Racisme

Waarom dan niet spreken van ‘black privilage?
Dat zal heus bestaan in andere landen en werelddelen. Maar als we het over het probleem ‘white privilege’ hebben dan spreken we over de Westerse wereld waar we in leven op dit moment.
 
Dat zal heus bestaan in andere landen en werelddelen. Maar als we het over het probleem ‘white privilege’ hebben dan spreken we over de Westerse wereld waar we in leven op dit moment.
Dan kunt ge het ook doortrekken dat we in België wonen en ons dus gene zak moeten aantrekken dat in de US ene zwarte is gewurgd door de flikken
 
Dan kunt ge het ook doortrekken dat we in België wonen en ons dus gene zak moeten aantrekken dat in de US ene zwarte is gewurgd door de flikken
Dat is toch ook de westerse wereld? Jij mag van mij een topic openen over de manier hoe een wit persoon in China wordt behandeld en daar wat over gaan discussiëren. Ik babbel liever over mijn eigen (brede) leefwereld namelijk Europa en Amerika. Zeker die eerste daar zie ik de effecten van.

Mag ik concluderen dat jij dus nu toegeeft dat er dus privileges hangen aan het feit dat je een wit persoon bent in onze maatschappij en dat je dat ook OK vindt en dat er bijgevolg dus niets aan gedaan moet worden?
 
Dat is toch ook de westerse wereld? Jij mag van mij een topic openen over de manier hoe een wit persoon in China wordt behandeld en daar wat over gaan discussiëren. Ik babbel liever over mijn eigen (brede) leefwereld namelijk Europa en Amerika. Zeker die eerste daar zie ik de effecten van.

Mag ik concluderen dat jij dus nu toegeeft dat er dus privileges hangen aan het feit dat je een wit persoon bent in onze maatschappij en dat je dat ook OK vindt en dat er bijgevolg dus niets aan gedaan moet worden?
Tuurlijk zijn er privileges. Maar dat is dus overal.
Als ik als een blanke in een Brusselse ghettowijk woon, denk ik dat er heel wat anderen daar beter behandeld zullen worden dan ik
 
En dat is oké voor jou en dat moet zo blijven?
Heb ik dat ergens gezegd?
maar als je nu het zogenaamde blanke privilege gaat opheffen door bvb enkel te beoordelen op kleur (lees: zolang het niet blank is) , dan ben je niet beter bezig dan 100 jaar geleden
 
Gaan we de rollen omdraaien? Dat is toch absurd.
@Bernie.be geeft aan dat daar privilege’s aan hangen. Dat hij dat niet oké vindt. Waarom moet ik dan uitleggen hoe ik dat zou oplossen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander om een discussie te houden hoe men zou kunnen werken aan dergelijke situaties. Maar dat lijkt me een ander topic. Maar waarom gaat de vinger nu richting mij?

Het gaat hier toch nog steeds over het filmpje dat hij poste. Daar wordt duidelijk in gezegd: er zijn privileges verbonden aan het horen bij de witte gemeenschap. Wel, dat is een eerste goede stap. Er bestaat zoiets als white privilege dus. En ik denk persoonlijk dat we daar toch geen fan van kunnen zijn dat mensen met een andere huidskleur andere kansen krijgen? Want dat is discriminatie, toch?

Ik ben de laatste om te ontkennen dat er elders ook gediscrimineerd wordt. Maar ik denk door te zeggen: ‘daar doen ze dat ook dus mogen wij lekker ons goesting blijven doen’ we niet echt vooruit geraken in de wereld.
Lead by example, nee?
Veeg voor eigen deur, nee?
 
Gaan we de rollen omdraaien? Dat is toch absurd.
@Bernie.be geeft aan dat daar privilege’s aan hangen. Dat hij dat niet oké vindt. Waarom moet ik dan uitleggen hoe ik dat zou oplossen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander om een discussie te houden hoe men zou kunnen werken aan dergelijke situaties. Maar dat lijkt me een ander topic. Maar waarom gaat de vinger nu richting mij?

