Dan kan je misschien best beginnen met In Rainbows, of dat album op z'n minst ook een kans geven.
 
Ik denk dat ze incontourable waren bij de massa na OK Computer, de focus is steeds gebleven. Als je kijkt naar hun populairste nummers dan zit er heel weinig (of niets?) bij vanaf Kid A bij het grote publiek. Vier hitjes zijn soms genoeg om een weide vol te krijgen.

Heeft Radiohead 4 hits? Creep, Karma Police, Fake Plastic Trees...? :D

Ik blijf het vreemd vinden in de positieve zin wel, hoe vullen ze een set van 2u op de mainstage van Werchter met een repertoire dat meer weg heeft van BoC en Aphex zonder dat iedereen naar de camping trekt?

Mij niet gelaten natuurlijk maar ze worden om de verkeerde redenen geapprecieerd vind ik.
 
Ik ben intussen ook één album ver (OK Computer en drie nummers van Kid A). Opgezet tijdens het naar huis rijden daarstraks en oh God, ik had me dit iets makkelijker voorgesteld. :cry: De rest is voor straks.
 
Heeft Radiohead 4 hits? Creep, Karma Police, Fake Plastic Trees...? :D

Ik blijf het vreemd vinden in de positieve zin wel, hoe vullen ze een set van 2u op de mainstage van Werchter met een repertoire dat meer weg heeft van BoC en Aphex zonder dat iedereen naar de camping trekt?

Mij niet gelaten natuurlijk maar ze worden om de verkeerde redenen geapprecieerd vind ik.
Sample size van 2, maar de live sets van hen die ik heb meegemaakt waren daardoor extra spannend en heel mooi opgebouwd. Net omdat ze zo'n diverse albums qua sound hebben, kunnen ze elke set quasi uniek maken en opbouwen, en hier en daar lichte variaties tov de albumnummers brengen. En tis zeker ni 'zuiver elektronisch' allemaal.

Natuurlijk hebt ge dan de obligatoire 'oude fans', die blijven tickets kopen om direct na het optreden op te merken dat "Allee ze hebben Creep ni gespeeld", of "Maar 2 nummers uit OK Computer, doeme toch". Sja..
 
Ik wist niet dat er juiste of verkeerde redenen waren om een band te appreciëren.

(Op de uitzondering na die plots naar bandleden van Rage Against The Machine uithaalt omdat ze 'plots zo politiek zijn geworden'.)

Als iemand Creep of OK Computer goed vindt, maar Kid A niet, is dat toch zijn goed recht?
 
Uiteraard, maar als je 20 jaar na datum verwonderd bent dat de focus live niet meer op die plaat en periode ligt, dan ligt dat toch wel een beetje aan die persoon zelf
 
Heeft Radiohead 4 hits? Creep, Karma Police, Fake Plastic Trees...? :D

Ik blijf het vreemd vinden in de positieve zin wel, hoe vullen ze een set van 2u op de mainstage van Werchter met een repertoire dat meer weg heeft van BoC en Aphex zonder dat iedereen naar de camping trekt?

Mij niet gelaten natuurlijk maar ze worden om de verkeerde redenen geapprecieerd vind ik.
Er trekt effectief een groot deel naar de camping en iedereen klaagt over de setlist...
 
Ik wist niet dat er juiste of verkeerde redenen waren om een band te appreciëren.

(Op de uitzondering na die plots naar bandleden van Rage Against The Machine uithaalt omdat ze 'plots zo politiek zijn geworden'.)

Als iemand Creep of OK Computer goed vindt, maar Kid A niet, is dat toch zijn goed recht?

Ik bedoelde misschien eerder dat een groot deel van hun muziek ondergewaardeerd wordt omdat ze onder hun ’hits’ bedolven geraakt zijn.

Radiohead heeft duidelijk meer in z’n mars dan die 4 hits en ik heb het gevoel dat veel mensen dat niet beseffen. Inclusief mezelf met het enige verschil dat ik hun 4 hits verschrikkelijk vind :laugh:

Er trekt effectief een groot deel naar de camping en iedereen klaagt over de setlist...

nice :cool:
 
Ik zit er nu al sinds deze middag mijn hoofd te breken over The National Anthem, kwam me zo bekend voor. Nu valt mijne frank bij het zien van de track “fitter happier” op OK Computer...

