Preview: Terra Memoria

Soms heb je van die onbekende spellen waarbij je al van bij het zien van de keyart het gevoel hebt dat het iets voor jou zal zijn. Dit was voor mij absoluut het geval bij Terra Memoria. Toen werd gevraagd wie het spel wou coveren op gamescom, gaf ik me na het zien van de artwork en het lezen van de korte beschrijving al snel als kandidaat op. Deze schattige indie van het Franse La Moutarde is namelijk een cozy turn-based RPG waarin je een road trip beleeft met zes aanstekelijke figuren.

Terra Memoria speelt zich af in de wereld van Terra, waar er een probleem is met de kristallen (tiens, waar hebben we dat nog gehoord) en waar machines uit lang vervlogen tijden de inwoners van Terra aanvallen. Jouw team wordt erop uitgestuurd om te ontdekken wat er aan de hand is met de kristallen en waarom deze machines jullie aanvallen, een reis die je doorheen het heden en het verleden van deze wereld zal nemen.

ss_68e8a1b373c3139775853099fbc04b3467517b63.1920x1080.jpg

Dierlijke avonturen​

Tijdens een hands-on sessie mocht ik alvast even kennismaken met twee van deze personages, beiden antropomorfe karakters. De eerste was Moshang, een neushoorn die pas afgestudeerd is als magiër en onmiddellijk wordt opgeroepen om zijn stad te helpen verdedigen van een aanval. Ik mocht dus meteen proeven van het gevechtssysteem en hierbij viel op dat het spel een interessant element introduceert in de vorm van een tijdlijn waarop alle personages zijn afgebeeld. Als je tijdens jouw beurt een actie uitvoert, dan word je naar achteren geschoven op deze tijdslijn, maar niet elke actie verplaatst je even ver terug. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je twee acties kan uitvoeren voordat iemand anders aan de beurt is als je twee kleine aanvallen uitvoert. Daarnaast werd me verteld dat je team telkens uit drie leden bestaat en dat je de andere drie leden kan toewijzen als ondersteuning aan je team, waardoor je toegang krijg tot andere skills. Dit zorgt voor heel wat mogelijke combinaties.

Tijdens een hands-on sessie mocht ik alvast even kennismaken met twee van de personages.


Nadat ik de de aanval als Moshang kon stoppen, maakte ik kennis met het tweede personage, Syl. Deze antropomorfe vos, die ook een magiër is, keert terug naar haar geboortestad en gaat op zoek naar haar ouderlijk huis. Eens ze hier toekomt, leert ze dat het huis werd verkocht aan een familie van neushoorns, en rara wie hun zoon is ... Om te weten wat er met haar ouders gebeurd is, gaat Syl op zoek naar Moshang die haar mogelijks kan helpen. Dit level was dus eerder een exploratielevel waarin je doorheen de stad gestuurd wordt. Deze stad bestaat uit meerdere verdiepingen, waardoor ik een lift moest nemen. Hiervoor had ik echter een ticket nodig en om zo'n ticket te bemachtigen moest ik de kok van een restaurant helpen met een ongedierteprobleem in zijn keuken. Mijn sessie eindigde met een missie waarbij Syl en Moshang de akte van het huis moesten opvragen bij de burgemeester van de stad.

Terra-Memoria_08-21-23.jpg

Nieuw in een oud jasje​

Hoewel de gameplay zeker mijn aandacht wist te trekken, was het vooral de audiovisuele stijl die het spel op de kaart zal zetten. Grafisch maakt het spel gebruik van een combinatie van 3D-achtergronden in combinatie met personages die vormgegeven zijn door de intussen populaire HD-2D-stijl, een techniek die we bijvoorbeeld ook zien in de aankomende remake van Star Ocean: The Second Story. Combineer dit met leuke personages en een kleurrijke en mooi vormgegeven setting, en je krijgt een visueel aantrekkelijk spel. Deze visuals worden bovendien vergezeld van een prachtige soundtrack gecomponeerd door Marcin Przybyłowicz, de componist van The Witcher 3: Wild Hunt en Cyberpunk 2077. De stijl is wel volledig anders dan Cyberpunk 2077, maar de enkele muziekstukken die ik al kon beluisteren tijdens het half uurtje spelen, klonken alvast geweldig.

Het hele road trip-gebeuren kwam nog niet aan bod in deze sessie en verder zal het spel ook heel wat crafting-opties aanbieden en kan je zelfs een dorp bouwen. Daarnaast zal je pagina's verzamelen voor je guide, een beetje in de stijl van Tunic, waarbij je zo langzaamaan toegang krijgt tot bijvoorbeeld nieuwe recepten of schatkaarten. Terra Memoria belooft dus heel wat interessante elementen te combineren en als de makers erin slagen om dit alles te gieten in een boeiend geheel, dan belooft deze retro-geïnspireerde RPG alvast een bescheiden toppertje te worden.

Conclusie

Terra Memoria belooft ons mee te nemen naar een magische wereld waar je een spannende reis zal beleven met een bont gezelschap. Het spel combineert een bijzondere audiovisuele stijl en klassieke RPG die ruimte laat voor innovatie en diverse spelmechanismes combineert, hopelijk tot een geheel dat weet te boeien tot het einde van het avontuur van deze helden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. La Moutarde

Uitgever

  1. Dear Villagers
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan