Racisme

Weet niet hoe relevant het voor de discussie is maar here it goes (ik moet er even over ranten, het gebeurd al zo weinig):

Discriminatie/racisme gevoeld als witte man zijnde:

Ik woon nu 2,5 jaar in Vietnam met een verblijfsvergunning en belastingen betalende hier.
Wij zitten nu eigenlijk pas in de eerste Covid golf door de delta variant en lopen zeer zwaar achter met vaccineren.
De overheid heeft een maand geleden beslist om zware lockdown in te voeren. Dit betekent: Alle winkels, restaurants en bars dicht. Enkel supermarkten en pharmacies open. Er is ook geen food delivery toegelaten. Je mag enkel naar buiten / op de straat mits je een bewijsje hebt van de overheid dat dit nodig is (wordt gecontrolleerd door police posts op de weg).

Gisteren eindelijk een uitnodiging voor eerste vaccinatie shot gekregen. Verschillende documenten moeten invullen (in het vietnamees wat niet altijd zo simpel is maar dat begrijp ik natuurlijk). Vandaag dan kunnen gaan. Kom daar aan en moet nog eens twee documenten invullen, al hurkend op een plastieke stoel want geen tafel.

Dan wanneer ik eindelijk klaar was wordt er mij verteld dat er vandaag geen foreigners gevaccineerd gaan worden omdat ze Vietnamezen willen prioriteit geven. Ik had hiervoor al gehoord dat dit kon gebeuren van andere foreigners, maar dat dit eigenlijk niet legaal is en de overheid dit tegenspreekt, dus maakte ik even van mijn tak en leken ze het op te geven. Helaas even later iemand anders weer die kwam uitleggen hoezeer het spijt maar dat ze prioriteit aan risico gevallen willen geven. Als dit zo was, had ik het perfect begrepen maar de rest van mijn appartements gebouw (van alle leeftijden en gesteltes) waren wel allemaal daar en kregen het vaccin wel. Er was een andere foreigner, een Koreaans koppel van in de 40 die ook werden weggestuurd.

Nu, uiteindelijk dan toch maar naar huis gegaan want ik kan moeilijk de spuit stelen en hem zelf in mijnen arm steken. Ondertussen wel de ambassade gecontacteerd om te polsen maar die werken natuurlijk niet in het weekend (ambtenaren....). Ik heb van andere foreigners hier in Vietnam gehoord dat zij wel gewoon zijn gevaccineerd geweest met de rest van hun appartements gebouw of andere vaccinatiegroep waar ze tot behoren.

Dus opinions: discriminatie? racisme? corruptie? Of ben ik gewoon een klein wenertje?
 
Weet niet hoe relevant het voor de discussie is maar here it goes (ik moet er even over ranten, het gebeurd al zo weinig):

Discriminatie/racisme gevoeld als witte man zijnde:

Ik woon nu 2,5 jaar in Vietnam met een verblijfsvergunning en belastingen betalende hier.
Wij zitten nu eigenlijk pas in de eerste Covid golf door de delta variant en lopen zeer zwaar achter met vaccineren.
De overheid heeft een maand geleden beslist om zware lockdown in te voeren. Dit betekent: Alle winkels, restaurants en bars dicht. Enkel supermarkten en pharmacies open. Er is ook geen food delivery toegelaten. Je mag enkel naar buiten / op de straat mits je een bewijsje hebt van de overheid dat dit nodig is (wordt gecontrolleerd door police posts op de weg).

Gisteren eindelijk een uitnodiging voor eerste vaccinatie shot gekregen. Verschillende documenten moeten invullen (in het vietnamees wat niet altijd zo simpel is maar dat begrijp ik natuurlijk). Vandaag dan kunnen gaan. Kom daar aan en moet nog eens twee documenten invullen, al hurkend op een plastieke stoel want geen tafel.

Dan wanneer ik eindelijk klaar was wordt er mij verteld dat er vandaag geen foreigners gevaccineerd gaan worden omdat ze Vietnamezen willen prioriteit geven. Ik had hiervoor al gehoord dat dit kon gebeuren van andere foreigners, maar dat dit eigenlijk niet legaal is en de overheid dit tegenspreekt, dus maakte ik even van mijn tak en leken ze het op te geven. Helaas even later iemand anders weer die kwam uitleggen hoezeer het spijt maar dat ze prioriteit aan risico gevallen willen geven. Als dit zo was, had ik het perfect begrepen maar de rest van mijn appartements gebouw (van alle leeftijden en gesteltes) waren wel allemaal daar en kregen het vaccin wel. Er was een andere foreigner, een Koreaans koppel van in de 40 die ook werden weggestuurd.

