Racisme

Daar gaat het ook niet om. Dat zijn keuzes, huidskleur niet. En privileges zijn dat het voor blanken makkelijker is om diploma te halen dan niet.
Hier in Europa is het mss gemakkelijker om als autochtoon een diploma te halen want je kent de taal. Net zoals het voor een Europeaan in Japan of China ook moeilijker gaat worden om daar een diploma te halen in een vreemde taal.
wat stel je voor als oplossing? Het voor iedereen even moeilijk maken? Examens in Esperanto, Engels,latijn?
Pas op ik snap het wel en het lijkt me echt een nobel doel. Maar zulke regels invoeren zorgen dat we als maatschappij minder vooruitgang boeken.
 
Dat is dikke zever. Zeker hier in België.
Maar als je idd je kloten eraan veegt en liever op straat hangt dan les te volgen, is het idd niet vanzelfsprekend om goede punten te halen
Niet helemaal. In België is het inderdaad mogelijk dat de toegang tot onderwijs heel laagdrempelig en dit voor iedereen.

Dit is echter maar één voorwaarde om te kunnen studeren. Als je bijvoorbeeld ook nog tegelijk mee moet zorgen voor het gezinsinkomen, zorg voor kleinere broers/zussen/ouders/grootouders. Geen rustige plaats in huis om te kunnen studeren. Geen middelen voor de gepaste pc/printer,... whatever, maakt dat het halen van een diploma niet voor iedereen vanzelfsprekend is. En al zeker niet als je niet gestimuleerd wordt uit je omgeving of geen figuren hebt, waar je naar opkijkt die dezelfde weg hebben afgelegd.
 
Niet helemaal. In België is het inderdaad mogelijk dat de toegang tot onderwijs heel laagdrempelig en dit voor iedereen.

Dit is echter maar één voorwaarde om te kunnen studeren. Als je bijvoorbeeld ook nog tegelijk mee moet zorgen voor het gezinsinkomen, zorg voor kleinere broers/zussen/ouders/grootouders. Geen rustige plaats in huis om te kunnen studeren. Geen middelen voor de gepaste pc/printer,... whatever, maakt dat het halen van een diploma niet voor iedereen vanzelfsprekend is. En al zeker niet als je niet gestimuleerd wordt uit je omgeving of geen figuren hebt, waar je naar opkijkt die dezelfde weg hebben afgelegd.
En dat is dan de schuld van de blanke? Of eerder van de ouders?
Ik zie die jongeren uit brussel zich nog niet plots bekeren en allemaal te samen voorbeeldige leerlingen worden
Nee, die hangen liever het crapuul uit op straat en denken dat het geld later in hun schoot dient geworpen te worden.
Iedereen moet hard werken op ergens te komen in de maatschappij
 
En dat is dan de schuld van de blanke? Of eerder van de ouders?
Ik zie die jongeren uit brussel zich nog niet plots bekeren en allemaal te samen voorbeeldige leerlingen worden
Nee, die hangen liever het crapuul uit op straat en denken dat het geld later in hun schoot dient geworpen te worden.
Iedereen moet hard werken op ergens te komen in de maatschappij
Het is zoals altijd dat het een complexe wisselwerking is van een hoop factoren. Uit een achtergesteld milieu komen is een handicap. De maatschappij die van iemand "zoals jij" eerder verwacht dat je BSO gaat doen en met je handen werken, is een handicap.

En bij al die zaken is het niet zo gemakkelijk om een oorzaak vast te stellen of wie daar nu net voor verantwoordelijk is.

Dat jij meteen aan "die jongeren uit Brussel die niet willen" denkt, toont dit mooi aan, want een gekleurde modelstudent uit Molenbeek, met een naam zoals Mohammed, zal bij jou meteen een zekere stempel krijgen.
 
.

