Publieke vs. privésector

Wat zit jij eigenlijk uit uw nek te lullen? Alsof jij weet hoeveel reminders ik hiervoor al heb gestuurd. Zal ik al mijn reminder-mails eens bovenhalen of wordt het dan te gênant en ben je dan opnieuw gekwetst in uw ego?

Of zal ik het aantal arrogante ambtenaren eens opsommen die kwaad worden wanneer je hen te vaak opbelt? Dan krijg je de boodschap dat ze wel binnen de week zullen antwoorden en dat ik hen niet moet stalken. Dan bel je hen een week niet omwille van die belofte en dan komen ze die belofte alsnog niet na. :laugh: En dan sta je daar op uw meeting met externen.

Maar verrassing! Dan is het *opnieuw* de schuld van mac-bc, want dan "had hij maar vroeger moeten bellen en niet vlak voor de meeting". 🤡 🤡 🤡 Schei toch uit man.

Edit 1: Trouwens: het is ook veelzeggend dat jij met geen woord rept over het onbereikbaar zijn van een volledige overheidsdienst gedurende een volledige voormiddag tijdens de kantooruren. Dat is een niveau van incompetentie en gebrekkige organisatie wat je zelfs niet terugvindt bij een 3-koppige KMO.
Edit 2: Weet je trouwens wat het resultaat is van de meeting? De (logische, verwachte, ...) enorme nervositeit bij het management. Nu willen ze elke dag van de week een voortgangsmeeting. Maar ik had al verlof genomen. Wie gaat die meetings moeten leiden denk je? Die ambtenaar die zijn beloftes niet nakomt? Andermaal resulteert de laksheid bij de ambtenarij in extra werkdruk bij de privé.

Wat doet je vermoeden dat ik gekwetst ben in mijn ego? Alsof ik mij op een of andere manier aangesproken moet voelen omdat jij hier "een overheidsdienst" viseert (zonder te weten of dit hier over een dienst gaat van 2 personen dan wel 900).

Het feit dat men u de boodschap moet meegeven dat je hen niet zo vaak moet bellen zegt natuurlijk al veel over wat voor iemand jij bent. Tip: probeer eens met een ander telefoonnummer te bellen. Grote kans dan men niet opneemt omdat men weet een gigantische zeikstraal aan de lijn te krijgen die net zoals de vorige 25 bellers meent dat zijn dossier het belangrijkste is en waarvoor procedures en termijnen niet nageleefd moeten worden.

Ik zeg in mijn post letterlijk dat die overheidsdienst gebrekkig georganiseerd zijn wanneer ze een ganse voormiddag niet opnemen. Hoe jij daaruit opmaakt dat ik er met geen woord over rep vind ik eigenaardig.

Het resultaat van de meeting zal wellicht zijn dat men met de nodige nervositeit u en het project verder in de gaten houdt. Hou u aan de voorgeschreven termijnen en procedures die de betreffende overheidsdienst moet naleven bij de beoordeling van het dossier en je hebt hier geen problemen mee. Lijkt er gewoon sterk op dat jij onrealistische verwachtingen hebt voorgesteld naar de klant die je nu niet kan waarmaken en dat afschuift op een logge, inefficiënte en incompetente "overheid". Ook in de privésector kan er qua projectmanagement nog bijgeleerd worden :thumb:

Als je wil weten hoe de gemiddelde werknemer in een Westers land zonder deftige werknemersvertegenwoordiging ervoor staat moet je maar eens naar de US kijken.

Daar zijn excessen, net zoals overal, maar het is nu ook niet dat ze daar nog leven zoals ten tijde van Woeste en co eh.

Ook in de privésector kan er qua projectmanagement nog bijgeleerd worden :thumb:
Maarnee, de privésector is het toonbeeld van efficiëntie, coördinatie en communicatie naar de klanten toe. Kijk maar naar den bouw 🤪
Daar zijn excessen, net zoals overal, maar het is nu ook niet dat ze daar nog leven zoals ten tijde van Woeste en co eh.
Er zitten nog wel wat niveaus tussen de werkdruk voor Magda aan het loket van de gemeente en toestanden uit Daens...

