Racisme

En sinds wanneer passen wij ons taalgebruik plots aan aan letterlijke vertalingen uit het Engels?

Het invoeren van de term "wit" komt gewoon uit dezelfde extremistische hoek.
En ik weiger mij bij dat soort extremisme neer te leggen.
Wit staat nochtans in het woordenboek? Ik vraag me nu echt oprecht af wat er mis is met iemand wit te noemen?

Who the hell cares?

Dat is toch niet woke ofzo? (ook een woord dat ik echt nooit tegenkom behalve hier en in die flut artikels die gedeeld worden)
 
Uw rechterarm strekken voor een synagoog is dan ook perfect onschuldig (want ken je die leuke Romeinen?), want ach Dolf de Verschrikkelijke is toch ook al zo lang geleden eh.
Dit is nu eens echt een vergelijking die op niks slaat.
Dat is gewoon elke vorm van discussie lamleggen.

Het kan perfect zijn dat men aanstoot aan de term neger neemt. Maar de essentie is dat racisme geen eenrichtingsverkeer is. Wat het momenteel wel lijkt te zijn.
 
Dit is nu eens echt een vergelijking die op niks slaat.
Dat is gewoon elke vorm van discussie lamleggen.

Het kan perfect zijn dat men aanstoot aan de term neger neemt. Maar de essentie is dat racisme geen eenrichtingsverkeer is. Wat het momenteel wel lijkt te zijn.
Nee, dat is het nu ook niet. Kijk naar de rechtszaken die Unia start. Dat is in veel richtingen.
 
Het gaat hier over een vertaling eh.
Iets wat totaal losstaat van welke huidskleur je hebt. Het is niet alsof een zwarte minder kans heeft om vertaler te worden, uw ras staat daar volledig los bij.

Weet je wat dat is? Extremisme en een totaal gebrek aan gezond verstand. Spijkers op laag water zoeken. Gewoonweg walgelijk.
Precies. Je ziet telkens diezelfde textbook uitleg opduiken waarom iets dat absurd is, niet absurd zou zijn, terwijl de redenering niet eens opgaat.

Een ander probleem in deze maatschappelijke discussie is dat de anti-racisme crowd zich ook totaal niet bewust van hun eigen racisme aangezien zij stellen dat huidskleur bepaalt wie het meest competent is om een stuk tekst te vertalen.
Voer dan ineens terug apartheid in he.

Nee, dat is het nu ook niet. Kijk naar de rechtszaken die Unia start. Dat is in veel richtingen.
Dus de controverse rond de uitspraken van het voormalig hoofd, de extremistische standpunten van intussen ontslagen juristen en het anti-semitistisch uitgangspunt in sommige rechtzaken ben je vergeten?

Ik hoop dat de plannen binnen het Vlaams regeerakkoord doorgaan en Unia opgehefd wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allee, diezelfde uitspraak van in de jaren 90 weer die niemand kan terugvinden behalve op een blogje. Of van iemand die er niet eens werkt. In plaats van te kijken naar de realiteit: Op de website zie je netjes alle rechtszaken. Die ontkrachten al die zever meteen.
 
Nee, dat is het nu ook niet. Kijk naar de rechtszaken die Unia start. Dat is in veel richtingen.
De discussie gaat over het vertalen van dat stukje. Dat er geopperd wordt dat enkel een zwarte de emotie kan vatten, de pijn en het verdriet kan voelen en overbrengen. Dat er rechtstreeks gezegd wordt dat een blanke niet geschikt is om haar gedichten te verhalen. Draaien we de rollen om dan gaan de poppen aan het dansen. Maar in deze lijkt dat normaal te zijn, en wordt het zelfs aangemoedigd. Daarom dat ik zeg dat racisme in twee richtingen werkt.

Je kan dat eerste zeggen. En misschien klopt dat ook. Misschien kan een blanke de emotie niet overbrengen uit die gedichten. Maar er is haar zelfs geen kans gegeven, voor hetzelfde geld versterkte haar vertaling de emotie die Gorman erin wou steken initieel.
 
Wit staat nochtans in het woordenboek? Ik vraag me nu echt oprecht af wat er mis is met iemand wit te noemen?

Who the hell cares?

Dat is toch niet woke ofzo? (ook een woord dat ik echt nooit tegenkom behalve hier en in die flut artikels die gedeeld worden)
Je komt het overal tegen



Blank komt uit de koloniale tijd en dus racistisch. En ja blank heeft een positieve bijklank.

Ik heb het gewoon echt gehad met dat soort vergezochte redenen waarbij sommigen achter alles iets zoeken zich gekwetst te voelen, met het vingertje te kunnen wijzen en hen op te leggen wat ze moeten zeggen. "Want anders ben je racistisch".

Het aantal kunstmatig gecreëerde problemen door dat soort extremisten is niet meer op 1 hand te tellen. Het zorgt alleen maar voor meer verdeeldheid en ik heb het er echt mee gehad, hoor
 
Allee, diezelfde uitspraak van in de jaren 90 weer die niemand kan terugvinden behalve op een blogje. Of van iemand die er niet eens werkt. In plaats van te kijken naar de realiteit: Op de website zie je netjes alle rechtszaken. Die ontkrachten al die zever meteen.
Niet de jaren 90, de jaren 00.
Als je ontkent dat die uitspraak er geweest is, omdat die enkel nog in webarchive van HBVL en interforums opduikt, net zoals je het bestaan ontkent van het gelekte interne emailverkeer waarin Unia partij trok voor de islamitische antisemitist, dan ben je gewoon je eigen waarheid aan het creeren.