Nu, uiteindelijk dan toch maar naar huis gegaan want ik kan moeilijk de spuit stelen en hem zelf in mijnen arm steken. Ondertussen wel de ambassade gecontacteerd om te polsen maar die werken natuurlijk niet in het weekend (ambtenaren....). Ik heb van andere foreigners hier in Vietnam gehoord dat zij wel gewoon zijn gevaccineerd geweest met de rest van hun appartements gebouw of andere vaccinatiegroep waar ze tot behoren.

Dus opinions: discriminatie? racisme? corruptie? Of ben ik gewoon een klein wenertje?
Vietnamese priveledge... Je kan proberen een beweging opstarten om dit aan te kaarten. Dit lijkt wel te werken in europa als je genoeg volk vindt. :unsure:

Alle gekheid op een stokje maar een perfect voorbeeld van het privilege van de meerderheid.
Niet alleen het vaccin uiteraard maar ook de verschillende documenten die je diende in te vullen in het vietnamees.
Wat een racistisch land is me dat toch. :sarcastic:

corona is trouwens best wel stevig rond zich heen aant grijpen in VN. Ik merk het aan de collegas en de verhalen. Als daar het echt uitbreekt gaat de gezondheidszorg dit niet kunnen opvangen. Zie maar dat je gevaccineerd geraakt!
 
Laatst bewerkt:
Vietnamese priveledge... Je kan proberen een beweging opstarten om dit aan te kaarten. Dit lijkt wel te werken in europa als je genoeg volk vindt. :unsure:

Alle gekheid op een stokje maar een perfect voorbeeld van het privilege van de meerderheid.
Niet alleen het vaccin uiteraard maar ook de verschillende documenten die je diende in te vullen in het vietnamees.
Wat een racistisch land is me dat toch. :sarcastic:

corona is trouwens best wel stevig rond zich heen aant grijpen in VN. Ik merk het aan de collegas en de verhalen. Als daar het echt uitbreekt gaat de gezondheidszorg dit niet kunnen opvangen. Zie maar dat je gevaccineerd geraakt!
Een beweging? Met andere buitenlanders? Gij weet wel niet wat voor een vies vuil crimineel volkje die buitenlanders zijn!

Allemaal Britten, Amerikanen en Fransen...
 
Dus opinions: discriminatie? racisme? corruptie? Of ben ik gewoon een klein wenertje?
Lijkt me duidelijk discriminatie van het type dat buiten (Westerse) democratieën genormaliseerd is. Al heb je hier ongetwijfeld ook mensen die er geen problemen mee zouden hebben.

Voor mij is dit zo'n voorval dat je de situatie hier in België meer laat appreciëren alleszins. Niet dat het hier perfect is, maar dat soort open en bloot anders behandelen van mensen omdat ze er anders uitzien/andere nationaliteit hebben is hier toch minder/niet het geval.
 
Zoals vaak interessante samenvattingen van rechtspraak van de nieuwsbrief arbeidsrecht KU Leuven:



Ontslag om dringende reden - recht op privéleven – privégesprekken tussen collega’s – racistische uitspraken
Mevrouw P. werkte sinds september 1987 als deeltijdse zorgassistent in een ziekenhuis in Namen. Zij werd er in die hoedanigheid binnen het mobiele nachtteam van het ziekenhuis ingezet.
Tijdens de nacht van 1 tot 2 juni 2017 vervoegde de heer R. dit team. De nieuwe collega is van Martinikaanse origine en heeft een zwarte huidskleur.
Tussen 3 en 9 oktober 2017 heeft mevrouw P. via Messenger (Facebook) met mevrouw Pi., haar collega, verschillende tekstberichten over de heer R. uitgewisseld. In haar berichten vergeleek mevrouw P. de heer R. met een aap aan wie bananen en noten moeten worden gegeven om hem te motiveren en te temmen. Bovendien bekritiseerde ze het werk van de heer R. en uitte ze bedreigingen : “Il ne faut pas qu’il [de heer R.] vienne me voir car il va être collé au mur”.
Mevrouw Pi. kon deze commentaar niet waarderen. Integendeel, ze sprak Mevrouw P. hierop verschillende keren aan. Op 9 oktober 2017 heeft mevrouw Pi. de inhoud van deze berichten aan de hoofdverpleegster medegedeeld. Op 10 oktober 2017, naar aanleiding van een teamvergadering, werden deze feiten aan de directeur van het departement Verpleegsters en Paramedisch gemeld. Deze melding ging gepaard met nog twee verklaringen van andere collega’s.
Mevrouw P. werd per e-mail op 11 oktober 2017 uitgenodigd voor een verhoor door de werkgever op 13 oktober 2017. Ze werd ingelicht over het onderwerp van dit verhoor en op de hoogte gebracht dat ze nog door een syndicaal afgevaardigde kon worden vergezeld. Ten slotte werd naar aanleiding van het verhoor benadrukt dat er sancties zouden kunnen volgen.
Tijdens het verhoor heeft mevrouw P. de feiten erkend. Diezelfde dag werd haar arbeidsovereenkomst wegens dringende reden onmiddellijk en definitief beëindigd. De kennisgeving van de motieven werd haar per aangetekende brief op 17 oktober 2017 toegestuurd.
Mevrouw P. betwistte haar ontslag, o.a. op grond van het privékarakter van de berichten (berichten uitgewisseld via Messenger en niet-toegankelijk voor haar werkgever; ook zijn de berichten buiten de arbeidsuren verzonden). Mevrouw P. meende dat haar ex-werkgever van deze berichten en hun inhoud geen kennis kon nemen en hij bijgevolg op deze basis niet tot haar onmiddellijk ontslag wegens dringende reden had kunnen overgaan. Verder beweerde zij dat de berichten met een zekere zin voor humor werden opgesteld en betwistte zij de verklaringen.
Op basis van deze middelen vorderde mevrouw P. voor de arbeidsrechtbank te Luik, afdeling Namen, naast een opzeggingsvergoeding, een vergoeding voor kennelijk onredelijk ontslag evenals een vergoeding voor misbruik van het ontslagrecht.
De arbeidsrechtbank heeft de vordering van mevrouw P. deels toegekend. De arbeidsrechtbank oordeelde dat de berichten, ook al waren ze werk gerelateerd, wel degelijk een privékarakter vertoonden. De rechtbank oordeelde vervolgens dat deze berichten de ontslagbeslissing wegens dringende reden krachtens artikel 35 van de Arbeidsovereenkomstenwet niet konden staven. Wel erkende de arbeidsrechtbank dat het voor de werkgever, in casu rekening houdend met de onaanvaardbare inhoud van de berichten van de betrokken werkneemster, in het kader van de welzijnsproblematiek bijzonder moeilijk werd om andere gepaste maatregelen te nemen dan de werkneemster te ontslaan. De rechtbank besloot daarom dat er geen sprake was van een kennelijk onredelijk ontslag. Gelet op deze vaststellingen door de eerste rechter werd de werkgever veroordeeld bij vonnis van 28 januari 2020 tot de betaling van de opzeggingsvergoeding en de pro rata eindejaarspremie.
Na hoger beroep tegen dit vonnis heeft het arbeidshof te Luik afdeling Namen in haar arrest dd. 20 mei 2021 de beslissing van de arbeidsrechtbank hervormd.
Verwijzend naar de wettelijke bepalingen en de rechtspraak van het EHRM, erkent het hof dat alhoewel de verzonden berichten inderdaad een privékarakter vertoonden, de bescherming die daarvan uitgaat evenwel niet absoluut is.
Bovendien was er in deze rechtszaak, volgens het hof, geen sprake van een onrechtmatige kennisname noch van een onwettige controle door de werkgever op de privécorrespondentie, daar deze berichten door de ontvanger ervan spontaan aan de werkgever werden overgemaakt. De werkgever heeft met andere woorden op een wettige en legitieme manier, en zonder enig kwaadwillig inzicht, van deze berichten kunnen kennis nemen.
Daarnaast benadrukte het hof ook, op basis van de Welzijnswet van 4 augustus 1996, de verantwoordelijkheden van de werkgever inzake de preventie van psychosociale risico’s op het werk.
Verder merkte het hof op dat, gelet op de omstandigheden, de berichten niet strikt privé kunnen worden beschouwd en dat mevrouw P. niet redelijk had kunnen verwachten dat deze door het recht op privéleven beschermd waren.
Op basis hiervan oordeelde het arbeidshof dat de kennisname van de berichten rechtmatig geschiedde. Het recht op het privéleven van mevrouw P. werd derhalve niet geschonden.
Wat de ter verantwoording van het onmiddellijke ontslag ingeroepen dringende reden betrof, herhaalde het hof zowel de voorwaarden van als de relevante rechtspraak over racistische toespelingen en gedrag. Verder verwees het hof naar de loyaliteitsplicht tegenover de werkgever evenals de plicht tot respectvolle benadering van de collega’s. De vermeende humoristische toon van de boodschappen werd afgewezen. Het hof benadrukte dat de inhoud van de berichten tegelijk racistisch, hatelijk en vernederend waren en dat mevrouw P. absoluut in de fout ging door de heer R. met een aap te hebben vergeleken.
Om deze redenen waren de geschetste feiten, zelfs al had mevrouw P. nooit enige opmerking of waarschuwing ontvangen, volgens het arbeidshof van die aard dat zij elke verdere professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer in de zin van artikel 35 van de Arbeidsovereenkomstenwet onmiddellijk en definitief onmogelijk maakten.
Ook aan de dubbele termijn van 3 dagen inzake voldoende kennisname en kennisgeving per aangetekende brief werd voldaan.
Het ontslag om dringende reden was, aldus het arbeidshof te Luik, in casu gegrond. (Anne Laure Brocorens)
Inschrijven kan op deze nieuwsbrief hier: https://www.law.kuleuven.be/arbeidsrecht/nieuwsbrieven
 
