. Ik kan geen game aanraden aan jou, de lezer, waarin ik zelf een game-breaking bug ervaar. In andere reviews las ik dat je tien minuten kan wachten totdat de game zichzelf “repareert” en het level correct laadt, wat bij mij niet werkte, dat zou zelfs niet in een publieke bèta mogen gebeuren. Laat staan in een volledige release. Dat is gewoon onacceptabel. Sterker nog, de volledige game Gollum is op het moment van schrijven onacceptabel. Op elk vlak.

Conclusie

Moest het nog niet duidelijk blijken uit deze review: voor mij is deze game het slechtste wat gamers in de laatste jaren hebben kunnen spelen. Ik geloof niet dat hier nog een redemption story à la No Man's Sky getoverd kan worden. Gollum was nog lang niet klaar voor een wereldwijde release. Ik zou deze game heel graag eens spelen in zijn finale staat, maar ik denk dat de developers het helaas snel gaan opgeven. En dat is jammer, want ik geloof oprecht dat ze hier iets leuk van wilden maken, en ... Niet dit. Absoluut niet dit.

Pro

  • Lore klopt volledig

Con

  • Voelt op elk vlak oud
  • Abominabele staat op zijn release
  • Game-breaking bugs
2

Over

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Daedalic Entertainment

Uitgever

  1. Daedalic Entertainment
  2. Nacon
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat die studio beter hun 2D point & clicks verder zou doen... zijn toch de mannen van de Deponias en ook die Pillars of the Earth game?
 
Terug
Bovenaan