Preview: Six Days in Fallujah

Irak, het jaar is 2004. In de eindeloos lange nasleep van de Golfoorlog bezetten de Amerikaanse troepen terug het land en controleren ze er onder meer de voedselbevoorrading. Tot er kort na elkaar een aantal aanslagen plaatsvinden en een grote militaire vergeldingsoperatie opgestart wordt. Met name in Falluja, waar opstandelingen huis per huis geëlimineerd moeten worden. Na meer dan tien jaar controverse, herprogrammeren en tegen wil en dank die duizenden lijnen code opnieuw uittesten, leverde het ons Six Days in Fallujah op. Tenminste via Early Access dan, en enkel voor de pc. Natuurlijk zou dit een enorm immersieve game kunnen worden. Zeker dankzij de in de prijs inbegrepen, exclusieve interviews waarin zowel Iraqi als Amerikanen die het gebeuren destijds vanaf de eerste rij meemaakten, hun zegje mogen doen. Eveneens van de partij: alle locaties waar deze intense gevechten plaatsvonden, zo waarheidsgetrouw mogelijk gerepliceerd. Klopt, als de bedoeling nu nog niet duidelijk was: deze tactische first-person shooter moet gewoon inslaan als een bom, zoals dat dan wel heel toepasselijk heet.

Helaas, net zoals het er altijd wel tijdens oorlogstijden aan toegaat, blijkt de werkelijkheid dan net iets minder glans te bevatten. Zo rauw en bruut als een politiek conflict in het echte leven volledig kan ontsporen, zo blijkt Six Days in Fallujah momenteel het spoor wat bijster geraakt en ontploft de ergens anders bedoelde bom aldus gewoon in het eigen gezicht. Vooralsnog dan. Want natuurlijk valt er nog veel te healen, tijdens zo'n vroegtijdige toegang. Zolang er maar geluisterd wordt en er voldoende budget over is zeker?

20230622183816_1.jpg

Slotjes, kramp en gele sterren​

Veel wordt al pijnlijk duidelijker, vlak na de intrigerende uithaal van die vioolsnaar tijdens de introvideo. Na Six Days in Fallujah op te starten, bemerk je vooral veel slotjes. De campagne? Vergeet dat gewoon, daar staat een grendel op. Het opsommen van de beschikbare online modi mag meteen ook al herleid worden naar de enkelvoudige vorm, want enkel iets wat Fireteam Missions heet, blijkt beschikbaar. Dat ding opstarten biedt, ondanks de melding rond de microfoon die standaard aan staat voor maximale inleving samen met je teamleden, absoluut geen garantie dat je het ook ooit met drie andere levende zielen tegelijk zal kunnen spelen. Zoals wijlen Luc De Vos het ooit zo veelzeggend bezong: later zeker misschien.

Onspeelbaar in de huidige staat.


Als het dan toch eens meezit, dan geven diezelfde zielen er vooral even snel als jijzelf de brui aan. En dan komt nu nog eigenlijk de clou. Het spel blijkt onspeelbaar in zijn huidige staat. Wanneer je durft te verkennen, val je gewoon constant doorheen de map, waarna de missie faalt omdat je je zogezegd buiten de verplicht te vertoeven locatie begaf. Niet alleen door de haperende frame rate, maar precies ook doordat jouw militair verkrampt lijkt van de angst, voelt voortbewegen allesbehalve soepel aan. De vijand raakt je doorheen de muren, maar jouw kogels vliegen twee meter lager dan waar je ook maar naartoe mikt. Waar je niet heen kan lopen, wordt afgebakend via een onzichtbare muur met gele sterren op.

20230622203142_1.jpg

Zo leeg als een … lege doos?​

De trainingsmodus is werkelijk een lege doos, waardoor er allesbehalve geoefend kan worden. Ook de rest van het spel mist heel wat van de nochtans te verwachten features voor een multiplayer shooter. Je soldaat of je wapens aanpassen? Nope. Vriendschappelijke NPC’s? Nope. Beschimmelde gebruikersinterface? Check.

Zelf wat functies toewijzen aan de toetsen is overigens ook nog volledig onbetrouwbaar, want overlappingen blijken gewoon toegestaan. Inderdaad, waarom de game in deze staat uitgebracht werd, heb ik het raden naar. Het zal ongetwijfeld nog even duren vooraleer er echt van de gameplay genoten zal kunnen worden.

20230622203102_1.jpg

Vooral documentaire, met demo​

Op audiovisueel vlak voelt Six Days in Fallujah nochtans indrukwekkend aan. De intro van de game, welke nog eens alles - weliswaar vanuit Amerikaans oogpunt - op een rijtje zet wat de aanloop naar de confrontatie betreft, getuigt van kwaliteit. En even impressionant, zowel inhoudelijk als wat het formaat betreft, komen de interviews over met de personen die het echt meemaakten. Hun verhaal grijpt je rechtstreeks naar de keel en maakt de game momenteel vooral een erg geslaagde documentaire. Eentje dan met als appendix iets wat een demo van een aankomende shooter moet voorstellen. Jammer, maar later zeker misschien?

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat Six Days in Fallujah me in zijn huidige staat absoluut niet kon bekoren. Voor mij werd deze game terecht via Early Access gelanceerd en nu kan er volop aan gewerkt worden, hopelijk met de feedback van de community als basis. Qua naslagwerk is dit alvast een prachtige game, maar op alle overige vlakken schiet Six Days in Fallujah vooral in de eigen voet.

Over

Beschikbaar vanaf

22 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Highwire Games

Uitgever

  1. Victura
 
Laatst bewerkt:
Damn, zoveel (nodeloos) drama rond deze titel om uiteindelijk het te zien verschijnen als een enorm buggy Early access spel. Benieuwd hoe goed ze het nog gaan of kunnen oplappen voor de 1.0 release.
 
Terug
Bovenaan