"Verba volant, scripta manent." om het in de taal van de burgemeester van Antwerpen te zeggen.
Cynisch vertaald in deze context: had mevrouw P. haar racistische opmerkingen mondeling aan de toog gemaakt, dan had ze dus haar job nog.

Of het redelijk is dat een collega die vervolgens deze opmerkingen gaat tonen aan de gemeenschappelijke werkgever, en daar dan automatisch een ontslag op volgt... tja, ik weet het niet. Het arbeidshof vindt in deze blijkbaar van wel. Ik zou eerder neigen naar een alternatieve sanctie als een waarschuwing, maar blijkbaar bestond die optie ook volgens het arbeidshof niet?

Ook wil ik niet te ver gaan in het verdedigen van racistische opmerkingen, want ik keur ze uiteindelijk niet goed (al vindt de bioloog in mij dat we allemaal apen zijn, de historische context van die belediging is nu éénmaal in de eerste plaats jegens zwarte medemensen gericht).
De les die ik er echter voornamelijk uit trek is dat zoals verstandige mensen al lang wisten: hou je politieke of achterlijke meningen best van publieke platformen als Facebook, want die zijn bijlange niet zo verborgen als je denkt, al helemaal niet als je zelf collega's erbij betrekt natuurlijk.
 
"Verba volant, scripta manent." om het in de taal van de burgemeester van Antwerpen te zeggen.
Cynisch vertaald in deze context: had mevrouw P. haar racistische opmerkingen mondeling aan de toog gemaakt, dan had ze dus haar job nog.
Nee, zo simpel is het niet:
- de rechtbank heeft 2 keer geoordeeld dat het ontslag terecht was, enkel de dringende reden werd de eerste keer niet weerhouden
- de reden waarom de dringende reden niet weerhouden werd de eerste keer was omdat er 3 feiten werden aangewreven waarvan 2 wegens termijnen niet geldig waren (pure vormfout) en die ene niet geldig was wegens het feit dat het privé-gesprek was (wat dus later herroepen werd). Mochten die 2 andere meldingen 1 dag eerder een gevolg gekregen hebben, dan was de kans evenzeer dat een ontslag om dringende reden toegestaan ging geweest zijn.
- mondelinge racistische opmerkingen aan de toog zouden als de collega's erbij zijn, ook een reden voor ontslag om dringende reden geweest zijn. De bewijslast is iets moeilijker, al vergeten veel mensen dat er op elke smartphone een mogelijkheid tot dictafoon is. Ooit al eens gebruikt tegen een werkgever die aan de telefoon discriminerend bezig was, hij dacht me af te dreigen dat de rechtbank die opname van gesprekken ongeldig en zelfs strafbaar ging maken, maar ik kende de rechtspraak maar al te goed (vergelijkbaar met hier).


Of het redelijk is dat een collega die vervolgens deze opmerkingen gaat tonen aan de gemeenschappelijke werkgever, en daar dan automatisch een ontslag op volgt... tja, ik weet het niet. Het arbeidshof vindt in deze blijkbaar van wel. Ik zou eerder neigen naar een alternatieve sanctie als een waarschuwing, maar blijkbaar bestond die optie ook volgens het arbeidshof niet?
Het arbeidshof zegt niet dat die optie niet bestaat hoor :). Ze zegt wel dat de werkgever gelijk heeft om dringende reden in te roepen ("van die aard dat zij elke verdere professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer in de zin van artikel 35 van de Arbeidsovereenkomstenwet onmiddellijk en definitief onmogelijk maakten."), maar dit is de standaardformulering die nodig is voor een dringende reden. Daarom dat "in de zin van art. 35" erbij staat. Dat wil niet zeggen dat het absoluut onmogelijk moet zijn, wel dat een redelijke werkgever dit zo interpreteert.
 
