Preview: The Precinct

Flikje spelen. Als kind deden we het vaak en als volwassenen willen we er ons in veel gevallen niet aan wagen. Gelukkig is er de digitale wereld die alles wat dichterbij brengt. Zo kan je een beetje genieten van de ervaring en mogelijkheden, zonder het saaie papierwerk. Ook op gamescom waande ik me een half uur lang een politieagent. Al vielen er helaas wel enkele onschuldige slachtoffers …

Tijdens gamescom kon ik even aan de slag met The Precinct, een politiegame die ergens in de loop van volgend jaar uitkomt. Hierin ga je aan de slag als een politieagent en dien je de orde te handhaven in een fictieve stad ergens in de jaren tachtig. Dat doe je voor zo’n vijftig procent in verhaalgedreven missies, waarbij gemikt wordt op zes tot acht uur aan gameplay. Voor de andere vijftig procent kun je aan de slag in procedureel gegenereerde misdaden. Hoe dat in z’n werk gaat, kwam mooi aan bod in de demo die ik kon spelen.


Halt!​

Eerst kreeg ik uitleg van een van de ontwikkelaars en toonde hij me hoe alles werkte. De demo laat je naar een bankoverval rijden, je knalt er wat gangsters af en erna rijden er enkele criminelen weg met hun vluchtauto. Na een wilde achtervolging krijg je die auto staande, en dan weet je niet wat er zal gebeuren. De eerste keer gaven de bankovervallers zich direct over. Toen ik de controller in handen kreeg en de gamescomdemo mocht proberen, draaide dat anders uit. Nadat de vluchtauto tot stoppen werd gedwongen, trokken de criminelen een sprintje. Een achtervolging met een goede conditie volgde, waarbij ook je schietkunsten aan bod kwamen.

Flikje spelen in een harde stad.


Die procedureel gegenereerde misdaden zijn zowat de kern van het spel. Je weet niet wat er je te wachten staat en dat zorgt voor een leuke insteek. Geen twee misdaden zijn namelijk dezelfde. Wat er ons nog te wachten zal staan qua misdaden, werd niet bekendgemaakt. Wel kreeg ik nog de kans om een auto te achtervolgen met een helikopter. Hierbij is het de bedoeling om het vluchtende voertuig niet uit het oog te verliezen en er met je volglicht op te schijnen. Doe je dit goed (en dat geldt ook voor een achtervolging met de auto), dan verdien je tokens. Deze kun je dan inruilen voor extra hulpmiddelen. Zo kun je extra AI gestuurde politiewagens, tactische eenheden, wegblokkades of spijkermatten inzetten die de achtervolging een halt moeten toeroepen.

Daarnaast meldde de ontwikkelaar me dat The Precinct een volwaardig dag- en nachtcyclus zal hebben. Daar blijft het niet bij, want ook het weer kan op elk moment omslaan. Een zonnetje wordt ingeruild voor een flinke regenbui, waarna het dan weer de andere richting uit kan gaan. Het kan ook alle richtingen uitgaan met de criminaliteit in de stad, want vier verschillende bendes vechten om heerschappij, terwijl er ook corruptie binnen de politie plaatsvindt. Het wordt dus nog een klus om de stad te vrijwaren van alle onheil.

Conclusie

Het was een aangename kennismaking met The Precinct. Je kunt je uitleven als politieagent waarbij je je wel wat fouten kunt veroorloven, zolang je maar niet over de schreef gaat. De speelstijl is arcady, dus verwacht je niet aan een simulator of managementgame. Het verhaal duurt een uur of zes tot acht, terwijl je eigenlijk oneindig kunt blijven gaan met procedureel gegenereerde content. Deze hou ik in de gaten.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Fallen Tree Games

Uitgever

  1. Kwalee
 
Terug
Bovenaan