Er zijn overduidelijke problemen met unia waarom ze ook moet verdwijnen. Ze is politiek en ideologisch gelieerd en dus niet neutraal. Dat is ook logisch aangezien de enige bestaansreden van unia het veroordelen van het voormalige Vlaams blok voor racisme was.
En ook het huidige hoofd heeft tal van kromme uitspraken op haar naam staan a la 'doe niet zo etnocentrisch'.
 
En ook het bewijs dat racisme geen eenrichtingsverkeer is. Waar het over ging.
Als je het bestaan van het bewijs voor het tegenoverstelde, namelijk dat de voormalige baas weldegelijk vond dat racisme eenrichtsverkeer is (en die opvatting werd vorig jaar tijdens de BLM discussie hier opnieuw gepropageerd) en de antisemitistische houding die bleek uit het gelekte mailverkeer, blijft ontkennen, dan noemen ze dat cherrypicking aka comfirmatie bias.

Dit is ook de reden waarom men Unia wil opdoeken.
 
Cherry-picking omdat ik naar al hun rechtszaken kijk? En jij alleen naar 1 uitspraak van een voormalige (!) baas, want er zijn er heel veel andere waarin hij het anders verwoordt. En veel uitspraken binnen Unia die precies dat tegenspreken. En het was niet eens officieel beleid, maar zijn mening. Ja, dan ben ik aan het cherry-picking 😂
 
Wit staat nochtans in het woordenboek? Ik vraag me nu echt oprecht af wat er mis is met iemand wit te noemen?

Who the hell cares?

Neger staat ook in het woordenboek. Dus is er geen reden om het niet te gebruiken dan?
Mij boeit het niet of iemand me wit noemt. Ik zie daar niks verkeerd in.
Maar persoonlijk vind ik blank correcter ( is mss persoonlijk)
Op school kleurde we vroeger de blanke mensen roze.
Geen enkele blanke die hreft gezegd dat het te dicht zou kunnen aanleunen met homo’s en dus verboden moet worden
Misschien belachelijk voorbeeld, maar men is tegenwoordig dan ook belachelijk bezig met hun racisme
 
't Is maar hoe je het verdraait he. Dit is gewoon zeggen dat iemand iets niet kan omwille van zijn huidskleur, dat is puur racisme.
Niet als het op objectieve grond verdedigd kan worden. Een oma voor een puistjesreclame kan ook niet, en is geen leeftijdsdiscriminatie.
 
Niet als het op objectieve grond verdedigd kan worden. Een oma voor een puistjesreclame kan ook niet, en is geen leeftijdsdiscriminatie.
In dit geval is het duidelijk subjectief. Een blanke heeft niet genoeg gevoel om iets te vertalen dat door een zwarte geschreven werd? Komaan zeg.
 
Misschien belachelijk voorbeeld, maar men is tegenwoordig dan ook belachelijk bezig met hun racisme
men holt al jaren het begrip racisme uit door allerlei onzin erbij te sleuren.
Tegelijk is men verbaast dat de gemiddelde werkmens er minder boodschap aan heeft, en partijen die zich hierbij aansluiten, steeds hogere toppen scheren 🤷🏻‍♂️
In dit geval is het duidelijk subjectief. Een blanke heeft niet genoeg gevoel om iets te vertalen dat door een zwarte geschreven werd? Komaan zeg.
Zover is het gekomen :)
Uiteraard vind Loser deze argumentatie objectief, ze past immers bij zijn punt.
 
men holt al jaren het begrip racisme uit door allerlei onzin erbij te sleuren.
Als je naar de extremen kijkt, kan ik je volgen. Het ene extreem uiteinde 'overdrijft', het andere extreme uiteinde getuigd van nihilisme.
Daarmee niet te veel aandacht hebben voor deze uitersten. Kan helpen.
 
Meest ergerlijk zijn nog zaken als dit:
Merk je dat andere mensen wel ‘blank’ blijven zeggen? Spreek hen daar dan op aan. Herinner hen eraan dat het verwijst naar slavernij en dat het eigenlijk geen huidskleur is.


Mensen die in het dagelijkse leven mij gaan corrigeren op uitspraken wegens hun extremistisch, politiek gedachtengoed, ga ik toch eens goed scheef bekijken, met m'n ogen rollen en vervolgens gewoon negeren. Zelfde soort mensen als Jehova getuigen en andere religieuze deurpredikers.
 
Niet als het op objectieve grond verdedigd kan worden. Een oma voor een puistjesreclame kan ook niet, en is geen leeftijdsdiscriminatie.
Maar een zwarte hollywood acteur die geen rol van een fictief, om marketing redenen, blank personage mag spelen, dat is voor jou dan weer wel een voorbeeld van 'structureel racisme'.

Om maar te zeggen dat de manier waarop men de grond van iets 'objectief' noemt, uiteindelijk ook maar zeer subjectief is ...
 
Terug
Bovenaan