Het gaat hier toch nog steeds over het filmpje dat hij poste. Daar wordt duidelijk in gezegd: er zijn privileges verbonden aan het horen bij de witte gemeenschap. Wel, dat is een eerste goede stap. Er bestaat zoiets als white privilege dus. En ik denk persoonlijk dat we daar toch geen fan van kunnen zijn dat mensen met een andere huidskleur andere kansen krijgen? Want dat is discriminatie, toch?

Ik ben de laatste om te ontkennen dat er elders ook gediscrimineerd wordt. Maar ik denk door te zeggen: ‘daar doen ze dat ook dus mogen wij lekker ons goesting blijven doen’ we niet echt vooruit geraken in de wereld.
Lead by example, nee?
Veeg voor eigen deur, nee?
Het probleem is dat het altijd het Westen is die de eerste stap moet nemen , waardoor anderen enkel de vruchten ervan nemen en zelf eigelijk gewoon hun eigen weg blijven gaan . De Westerse wereld moet een multiculturele smeltkroes worden en de rest mag zijn gang blijven gaan .
 
Het probleem is dat het altijd het Westen is die de eerste stap moet nemen , waardoor anderen enkel de vruchten ervan nemen en zelf eigelijk gewoon hun eigen weg blijven gaan
IJveren jullie dan, in plaats van een liberaal geïnspireerde democratie, voor een samenleving gestoeld op een ethnonationalistische ideologie? Of hoe moet ik deze reactie juist interpreteren?
 
IJveren jullie dan, in plaats van een liberaal geïnspireerde democratie, voor een samenleving gestoeld op een ethnonationalistische ideologie? Of hoe moet ik deze reactie juist interpreteren?
Ik persoonlijk wel ja , nu niet in het heel extreme , maar het zou jammer zijn moest de blanke/of ja "witte" nu , hier in Europa niks meer te zeggen hebben .

Ik geloof wel idd dat iedere bevolkingsgroep zijn territorium heeft (wat niet wil zeggen dat verplaatsingen niet kunnen) , en dat het aarstmoeilijk wordt om een klimaat te verkrijgen waar iedereen naast mekaar en samen met mekaar leeft waarbij iedereen gelijk is .Dat lijkt me niet realistisch,zeker niet in het Oude continent , maar eerlijk ook in de USA is dit niet echt geslaagd . Er zal altijd een groep zijn die het voor het zeggen heeft . Daarom dat migratie altijd zeer goed en streng moet worden opgevolgd
 
IJveren jullie dan, in plaats van een liberaal geïnspireerde democratie, voor een samenleving gestoeld op een ethnonationalistische ideologie? Of hoe moet ik deze reactie juist interpreteren?
Waarom heeft een liberaal geïnspireerde democratie geen privilege ? We zullen de ‘white’ achterwege laten. Laat het ons het privilege van de meerderheid noemen. Lijkt me eerlijker discussiëren. Dit privilege bannen of door opgelegde maatregelen proberen in te dijken lijkt me gewoon contraproductief voor een maatschappij.
 
Er is niks mis met privilege hebben. Want is het niet op basis van kleur, is het wel op basis van bvb talent.
Iedereen moet idd dezelfde kans op onderwijs hebben, wat hier toch is, en erna ook dezelfde kans op solliciteren (wat idd beter kan).
Als je echter gaat beginnen om bvb met quota’s te beginnen (zoveel -% moet allochtoon zijn, holibi …) dan verschuif je gewoon het witte privilege.
 