Imo komt de grote verontwaardiging bij SEKer vooral omdat dat een verkozen politica is, die we normaal toch aan een beter gedrag mogen spiegelen. Niet omwille van haar huidskleur m. Tenzij je een vergelijkbaar fraudeschandaal van de laatste jaren hebt met een blanke politicus in Vlaanderen waar er minder gedoe over was?

Want anders ben je hier nu ook iedereen racisme aan het verwijten vanuit je buikgevoel.

Ik zal anders verder gaan in dit topic. Er zou consternatie zijn, het zit hem natuurlijk in de hoeveelheid, de manier waarop, enzoverder. Vindt gij dan dat er geen dubbele standaarden zijn? Wat voor bagger werd er toen allemaal niet gepost onder de artikels?

Om nu een artikel over Sihame terug te gaan zoeken gaat mij wat veel werk kosten maar ik kan u wel deze bloemlezing van het internet aanbieden als ge wilt om u een idee te geven van hoe het er aan toe gaat. Er wordt iemand neergestoken aan Brussel-Noord.


Dit is letterlijk dagelijkse kost he. De comments onder de posts van de Blaarmeersen liegen er ook niet om hoor. Fijn zo vertoeven op het internet als allochtoon he. Dus ja, buikgevoel zou ik dat niet echt noemen.

Racisme is eigenlijk ook een spectrum he. Ik denk dat zo goed als iedereen wel in mindere/meerdere zaken met zich meedraagt waar ge vraagtekens kunt plaatsen hoor. Stel nu dat ge een appartement hebt om te verhuren. Kunt ge van uzelf met 100% eerlijkheid dat ge iedereen die zich presenteert op dezelfde manier gaat beoordelen? Zou ge stiekem toch niet nét iets strenger zijn voor iemand met een buitenlandse achternaam?

Ik denk dat vrijwel iedereen in mindere/meerdere mate een dubbele standaard hanteert, en dat maakt het net zo moeilijk om er iets aan te doen omdat bijna niemand van zichzelf vindt dat ze een dubbele standaard hanteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal anders verder gaan in dit topic. Er zou consternatie zijn, het zit hem natuurlijk in de hoeveelheid, de manier waarop, enzoverder. Vindt gij dan dat er geen dubbele standaarden zijn? Wat voor bagger werd er toen allemaal niet gepost onder de artikels?

Om nu een artikel over Sihame terug te gaan zoeken gaat mij wat veel werk kosten maar ik kan u wel deze bloemlezing van het internet aanbieden als ge wilt om u een idee te geven van hoe het er aan toe gaat. Er wordt iemand neergestoken aan Brussel-Noord.


Dit is letterlijk dagelijkse kost he. De comments onder de posts van de Blaarmeersen liegen er ook niet om hoor. Fijn zo vertoeven op het internet als allochtoon he. Dus ja, buikgevoel zou ik dat niet echt noemen.

Racisme is eigenlijk ook een spectrum he. Ik denk dat zo goed als iedereen wel in mindere/meerdere zaken met zich meedraagt waar ge vraagtekens kunt plaatsen hoor. Stel nu dat ge een appartement hebt om te verhuren. Kunt ge van uzelf met 100% eerlijkheid dat ge iedereen die zich presenteert op dezelfde manier gaat beoordelen? Zou ge stiekem toch niet nét iets strenger zijn voor iemand met een buitenlandse achternaam?

Ik denk dat vrijwel iedereen in mindere/meerdere mate een dubbele standaard hanteert, en dat maakt het net zo moeilijk om er iets aan te doen omdat bijna niemand van zichzelf vindt dat ze een dubbele standaard hanteren.
Ja baggercommentaren op sociale media zijn dagelijkse kost. Daar is iedereen het over eens. Maar jij komt af dat die commentaren erger zijn bij SEK dan bij anderen. Zonder bewijs.

Terwijl je hetzelfde niveau commentaar gaat terugvinden bij de Brusselse Samu social schandalen of gedoe in Antwerpen met Tom Meeuws destijds, maar dan gaat het over sossen ipv vreemdelingen.

Alleja de sociale media dwingt ons helaas allen om een dikkere huid te kweken, want dronken dorpsgekken aller landen verenigt u.
 
Ik zal anders verder gaan in dit topic. Er zou consternatie zijn, het zit hem natuurlijk in de hoeveelheid, de manier waarop, enzoverder. Vindt gij dan dat er geen dubbele standaarden zijn? Wat voor bagger werd er toen allemaal niet gepost onder de artikels?