Er zitten nog wel wat niveaus tussen de werkdruk voor Magda aan het loket van de gemeente en toestanden uit Daens...

Net zoals er nog wel een heel spectrum aan niveau's is tussen "geen vakbond" (wat geen equivalent is aan geen werknemersvertegenwoordiging) en "geen deftige werknemersvertegenwoordiging" enerzijds, en "Woeste en co" anderzijds.

Net zoals er nog wel een heel spectrum aan niveau's is tussen "geen vakbond" (wat geen equivalent is aan geen werknemersvertegenwoordiging) en "geen deftige werknemersvertegenwoordiging" enerzijds, en "Woeste en co" anderzijds.
Komaan zeg, ik reageerde op onderstaande, daar wordt letterlijk gezegd dat vakbonden overbodig zijn bij alles >50 man. Haal mijn woorden eens niet uit hun context. Als jij de magische oplossing hebt voor werknemersvertegenwoordiging zonder vakbonden dan hoor ik het graag. Velen gaan u dankbaar zijn als het anders kan in dit land, inclusief mijzelf.
Vakbonden bij de overheid zijn gewoon totaal overbodige vehikels. Zelfs zonder vakbonden ben je daar al overbeschermd, gooi er nog eens vakbonden bovenop en je krijgt de compleet onhoudbare decadentie zoals je ze vandaag ziet, een decadentie waar wij (in de privé-sector) allemaal dik voor betalen.

Waar heb je nog vakbonden nodig? Bij kleine KMO's. Daar ben ik echt overtuigd van hun nut. Maar het probleem is dat je net bij die bedrijven (<50 mensen) geen vaste vakbondsvertegenwoordiging hebt, net daar waar ze het meeste nodig zijn.

Komaan zeg, ik reageerde op onderstaande, daar wordt letterlijk gezegd dat vakbonden overbodig zijn bij alles >50 man. Haal mijn woorden eens niet uit hun context. Als jij de magische oplossing hebt voor werknemersvertegenwoordiging zonder vakbonden dan hoor ik het graag. Velen gaan u dankbaar zijn als het anders kan in dit land, inclusief mijzelf.

Ik weet dat je op dat stuk reageert; dat doe je mee een behoorlijke overdrijving en daar reageer ik dan weer op. Je hebt geen vakbond nodig om werknemersvertegenwoordiging te hebben, je wordt geen woestenij zonder vakbond en de USA is geeneens zo'n woestenij. Dat is beeldgebruik dat veelvuldig gehanteerd wordt, niet zelden door vakbonden die zichzelf willen verantwoorden, maar dat maakt het daarom nog niet correct.

Kijk naar wat andere landen doen. Frankrijk heeft zelfs nog lagere vakbondspenetratie dan de US, maar is geen land waar het werkvolk amper rond komt. Nederland en Duitsland of zelfs pakweg Nieuw Zeeland liggen niet eens zo heel veel hoger dan de USA qua vakbondspenetratie, maar zijn evenmin landen waar het werkvolk leeft voor een homp brood en portie steenkool (au contraire, in de prosperity index staan ze allemaal boven België).
Het kan anders en dat tonen andere landen dag in dag uit aan; alleen ga je dan aan de verzuiling moeten werken en heilige huisjes moeten raken.

Frankrijk, gekend als notoire stakers. Waar werknemers bij "ieder" geschil het werk neerleggen omdat er geen vertegenwoordiging en dus geen degelijk overleg is met de werkgevers. Tot er dan eentje buigt, werknemer omdat de centen op zijn of werkgever omdat het werk te lang stilligt. Ik herinner mij nog de gifstroom die hier quasi aan mijn achterdeur in de Schelde is gepasseerd bij één of andere staking in Frankrijk. Of de US, waar je van de ene dag op de andere dag buitengesjot kan worden en in de armoede terecht kan komen omdat er amper een sociaal vangnet is, en hopelijk ook niet ziek wordt aangezien de ziekteverzekering dan ook wegvalt. Topvoorbeelden idd.

Dat er andere en betere voorbeelden zijn? Absoluut. Maar hier in België in de huidige situatie? Want daar ging mijn initiele reactie op mac-bc over, niet de hele discussie over het nut van de vakbonden (daar zijn andere topics voor) maar over wat staan roeptoeteren dat het allemaal nutteloos is en per direct afgeschaft mag worden omdat het dé oorzaak is van het niet onmiddellijk behandelen van één of ander dossier.

Hier dezelfde ervaring bij VO.
Pan, deze selectie is voor u. Het enige wat ik moest doen was opdagen op het selectiegesprek. Tegen de 40° koorts, enkele dagen ervoor was het uitgeraakt met m'n lief omdat ze me bedroog. Dus als een hoopje ellende me ernaartoe gesleept in m'n ziekteverlof. En twas in orde.

Heb dit al verschillende keren meegemaakt.
En elke keer is het anders uitgedraaid.
Eerste keer is de job gegaan naar de persoon voor wie ze deze hadden uitgeschreven.
2de keer was het als "promotie" voor mezelf, ik was degelijk voorbereid en heb de statutaire functie gekregen
(en net als mac-b heb ik nog voor het einde van mijn proef periode deze opgegeven om ergens anders te werken, dus nee hij is niet zo uniek als hij dacht)
3de keer heeft een collega te weinig moeite gedaan qua voorbereiding en is de functie naar iemand anders gegaan
4de keer is het gegaan naar iemand die in de werfreserve zat. (consultant nota bene)

Dat was verdiend maar ga nu toch niet verkondigen dat het ok is om xx-aantal kandidaten te laten afkomen (verlof nemen, voorbereiden, jury samenstellen...) als het een vacature is waar de uitkomst op voorhand bekend was.
Jouw verhaal bevestigt dat ook. Je promotie was een beloning voor je inzet maar tegelijk heeft daar weer een hele hoop mensen komen opdagen voor de vorm.
We noemen dat een werfreserve, komt er een gelijkaardige vacature dan zijn ze verplicht van eerst de werfreserve te contacteren.

Wat zit jij eigenlijk uit uw nek te lullen? Alsof jij weet hoeveel reminders ik hiervoor al heb gestuurd. Zal ik al mijn reminder-mails eens bovenhalen of wordt het dan te gênant en ben je dan opnieuw gekwetst in uw ego?
Er is een procedure, volg de procedure. En doe gewoon uw job zonder u op te jagen in het feit dat men niet voldoet aan uw standaarden.
Ik weet niet waarover het gaat, ik kan enkel kijken bij mijn dossiers. Die soms ook miljoenendossiers zijn. Zolang die miljoenendossiers binnen budget en scope blijven kan ik zonder problemen beslissingen nemen.

Indien dat echter niet het geval is, dan kan ik u onmogelijk een planning geven. Ook al zijn er deadlines. Het enige wat ik kan doen als ambtenaar is gaan zagen bij andere ambtenaren om mijn dossier voor op de stapel te leggen. Of bij het management om een beslissing te nemen. Als zij dat echter niet doen... dan stopt het daar.

En ja ik heb ook miljoenendossiers die voor een verrekening van 50k on hold gezet worden totdat de volledige procedure is doorlopen. De normale doorlooptermijn van die procedure is normaal 1 maand. En ik heb al dossiers gehad waarbij dit 9 maanden in beslag nam omdat elke tussenstap meer uitleg wenste, het budget niet ter beschikking gezet werd en moest gezocht worden of dat men gewoon besloot van dit is mogelijks prioritair voor mij als ambtenaar, maar niet voor de entiteit en andere dossiers dienden eerst afgehandeld te worden.
Of anders gezegd, de wereld draait niet rond uw project. rest, zie later.

Of zal ik het aantal arrogante ambtenaren eens opsommen die kwaad worden wanneer je hen te vaak opbelt? Dan krijg je de boodschap dat ze wel binnen de week zullen antwoorden en dat ik hen niet moet stalken. Dan bel je hen een week niet omwille van die belofte en dan komen ze die belofte alsnog niet na. :laugh: En dan sta je daar op uw meeting met externen.
Is dat eigen aan de ambtenaren ? Als ik dit doe naar de private sector dan krijg ik evengoed die bemerking. Daarom dat ik dan ook 2-3 dagen voor zo'n deadline indien ik niets gehoord heb van mijn contact binnen zoiets belangrijks, hen contacteer en op voorhand even overleg naar wat men ziet als haalbare informatietimings. De dag op voorhand lijkt mij persoonlijk wel een beetje kort dag. Uiteindelijk moet je een realistische opvolging doen. Al ga ik er vanuit dat je dit wel zal doen. Voor de rest, shit happens...

Edit 1: Trouwens: het is ook veelzeggend dat jij met geen woord rept over het onbereikbaar zijn van een volledige overheidsdienst gedurende een volledige voormiddag tijdens de kantooruren. Dat is een niveau van incompetentie en gebrekkige organisatie wat je zelfs niet terugvindt bij een 3-koppige KMO.
Je hebt 3 keer gebeld. Dat wil toch niet zeggen dat men niet bereikbaar is ?
Al moet ik eerlijk zijn dat deze week ook bij ons onze dienst beperkt is tot 1 à 2 personen (ipv normaal 7 personen). Veel nemen zo de week voor kerstmis toch wel een paar dagjes of een weekje verlof op.

Edit 2: Weet je trouwens wat het resultaat is van de meeting? De (logische, verwachte, ...) enorme nervositeit bij het management. Nu willen ze elke dag van de week een voortgangsmeeting. Maar ik had al verlof genomen. Wie gaat die meetings moeten leiden denk je? Die ambtenaar die zijn beloftes niet nakomt? Andermaal resulteert de laksheid bij de ambtenarij in extra werkdruk bij de privé.
Het management, want jij bent in verlof. Laat hen maar contact opnemen met die ambtenaar.
Waar de kans enorm groot is dat die vanaf maandag een week in verlof is.

Frankrijk, gekend als notoire stakers. Waar werknemers bij "ieder" geschil het werk neerleggen omdat er geen vertegenwoordiging en dus geen degelijk overleg is met de werkgevers. Tot er dan eentje buigt, werknemer omdat de centen op zijn of werkgever omdat het werk te lang stilligt. Ik herinner mij nog de gifstroom die hier quasi aan mijn achterdeur in de Schelde is gepasseerd bij één of andere staking in Frankrijk. Of de US, waar je van de ene dag op de andere dag buitengesjot kan worden en in de armoede terecht kan komen omdat er amper een sociaal vangnet is, en hopelijk ook niet ziek wordt aangezien de ziekteverzekering dan ook wegvalt. Topvoorbeelden idd.

Het is mijn fout niet dat jij blind vakbondsretoriek napraat, en daardoor wil gaan stellen dat het zonder vakbond hier allemaal Sodom & Gomorra wordt. Er zijn genoeg landen die het aantonen, ik heb ze je zelfs niet eens allemaal gegeven. Doe er mee wat je wil of niet.

Of ga eens met wat yanks werken en zie (surprise surprise) dat het daar niet per definitie zo slecht is als jij hier nu beweert.

Dat er andere en betere voorbeelden zijn? Absoluut. Maar hier in België in de huidige situatie? Want daar ging mijn initiele reactie op mac-bc over, niet de hele discussie over het nut van de vakbonden (daar zijn andere topics voor) maar over wat staan roeptoeteren dat het allemaal nutteloos is en per direct afgeschaft mag worden omdat het dé oorzaak is van het niet onmiddellijk behandelen van één of ander dossier.

Ook in BE in de huidige situatie; de houdbaarheidstermijn van vakbonden is hier al lang overschreden, dat tonen ze elke keer opnieuw aan (niet in het minst tijdens de laatste stakingen).