 
Ik bedoelde misschien eerder dat een groot deel van hun muziek ondergewaardeerd wordt omdat ze onder hun ’hits’ bedolven geraakt zijn.

Radiohead heeft duidelijk meer in z’n mars dan die 4 hits en ik heb het gevoel dat veel mensen dat niet beseffen. Inclusief mezelf met het enige verschil dat ik hun 4 hits verschrikkelijk vind :laugh:



nice :cool:
Dus euh, je bent mee met Radiohead? :unsure:
 
Ik voel mij er wat ambetant bij en ben bijna beschaamd om het hier te komen zeggen, maar OK Computer is voor mij veel moeilijker om te appreciëren dan Pablo Honey en The Bends, waar ik geen miserie mee had. Het klikte gewoon sneller.
Ik herinner mij OK Computer nog van toen ik dat vroeger eens probeerde, het lukte mij toen ook niet en ik was daar ook al gefrustreerd door omdat 'je dat toch een topalbum moet vinden' :(

De bekende nummers vind ik goed (Karma Police, No Surprises, Paranoid Android), wat mij doet vermoeden dat ik gewoon meer tijd nodig heb om de rest te appreciëren. Dieptepunt is toch wel dat computerstemnummer, man alive wat is dat :unsure:

Drie keer geluisterd in de laatste dagen, ik laat 'm even liggen en doe verder met de rest.
 
Ik leg OK Computer niet zo vaak meer op, want dat album is hard-wired in mijn brein ondertussen, maar die openingsakkoorden op Airbag vollenbak, da's echt thuiskomen.

De ' kleinere' nummers zoals Let Down en Subterranean Homesick Alien, daar is bij mij de appreciatie ook langzamer gekomen over tijd.
 
Ik voel mij er wat ambetant bij en ben bijna beschaamd om het hier te komen zeggen, maar OK Computer is voor mij veel moeilijker om te appreciëren dan Pablo Honey en The Bends, waar ik geen miserie mee had. Het klikte gewoon sneller.
Ik herinner mij OK Computer nog van toen ik dat vroeger eens probeerde, het lukte mij toen ook niet en ik was daar ook al gefrustreerd door omdat 'je dat toch een topalbum moet vinden' :(

De bekende nummers vind ik goed (Karma Police, No Surprises, Paranoid Android), wat mij doet vermoeden dat ik gewoon meer tijd nodig heb om de rest te appreciëren. Dieptepunt is toch wel dat computerstemnummer, man alive wat is dat :unsure:

Drie keer geluisterd in de laatste dagen, ik laat 'm even liggen en doe verder met de rest.
Benieuwd naar wat je zal vinden van In Rainbows.


Ik heb even zitten rondkijken op Spotify naar het aan plays van andere artiesten t.o.v. In Rainbows, Kid A, Amnesiac, Moon Shaped Pool,... Met wat Shift aanhaalde over de headlinerstatus vroeg ik me af hoe de band zou gezien worden als ze niet waren ontploft door het materiaal voor Kid A.

Qua gemiddeld aantal plays per nummer (gemiddeld over een album, niet de hitjes) zitten ze ongeveer gelijk aan pakweg The War On Drugs, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire,

Waar ze dik onder liggen: Arctic Monkeys, Mumford & Sons, Linkin Park, Foo Fighters, System Of A Down, Muse, Rammstein...

Ik denk dat ze tegenwoordig hoogstens een subheadliner zouden zijn zonder de hits van OK/The Bends/Creep. Ervan uitgaande dat heel wat mensen zijn meegegroeid met de band en ze misschien geen kans gingen geven zonder de voorgaande hits. Denk Portishead, maar een trapje hoger qua populariteit?
 
Ik voel mij er wat ambetant bij en ben bijna beschaamd om het hier te komen zeggen, maar OK Computer is voor mij veel moeilijker om te appreciëren dan Pablo Honey en The Bends, waar ik geen miserie mee had. Het klikte gewoon sneller.
Ik herinner mij OK Computer nog van toen ik dat vroeger eens probeerde, het lukte mij toen ook niet en ik was daar ook al gefrustreerd door omdat 'je dat toch een topalbum moet vinden' :(

De bekende nummers vind ik goed (Karma Police, No Surprises, Paranoid Android), wat mij doet vermoeden dat ik gewoon meer tijd nodig heb om de rest te appreciëren. Dieptepunt is toch wel dat computerstemnummer, man alive wat is dat :unsure:

Drie keer geluisterd in de laatste dagen, ik laat 'm even liggen en doe verder met de rest.