Om nu een artikel over Sihame terug te gaan zoeken gaat mij wat veel werk kosten maar ik kan u wel deze bloemlezing van het internet aanbieden als ge wilt om u een idee te geven van hoe het er aan toe gaat. Er wordt iemand neergestoken aan Brussel-Noord.


Dit is letterlijk dagelijkse kost he. De comments onder de posts van de Blaarmeersen liegen er ook niet om hoor. Fijn zo vertoeven op het internet als allochtoon he. Dus ja, buikgevoel zou ik dat niet echt noemen.

Racisme is eigenlijk ook een spectrum he. Ik denk dat zo goed als iedereen wel in mindere/meerdere zaken met zich meedraagt waar ge vraagtekens kunt plaatsen hoor. Stel nu dat ge een appartement hebt om te verhuren. Kunt ge van uzelf met 100% eerlijkheid dat ge iedereen die zich presenteert op dezelfde manier gaat beoordelen? Zou ge stiekem toch niet nét iets strenger zijn voor iemand met een buitenlandse achternaam?

Ik denk dat vrijwel iedereen in mindere/meerdere mate een dubbele standaard hanteert, en dat maakt het net zo moeilijk om er iets aan te doen omdat bijna niemand van zichzelf vindt dat ze een dubbele standaard hanteren.

Die comments zijn ronduit beschamend. Het zijn internetridders die wellicht face to face een serieus toontje lager gaan zingen, en hun betoog vaak starten met "ik ben geen racist maar..." of "jamaar, de Mo bij ons in het magazijn, dat is nen toffe en ne goeien...". Ronduit ergerlijk, kortzichtig en lomp. Mogen ze van mij gerust harder aanpakken en straffen.

En idd, heel veel mensen zullen op een bepaalde manier een dubbele standaard hanteren en zelfs iets racistisch doen of denken, hoe klein ook. Maar dat maakt ze natuurlijk nog geen (pure) racist.

En ook omgekeerd is dat het geval. Toen ik in A'pen werkte en woonde heb ik ook ooit een kwade Marokkaanse klant in mijn winkel gehad, die vond mijn Marokkaanse collega die naast mij stond "ne goeie" en ik was de kutbelg. En op een Marrokaanse trouw was een groepje jongeren denigrerend over achterlijke kutbelgen aan het spreken tot die plots door hadden dat ik daar naast stond te luisteren (was zowat de enige niet Marokkaan op dat feest).

Maar daarom ga ik niet elke Marokkaan in A'pen over dezelfde kam scheren. En gaan we hopelijk ook niet elke Vlaming als racist beschouwen door bovenstaande idiote comments. Het zorgt nl alleen maar voor nog verdere verdeling en onverdraagzaamheid.

Alleen, door de vaak negatieve ervaringen in beide richtingen gebeurt dat veralgemenen en generaliseren net wel, en dat is heel jammer en nefast voor onze samenleving.
 
Ja baggercommentaren op sociale media zijn dagelijkse kost. Daar is iedereen het over eens. Maar jij komt af dat die commentaren erger zijn bij SEK dan bij anderen. Zonder bewijs.

Ik weet niet hoe ik dat moet bewijzen, maar mij lijkt dat gewoon het schijnen van de zon ontkennen?
 
Ik wist niet dat ik dat ging moeten onderbouwen met een onderzoek op sociale media waarbij ik het aantal commentaren ging vergelijken tussen verschillende soortgelijke situaties, maar om het gewoon simpel te houden:

Denkt gij zelf, eerljik, dat er geen verschil is in de intensiteit waarbij iemand met allochtone roots op het internet afgerekend wordt wanneer hij/zij iets mispeutert? Ik zeg niet dat Wouter Beke het gemakkelijk te verduren heeft gekregen, maar denkt ge dat als zijn naam Mohammed Ichaoui was geweest, dat hij dan zo lang op zijn ministerpost had kunnen blijven zitten en zo lang had kunnen doorflateren? Eerlijk?
 
En ook omgekeerd is dat het geval. Toen ik in A'pen werkte en woonde heb ik ook ooit een kwade Marokkaanse klant in mijn winkel gehad, die vond mijn Marokkaanse collega die naast mij stond "ne goeie" en ik was de kutbelg. En op een Marrokaanse trouw was een groepje jongeren denigrerend over achterlijke kutbelgen aan het spreken tot die plots door hadden dat ik daar naast stond te luisteren (was zowat de enige niet Marokkaan op dat feest).
Elk incident van racisme is er natuurlijk eentje te veel, maar wat voor u een uitzonderlijke ervaring is op dat vlak is iets waar de doorsnee Marokkaan van kleinsaf aan dagdagelijks mee geconfronteerd wordt. Ik zou alleszins niet dit verhaal in Molenbeek op straat gaan vertellen en dan verwachten dat ge heel veel medelijden gaat krijgen.
Maar daarom ga ik niet elke Marokkaan in A'pen over dezelfde kam scheren. En gaan we hopelijk ook niet elke Vlaming als racist beschouwen door bovenstaande idiote comments. Het zorgt nl alleen maar voor nog verdere verdeling en onverdraagzaamheid.
Nee, maar ik lees hier op het forum soms wel afgewaterde versies van wat daar tussen staat, en dat vind ik bijna even kwalijk
Alleen, door de vaak negatieve ervaringen in beide richtingen gebeurt dat veralgemenen en generaliseren net wel, en dat is heel jammer en nefast voor onze samenleving.
Ik vind het niet fair dat ge hier zegt dat het gaat over 'negatieve ervaringen in beide richtingen' gezien de totaal verschillende maatschappelijke omvang van het probleem en de reële impact op uw leven (job, huurmarkt etc) die in vergelijking quasi onbestaande is.
 
Een counterfactual kan heel nuttig zijn in een discussie, bijvoorbeeld voor het scherper stellen van standpunten of het expliciteren van vooronderstellingen. Gelieve ze niet bij voorbaat als onredelijk af te doen.
Ik wist niet dat ik dat ging moeten onderbouwen met een onderzoek op sociale media waarbij ik het aantal commentaren ging vergelijken tussen verschillende soortgelijke situaties, maar om het gewoon simpel te houden:

Denkt gij zelf, eerljik, dat er geen verschil is in de intensiteit waarbij iemand met allochtone roots op het internet afgerekend wordt wanneer hij/zij iets mispeutert? Ik zeg niet dat Wouter Beke het gemakkelijk te verduren heeft gekregen, maar denkt ge dat als zijn naam Mohammed Ichaoui was geweest, dat hij dan zo lang op zijn ministerpost had kunnen blijven zitten en zo lang had kunnen doorflateren? Eerlijk?
"Wat als" is een tv programma.
Het draagt toch helemaal niks bij tot een discussie om telkens zo iets boven te halen. Wat als, stel dat,..
Het is niet zo dus betrek het er niet bij, hij kan net zo min als jij weten hoelang die persoon dan zijn functie had kunnen uitvoeren
 
Lang geleden heb ik niet ver gewoond van een café dat zeer populair was bij sub sahara afrikanen.
Ik heb daar allerhande dingen zien gebeuren op straat ... je houdt het niet voor mogelijk.
Talloze vechtpartijen, mensen naakt op straat aan het ronddolen, mensen naakt in het midden van de straat die aan het pissen zijn.
Telefoongesprekken worden altijd gevoerd al roepend terwijl de speaker aan staat.
Ze voelen zich ook niet gestoord als er iemand door het raam schreeuwt dat ze op 3 uur snachts moeten stoppen met gek te doen in een woonwijk. Er mag daar een granaat ontploffen 30 meter verder, ze merken het waarsschijnlijk niet eens.

Een maat die een eind verder woont heeft een paar van die cafegangers als medebewoners in zijn appartementsgebouw.
Ze hebben een andere levensstijl en hebben bvb. geen notie van dag/nacht lawaai/rust.
Alle uren van de dag zijn goed om vollebak te gaan.
Het is er zeer luidruchtig en vermoeiend om naast te wonen.

Ik heb sindsdien mij voorgenomen om de namen van de deurbellen te checken moest ik nog eens verhuizen naar een appartementsblok.

Ik vraag me nu af : Ben ik nu een racist dat ik daar rekening mee hou of is het eerder verstandig van mij om daar aan te denken?
Zou ik dat allemaal moeten negeren om dan geen racist gelabeld te worden?
Er zijn er waarsschijnlijk velen die ook rustiger leven maar waarom zou ik dat risico moeten nemen?
 
Elk incident van racisme is er natuurlijk eentje te veel, maar wat voor u een uitzonderlijke ervaring is op dat vlak is iets waar de doorsnee Marokkaan van kleinsaf aan dagdagelijks mee geconfronteerd wordt. Ik zou alleszins niet dit verhaal in Molenbeek op straat gaan vertellen en dan verwachten dat ge heel veel medelijden gaat krijgen.

Nee, maar ik lees hier op het forum soms wel afgewaterde versies van wat daar tussen staat, en dat vind ik bijna even kwalijk

Ik vind het niet fair dat ge hier zegt dat het gaat over 'negatieve ervaringen in beide richtingen' gezien de totaal verschillende maatschappelijke omvang van het probleem en de reële impact op uw leven (job, huurmarkt etc) die in vergelijking quasi onbestaande is.