Dat jij meteen aan "die jongeren uit Brussel die niet willen" denkt, toont dit mooi aan, want een gekleurde modelstudent uit Molenbeek, met een naam zoals Mohammed, zal bij jou meteen een zekere stempel krijgen.
Niet per sé. Er zullen zeker uitzonderingen zijn, maar die zijn er overal.
Tal van voorbeelden genoeg van allochtonen die het hier wel gemaakt hebben.
Maar het is zoals je zegt; het is niet enkel en alleen maar je afkomst die je achterstand bepaald.
Taal, respect, de wil tot, beleefdheid, kortom; de opvoeding.
En daar kan ik als bleekscheet niks aan doen. Er zijn Belgen genoeg die hun kids ook met zo een achterstand opvoeden en die kinderen staan voor dezelfde hordes

Ik werk zo’n 20 jaar in Genk. Als ik ze daar hoor praten over DIE meisje en ‘mijn zuster ZIJN auto’ (jongens die hier school genoten hebben), moet je niet verwachten dat die gasten een dikke job achter een bureau krijgen na zo’n sollicitatie gesprek
 
Niet helemaal. In België is het inderdaad mogelijk dat de toegang tot onderwijs heel laagdrempelig en dit voor iedereen.

Dit is echter maar één voorwaarde om te kunnen studeren. Als je bijvoorbeeld ook nog tegelijk mee moet zorgen voor het gezinsinkomen, zorg voor kleinere broers/zussen/ouders/grootouders. Geen rustige plaats in huis om te kunnen studeren. Geen middelen voor de gepaste pc/printer,... whatever, maakt dat het halen van een diploma niet voor iedereen vanzelfsprekend is. En al zeker niet als je niet gestimuleerd wordt uit je omgeving of geen figuren hebt, waar je naar opkijkt die dezelfde weg hebben afgelegd.
Is dat dan het privilege van rijkdom?
 
En dat is dan de schuld van de blanke? Of eerder van de ouders?
Ik zie die jongeren uit brussel zich nog niet plots bekeren en allemaal te samen voorbeeldige leerlingen worden
Nee, die hangen liever het crapuul uit op straat en denken dat het geld later in hun schoot dient geworpen te worden.
Iedereen moet hard werken op ergens te komen in de maatschappij
Niet de schuld van de blanke. Zoals ge zelf zei heeft niets te maken met huidskleur, maar met ook andere factoren. Echter moeten sommige harder werken om het zelfde te bereiken dan andere.
 
Ik werk zo’n 20 jaar in Genk. Als ik ze daar hoor praten over DIE meisje en ‘mijn zuster ZIJN auto’ (jongens die hier school genoten hebben), moet je niet verwachten dat die gasten een dikke job achter een bureau krijgen na zo’n sollicitatie gesprek
Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat we voor veel jobs te hard inzitten met perfect Nederlands voor duidelijke buitenlandse roots, terwijl er genoeg autochtonen zijn die evengoed een hoop fouten maken.
 
Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat we voor veel jobs te hard inzitten met perfect Nederlands voor duidelijke buitenlandse roots, terwijl er genoeg autochtonen zijn die evengoed een hoop fouten maken.

Ik denk dat werkgevers nog altijd gewoon degene aannemen die de job het beste doet en hun bijgevolg ook 't meeste zal opleveren.
Als Ahmed de job best kan en 't verschil tussen "de" en "het" in zijn job weinig van belang is zal de WG die kiezen boven Pieter die dat wel kan maar die minder ervaring heeft in de job.
 
Ik denk dat werkgevers nog altijd gewoon degene aannemen die de job het beste doet en hun bijgevolg ook 't meeste zal opleveren.
Als Ahmed de job best kan en 't verschil tussen "de" en "het" in zijn job weinig van belang is zal de WG die kiezen boven Pieter die dat wel kan maar die minder ervaring heeft in de job.
Dat zou betekenen dat werkgevers altijd zuiver beoordelen op merites zonder iets van eigen bias. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat redelijk wat studies, dat ook tegenspreken.

Wat ik hier probeer in de mensen hun kop te krijgen is dat het "nadeel" aan niet blank zijn niet altijd zo duidelijk is als "hé we nemen u niet aan want je hebt een kleurtje". Het is ook niet altijd duidelijk "hun" of "onze" schuld. Dan moet Bernie misschien niet elke week hetzelfde komen posten. Maar als je natuurlijk blind gelooft dat alles objectief gebeurt, ja dan zijn er nooit problemen.
 
