Preview: Towerborne

Het Belfry is het laatste toevluchtsoord voor de mensheid nadat de wereld van de klippen is gelopen. In deze torenhoge stad verblijven de overlevers. Enkel sommigen, Aces, hebben de kracht om de rest te verdedigen, en zich zelfs buiten de Belfry te wagen voor middelen en andere mensen.

Dit is de premisse van Towerborne, het nieuwste project van ontwikkelaar Stoic. Zij werkten de laatste vier jaren aan deze action RPG. Daarvoor stonden ze bekend voor hun trilogie The Banner Saga, elk 2D-geanimeerde tactische RPG's. De uitgever hier is Xbox Game Studios, dus deze game kan je in 2024 verwachten op zowel de pc als op Xbox en Xbox Game Pass. Of de game het waard is om binnen te halen, is een andere vraag ...

towerborne.jpg

Geen lichtje achter de ogen​

Ik zou een aantal alinea's kunnen verspillen over de kenmerken van Towerborne, maar ik val liever met de deur in huis met deze caveat: van wat ik in mijn preview van Towerborne gezien heb, is het een zielloze affaire. De felgroene velden met een briesje erdoor in de achtergrond kunnen je even inspireren, maar neem die adembenemende achtergronden weg en ik heb niets om aan te bevelen aan deze action RPG. Het tikt alle hokjes aan. Mooie maar ontyperende art style. Competente 2.5D combat. Een hubwereld en een overwereld. Special moves. Verschillende wapentypes met elk verschillende wapens. Een companion creature genaamd Umbra die persoonlijkheid moet toevoegen. Loot. Upgrades en crafting. Al deze elementen zijn aanwezig. Nog nooit voelden ze zo oninspirerend.

Towerborne lijkt zielloos.


Laten we het wat verder over de gameplay en combat hebben. Elk wapen heeft een eigen moveset. Deze waren blijkbaar geïnspireerd door fighting games, maar ik heb nergens een echte indicatie van gelijkaardige diepte gezien; mijn personage leek eerder een drietal aanvallen met een tweetal modifiers te hebben. In het niveau dat ik speelde, probeerde ik steeds andere combinaties van knoppen uit, maar uiteindelijk zag ik maar een viertal verschillende animaties en voelde combat al na tien minuten repetitief. Het is functioneel, dat wel. Deze combat-scenario's kan je ofwel alleen meemaken, ofwel kan je co-op spelen, ofwel thuis in couch co-op, ofwel online met hoogstens vier spelers. Aan het einde van elk niveau kom je een boss tegen. De boss in de preview was wat basisch, maar prima functioneel. Eens die verslagen is, krijg je de loot want Towerborne is uiteindelijk een looter. In elk kistje dat je vindt, zit loot; en die gear is instrumenteel in het bepalen of je een uitdaging aankan of niet. Gear mag je trouwens niet ruilen. Het woord werd niet geuit, maar de kamer stonk ernaar: microtransactions. Verwacht je ook niet aan een one-and-done-verhaal, want het gaat om een live servicemodel met perpetuele expansies. Een model dat deze game anders helemaal niet lijkt te passen ... Ik hoop dat ik ongelijk heb, dat de persoonlijkheid en passie duidelijk is in elk stuk content die ik nog niet gezien heb. Maar als dit zo is, heb ik het niet gezien in de gepreviewde content. Ik zag een persoonlijkheidsloze maar competente geldmachine met talent erachter, maar weinig creatieve vrijheid, of eender welk aspect dat het spel iets meer maakt dan content om je brein bezig te houden tussen andere stukken content in.

Conclusie

Towerborne is tot dusver ... oké. Naast de weelderige achtergronden, kon Towerborne mij niet ferm behagen, maar er is ook niets aan om te haten. Of je nu alleen of samen met vrienden of vreemden speelt, er is niets in Towerborne dat we nog niet twintig keer eerder hebben gezien. Het genre van action RPG's is al verzadigd genoeg, maar er is hier niets toegevoegd dat deze ervaring eruit doet springen. Het lijkt wel een spel dat door een raadzaal aan marketingadviseurs is samengesteld: alles oké, niets buiten de lijntjes. Het voelt gewoon zo zielloos. Voeg daaraan toe dat het om een live servicemodel gaat met een loot-cyclus die naar microtransactions ruikt, en ik heb er geen vertrouwen in dat deze game een opmerkelijk leven zal leiden. Het enige dat misschien aan kan spreken, is dat de combat volgens de ontwikkelaars elementen van fighting games heeft, namelijk precieze en complexe combo's. Die claim heb ik niet in de demo kunnen bevestigen. Als je hunkert naar een game met begaanbare 2D combat, co-op-mogelijkheden en dezelfde RPG-menu's die je in elke Amerikaanse action RPG van de laatste tien jaar ziet; dan is Towerborne wellicht voor jou.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Stoic

Uitgever

  1. Xbox Game Studios
 
Terug
Bovenaan