Je gaat mij absoluut niet horen beweren dat ik of mijn kinderen met dezelfde obstakels te maken krijgen als een Marokkaanse familie of jongere uit Brussel. Maar ik vind wel dat je de impact van het gedrag van sommige allochtonen en allochtone jongeren tov autochtonen wel serieus minimaliseert.

De voorbeelden die ik daar geef, waarmee ik voor de goede orde absoluut geen medelijden ambieer, waren ook slechts 2 voorbeelden om aan te tonen dat er racisme en discriminatie in alle richtingen is.

Ik ben zelf met meer zaken geconfronteerd dan enkel dat, ook in mijn jeugd, waarbij er sprake was van agressie en intimidatie van allochtonen naar mij toe. Zaken die je wel degelijk op sommige vlakken beperken in je vrijheid en je gedragingen gaan bepalen. Situaties zoals aan de Blaarmeersen, zaken die elk jaar wederkeren, beperken mij en mijn kinderen wel degelijk in ons doen en laten, want daar waar ik heel graag met hen zou gaan spelen en zwemmen daar, zorgen dergelijke berichten ervoor dat ik dat jammer genoeg toch niet snel geneigd ben te doen. En velen jammer genoeg met mij.

Ik heb lang in de retail gewerkt, de keren dat ik echt schrik had voor mijn veiligheid door een ontevreden agressieve klant, was echt telkens met allochtonen. Denk je echt dat dat geen persoonlijke impact heeft op iemand?

Is dat hetzelfde als dergelijke comments over Marokkanen te moeten lezen op internet? Nee, uiteraard niet. Maar het kan en mag imo ook niet geminimaliseerd worden, enkel en alleen omdat allochtonen met anderen en moeilijkere obstakels te maken hebben als autochtonen.
 
Om nu een artikel over Sihame terug te gaan zoeken gaat mij wat veel werk kosten maar ik kan u wel deze bloemlezing van het internet aanbieden als ge wilt om u een idee te geven van hoe het er aan toe gaat. Er wordt iemand neergestoken aan Brussel-Noord.
Dat zijn gewone anonieme reacties/meningen, als je je daaraan stoort kan je beter niet teveel op nieuwssites of online discussieforums vertoeven.
Die persoon die daar neergestoken is (of de vechtpartijen aan Blankenberge met de politie of aan de Blaarmeersen) blijven helaas niet beperkt tot een online mening die geuit wordt.
 
Lang geleden heb ik niet ver gewoond van een café dat zeer populair was bij sub sahara afrikanen.
Ik heb daar allerhande dingen zien gebeuren op straat ... je houdt het niet voor mogelijk.
Talloze vechtpartijen, mensen naakt op straat aan het ronddolen, mensen naakt in het midden van de straat die aan het pissen zijn.
Telefoongesprekken worden altijd gevoerd al roepend terwijl de speaker aan staat.
Ze voelen zich ook niet gestoord als er iemand door het raam schreeuwt dat ze op 3 uur snachts moeten stoppen met gek te doen in een woonwijk. Er mag daar een granaat ontploffen 30 meter verder, ze merken het waarsschijnlijk niet eens.

Een maat die een eind verder woont heeft een paar van die cafegangers als medebewoners in zijn appartementsgebouw.
Ze hebben een andere levensstijl en hebben bvb. geen notie van dag/nacht lawaai/rust.
Alle uren van de dag zijn goed om vollebak te gaan.
Het is er zeer luidruchtig en vermoeiend om naast te wonen.

Ik heb sindsdien mij voorgenomen om de namen van de deurbellen te checken moest ik nog eens verhuizen naar een appartementsblok.

Ik vraag me nu af : Ben ik nu een racist dat ik daar rekening mee hou of is het eerder verstandig van mij om daar aan te denken?
Zou ik dat allemaal moeten negeren om dan geen racist gelabeld te worden?
Er zijn er waarsschijnlijk velen die ook rustiger leven maar waarom zou ik dat risico moeten nemen?
Ik zou ook naar die deurbellen kijken, maar ik zou evengoed nergens gaan wonen waar ze hopen honden houden. Voor mij persoonlijk niets irritanter dan honden die blaffen van 's morgens vroeg tot' s avonds laat. Ik zou ook niet naast een school of in de buurt van een café of eender wat gaan wonen, mijn rust is heilig.

Liefst zou ik wonen tussen gepensioneerden.
 
Terug
Bovenaan