Niks om u over te schamen uiteraard :). Misschien dat de klik er ooit wel komt. Zoiets kan je niet forceren.

Als je met de rest verder doet is het misschien beter om Hail To The Thief en In Rainbows eens te proberen. De eerste heeft imo meer 'spontane' nummers en die tweede is eigenlijk ook nog vrij toegankelijk. En als je met In Rainbows mee bent, zou A Moon Shaped Pool je ook wel kunnen liggen, denk ik.

Kid Amnesiac en The King Of Limbs hou je dan misschien voor later. Meer focus op electronica, tenzij dat wel je ding is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar wat je zal vinden van In Rainbows.


Ik heb even zitten rondkijken op Spotify naar het aan plays van andere artiesten t.o.v. In Rainbows, Kid A, Amnesiac, Moon Shaped Pool,... Met wat Shift aanhaalde over de headlinerstatus vroeg ik me af hoe de band zou gezien worden als ze niet waren ontploft door het materiaal voor Kid A.

Qua gemiddeld aantal plays per nummer (gemiddeld over een album, niet de hitjes) zitten ze ongeveer gelijk aan pakweg The War On Drugs, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire,

Waar ze dik onder liggen: Arctic Monkeys, Mumford & Sons, Linkin Park, Foo Fighters, System Of A Down, Muse, Rammstein...

Ik denk dat ze tegenwoordig hoogstens een subheadliner zouden zijn zonder de hits van OK/The Bends/Creep. Ervan uitgaande dat heel wat mensen zijn meegegroeid met de band en ze misschien geen kans gingen geven zonder de voorgaande hits. Denk Portishead, maar een trapje hoger qua populariteit?

Als Arctic monkeys nog wa meer albums in de stijl van Tranquility Base uitbrengen, zullen die ook rap subheadliner worden, peisk. :p
 
Benieuwd naar wat je zal vinden van In Rainbows.


Ik heb even zitten rondkijken op Spotify naar het aan plays van andere artiesten t.o.v. In Rainbows, Kid A, Amnesiac, Moon Shaped Pool,... Met wat Shift aanhaalde over de headlinerstatus vroeg ik me af hoe de band zou gezien worden als ze niet waren ontploft door het materiaal voor Kid A.

Qua gemiddeld aantal plays per nummer (gemiddeld over een album, niet de hitjes) zitten ze ongeveer gelijk aan pakweg The War On Drugs, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire,

Waar ze dik onder liggen: Arctic Monkeys, Mumford & Sons, Linkin Park, Foo Fighters, System Of A Down, Muse, Rammstein...

Ik denk dat ze tegenwoordig hoogstens een subheadliner zouden zijn zonder de hits van OK/The Bends/Creep. Ervan uitgaande dat heel wat mensen zijn meegegroeid met de band en ze misschien geen kans gingen geven zonder de voorgaande hits. Denk Portishead, maar een trapje hoger qua populariteit?
Wellicht een soort van RYM hype. Maar Radiohead zonder The Bends en OKC zou wellicht ook niet de productiemiddelen voor hun latere albums gehad hebben, en ze zouden ook wel iets anders gedaan hebben omdat hun fanbase anders zou zijn. En ze zouden nooit zoveel albums gemaakt hebben. In Rainbows zou er nooit gekomen zijn, en misschien zou het zelfs gewoon iets als Boards of Canada geweest zijn? Thom Yorke's soloprojecten kunnen daar wel een hint voor geven.

@kakature Ik zou ook Kid A, Amnesiac en TKoL (voorlopig) overslaan.
 
Bloom-posting dag 3. In samenwerking met Zimmer voor Blue Planet II.

2016, het jaar van AMSP; de terugkeer van 'Creep' in hun setlists en twee momenten waarvan ik me nog steeds afvraag of het te maken heeft met Yorke' (nadien) overleden ex-vrouw Owen. In 'Climbing up the walls' hieronder, de "I miss you" en zijn gebroken gezicht na 'Nude' in Parijs 2016.
 
Terug
Bovenaan