Preview: One More Gate: A Wakfu Legend

Een van de eerste afspraken op gamescom was bij de booth van Cosmocover. Daar werd ik met open armen ontvangen om eens aan de slag te gaan met One More Gate: A Wakfu Legend.

Fans van Slay the Spire, opgelet! One More Gate: A Wakfu Legend is een rogue-lite deck-builder die ongetwijfeld meteen vergeleken zal worden met Slay the Spire. De lat wordt meteen hoog gelegd. Ontwikkelaar Ankama Studio staat verder bekend van de MMO Wakfu, waar dit spel een spin-off is, en van Waven, een turn-based strategy RPG die sinds augustus in early access is gegaan. Wakfu is tevens ook een animatieserie die werd gebaseerd op een van Ankama’s eerste spellen Dofus en te bekijken is op Netflix.

Foto1.jpg

One More Run

One More Gate zit momenteel bijna een jaar in early access en staat op het punt om binnenkort te releasen. De speler neemt controle over het personage Oropo. Zonder iets over het verhaal van Wakfu te weten googelde ik de naam van het hoofdpersonage. Oropo is een mysterieuze Eliotrope, oprichter en leider van de Brotherhood of the Forgotten en blijkbaar een van de antagonisten uit de serie … Dat belooft. Het spel speelt zich tijdens de jonge jaren van Oropo af en wanneer hij een Zaap (portaal) kapot maakt tijdens het reizen, moet hij de juiste objecten terugvinden om deze te herstellen zodat de bewoners van de stad terug toegang hebben tot de buitenwereld.

Net zoals Slay the Spire moet je doorheen verschillende hoofdstukken het einde van procedureel gegenereerde levels zien te bereiken zonder te sterven. Sterf je toch, dan keer je terug naar het begin waar je je verzamelde kamas (geld), wakfu crystals (om items up te graden), rune shards en efaclip tokens (om kaarten te kopen of te vernietigen) kunt gebruiken om je deck en personage sterker te maken voor een volgende poging. Volgens de nodemap kun je deels zelf een route bepalen doorheen de dungeon, al merkte ik op dat de route met minder combat niet altijd de beste is.

Ik merkte op dat de route met minder combat niet altijd de beste is.


Gevechten beginnen vrij simpel. Je hebt kaarten om je tegenstanders aan te vallen, om jezelf tijdelijk te verdedigen en om je kaarten te boosten. Elke kaart heeft natuurlijk een kost die betaald moet worden om te kunnen gebruiken. Dit gebeurt aan de hand van je Wakfu gauge. Wanneer een confrontatie start, begin je met drie van de zes beschikbare energie. Na elke beurt speel je energie op je Wakfu gauge vrij. Wanneer alle zes slots beschikbaar zijn, kun je deze gebruiken om een perfect attack uit te voeren, echter reset dit je gauge terug naar drie van de zes energie, waardoor je moet afwegen of het wel het goede moment is om die te gebruiken.

Foto2.jpg

Kiezen is verliezen​

Op tal van manieren kun je Oropo upgraden om het voltooien van de dungeon makkelijker te maken. Tijdens exploratie of als beloning kom je runes tegen in vier mogelijke vormen. Deze runes zorgen voor een bonus zolang deze geëquipeerd zijn. Om maar een voorbeeld te geven: de soothing stone geeft je +3 HP bij het begin van elk gevecht. Doorheen de runs zijn er bepaalde rustpunten waar je overtollige runes kunt verkopen en huidige runes kunt upgraden.

Naast een shop waar je nieuwe kaarten, upgrades en runes kunt kopen, krijg je doorheen je playthrough tal van keuzes. Zo kwam ik bij een divine statue van Iop terecht, die me zegende en de keuze gaf tussen twee sterke kaarten om mijn deck mee aan te vullen. Een kaart had een aanval van twintig schade op een bepaalde vijand en kostte twee energie om te spelen, de andere deed dan weer twaalf schade op alle vijanden en kostte maar één energie. Kiezen is verliezen, maar het is duidelijk dat het volledige spel draait rond keuzes afwegen waar je achteraf geen spijt van zult krijgen.

Het is duidelijk dat het volledige spel draait rond keuzes afwegen waar je achteraf geen spijt van zult krijgen.


De tekenstijl, animaties en soundtrack van One More Gate zijn zo ver ik kon aanschouwen fantastisch. Er werd me verteld dat ze dicht probeerden te komen bij de stijl van Samurai Jack, en als je de screenshots en trailer bekijkt, kun je ongetwijfeld meteen die invloeden voelen. Naast een klein foutje in de interface tijdens een cutscene, speelde het spel zeer vlot zonder enige bugs of haperingen.

Conclusie

Fans van deck-building rogue-lite games hebben opnieuw een spel om in de gaten te houden. One More Gate: A Wakfu Legend lijkt een zeer charmant tussendoortje te worden. Het spel zit momenteel in early access, maar verschijnt al op 12 september. Er is momenteel ook een gratis demo beschikbaar op Steam voor wie al eens wilt voorproeven!

Over

Beschikbaar vanaf

12 september 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Ankama Studio

Uitgever

  1. Ankama Games
 
Terug
Bovenaan