Preview: Outriders: New Horizon

Outriders is nog relevant! Dat is het nieuws dat uitgever Square Enix ons gisteren door middel van een uitgebreide video bracht. De game ligt sinds april in de winkelrekken en deed het behoorlijk. Het team bij People Can Fly, de ontwikkelaars van onder andere Bulletstorm en Gears of War: Judgment, werken nog steeds met man en macht aan de third-person looter shooter. Het resultaat daarvan zal zich vooral laten zien in een grote update die later vandaag (om 18 uur) op ons wordt afgevuurd.

In Outriders: New Horizon, die vandaag wordt uitgebracht, mag je heel wat nieuwe zaken verwachten. Niet enkel in de vorm van nieuwe content, maar ook diverse fixes en verbeteringen zullen inbegrepen zijn. Enkele weken geleden kon ik een aantal uren aan de slag met de nieuwe content en ik kan vertellen dat het meer van hetzelfde is, maar toch anders.

Outriders 3.png


Weg met de tijdsdruk

Het is belangrijk om te weten dat het team achter de game rekening heeft gehouden met de wensen van heel wat Outriders-gamers. Uiteindelijk moeten zij plezier halen uit het spel en weten ze als geen ander hoe een game op een aantal gebieden verbeterd of aangepast kan worden. Het is dan aan de mensen van People Can Fly om deze 'eisen' al dan niet te verwerken in hun toekomstige update. Zo kwam er bijvoorbeeld kritiek op de tijdsdruk die de Expeditions hebben. Hoe sneller je deze post-campaign content voltooit, hoe betere gear je krijgt om je vechtersbaas mee uit te rusten. En daar wrong voor velen het schoentje. De ontwikkelaar vertelt dat heel wat gamers door die tijdsdruk geen tijd hebben om te experimenteren of een bepaalde tactiek uit te proberen en vooral de focus leggen op zoveel mogelijk schade per seconde toe te dienen.

New Horizon moet Outriders weer nieuw leven inblazen.


Door die tijdsdruk weg te halen, hoopt People Can Fly dat spelers weer meer plezier halen uit de Expeditions. Dat betekent ook dat de uitgedeelde loot vanaf de nieuwe New Horizon-update afhangt van de Expedition die je speelt en niet meer van de tijd die je nodig hebt. Elke Expedition zal met andere woorden zijn eigen loot hebben. Expeditions die wat langer in beslag nemen om te voltooien (lees: de moeilijkere exemplaren) zullen spelers meer rewards bieden. Het blijft echter mogelijk om de tijdsdruk aan te zetten, maar betere loot zal je hiervoor niet meer krijgen.

Outriders 2.png


Vier nieuwe Expeditions

Bovenstaande is een belangrijke aanpassing aan het systeem, maar er komt nog iets leukers op ons af: maar liefst vier nieuwe Expeditions. Elk van deze kon ik tijdens mijn speelsessie van drie uur meermaals uitproberen en ik kan nu al vertellen dat het naar meer smaakt. Het huidige probleem is dat de Expeditions niet vernieuwd worden en je dus elke keer opnieuw aan de slag moet in dezelfde. Het aanbod wordt binnenkort uitgebreid met The Molten Depths, The City of Nomads, The Marshal's Complex en The Wellspring. Volledig gratis trouwens! Elke nieuwe Expedition schotelt je een miniverhaal voor met eigen vijanden en bazen. Ik kan al één ding verklappen: The Wellspring is érg uitdagend en vereist samenwerking, tactiek en eventueel een beetje geluk. Met mijn Duitse kompaan kon ik het tijdens de preview speelsessie uiteindelijk voltooien, al moesten we daarvoor wel de moeilijkheidsgraad naar beneden schroeven. Het belooft alvast heel tof te worden, al wil ik jullie deze nieuwe content zelf laten verkennen.

Nog een belangrijk element, vooral als je sterker wil worden, is het droppen van Legendary loot. Nu gebeurt dat heel willekeurig, weet je niet wat je zal krijgen en zit je soms met dubbele items. Die legendarische items kwamen ook niet zo frequent voor, waardoor veel spelers het momenteel een helse klus vinden om een deftige uitrusting te verdienen. De makers beloven dat dit probleem wordt opgelost in de volgende update. Legendarische loot zal onder andere frequenter droppen en de kans dat je een item krijgt dat je al in je inventory hebt zitten, wordt gereduceerd. De finale missie, The Eye of the Storm, zal je ook in staat stellen één van de drie legendarische items te kiezen.

Outriders 1.png


Nog meer lekkers!

Naast bovenstaande, grotere aanpassingen, is People Can Fly momenteel nog hard aan het werk om ook enkele kleinere zaken op te lossen en te verbeteren. Onder andere verkoper Tiago krijgt meer opties. Zo biedt hij vanaf morgen enkele Legendary items aan, al moet je daar uiteraard flink wat in-game geld voor neertellen. Niet tevreden met de voorgestelde items? Dan kan je Drop Pod Resources spenderen om het aanbod te vernieuwen. De kans dat je iets vindt dat jou aanstaat, wordt op die manier een stuk groter. Als laatste noemenswaardige te vermelden feature, wordt Transmogrification aan het spel toegevoegd. Kort gezegd kan je het uitzicht van een wapen aanpassen naar dat van een ander wapen, zonder de eigenschappen van het eerste wapen te verliezen. Hetzelfde geldt ook voor de andere gear, waaronder helmen en schoenen. Het mooie aan dit systeem is dat het volledig gratis is, dus het kost ook geen in-game geld of resources. Onderstaande video legt alvast deze en alle andere punten mooi uit.

Conclusie

Outriders: New Horizon is vanaf vandaag beschikbaar en belooft bijzonder goed te worden. Het leukste punt is dat het volledig gratis is en dat er ontzettend goed naar de gamers werd geluisterd. Zo krijgen we vier nieuwe Expeditions, werd het lootsysteem aangepast en mogen we tal van andere verbeteringen verwachten. Volgend jaar wordt ook nog een volwaardige uitbreiding uitgebracht, al wordt die pas in de lente onthuld.

Over

Beschikbaar vanaf

16 november 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. People Can Fly

Uitgever

  1. Square Enix
 
Redactie
Later misschien eens goedkoop aanschaffen.
momenteel staat ie 't goedkoopste ooit op Steam aan net geen 20 euro, en als ik het goed begrijp krijg je er dan vanaf vanavond die gratis DLC bij. Zelf vond ik de game niet zo leuk, maar mss nu wel goed moment als je 20 euro kan missen en je weet niet wat te doen :p
 
Redactie
momenteel staat ie 't goedkoopste ooit op Steam aan net geen 20 euro, en als ik het goed begrijp krijg je er dan vanaf vanavond die gratis DLC bij. Zelf vond ik de game niet zo leuk, maar mss nu wel goed moment als je 20 euro kan missen en je weet niet wat te doen :p
Dat is het hem net. Ik denk dat ik genoeg betere games te spelen heb... Zou deze enkel spelen moesten vrienden het vragen. En zoals je gisteren aankaartte, heb ik die niet ;)
 
Terug
Bovenaan