Wat ik hier probeer in de mensen hun kop te krijgen is dat het "nadeel" aan niet blank zijn niet altijd zo duidelijk is als "hé we nemen u niet aan want je hebt een kleurtje". Het is ook niet altijd duidelijk "hun" of "onze" schuld. Dan moet Bernie misschien niet elke week hetzelfde komen posten. Maar als je natuurlijk blind gelooft dat alles objectief gebeurt, ja dan zijn er nooit problemen.
Dat er zaken beter kunnen op sommige gebieden zal hier ook niemand tegenspreken.
Alleen jammer dat er steeds op gewezen wordt dat enkel de kleur een nadeel is, wat niet zo is (in de meeste gevallen). Eerder de attitude vd deelnemer.
Toch straf dat veel allochtonen het wel maken in media, de medische wereld, politiek …
Ze hebben echter een paar dingen gemeen: de wil en doorzetting, en niet hun ganse leven in een hoekje liggen wijzen met een beschuldigende vinger
Zo kan je ook het onrecht aanvechten, wat jij dus niet doet, dat er steeds gekeken wordt op diploma, terwijl een, bvb, hobby IT’er zonder diploma een evengoede kandidaat zou zijn voor een bepaalde job. Niks met kleur te maken
 
Ik werk zo’n 20 jaar in Genk. Als ik ze daar hoor praten over DIE meisje en ‘mijn zuster ZIJN auto’ (jongens die hier school genoten hebben), moet je niet verwachten dat die gasten een dikke job achter een bureau krijgen na zo’n sollicitatie gesprek
Je beseft toch dat er ook veel blanke, belgische jongeren zo spreken? Lijkt me niet een taalcomplex, maar eerder een speciale manier hoe die jongeren denken "cool" te zijn. :biglaugh:
 
Je beseft toch dat er ook veel blanke, belgische jongeren zo spreken? Lijkt me niet een taalcomplex, maar eerder een speciale manier hoe die jongeren denken "cool" te zijn. :biglaugh:
Daarom dat ik ook schrijf dat vele vlaamse jongeren tegenwoordig zo opgroeien/opgevoed worden.
Dan moet je niet verwonderd zijn dat een beter spraakzame kandidaat de job krijgt.
 
Dat er zaken beter kunnen op sommige gebieden zal hier ook niemand tegenspreken.
Alleen jammer dat er steeds op gewezen wordt dat enkel de kleur een nadeel is, wat niet zo is (in de meeste gevallen). Eerder de attitude vd deelnemer.
Toch straf dat veel allochtonen het wel maken in media, de medische wereld, politiek …
Ze hebben echter een paar dingen gemeen: de wil en doorzetting, en niet hun ganse leven in een hoekje liggen wijzen met een beschuldigende vinger
Zo kan je ook het onrecht aanvechten, wat jij dus niet doet, dat er steeds gekeken wordt op diploma, terwijl een, bvb, hobby IT’er zonder diploma een evengoede kandidaat zou zijn voor een bepaalde job. Niks met kleur te maken
Jij praat over kleur dus ik praat over kleur hé. Het hele punt is dat twee kandidaten met voor de rest zelfde CV en indruk niet dezelfde kans maken door hun origine. Dan kan je zeggen dat dit niet klopt zoals kay-gell, maar studies wijzen toch andere dingen uit.

Dan moet jij niet afkomen met een slechte mentaliteit hé. En een diploma, een objectief criterium, heeft er al helemaal niets mee te maken.

"Veel allochtonen maken het wel", daar zet.ik tegenover "veel maken het niet, ondanks de juiste mentaliteit en vaardigheden".
 
die willen gewoon meelopen door zo TurksNederlands te spreken omdat dat "cool" is. Dat is zo mogelijk nog erger.
Vaak zijn het deze 'gangsters'.

28wmke.jpg
 
Terug
Bovenaan