Racisme

Niet als het op objectieve grond verdedigd kan worden. Een oma voor een puistjesreclame kan ook niet, en is geen leeftijdsdiscriminatie.

Lijkt mij een zeer gevaarlijke stelling te zijn, dat je mensen mag uitsluiten van economische activiteiten op basis van hun huidskleur of andere biologische kenmerken. Ik dacht dat de hele BLM en anti-white privilege movement grotendeels ijvert om dat soort discriminatie ongedaan te maken.
Gelet op jouw vorige posts is het bijna alsof je schrijft dat witte mensen objectief gedscrimineerd kunnen worden, terwijl zwarten en andersgekleurden enkel positief gediscrimineerd mogen worden.
 
Lijkt mij een zeer gevaarlijke stelling te zijn, dat je mensen mag uitsluiten van economische activiteiten op basis van hun huidskleur of andere biologische kenmerken. Ik dacht dat de hele BLM en anti-white privilege movement grotendeels ijvert om dat soort discriminatie ongedaan te maken.
Gelet op jouw vorige posts is het bijna alsof je schrijft dat witte mensen objectief gedscrimineerd kunnen worden, terwijl zwarten en andersgekleurden enkel positief gediscrimineerd mogen worden.
Bijna?

dat staat er toch gewoon :)

tegenwoordig is de sherrif of nothingham zwart, en heb je hooggeplaatste edellieden aan het Engelse hof in de 18de eeuw die zwart zijn.

maar owee als scarjoh de hoofdrol speelt in ghost in a shell, of dat een zwart cartoonfiguurtje wordt ingesproken door een blanke :)
 
't Is maar hoe je het verdraait he. Dit is gewoon zeggen dat iemand iets niet kan omwille van zijn huidskleur, dat is puur racisme.
Neen, racisme/discriminatie is meer dan louter verschil maken tussen mensen.
Als je een actrice zoekt die de rol van iemand van Afrika moet spelen dan ben je niet racistisch bezig.

Zelfde hier het gaat niet om dat die andere minderwaardig of slecht is als persoon het gaat er hem over dat het moeilijk is om iets heel persoonlijk te vertalen als je daar zelf weinig ervaring mee hebt.

Pas op ik vind het belachelijk dat sommige hiervoor oproepen maar het is niet racistisch.
 
men holt al jaren het begrip racisme uit door allerlei onzin erbij te sleuren.
Tegelijk is men verbaast dat de gemiddelde werkmens er minder boodschap aan heeft, en partijen die zich hierbij aansluiten, steeds hogere toppen scheren 🤷🏻‍♂️

Zover is het gekomen :)
Uiteraard vind Loser deze argumentatie objectief, ze past immers bij zijn punt.
Vooral mensen zoals jou hollen dat al lang uit, racisme blijft gewoon de definitie behouden zoals ze het altijd had.
 
Neen, racisme/discriminatie is meer dan louter verschil maken tussen mensen.
Als je een actrice zoekt die de rol van iemand van Afrika moet spelen dan ben je niet racistisch bezig.

Zelfde hier het gaat niet om dat die andere minderwaardig of slecht is als persoon het gaat er hem over dat het moeilijk is om iets heel persoonlijk te vertalen als je daar zelf weinig ervaring mee hebt.

Pas op ik vind het belachelijk dat sommige hiervoor oproepen maar het is niet racistisch.
Dus uw vrouw die een job bij de bank niet krijgt, ook al is ze even goed als de blanke, krijg als uitleg: het is omdat je niet Vlaams genoeg ben => racisme.

En blanke vertaler krijgt de job niet omdat hij niet zwart is, ook al is hij daar geschikt voor => geen racisme.

Vertel me eens waar het verschil ligt?
 
Dus uw vrouw die een job bij de bank niet krijgt, ook al is ze even goed als de blanke, krijg als uitleg: het is omdat je niet Vlaams genoeg ben => racisme.

En blanke vertaler krijgt de job niet omdat hij niet zwart is, ook al is hij daar geschikt voor => geen racisme.

Vertel me eens waar het verschil ligt?


Het ene gaat puur over zaken die niks met de job te maken hebben: je huidkleur is van geen belang om te werken in de IT van een bank. Het andere is een heel persoonlijk gedicht dat veelal gaat over onderdrukking en discriminatie. Misschien besef je dit niet maar vertalers steken dat niet in google translate en gedaan, dat is interpreteren wat er gezegd word en dan dat in een andere taal gieten . Als je weinig ervaring mee hebt met waarover dat is dat moeilijker om te doen en kan je dat beter laten aan iemand die daar wel ervaring mee heeft. Hier ging het dus wel over de kwalificaties.
 

Gelukkig is racisme geen eenrichtingsverkeer.

Ik dacht dat huidskleur totaal niet belangrijk was, cfr. de personen hier die zeiden dat Koning Richard en andere blanke historische personages perfect door zwarten kunnen vertolkt worden. Blijkbaar geldt dit dan toch maar in één richting.
 
Denk je dat elke Koran ook vertaald is geweest door een Islamiet die Arabisch als moedertaal heeft. Fred Leemhuis vertaling, J H Kramers vertaling... dat lijken me nu ook niet direct Arabische geleerden. Hoort ge daar iemand over? Misschien zaten die personen in de beste posities voor de job. Wil zeggen, de juiste diploma's, de juiste referenties, de juiste entourage. En niemand houdt die anderen tegen om ook een vertaling te maken.
LOL je beseft toch dat moslims de koran lezen in het Arabisch en niet het Nederlands?
En er bestaan een pak betere vertalingen dan die heel oude, daar zijn genoeg artikels en discussie over ja. Maar jij kent die niet dus bestaan die niet?
 