Is dat eigen aan de ambtenaren ? Als ik dit doe naar de private sector dan krijg ik evengoed die bemerking. Daarom dat ik dan ook 2-3 dagen voor zo'n deadline indien ik niets gehoord heb van mijn contact binnen zoiets belangrijks, hen contacteer en op voorhand even overleg naar wat men ziet als haalbare informatietimings. De dag op voorhand lijkt mij persoonlijk wel een beetje kort dag. Uiteindelijk moet je een realistische opvolging doen. Al ga ik er vanuit dat je dit wel zal doen. Voor de rest, shit happens...
Mja, maar wat weldegelijk eigen is aan overheidsbedrijven waar men nul repercussies kan verwachten is dat mac-bc hier gedaan heeft wat jij zegt. Ze hebben hem een "haalbare informatie timing" gegeven van 1 week. En zoals gewoonlijk bij dat soort instanties is dat gewoon een leugen.
Wij geven soms ook een timing aan klanten, maar als we die missen contacteren we zelf om dat te verklaren en te waarschuwen.

Mac-bc kan soms overdrijven, maar dat constant liegen over wanneer men u zal contacteren is wel een constante

Mja, maar wat weldegelijk eigen is aan overheidsbedrijven waar men nul repercussies kan verwachten is dat mac-bc hier gedaan heeft wat jij zegt. Ze hebben hem een "haalbare informatie timing" gegeven van 1 week. En zoals gewoonlijk bij dat soort instanties is dat gewoon een leugen.
Wij geven soms ook een timing aan klanten, maar als we die missen contacteren we zelf om dat te verklaren en te waarschuwen.

Mac-bc kan soms overdrijven, maar dat constant liegen over wanneer men u zal contacteren is wel een constante
Maar die haalbare termijn kan dan ook niet direct de deadline datum zijn. Dan heb je gewoon problemen. Of het nu private sector of publieke sector is.

En als dat dan toch de deadline is, dan had je een teamscall / vergadering ingepland de dag ervoor (op het moment dat men mij die haalbare timing gaf). Allez zo doe ik dat toch... mij dan puur afhankelijk maken van iemand die belt als die er aan denkt. Dat heb ik voor zaken die van die prangende aard zijn nog nooit gedaan.

Het is mijn fout niet dat jij blind vakbondsretoriek napraat
Zie ik mij hier niet bepaald doen, maar swat, trek het wat uit zijn context en in extremen omdat mijn mening niet matcht met de uwe. Top manier van discussievoeren, zijn we hier wel gewend in P&A 👍
Of ga eens met wat yanks werken en zie (surprise surprise) dat het daar niet per definitie zo slecht is als jij hier nu beweert.
Ik heb een halve familie in Florida wonen. Surprise surprise wat diverser dan de bubbel waarmee de gemiddelde BG'er in contact komt. Dat gaat van schone villa met zwembad tot met het leger naar Irak & Afghanistan zodat de studies betaald kunnen worden tot "oeie, we zullen de ambulance maar niet bellen want de vorige keer heeft ons dat 3000$ gekost en we kunnen dat niet betalen".
Ook in BE in de huidige situatie; de houdbaarheidstermijn van vakbonden is hier al lang overschreden, dat tonen ze elke keer opnieuw aan (niet in het minst tijdens de laatste stakingen).
Je hoeft een persoonlijke mening niet als feit te presenteren. Dat er nogal wat misloopt met de vakbonden hier ga ik gerust in mee, dat ze compleet overbodig en afgeschaft moeten worden niet.

Ik heb ondertusen bij 3 overheidsdiensten gewerkt (federaal, vlaams en lokaal) en 1 privé.

In de privé vond ik dat er minder menselijk werd omgegaan met de werknemers. leidinggevende knepen het uiterste uit hun werknemers en diegene die dat niet deden die wisten dat ze niet konden promoveren.
Hier was een mix van mensen die te hard werkte om altijd op een goed blaadje te staan met de chef en dan de mensen die aan alles hun voeten veegde maar of bij de vakbond zaten of al jaren er werkte waardoor ze wat macht hadden verkregen.

Federal is te lang geleden en een te korte periode om een echt beeld te hebben.

