Preview: The Lord of the Rings: Return to Moria

De verfilming van The Lord of the Rings is een van de beste, of misschien wel dé beste trilogie ooit gemaakt. Deze franchise blijft maar geven en ik mocht onlangs op gamescom kennismaken met Return to Moria. Hopelijk kan deze de zure nasmaak van het gedrocht Gollum doen vergeten.

The Lord of the Rings: Return to Moria is momenteel in ontwikkeling door Free Range Games en wordt uitgegeven door North Beach Games. De releasedatum staat gepland op 24 oktober voor de PlayStation 5, en zal voorlopig exclusief te verkrijgen zijn via de Epic Games store voor pc. Een release op de Xbox Series X/S staat momenteel op begin 2024 gepland.

LOTR_SGF_Trailer_Screenshots_14.jpg

Taking back what's rightfully mine

Ikzelf ben niet zo’n connaisseur in het genre van survivalgames, ze intrigeren me wel, maar ik heb niet de juiste vrienden om me hierin te verdiepen, en zo’n type games zal ik niet snel op mijn eentje spelen. Want wat heb je aan een zelfgebouwd koninkrijk als je niemand kent om ermee te flexen?

Toch hoop ik de juiste mensen te vinden om Return to Moria mee te ontdekken. Return to Moria speelt zich af in de Vierde Era, de tijd nadat The One Ring werd vernietigd en Sauron werd verslagen. Onder bevel van Gimli worden jij en je vrienden (tot acht spelers op pc en tot vier spelers op de PS5) opgeroepen om terug controle te nemen over Moria. Sauron mag dan wel verslagen zijn, toch dwalen er nog steeds troepen orks, trollen en ander gespuis rond in de diepten van deze mijnen.

LOTR_SGF_Trailer_Screenshots_04.jpg

In the footsteps of the fellowship

Na voldoende progressie ontgrendel je de sandbox-modus waarmee je chronologisch de stappen kunt volgen van The Fellowship. Het is zelfs mogelijk verzamelbare objecten te vinden die je aan hun avontuur doorheen Moria doen herinneren. Naast de de vaste waarden zoals de kamer van Mazarbul, waar het gevecht tegen de trol zich voordeed in The Fellowship of the Ring, of de brug van Khazad-dûm waar Gandalf het opnam tegen de Balrog, zijn de omgevingen volledig procedureel gegenereerd. Hierdoor is geen enkele omgeving hetzelfde.

Na voldoende progressie ontgrendel je de sandbox-modus waarmee je chronologisch de stappen kunt volgen van The Fellowship.


Net zoals vele survivalgames moeten de spelers rekening houden met tal van aspecten zoals eten, drinken, slapen, temperatuur maar ditmaal ook geluid. Als er teveel lawaai wordt gemaakt trekt dit ongewenste vijanden aan. Het spel bevat een dag- en nachtcyclus dat invloed heeft op de sterkte van de vijanden. Ook licht speelt een belangrijke rol. De game director Jon-Paul Dumont, die deze demo toonde, gaf meteen een voorbeeld door een trol te lokken in het licht, waardoor hij meteen versteende. Maar ook voor de dwergen is licht belangrijk. Dwarves lose hope without it. De beste manier om dit tegen te gaan is natuurlijk door een frisse ale te drinken. En terwijl je lekker gezellig zit te zuipen of te graven kan er plots inspiratie opduiken. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdens het drinken of graven een liedje te zingen, dat werd ingezongen door professionele operazangers. What's not to like?

Het doel van het spel is om Moria terug te nemen, mineralen en grondstoffen te ontginnen om nederzettingen te bouwen en wapens en bescherming te craften. Verder werd getoond dat de vergaarde rijkdommen tentoon kunnen worden gesteld in je settlements, maar dat deze ook geraid kunnen worden door orks. Deze korte demo liet maar een glimp zien van wat we van deze game mogen verwachten. Ik ben alvast benieuwd wat er nog meer te ontrafelen valt.

Conclusie

Terwijl deze game gepland staat om binnen een kleine twee maanden uit te komen is er nog niet zo heel veel over geweten. Toch lijkt het me eentje om zeker in de gaten te houden voor de liefhebbers van het survival-genre, The Lord of the Rings en om plezier te beleven met vrienden online.

Over

Beschikbaar vanaf

24 oktober 2023

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Adventure
  2. Survival

Ontwikkelaar

  1. Free Range Games

Uitgever

  1. North Beach Games
 
Terug
Bovenaan