Het ene gaat puur over zaken die niks met de job te maken hebben: je huidkleur is van geen belang om te werken in de IT van een bank. Het andere is een heel persoonlijk gedicht dat veelal gaat over onderdrukking en discriminatie. Misschien besef je dit niet maar vertalers steken dat niet in google translate en gedaan, dat is interpreteren wat er gezegd word en dan dat in een andere taal gieten . Als je weinig ervaring mee hebt met waarover dat is dat moeilijker om te doen en kan je dat beter laten aan iemand die daar wel ervaring mee heeft. Hier ging het dus wel over de kwalificaties.
Huidskleur heeft ook niets te maken met begrip en feeling dacht ik. Het enige wat je doet is doen alsof het niets met de kleur te maken heeft, terwijl je bijna letterlijk zegt dat een blanke niet gekwalificeerd kan zijn daarvoor. Dat IS racisme, hoe je het ook wil verdraaien.
 
Het ene gaat puur over zaken die niks met de job te maken hebben: je huidkleur is van geen belang om te werken in de IT van een bank. Het andere is een heel persoonlijk gedicht dat veelal gaat over onderdrukking en discriminatie. Misschien besef je dit niet maar vertalers steken dat niet in google translate en gedaan, dat is interpreteren wat er gezegd word en dan dat in een andere taal gieten . Als je weinig ervaring mee hebt met waarover dat is dat moeilijker om te doen en kan je dat beter laten aan iemand die daar wel ervaring mee heeft. Hier ging het dus wel over de kwalificaties.
Gorman heeft Rijneveld zelf goedgekeurd als vertaler. Waarom heeft zij andere personen nodig om te vertellen dat Rijneveld onmogelijk haar persoonlijk verhaal kan vertellen terwijl zij zelf blijkbaar denkt van wel?
 
Het ene gaat puur over zaken die niks met de job te maken hebben: je huidkleur is van geen belang om te werken in de IT van een bank. Het andere is een heel persoonlijk gedicht dat veelal gaat over onderdrukking en discriminatie. Misschien besef je dit niet maar vertalers steken dat niet in google translate en gedaan, dat is interpreteren wat er gezegd word en dan dat in een andere taal gieten . Als je weinig ervaring mee hebt met waarover dat is dat moeilijker om te doen en kan je dat beter laten aan iemand die daar wel ervaring mee heeft. Hier ging het dus wel over de kwalificaties.
Uhm, veel vertalers knallen weldegelijk al hun teksten gewoon in Google Translate en maken dan aanpassingen om de context en grammatica te laten kloppen.

En alsof elke Nederlandstalige zwarte persoon ooit onderdrukt geweest is? Het is niet omdat je tot een bepaald volk behoord dat ooit onderdrukt is dat je zelf ook effectief weet hoe het is om onderdrukt te zijn.
 
LOL je beseft toch dat moslims de koran lezen in het Arabisch en niet het Nederlands?
En er bestaan een pak betere vertalingen dan die heel oude, daar zijn genoeg artikels en discussie over ja. Maar jij kent die niet dus bestaan die niet?
De Europese moslims ? Allez gast. Tijdens de opgang van ISIS is het meer dan eens duidelijk geweest dat men dat niet doet.
 
Euh doe je nu zo opzettelijk?
Iemand die lid is van een onderdrukte minderheid en daar gedichten over schrijft vs iemand die niet lid is van zo een minderheid.
Dus iemand van aziatische afkomst had goed geweest dan? Wat met een ukrainer? Ne pool? Eventueel een catalaan?
 
Huidskleur heeft ook niets te maken met begrip en feeling dacht ik. Het enige wat je doet is doen alsof het niets met de kleur te maken heeft, terwijl je bijna letterlijk zegt dat een blanke niet gekwalificeerd kan zijn daarvoor. Dat IS racisme, hoe je het ook wil verdraaien.
Neen, dat is geen racisme per definitie noch voor de wetgever omdat het hier gaat over kwalificaties .

Het is erg te zien dat dit forum louter over dergelijke zaken spreekt en voor mij is dat puur omdat veel mensen gewoon de echte problemen qua racisme en discriminatie willen verstoppen onder dit "iedereen doet het"
 
LOL denk jij dat ja? Ze citeren hem misschien in het Arabisch, maar nog niet de helft van de moslims spreekt arabisch.
Er is dus weldegelijk nood aan vertalingen.
:LOL: Als dat uw referentie is, vanalles aflezen wat je toch niet begrijpt, OK dan. Way to go!

Nog niks van in de pers gezien zoals we dit wel in de pers zien. Why?
Gast die vertaling dateert van de jaren 50, waarom zie je niks in de pers nu van iets wat gedaan is jaren 50? besef je hoe belachelijk dat klinkt?
 
Neen, dat is geen racisme per definitie noch voor de wetgever omdat het hier gaat over kwalificaties .

Het is erg te zien dat dit forum louter over dergelijke zaken spreekt en voor mij is dat puur omdat veel mensen gewoon de echte problemen qua racisme en discriminatie willen verstoppen onder dit "iedereen doet het"
Het gaat helemaal niet over kwalificaties, dat is wat jij er van maakt. En als het al over die kwalificaties zou gaan, zeg je dat blanken onmogelijke gekwalificeerd zijn. Hoe dat je eigenlijk niet inziet dat dit ook racisme is, is echt wel frappant te noemen.
 
Terug
Bovenaan