Op Vlaams niveau was het in een kleine organisatie die veel zelf deed (dus geen deel van de grote IT maar we deden alles zelf)
Dat ging heel gemoedelijk, soms wat zien wat we wel zelf konden doen, dit was een instelling in de wetenschappelijke sector.
Veel werkte er met een passie en dat zag je in hun werkethiek.
En dat werkt wel aanstekelijk vond ik
Er waren wel tamzakken maar dat beperkte zich tot mensen van de "oude garde" en die vielen wel in die typische clichés.
Doordat het een kleine organisatie was was er ook bv geen permanentie, geen callcenter voor de helpdesk en een grote betrokkenheid.
Qua IT dienst was dat al het beste dat ik heb gewerkt omdat iedereen wist dat we beperkt waren, de andere afdeling hun eigen mensen hadden die IT-minded waren en waar ze voor onnozele vragen bij terecht konden. (en we ondersteunde deze mensen ook waar nodig)
Alles via tickets en nauwelijks mensen die met onnozele dingen ons rechtstreeks belde.
Uiteindelijk weggegaan omdat er geen doorgroeimogelijkheden waren op korte termijn.
Wel heel veel geleerd en zonder deze job had ik niet de kennis die ik nu heb

Dan naar lokaal bestuur gegaan.
Hier heb ik op korte tijd ook veel geleerd en na 2 jaar leidinggevende geworden (mede door de ervaring van de vorige job)
Ik zit nu in een afdeling die totaal geen van de clichés waarmaakt.
Desondanks zijn er andere afdelingen waar je die wel tegenkomt.
En jammer genoeg is dit vaak te zien bij oudere werknemers.
De jonge mensen hebben vaker nog die passie, trots en drive.
Op mijn huidige job kan ik binnen onze afdeling geen clichés vinden.

Maar die haalbare termijn kan dan ook niet direct de deadline datum zijn. Dan heb je gewoon problemen. Of het nu private sector of publieke sector is.

En als dat dan toch de deadline is, dan had je een teamscall / vergadering ingepland de dag ervoor (op het moment dat men mij die haalbare timing gaf). Allez zo doe ik dat toch... mij dan puur afhankelijk maken van iemand die belt als die er aan denkt. Dat heb ik voor zaken die van die prangende aard zijn nog nooit gedaan.
Je bent nu toch gewoon moeilijk aan het doen. Mac-bc zegt letterlijk dat ze hem vertelden dat ze hem "binnen de week" zullen contacteren en dat hij hen niet meer mag contacteren.

Dus de tegenpartij geeft u een deadline en zegt dat er voor dat punt geen contact mogelijk is. Dat is net wat hij ( en ik ook eigenlijk) aanklaagt dat je dat met overheidsdiensten niet kan doen. Zij zeggen dat ze u zullen contacteren en dan mag je hopen. Ik heb dat ook al geprobeerd hoor " we zullen u binnen de x dagen contacteren" .. ok hoe kan ik u bereiken op die laatste dag? "bel het algemene nummer". ok maar kan je me op die dag bellen? "ok" ( guess what? gebeurt niet)

Uw perspectief is anders omdat jij de overheid bent, jij kan de mede ambtenaar mss tot een vooropgesteld tijdspunt vastleggen. Als buitenstaander heb je daar nul vat op.

Je hebt 3 keer gebeld. Dat wil toch niet zeggen dat men niet bereikbaar is ?
Al moet ik eerlijk zijn dat deze week ook bij ons onze dienst beperkt is tot 1 à 2 personen (ipv normaal 7 personen). Veel nemen zo de week voor kerstmis toch wel een paar dagjes of een weekje verlof op.
Niet ok... nooit, nergens. Collectieve sluiting tussen kerst en nieuw? Sure, by all means... 85% van de mensen hebben verlof (en de rest is blij met de rust). Maar als je op een permanentie dienst verlof wil buiten die enige obvious week (kerst-nieuw) dan spreek je dat af met collega's en zorg je ervoor dat de permanentie verzekerd is. Als je de eerste lijn niet kan verzekeren met 2 mensen dan moeten er gewoon meer mensen zijn punt. Op een dienst van 7 lijkt 4-5 mensen niet meer dan normaal tbh.

Is dat vervelend? Waarschijnlijk, maar het is niet alsof er niet meer gewerkt wordt vanaf 15 december... als ik verlof wil nemen moet ik dat ook afspreken met mijn rechtstreekse collega. Wij moeten ook niet met 2 dezelfde week gaan nemen... en wij zitten niet eens in een eerste-lijns functie.

