Preview: The Lord of the Rings: Gollum

Gollum is een van de enige wezens uit de The Lord of the Rings-saga die mij altijd is bijgebleven. Zijn uiterlijk, zijn schizofrene persoonlijkheid, zijn strijd tussen vrij zijn of toegeven aan de lust om de Ring te stelen … Kortom, een prachtig en heel complex personage. Dat zullen ze bij Daedalic Entertainment ook gedacht hebben. Na de release twee keer te verplaatsen, laten de ontwikkelaars de game bijna los op de wereld. Wij mochten al aan de slag met een preview, bestaande uit drie levels. Is de game “precioussss” te noemen of mag hij direct in een smeulende vulkaan verdwijnen?

Het verhaal van The Lord of the Rings: Gollum situeert zich tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en voor de Oorlog om de Ring. Dat verhaal was tot nu toe onverteld gebleven. Gollum is gevangen genomen door Nazgûl en moet proberen te ontsnappen en uit het zicht van de Orks blijven. Het spreekt voor zich dat de gameplay vooral uit stealth bestaat. Je kan je in het hoge gras verstoppen, vijanden afleiden of ze gewoon uitschakelen. Dankzij een soort van “arendsoog” zie je waar je juist naartoe moet. Gollum is lang niet de sterkste, maar kan zijn mannetje wel staan als het écht moet. Het gebeurde zelden dat ik echt moest vechten in die drie levels, vaker bleef het bij de vijand wurgen. Naast sluipen, moet onze protagonist behoorlijk wat platformen. Hij kan op muren klimmen en via een muur een klif oversteken. Het kan aan mij liggen, maar dat werkte niet echt met zo’n letterlijk zwak hoofdpersonage. De gameplay onderscheidt zich dus zeker niet van talloze andere stealth en adventure games. Wat wel erg leuk is, is dat je de keuze hebt om bepaalde beslissingen als Sméagol of Gollum te maken. De keuze die het dichtst aanleunt bij één van de twee persoonlijkheden dus. Bij grotere keuzes moet je de ene er dus effectief van overtuigen dat de ander gelijk heeft.

Lord of the Rings Gollum protagonist.png

Vergeet Peter Jackson, onthoud Tolkien

Het was meteen duidelijk dat Daedalic Entertainment zich qua lore meer gericht heeft op de verhalen van Tolkien dan op de films. Dat is een heel groot pluspunt. Personages gaan er anders uitzien dan je gewend bent in de films. Wees maar gerust, je gaat tal van bekende en minder bekende personages tegenkomen in deze twintig uur durende game. In de preview mocht ik tijd doorbrengen in Mirkwood, Elven en Orks zien en wat tijd doorbrengen met een bepaalde tovenaar. Je ziet wel wat hints van de films in de locaties, maar echte Tolkien-fans gaan smullen van de prachtig in beeld gebrachte omgevingen en personages die vaak onbesproken bleven. Alles voelt grauw en donker aan, net zoals in de boeken. Héérlijk!

Veel van hetzelfde in prachtige omgevingen.


Je zal het vast ook wel gemerkt hebben, maar de arme Gollum heeft flink wat commentaar te verduren gekregen in zijn reveal van 2021. De graphics werden afgekraakt en niemand had blijkbaar hoge verwachtingen voor deze game. De ontwikkelaars hebben naar die commentaar geluisterd en dankzij de verbeteringen kan de game gerust langs andere moderne titels staan. Zelfs Gollum zelf ziet er, met de juiste belichting en dito camerastandpunt, behoorlijk goed uit. 90% van de tijd dat ik met het schepsel speelde, vond ik het character design heel erg vreemd. Ze zouden hem bewust schattiger hebben gemaakt om zo zijn kinderlijke kenmerken wat meer te accentueren. Gaap. Dat voelt voor mij gewoon aan als een reden geven waarom Gollum er zo slecht uitziet. Ik kan mij niet van het feit ontdoen dat het best erg is als de CGI van een film uit 2001 er beter uitziet dan een game van 2023.

Lord of the Rings Gollum - omgeving.png

Maakt Gollum het wachten waard?

Tijdens de presentatie die verplicht was voor gamejournalisten, zei de woordvoerder duidelijk dat dit niet de finale versie was van de game, en dat ze zich bewust waren van de bugs en glitches die nog in de game zaten. Ik heb daar niet heel erg veel van ervaren, behalve wat haperingen bij het starten van een cutscene en het af en toe ontbreken van button prompts. Dat valt nog mee en maakte de game niet onspeelbaar. Gelukkig maar, want in andere previews las ik veel ergere dingen ... Ik ben dan ook heel benieuwd of die op de release zullen zijn weggewerkt. Dat hoop ik in ieder geval. Anders wil ik niet weten hoe de game eruitzag voor de twee uitgestelde releasedata. En ik ben vooral benieuwd of we, zoals meestal het geval in het verleden, een fantastische toevoeging aan de Middle-earth games zullen krijgen.

Conclusie

Konden de drie levels in The Lord of the Rings: Gollum mij al overtuigen? Kort gezegd: neen. Op vlak van gameplay (nog) niet. Alles wat ik gespeeld heb, heb ik al vaker ergens anders gezien. Begrijp me niet verkeerd, het speelt fijn en vloeiend en alles voelt leuk aan, maar tegelijk ook verouderd en meer van hetzelfde. Lineair. Tolkien-fans gaan wel door die eentonige gameplay kunnen kijken en de lore, personages en locaties erg kunnen waarderen. Maar ik vraag mij vooral af of de game interessant genoeg blijft en of de prijs te overzien valt. Je voelt in ieder geval wel dat de ontwikkelaars een kwalitatieve game willen neerzetten die zowel voor fans als voor nieuwkomers een onvergetelijke ervaring zou moeten worden. Genoeg voer voor de review dus. Wat denken jullie tot nu toe van The Lord of the Rings: Gollum?

Over

Beschikbaar vanaf

25 mei 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Daedalic Entertainment

Uitgever

  1. Daedalic Entertainment
  2. Nacon
 
Terug
Bovenaan