Sorry maar dat is een simpele redenering om iets fouts goed te praten. Hij heeft in dat filmpje volledig toe dat er zoiets bestaat als white privilege. En dat dat volledig normaal is en dient aanvaard te worden.
Als ik als kind van zwarte ouders in Antwerpen opgroei met dezelfde cultuur als Jantje die van beide witte ouders hetzelfde meekrijgt, maar ik heb minder kansen op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt omwille van mijn huidskleur en naam. Dan heeft dat toch 0,0 te maken met ‘dat hoort bij de cultuur’. White privilege draait niet om de cultuur of manier van leven maar het feit dat mensen worden afgestraft op bijvoorbeeld eigenschappen waar ze zelf niet aan kunnen doen.

Ik lees dat de man een enorm gewaardeerde psycholoog is. Ik wil dat gerust geloven maar dit filmpje is wat mij betreft ondermaats.
Da's niet het punt dat ie wil maken denk ik. Hij zegt dat de cultuur in een bepaalde maatschappij uiteraard vooral toegespitst zal zijn op zie de personen zijn die die maatschappij uitmaken en dat je dat privilege ook op onnoembaar veel manieren kan indelen, mooi/lelijk, rijk/arm, getatoeëerd, niet getatoeëerd, introvert/extravert etc. Het verkeerde zit er volgens hem in dat de, wat hij postmodernisten noemt, per sé de scheidingslijn op huidskleur willen leggen terwijl er heel wat; vaak ingrijpender parameters zijn die bepalen hoe geprivilegieerd iemand is.

Hij gaat er volgens mij mee akkoord dat er zoiets zal bestaan als white privilege, maar hij hekelt de focus op die ene parameter.

Of da's toch hoe ik zijn uiteenzetting begrijp.
 
Da's niet het punt dat ie wil maken denk ik. Hij zegt dat de cultuur in een bepaalde maatschappij uiteraard vooral toegespitst zal zijn op zie de personen zijn die die maatschappij uitmaken en dat je dat privilege ook op onnoembaar veel manieren kan indelen, mooi/lelijk, rijk/arm, getatoeëerd, niet getatoeëerd, introvert/extravert etc. Het verkeerde zit er volgens hem in dat de, wat hij postmodernisten noemt, per sé de scheidingslijn op huidskleur willen leggen terwijl er heel wat; vaak ingrijpender parameters zijn die bepalen hoe geprivilegieerd iemand is.

Hij gaat er volgens mij mee akkoord dat er zoiets zal bestaan als white privilege, maar hij hekelt de focus op die ene parameter.

Of da's toch hoe ik zijn uiteenzetting begrijp.
100% juist
 
Dat is ook mijn interpretatie ervan, maar zoals @toru dus eerder zei, de titel van dat filmpje dekt de lading niet en voelt eerder aan als ongenuanceerd tegen de schenen schoppen. Het feit dat er socio-economische ongelijkheid bestaat, mag geen excuus zijn om raciale ongelijkheid te negeren. En andersom ook niet.
 
Dat is ook mijn interpretatie ervan, maar zoals @toru dus eerder zei, de titel van dat filmpje dekt de lading niet en voelt eerder aan als ongenuanceerd tegen de schenen schoppen. Het feit dat er socio-economische ongelijkheid bestaat, mag geen excuus zijn om raciale ongelijkheid te negeren. En andersom ook niet.
Hie ge het draait of keert, er zal altijd privilege zijn.
Geen diploma vs diploma
Vaccin vd geen vaccin (restaurant)
Tatoo vs geen (politie)
 
Net getuige geweest van puur racisme op de camping tijdens talentennacht
4 blanke mannen, zwart geverfd, aan het dansen op Jeruzalem.
verbieden of niet?
 
Hie ge het draait of keert, er zal altijd privilege zijn.
Geen diploma vs diploma
Vaccin vd geen vaccin (restaurant)
Tatoo vs geen (politie)
Daar gaat het ook niet om. Dat zijn keuzes, huidskleur niet. En privileges zijn dat het voor blanken makkelijker is om diploma te halen dan niet.
 
Terug
Bovenaan