Tis overal hetzelfde... mensen hoarden verlof en dan komen ze half november klagen dat ze hun verlof niet "mogen/kunnen" opnemen om iedereen diezelfde dagen net voor kerstmis nog wil aanvragen. Ik houd meestal ook nog wel nen dag 2 in reserve naar het einde van het jaar toe voor noodgevallen maar geen volle week en ik neem dan gewoon in december eens ergens ne random dag ipv plots een hele afdeling te sluiten 15 december. Ge kunt zo met Sinterklaas al kerstsluiting doen ook...

Zie ik mij hier niet bepaald doen, maar swat, trek het wat uit zijn context en in extremen omdat mijn mening niet matcht met de uwe. Top manier van discussievoeren, zijn we hier wel gewend in P&A 👍

Ik heb een halve familie in Florida wonen. Surprise surprise wat diverser dan de bubbel waarmee de gemiddelde BG'er in contact komt. Dat gaat van schone villa met zwembad tot met het leger naar Irak & Afghanistan zodat de studies betaald kunnen worden tot "oeie, we zullen de ambulance maar niet bellen want de vorige keer heeft ons dat 3000$ gekost en we kunnen dat niet betalen".

Je hoeft een persoonlijke mening niet als feit te presenteren. Dat er nogal wat misloopt met de vakbonden hier ga ik gerust in mee, dat ze compleet overbodig en afgeschaft moeten worden niet.

Aha kijk, het gaat dus breder dan jouw eerdere "Als je wil weten hoe de gemiddelde werknemer in een Westers land zonder deftige werknemersvertegenwoordiging ervoor staat moet je maar eens naar de US kijken.". Laat dat exact zijn wat ik je aangaf :).

Treffend ook dat je dan twee voorbeelden aanhaalt, die niets met vakbonden en/of werknemersvertegenwoordiging te maken hebben, mabon. Ik wil ze hier in BE trouwens de hand niet geven die medische zorg uitstellen door geldproblemen...

Je bent nu toch gewoon moeilijk aan het doen. Mac-bc zegt letterlijk dat ze hem vertelden dat ze hem "binnen de week" zullen contacteren en dat hij hen niet meer mag contacteren.

Dus de tegenpartij geeft u een deadline en zegt dat er voor dat punt geen contact mogelijk is. Dat is net wat hij ( en ik ook eigenlijk) aanklaagt dat je dat met overheidsdiensten niet kan doen. Zij zeggen dat ze u zullen contacteren en dan mag je hopen. Ik heb dat ook al geprobeerd hoor " we zullen u binnen de x dagen contacteren" .. ok hoe kan ik u bereiken op die laatste dag? "bel het algemene nummer". ok maar kan je me op die dag bellen? "ok" ( guess what? gebeurt niet)

Uw perspectief is anders omdat jij de overheid bent, jij kan de mede ambtenaar mss tot een vooropgesteld tijdspunt vastleggen. Als buitenstaander heb je daar nul vat op.

Klopt helemaal.

Als je uberhaupt wil dat projecten van enige schaal kans van slagen hebben, timings halen en binnen scope & budget landen, dan kan je maar beter hoog genoeg inschieten in de hiërarchie van de overheid, wil je enige kans maken. Voor de grootste projecten die ik ooit mee heb gedaan, was dat per direct naar ministeries op Vlaams & federaal niveau, om zo toch maar genoeg interne push op alles te zetten voor idiote vergunningen en what not.

Het werkt bijna corruptie in de hand zeg maar, en het hoort hier dan nog niet eens een bananenrepubliek te zijn.
Suffice to say: van het kwart miljard investeringen die wij in onze LT planning hebben staan, gaat er amper iets nog naar BE ook al liggen hier de roots en verwachten vele dat het zwaartepunt hier ligt. Daar gaan mac-bc zijn ambtenaren niet bijster veel aan kunnen doen, maar het immobilisme helpt alvast niet.

Terug
Bovenaan